Ο όρος «μαθητοκεντρική» εκπαίδευση περιγράφει μία έννοια και πρακτική που έχει διπλή εστίαση- αφενός εστιάζει στους μαθητές ατομικά, στα ταλέντα τους, τα ενδιαφέροντά τους, τις εμπειρίες τους, το υπόβαθρό τους, τις δυνατότητές τους και τις ανάγκες τους και αφετέρου εστιάζει σε διδακτικές πρακτικές που είναι πιο αποτελεσματικές για υψηλή παρακίνηση, ουσιαστική μάθηση και επιτυχία για όλους τους μαθητευόμενους (McCombs, Vakili, 2005). Η κύρια ιδέα είναι ότι οι μαθητές είναι συν-υπεύθυνοι για τη μάθησή τους (Rogoza, 2005)

Η μαθητοκεντρική προσέγγιση προτείνει μία ακαδημαϊκή μετατόπιση από τη διδασκαλία στη μάθηση και ενθαρρύνει τους μαθητές να στοχαστούν και να αλληλεπιδράσουν με τους άλλους και τον καθηγητή, με το περιεχόμενο και τη διαδικασία της μάθησης (CAPT, 2006). Πηγάζει από την προσωποκεντρική θεωρία  του Αμερικανού ψυχολόγου Carl Rogers (1969), του οποίου η θεωρία για την εκπαίδευση έχει τις ρίζες της στην ανθρωπιστική (humanistic) προσέγγιση, που σκοπός της είναι να παρέχει τις βάσεις για προσωπική ανάπτυξη, ώστε η μάθηση να συνεχιστεί δια βίου με έναν αυτό-κατευθυνόμενο τρόπο (DeCarvalho, 1991).

Η ανθρωπιστική προσέγγιση δίνει προτεραιότητα στη σπουδή των ανθρώπινων αναγκών και ενδιαφερόντων και υποστηρίζει ότι οι άνθρωποι μαθαίνουν καλύτερα αυτό που θέλουν και χρειάζονται να μάθουν (Huitt, 2001). Δίνει έμφαση στη σημαντικότητα της εσωτερικής αξιολόγησης, σε αντίθεση με τη συμπεριφοριστική (behavioral) προσέγγιση που θεωρεί σημαντική την εφαρμογή των συνεπειών από το περιβάλλον (Huitt, 2006).


Έρευνες που διεξήχθηκαν για περισσότερο από είκοσι χρόνια συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι υψηλότερα κοινωνικά και γνωστικά αποτελέσματα για τους μαθητές είναι σημαντικά πιθανότερα να συμβούν σε μαθητοκεντρικά περιβάλλοντα, που χαρακτηρίζονται από υψηλές διευκολυντικές στάσεις  των καθηγητών, δηλ. από αυθεντικότητα και διαφάνεια, αποδοχή της διαφορετικότητας και ενσυναίσθηση και κατανόηση για τους σπουδαστές τους (Rogers & Freiberg, 1994).

Η μάθηση διευκολύνεται σε περιβάλλοντα όπου οι μαθητές έχουν υποστηρικτικές σχέσεις, έχουν μία αίσθηση ελέγχου πάνω στη μαθησιακή διαδικασία και μπορούν να μάθουν μαζί και από άλλους σε ασφαλή και έμπιστα μαθησιακά περιβάλλοντα (MCombs, 2001b). Από το σύνολο των μακροχρόνιων ερευνών των Aspy & Roebuck (1983), όπου έλαβαν μέρος 2000 εκπαιδευτικοί και 20000 μαθητές διαφόρων καταγωγών, επιβεβαιώθηκε επανειλημμένα ότι όταν οι εκπαιδευτικοί παρείχαν υψηλά επίπεδα διευκολυντικών συνθηκών, εφάρμοζαν τη συνεργατική μάθηση και υποστηρίζονταν και εποπτεύονταν από διευθυντές με ανάλογα επίπεδα, τότε οι μαθητές παρουσίαζαν πρόοδο στις επιδόσεις τους, θετικότερη αυτοαντίληψη, καλύτερη συμπεριφορά, λιγότερες απουσίες και προβλήματα πειθαρχίας, αύξηση της δημιουργικότητας και του αυθορμητισμού, υποστήριξη των συμμαθητών τους, χρήση υψηλών γνωστικών επιπέδων και άνοδο του δείκτη νοημοσύνης τους.

