Μια ανησυχία που ακούω από πολλούς θεραπευόμενους αλλά και φίλους είναι το πως να συστήσουν σε κάποιο άτομο κοντινό τους να ξεκινήσει ψυχοθεραπεία. Πώς να φέρεις το θέμα στην επιφάνεια χωρίς να προσβάλλεις το άτομο που αγαπάς και θέλεις να το βοηθήσεις;

Πώς ρίχνεις την ιδέα; Πως μιλάς για την αξία του να κάνεις ψυχοθεραπευτικές συνεδρίες;

Στο τέλος έχω ένα παράδειγμα με τα λόγια που μπορείς να χρησιμοποιήσεις αλλά ας ξεκινήσουμε με κάποια βασικά πράγματα.

Εχεμύθεια

Είναι σημαντικό να νιώθουμε ασφάλεια για το θεραπευτικό πλαίσιο που συστήνουμε, ότι τηρείται το απόρρητο και υπάρχει απόλυτη εμπιστευτικότητα των πληροφοριών που μοιράζεται ένα άτομο εντός της θεραπείας.

Μίλησε για τη δική σου θεραπεία

Αν έχεις κάνει ψυχοθεραπεία, ο καλύτερος τρόπος για να κάνεις μία σύσταση είναι να μιλήσεις για τη δική σου θεραπεία, να μιλήσεις για τη δική σου προσωπική εμπειρία.

Να εξηγήσεις πως ένιωσες μέσα στη θεραπεία, όλα τα οφέλη που πήρες, το χώρο και το χρόνο που σου δόθηκε να εκφράσεις όλα αυτά που ήθελες, τι ανακάλυψες και εντυπωσιάστηκες και τι αποτελέσματα είδες. Άτομα που δεν έχουν ξανακάνει ψυχοθεραπεία τους είναι συχνά δύσκολο να το κάνουν εικόνα. Δωσ’ τους μια εικόνα!

Μπορείς να κάνεις μια σύσταση λέγοντας: ''Η ψυχοθεραπεία ήταν εξαιρετική για εμένα και πιστεύω ότι θα είναι αρκετά βοηθητική και για εσένα.'' ή απλώς: ''Ξέρεις, νομίζω ότι μπορεί να χρειάζεσαι μια βοήθεια.''

Μπορείς να πας μαζί με το άτομο στην πρώτη συνεδρία

Το να προσφέρεις σε ένα φιλικό ή/και αγαπημένο άτομο να πάτε μαζί στην πρώτη ψυχοθεραπευτική συνεδρία είναι ένας τρόπος να νιώσει πιο οικεία και άνετα. Ίσως μέσα από τη δική σου άνεση και εμπειρία στη θεραπεία να μπορέσεις να βοηθήσεις ένα άλλο άτομο να κάνει μια νέα αρχή!

Μην εστιάζεις σε μία/ένα(ν) συγκεκριμένη,-ο θεραπεύτρια,-ή

Μην προσκολλάσαι στην ιδέα ότι το φιλικό ή/και αγαπημένο άτομο πρέπει να δει το συγκεκριμένο θεραπευτή που έχεις στο μυαλό σου. Πρότεινε ένα θεραπευτή σαν μια αρχή. Το να δεις ένα θεραπευτή για μια πρώτη φορά δεν πρέπει να μοιάζει σαν εγγραφή σε ετήσια συνδρομή. Πολλά άτομα δοκιμάζουν διαφορετικές,-ούς θεραπεύτριες,-ές.

Οι καλοί θεραπευτές όχι μόνο το γνωρίζουν αυτό, αλλά και καταλαβαίνουν. Θα χρειαστεί, ίσως, να πληρώσει μερικές πρώτες συνεδρίες αλλά είναι προτιμότερο να βρει τον κατάλληλο θεραπευτή.

Προσδοκίες

Σημαντικό είναι, επίσης, να βοηθήσεις το άτομο να θέσει ρεαλιστικές προσδοκίες. Δε μπορεί να περιμένει να λυθούν όλα από την πρώτη συνεδρία. Είναι σημαντικό, όμως, ολοκληρώνοντας την πρώτη συνεδρία να έχει μια πολύ καλή πρώτη άποψη από το πώς θα ήταν θα δουλέψει με ένα θεραπευτή. Όταν δίνεις μία σύσταση, ενθάρρυνε το άτομο να είναι επιλεκτικό.

