παιδιά, διαζύγιο

Πως μπορείτε να τα προστατεύσετε

Το διαζύγιο είναι ένα επώδυνο γεγονός για τα παιδιά οποιασδήποτε ηλικίας γιατί η ζωή τους ανατρέπεται τελείως και το μέλλον φαντάζει αβέβαιο, επειδή οι δυο πιο σημαντικοί άνθρωποι της ζωή τους αποφάσισαν να ακολουθήσουν χωριστούς δρόμους. Τα κυρίαρχα συναισθήματα που τους προκαλεί μπορεί είναι φόβος, θυμός, έντονη θλίψη και ενοχές. 

Φοβούνται, γιατί νιώθουν ότι θα ανατραπεί η ζωή τους και ότι οι γονείς τους, εφόσον θα ζουν χωριστά, δεν θα μπορούν να τους φροντίζουν, όπως παλιά. Ο θυμός τους προέρχεται από την αντίληψη ότι δεν έχουν καμία δύναμη για να ανατρέψουν το γεγονός και η έντονη θλίψη επειδή συνειδητοποιούν ότι η οικογένεια τους όπως την ήξεραν μέχρι τώρα έχει «χαθεί». Μπορεί ακόμα να νιώθουν και ενοχές, γιατί θεωρούν τον εαυτό τους υπεύθυνο για τα προβλήματα της οικογένειας.

Πώς να ανακοινώσετε το διαζύγιο στα παιδιά σας

  • Μιλήστε στα παιδιά σας και οι δυο μαζί για το διαζύγιο. Θα πρέπει να συμφωνήσετε εκ των προτέρων για το πώς θα τους εξηγήσετε το γεγονός έτσι ώστε να παρουσιάζετε ένα ενιαίο μέτωπο. Είναι καλό να χρησιμοποιείτε πληθυντικό αριθμό για παράδειγμα «εμείς και όχι εγώ». Θα πρέπει να είστε ήρεμοι και να ελέγχετε τα συναισθήματα σας διότι το ζητούμενο είναι η προστασία των παιδιών. Είναι καλό στη συζήτηση να είναι όλα τα παιδιά παρόντα. Μετά μπορείτε να έχετε μια πιο προσωπική επαφή με κάθε παιδί ξεχωριστά.
  • Αποφύγετε να βομβαρδίσετε τα παιδιά σας με περιττές ή ακατάλληλες πληροφορίες. Μην τα φορτώνετε με γεγονότα που αφορούν εσάς σαν συζύγους και μη μιλάτε υποτιμητικά για τον άλλο γονιό. Συζητήστε με απλό και ειλικρινή τρόπο πως το διαζύγιο θα αλλάξει τις δικές τους ζωές. Για παράδειγμα που θα μείνουν και με ποιον, πότε θα βλέπουν τον άλλο γονιό ή αν θα αλλάξουν σχολείο. 
  • Μην ανακοινώσετε το χωρισμό σας παρά μόνο αν είναι τελεσίδικος. Είναι σημαντικό όταν θα τα ενημερώσετε να έχετε συμφωνήσει και για τα θέματα της επιμέλειας και για οποιοδήποτε άλλο πρακτικό θέμα ώστε να μην παραταθεί η περίοδος αβεβαιότητας.
  • Να είστε συνεπείς και ξεκάθαροι σχετικά με τις μελλοντικές αλλαγές στη ζωή τους.

Αν γνωρίζουν τα παιδιά τι θα πρέπει να περιμένουν και αν στη πορεία διαπιστώνουν ότι αυτά τηρούνται τότε κάποιες από τις αγωνίες και τις ανασφάλειες τους θα εξαλειφθούν ή θα είναι πιο εύκολα διαχειρίσιμες. Είναι πολύ σημαντικό να μην δίνετε υποσχέσεις τις οποίες δεν θα μπορέσετε να κρατήσετε.

Εξηγείστε στα παιδιά σας ότι δεν φταίνε για το διαζύγιο.

Πολλά παιδιά νιώθουν ένοχα για τον χωρισμό επειδή νομίζουν ότι αυτά τον προκάλεσαν. Να είστε υπομονετικοί και να τους διαβεβαιώσετε όσες φορές και αν χρειαστεί ότι δεν έχουν καμία σχέση με τους λόγους του διαζυγίου. Προσπαθήστε να τους περάσετε το μήνυμα ότι η αγάπη σας δεν πρόκειται να αλλάξει και ότι και οι γονείς θα τους φροντίζουν όπως παλιά.