Ακόμη, σχετικές έρευνες αποκάλυψαν θετική συνάφεια μεταξύ ψυχικής και σωματικής υγείας μαθητών και εκπαιδευτικών και δευκολυντικών στάσεων των εκπαιδευτικών (Aspy & Roebuck, 1983). Οι ίδιες έρευνες αποκάλυψαν ότι το φύλο των εκπαιδευτικών, η προέλευση, τα χρόνια εκπαιδευτικής εμπειρίας, η ευφυία και η ακαδημαϊκή επίδοση δεν επηρεάζουν το βαθμό ενσυναίσθησης και κατανόησης που αυτοί μπορούν να παρέχουν.

Η προσωποκεντρική αγωγή είναι μία κατ εξοχήν δημοκρατική διαδικασία που,  σύμφωνα με έρευνες, μόνο το 10% των εκπαιδευτικών εφαρμόζουν στην παιδαγωγική διαδικασία και οι λόγοι γι αυτό φαίνεται να συνδέονται με τον φόβο της απώλειας δύναμης και ελέγχου, με την έλλειψη οικονομικών πόρων, με τη γραφειοκρατία, με την έλλειψη εμπειρίας και με την έλξη του ανθρώπου από την εξουσία (Rogers, 1980a).

 

Απόσπασμα από παρουσίαση στο συνέδριο ICODL 23-25 Νοεμβρίου 2007, Αθήνα
Η υποστήριξη της μαθητοκεντρικής από απόσταση εκπαίδευσης με τη χρήση ενός εργαλείου αναγνώρισης τύπων μάθησης
Supporting Learner-Centered Distance Education with the use of a learning styles inventory


Μαρία Κυπριανίδου, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Υποψ. Διδάκτωρ Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σταύρος Δημητριάδης, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Λέκτορας, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Ανδρέας Πομπόρτσης, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης,
Καθηγητής, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Γεώργιος Καρατάσιος, Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας,
Διευθυντής, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.  

 

Συγγραφή Άρθρου

Πύλη Ψυχολογίας - Psychology.gr

e psy logo twitter2Επιστημονική ομάδα Ειδικών Ψυχικής Υγείας
Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Κακές πρακτικές και ομοφοβικός δημόσιος λόγος ειδικών ψυχικής υγείας
Ομοφοβικός δημόσιος λόγος

Mε αφορμή παλαιότερη ανάρτηση ιδιώτη ψυχολόγου-ψυχοθεραπευτή σε σχέση και με την ομοφυλοφιλία, που έχει ξανακυκλοφορήσει αυτές τις ημέρες προκαλώντας δικαίως πλήθος αντιδράσεων από τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα και όχι μόνο, θα θέλαμε να αποσαφηνίσουμε τα ακόλουθα:

Ψυχολόγος με εξειδίκευση στην θεραπεία ενηλίκων στην Ελευσίνα

find job003

Ζητείται Ψυχολόγος με Δελτίο Παροχής Υπηρεσιών, εξειδίκευση και κλινική εμπειρία στην ψυχολογική θεραπεία ενηλίκων και την ψυχολογική υποστήριξη για γραφείο που εδρεύει στην περιοχή της Ελευσίνας.

Αποστολή αιτήσεων και βιογραφικών έως 13/08 στο email diktyo@psy-counsellors.gr

Social media και τηλεόραση αυξάνουν την κατάθλιψη στους εφήβους
Social media

Νέα μελέτη από ομάδα επιστημόνων επιβεβαίωσε ότι ο τρόπος χρήσης των κοινωνικών δικτύων και της τηλεόρασης συνδέεται με την αύξηση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης στους εφήβους.

Συνέντευξη με την Μαργαρίτα Αγγελική Σχινά, επιστημονική υπεύθυνη της εκπαίδευσης Master Practitioner on Eating Disorders
synenteuxi

Στα πλαίσια της ενότητας μας "Συνεντεύξεις Επιστημονικών Συνεργατών" έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε την ψυχολόγο Δρ. Μαργαρίτα Αγγελική Σχινά, επιστημονική υπεύθυνη της εκπαίδευσης Master Practitioner on Eating Disorders, η οποία μας μίλησε για τη σχέση της με το κομμάτι των διατροφικών διαταραχών και πως αυτές συνδέονται με τον κομμάτι της ψυχολογίας. Για όσους είναι... ακουστικοί τύποι, μεταβείτε στο τέλος του κειμένου, ώστε να δείτε/ακούσετε το σχετικό βίντεο της συνέντευξης.

Πρώτα σε πωλήσεις βιβλία

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares