Η υπνοθεραπεία αποτελεί μία από τις πιο αξιόπιστες και τεκμηριωμένες μορφές θεραπείας για τους πάσχοντες από μετατραυματικό στρες. Η διαταραχή μετατραυματικού στρες – Post Traumatic Stress Disorder (PTSD) χαρακτηρίζεται από μια σειρά συμπτωμάτων που προκύπτουν από ένα τραυματικό γεγονός στη ζωή ενός ατόμου.

Τα κύρια συμπτώματα μετατραυματικού στρες είναι:

• Επαναλαμβανόμενες και παρεμβατικές αναδρομές στο παρελθόν κάνοντας ανάκληση μια βίαιης σκηνής στο μυαλό
  • Εφιάλτες ή επαναλαμβανόμενα άσχημα όνειρα
  • Αγχώδεις διαταραχές που καταλήγουν σε χρόνιους σωματικούς πόνους, εντάσεις στο σώμα ή και τρίξιμο των δοντιών
  • Έντονη ψυχολογική ενόχληση κατά την έκθεση σε εσωτερικές ή εξωτερικές νύξεις που μοιάζουν με κάποια πλευρά του τραυματικού γεγονότος
  • Ξαφνικά ξεσπάσματα οργής και θυμού
  • Αδυναμία επέλευσης ή διατήρησης ύπνου
  • Αδυναμία χαλάρωσης νου και σώματος
  • Ανεξήγητες φοβίες (π.χ. φοβία για τις πεταλούδες)
  • Αδυναμία συγκέντρωσης και απώλεια μνήμης

Το μετατραυματικό στρες είναι μια ψυχολογική κατάσταση που μπορεί να εμφανιστεί σε κάθε άτομο που είχε άμεση εμπειρία ή ήταν μάρτυρας σε καταστάσεις που είτε απείλησαν τη δική του ζωή ή κάποιου άλλου, είτε το τραυμάτισαν ψυχολογικά. Συνήθως συνδέουμε τη διαταραχή αυτή με καταστάσεις όπως ο πόλεμος, οι φυσικές καταστροφές και οι τρομοκρατικές πράξεις, αλλά μπορεί ακόμη να σημειωθεί ύστερα από σοβαρά δυστυχήματα ή άγριες προσωπικές επιθέσεις, όπως ο βιασμός ή η παιδική κακοποίηση.

Αρκετά συνηθισμένο είναι το γεγονός κάποιοι άνθρωποι ή συγκεκριμένες καταστάσεις να αποτελέσουν το έναυσμα επαγρύπνησης του προσώπου ή της κατάστασης του τραυματικού γεγονότος. Πρόκειται για τους λεγόμενους ωθητές που οδηγούν το άτομο να ξαναζήσει την τραυματική εμπειρία κάνοντας φλας μπακ στο γεγονός.

Ένα παράδειγμα ωθητή εμφάνισης μετατραυματικού στρες είναι αν κάποιος έχει υπηρετήσει σε μάχη, μπορεί την ώρα που περπατάει στο δρόμο και ακούσει τον δυνατό ήχο της εξάτμισης ενός αυτοκινήτου να αντιδράσει με παρόμοιο τρόπο σαν να βρίσκεται σε κατάσταση υψηλού κινδύνου αναβιώνοντας το παρελθόν σαν να συμβαίνει εκείνη τη στιγμή. Ο ήχος αυτός του αυτοκινήτου μπορεί να προκαλέσει στον άτομο έντονη εφίδρωση, αύξηση των παλμών της καρδιάς και του ρυθμού της αναπνοής ή και ακόμη να αρχίσει να τρέχει επιδιώκοντας την κάλυψή του. Έναυσμα μετατραυματικού στρες αποτελεί και η ύπαρξη αναδρομών στο παρελθόν με ενοχλητικές μνήμες να πλημμυρίζουν το μυαλό του για κάποιο χρονικό διάστημα, με το άτομο να αισθάνεται ακόμη και ότι βρίσκεται στο πεδίο της μάχης.