Πώς να βοηθήσετε τα παιδιά σας να ξεπεράσουν το διαζύγιο

  • Συνεχίστε να ασχολείστε με το παιδί σας όπως και παλιά .Είναι σημαντικό να επικοινωνείτε μαζί του καθημερινά, να ενδιαφέρεστε για τα προβλήματα του όσο μικρά και να είναι για να νιώθει ότι τα αισθήματα σας δεν έχουν αλλάξει.
  • Το παιδί έχει την ανάγκη να είναι ελεύθερο να εκδηλώνει την αγάπη του και γενικότερα τα συναισθήματα του και για τους δυο του γονείς. Θα πρέπει να χαίρεστε με τον χρόνο που περνάει με τον πρώην σύντροφο σας και να μην διακρίνει το παιδί συναισθήματα ζήλιας ή κτητικότητας από πλευρά σας γιατί έτσι θα νιώθει ότι είναι αναγκασμένο να διαλέξει στρατόπεδο γεγονός που θα το κάνει δυστυχισμένο.
  • Βοηθήστε τα παιδιά σας να θρηνήσουν για το διαζύγιο και για τη ζωή που χάνουν. Τα παιδιά μπορεί να είναι διστακτικά στο να εκφράσουν τα πραγματικά τους συναισθήματα γιατί φοβούνται ότι μπορεί να σας πληγώσουν. Κάντε τα να νιώσουν ότι είστε κοντά τους και ότι μπορούν να εκφραστούν ελεύθερα. Μπορεί να μην μπορείτε να διορθώσετε την κατάσταση ή να αλλάξετε την ψυχική τους διάθεση, είναι όμως πολύ σημαντικό να τους εμπνεύσετε εμπιστοσύνη με το να είστε κοντά τους και να τους ακούτε. Όσο τα παιδιά μεγαλώνουν και ωριμάζουν μπορεί να έχουν καινούργιες απορίες για το διαζύγιο. Θα πρέπει να είστε πρόθυμοι να τους εξηγείτε ξανά και ξανά.
  • Προσπαθήστε να παρέχετε σταθερότητα στα παιδιά σας και μετά το διαζύγιο. Τα παιδιά νιώθουν πιο ήρεμα και ασφαλή όταν υπάρχουν κάποιοι κανόνες και κάποια μορφή πειθαρχίας. Αυτό δε σημαίνει ότι η καθημερινότητα τους θα πρέπει να είναι ακριβώς η ίδια και στα δυο σπίτια. Αποφύγετε τον πειρασμό να κακομάθετε τα παιδιά σας λόγω του διαζυγίου μη βάζοντας όρια ή επιτρέποντας τα να μην ακολουθούν τους κανόνες.

Ένα διαζύγιο είναι πιθανόν να προκαλέσει ψυχικά τραύματα στα παιδιά. Όσο πιο γρήγορα όμως οι εμπλεκόμενοι ενήλικες αντιληφθούν ότι δεν είναι πλέον σύντροφοι αλλά μόνο δύο υπεύθυνοι γονείς και συνεργαστούν αρμονικά τόσο αυξάνονται και οι πιθανότητες να προσαρμοστούν τα παιδιά τους στη νέα πραγματικότητα.

Πηγές

1. 8 Tips on telling your kids you are getting a divorce. Michelle Rozen.

2. Divorce for parents. The Do’s and Don’ts of Divorce for Parents. James Lehman. Εικόνα από: Divorced dad struggles to set boundaries with ex-wife for parenting .South China Morning Post.

Συγγραφή Άρθρου

Eπιβατιανού Αντιγόνη - Ψυχολόγος

Eπιβατιανού Αντιγόνη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.
Συμβουλευτική Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια. Ειδικεύτηκε στη Συμβουλευτική Ψυχοθεραπεία για εφήβους, ενήλικες και ζευγάρια με μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου της Σκωτίας. Γνωστική Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία. Εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές ( παχυσαρκία, ανορεξία,βουλιμία,υπερφαγικά επεισόδια).
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Διεκδικείτε στη ζωή σας αυτό που πραγματικά αξίζετε;
διεκδικητικότητα

Για πολλούς ανθρώπους είναι εξαιρετικά δύσκολο να διεκδικήσουν τα δικαιώματα τους ή να εκφράσουν ανοιχτά και ειλικρινά τα συναισθήματα και τα θέλω τους, με αποτέλεσμα να δημιουργούν προβληματικές προσωπικές, επαγγελματικές αλλά και κοινωνικές σχέσεις. Τα άτομα που δεν αντιδρούν ποτέ σε οποιαδήποτε αδικία  και απλά "στρέφουν και το άλλο μάγουλο", γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης και έυκολος στόχος bullying

Πώς να αντιμετωπίσετε την αναβλητικότητα, προτού γίνει ο κυρίαρχος της ζωής σας;

Έχει εκτιμηθεί πως περίπου το ένα πέμπτο των ενηλίκων και σχεδόν οι μισοί από τους μαθητές και σπουδαστές αναβάλλουν να διεκπεραιώσουν τις υποχρεώσεις τους. 

Συναίσθημα και επιλογή του κατάλληλου συντρόφου
επιλογή συντρόφου

Με τα ποσοστά των διαζυγίων να είναι σε τόσο υψηλά επίπεδα είναι δεδομένο ότι η κατάκτηση μίας δυνατής και ολοκληρωμένης σχέσης προϋποθέτει την επιλογή του σωστού συντρόφου, για τους σωστούς λόγους και στο σωστό χρόνο. Απαιτεί επομένως υπευθυνότητα, ωριμότητα, ειλικρίνεια και βεβαίως συνειδητοποίηση των βασικών προτεραιοτήτων σας.

Ανησυχείτε υπερβολικά για την υγεία σας;
άγχος υγείας

Είναι φυσιολογικό οι περισσότεροι άνθρωποι κάποια στιγμή στην ζωή τους να αισθανθούν αγωνία για την υγεία τους γιατί αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα. Υπάρχουν όμως άνθρωποι που αισθάνονται καθημερινά έντονο άγχος για την υγεία τους με αποτέλεσμα να επηρεάζει την ζωή τους αρνητικά, γιατί νιώθουν έντονη αγωνία, κρίσεις πανικού, σκέφτονται ότι είναι ανίκανοι να ανταπεξέλθουν στην καθημερινότητα και έχουν συχνά πεσμένη διάθεση.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :