Χωρίστε στα δυο ένα χαρτί. Πάνω αριστερά γράψτε: «Τα αδύναμα σημεία μου» και δεξιά «Τα δυνατά μου σημεία». Φτιάξτε έτσι μια αναλυτική λίστα με τα πράγματα που σας στρεσάρουν σχετικά με τις εξετάσεις-τις αδυναμίες σας άλλα και με όσα εφόδια διαθέτετε για να οδηγηθείτε στη επιτυχία.

Αξιολογήστε ένα προς ένα τα αδύναμα σημεία σας, καταγράψτε τα βήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε για να τα βελτιώσετε εαν αυτό γίνεται αλλιώς επικεντρώστε απλά τις σκέψεις σας στα δυνατά σας σημεία.

Βάλτε ρεαλιστικούς στόχους (Για παράδειγμα έαν σε ένα μάθημα γράφατε ως τώρα για 15 ο στόχος σας για τις τελικές εξετάσεις δε μπορεί να είναι το 18).

Σκεφτείτε από τώρα εναλλακτικά σενάρια σε περίπτωση που δεν τα καταφέρετε να περάσετε στη σχολή που θέλετε. Μην σκέφτεστε απόλυτα («άσπρο»-«μαύρο») γιατί οι καταστάσεις στη ζωή δεν είναι έτσι.

Θέστε σε κριτική τα αρνητικά σενάρια αποτυχίας με ερωτήσεις όπως: «Κρίνω τον ευτό μου με ρεαλιστικά κριτήρια;», «Υπάρχουν αρκετά στοιχεία που να στηρίζουν αυτή μου τι σκέψη;».

Σταματήστε τον κυκεώνα των αρνητικών σκέψεων που γεννούν το στρες  γύρω από την αποτυχία σας λέγοντας στον ευτό σας νοερά «ΣΤΟΠ!» κάθε φορά που σας έρχονται στο μυαλό.
Βρείτε λίγο χρόνο για χαλάρωση με δραστηριότητες που σας ευχαριστούν ακόμα και τις ημέρες των εξετάσεων.

Προσέξτε τον ύπνο και τη διατροφή σας. Αυτό θα σας βοηθήσει ώστε να έχετε τη μέγιστη απόδοση με βάση τις δυνατότητες σας.

Οραματιστείτε την επιτυχία. Κλείστε τα μάτια και δείτε τον εαυτό σας να μπαίνει στην αίθουσα με αυτοπεποίθιση και να γράφει καλά.

Όσο για τους γονείς, θα τους καλέσω να αναλογιστούν το πώς νοηματοδοτούν οι ίδιοι την επίδοση των παιδιών τους στις εξετάσεις, το δικό τους στρες και τον τρόπο με τον οποίο αυτό επηρεάζει αρνητικά τα παιδιά τους. 

Θα μπορέσουν να τα βοηθήσουν καλύτερα αν σκεφτούν τρόπους χαλάρωσης για τους ίδιους, εναλλακτικές λύσεις σε περίπτωση αποτυχίας των παιδιών και πρακτικούς τρόπους με τους οποίους θα τα  βοηθήσουν σε αυτή τη δοκιμασία (να ακούσουν τις ανησυχίες και τους φόβους των παιδιών, να τους δείξουν εμπιστοσύνη, να διατηρήσουν μια ήρεμη ατμόσφαιρα στο σπίτι κ.α.)

Σας ευχομαι κάθε επιτυχία να θυμάστε όμως ότι η μεγαλύτερη επιτυχία όταν περνάμε μέσα από τόσο ψυχοπιεστικές καταστάσεις είναι να καταφέρουμε να διατηρήσουμε την ψυχοσωματική μας υγεία πάνω από όλα.

Συγγραφή Άρθρου

Χρήστου Τριανταφυλλιά

Ψυχολόγος MSc
Διεύθυνση: Θρακομακεδόνες, Αμύντα 23
Επικοινωνία: 6943.526404 | Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.