Η υπνοθεραπεία είναι αυτή που ασχολείται με την απελευθέρωση υποσυνείδητων πλευρών του εαυτού. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι κύρια εργαλεία του συνειδητού νου αποτελεί η ορθολογική σκέψη, η ανάλυση και η κρίση. Σε αντίθεση με τον υποσυνείδητο νου που αγγίζει βαθύτερες εσωτερικές πλευρές δίνοντας μας τη δυνατότητα να βιώνουμε τον κόσμο μέσα από ένα εύρος αισθήσεων όπως ήχους, μυρωδιές, γεύσεις, εικόνες και συναισθήματα. Ένας τρόπος λοιπόν για να εντοπίσουμε αυτό που είναι καταγεγραμμένο στον υποσυνείδητο νου και να βοηθήσουμε ένα άτομο που πάσχει από μετατραυματικό στρες είναι να κατανοήσουμε αυτούς τους ωθητές.

Υπάρχουν ωθητές που μπορεί να οφείλονται στην ύπαρξη συμπτωμάτων μετατραυματικού στρες τους οποίους το άτομο δεν γνωρίζει ή με τους οποίους έχει εξοικειωθεί. Πολλές φορές δε γίνεται διάγνωση από τους ειδικούς ψυχικής υγείας, όπως για παράδειγμα άτομα που μεγάλωσαν σε οικογένεια με γονείς αλκοολικούς, βίαιη – επιθετική συμπεριφορά και εκφοβισμός. Άτομα που κατά την διάρκεια της ανάπτυξής τους έχουν κακοποιηθεί σωματικά, συναισθηματικά ή σεξουαλικά πιθανότατα έχουν μεγαλώσει με τα συμπτώματα του μετατραυματικού στρες, χωρίς ποτέ να έχουν διαγνωστεί ή να το έχουν αντιμετωπίσει. Η εξοικείωση με τις βαθύτερες πλευρές του εαυτού μέσω της κλινικής υπνοθεραπείας παρέχει τα πιο αποτελεσματικά μέσα αναγνώρισης, διάγνωσης και θεραπείας του μετατραυματικού στρες.

Η υπνοθεραπεία για την αντιμετώπιση του μετατραυματικού στρες αποτελεί μια τεκμηριωμένη θεραπεία που μπορεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τα συμπτώματα, καθώς και τα βαθύτερα αίτια. Συγκεκριμένα, οι άνθρωποι που έχουν σοβαρά συμπτώματα μετατραυματικού στρες και που έχουν τα πιο θεαματικά και άμεσα αποτελέσματα από την κλινική υπνοθεραπεία είναι αυτοί που είχαν πρώιμα παιδικά τραύματα ή στρεσογόνες εμπειρίες.

Ορισμένοι από τους τρόπους που η υπνοθεραπεία λειτουργεί αποτελεσματικά θεραπευτικά στο μετατραυματικό στρες είναι:

• Άμεση εγκαθίδρυση – μάθηση ασκήσεων μείωσης του άγχους
  • Εντοπισμός της αιτίας ενεργοποίησης των παρόντων συμπτωμάτων
  • Αναπλαισίωση των αιτιών χρησιμοποιώντας την ανάγκη του εαυτού να αποδεσμευτεί από τα δυσάρεστα συμπτώματα
  • Εντοπισμός πιθανών βαθύτερων πλευρών της προσωπικότητας που μπορεί να προκαλούν τα παρόντα συμπτώματα εξαιτίας προηγούμενων στρεσογόνων γεγονότων.

Άστο γι’ αύριο! Ξεπερνώντας την αναβλητικότητα στο χώρο εργασίας
Το διαδικτυακό σεμινάριο διοργανώνεται από το PSYCHOLOGY.GR, με εισηγήτρια την ψυχολόγο – ψυχοθεραπεύτρια, Άρτεμις Αντωνίου.

Η κλινική υπνοθεραπεία μπορεί να αποτελέσει μια αποτελεσματική θεραπεία για το μετατραυματικό στρες, διότι αντιμετωπίζει το πρόβλημα εντοπίζοντας το βαθύτερο αίτιο αυτού και αναπλαισιώνοντας το στο παρόν. Επειδή η υπνοθεραπεία αποτελεί κατά κύριο λόγο μια μέθοδο θεραπείας του υποσυνειδήτου είναι ιδανική τόσο για το μετατραυματικό στρες όσο και άλλα θέματα που προέρχονται από μνήμες και εμπειρίες του παρελθόντος.

Κυριακή Λέντζιου - Ψυχολόγος

Κυριακή Λέντζιου: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Κλινική Ψυχολόγος BSc, MSc, PhD(c) - Ψυχοθεραπεύτρια | (υπ) Δρ. Κλινικής Ψυχολογίας - University of Bolton.