Θεραπευτική σχέση

Η απόφαση να αναπτύξεις οποιαδήποτε διαπροσωπική σχέση ενέχει κάποιο άγχος. Η απόφαση να μιλήσεις σε ένα θεραπευτή μπορεί να έχει το ίδιο συναίσθημα. Όταν αποφασίζεις να συναντήσεις ένα θεραπευτή, έρχεσαι αντιμέτωπη,-ο(ς) με πολλές προκλήσεις:

  • Θα πρέπει να βασιστώ σε κάποιο άλλο άτομο να με βοηθήσει και να με υποστηρίξει;
  • Θα αποκαλύψω τα προβλήματα μου;
  • Θα εμπιστευτώ κάποιον άγνωστο;
  • Θα χρειαστεί να αντικρύσω αυτά που απέφευγα τόσο καιρό;

Όταν συστήνουμε σε κάποιο άτομο να ξεκινήσει ψυχοθεραπεία είναι καλό να φέρουμε στο νου τις φοβίες και τα άγχη που μπορεί να έχει! Η δήλωση: ''Σου συστήνω να μιλήσεις με ένα ψυχοθεραπευτή.'' μπορεί να ακούγεται απλή, αλλά μπορεί να προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις και σκέψεις στο άτομο που το ακούει.

Πώς να προτείνεις την ψυχοθεραπεία σε κάποιον

Ιδού ένα παράδειγμα του πως μπορείς να μιλήσεις σε κάποιο άτομο για να κλείσει την πρώτη του συνεδρία για ψυχοθεραπεία (χωρίς να φρικάρει!):

''Σε βλέπω το τελευταίο διάστημα να υποφέρεις πολύ και μου έχεις πει ότι δε σου αρέσει αυτή η κατάσταση, οπότε σκεφτόμουν ότι η θεραπεία θα σου ήταν χρήσιμη. Εννοείται, είναι δικιά σου απόφαση αν θέλεις να πας, αλλά έχω το όνομα ενός ανθρώπου που πιστεύω θα μπορούσε να σε βοηθήσει.

Φυσικά, δεν υπάρχει εγγύηση, και, ίσως, μπορεί να χρειαστεί να επισκεφθείς και κάποιους άλλους μέχρι να βρεις τον κατάλληλο. Όπως και ‘χει, αν θέλεις να πας, θα ήταν βοηθητικό. Θέλεις να σου δώσω τα στοιχεία του;''

Μπορείς να το εκφράσεις με όποιον τρόπο θέλεις, αλλά τα κύρια σημεία βρίσκονται εδώ:

  • Δείχνεις να πονάς, οπότε αξίζει να δοκιμάσεις την ψυχοθεραπεία.
  • Είναι δικιά σου η απόφαση.
  • Δε δεσμεύεσαι για μια ζωή στον καναπέ του θεραπευτή, μόνο για μία συνεδρία.
  • Δεν υπάρχει εγγύηση ότι θα είναι αποτελεσματικό, αλλά ο μόνος τρόπος για να το μάθεις είναι να δοκιμάσεις.

Αυτή η προσέγγιση δεν εγγυάται ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα, αλλά πιστεύω δίνει μεγαλύτερες πιθανότητες να νιώσει το άτομο ενδιαφέρον και φροντίδα από εσένα, ώστε να πάρει την απόφαση, και να έχει τις πιο ρεαλιστικές προσδοκίες.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Άγγελος Λεβέντης - Ψυχοθεραπευτής

Άγγελος Λεβέντης: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Πιστοποιημένος Ψυχοθεραπευτής - Ψυχοδραματιστής, Κοινωνικός Λειτουργός με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος και επιστημονικά υπεύθυνος του Zen Therapy Center Κέντρο Ψυχοθεραπείας όπου πραγματοποιούνται ατομικές συνεδρίες, ομάδες και σεμινάρια δια ζώσης και online. Ως Ψυχοθεραπευτής ακολουθεί μια υπαρξιακή, ανθρωποκεντρική, συστημική, ΛΟΑΤΚΙ+ επιβεβαιωτική (lgbtqi+ affirmative) και συμπεριληπτική (ολική) προσέγγιση.