Γιατί υπάρχει τόσο άγχος; Μελέτες δείχνουν ότι είμαστε η πιο αγχωμένη γενιά. Τα ποσοστά των αγχώδη διαταραχών έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια.

Θεωρητικά ο σύγχρονος άνθρωπος έχει διεκδικήσει μια πολύ καλύτερη ποιότητα ζωής σε σχέση με το παρελθόν. Όμως στην πράξη οι ειδικοί τονίζουν ότι οι γρήγοροι ρυθμοί ζωής, η κακή διατροφή, οι χρόνιες αϋπνίες, το άσκοπο scrolling στα κοινωνικά δίκτυα μέχρι αργά το βράδυ, είναι μόνο μερικοί λόγοι που συνδέονται με τα αυξημένα επίπεδα άγχους.

Η ψυχίατρος Ellen Vora στο νέο της βιβλίο Η ανατομία του άγχους μας δείχνει πώς μπορούμε να τιθασεύσουμε το άγχος και να κάνουμε την κάθε μέρα καλύτερη.

Τα ποσοστά του στρες αυξάνονται λόγω του σύγχρονου τρόπου ζωής και αυτό μπορεί να είναι ένα πολύ θετικό νέο. Όσο παράξενο και αν ακούγεται αρχικά.

Αν το άγχος μας πηγάζει κατά βάση από τον τρόπο ζωής που έχουμε υιοθετήσει, απλές πρακτικές αλλαγές που μπορούμε να κάνουμε -από τη διατροφή και το πρόγραμμα ύπνου μας μέχρι την καλύτερη διαχείριση της σχέσης με το κινητό μας- θα έχουν τεράστια επίδραση στη συλλογική διάθεσή μας.

Ναι, αλλά τι είναι τελικά το άγχος;

Υπάρχουν δύο τύποι άγχους. Το πραγματικό άγχος που μπορεί να βιώσουμε ως αντίδραση σε σοβαρά γεγονότα: πεθαίνει κάποιο συγγενικό πρόσωπο και πενθούμε· χάνουμε τη δουλειά μας και στρεσαριζόμαστε· χωρίζουμε και νιώθουμε θλίψη. Το συναίσθημα αυτό μπορεί να μας προκαλεί μεγάλη δυσφορία, όμως είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής.

Όμως, υπάρχει και το τεχνητό άγχος που συνήθως είναι αυτό που μας ταλαιπωρεί περισσότερο. Βλέπεις, το μυαλό μας είναι συνηθισμένο να βρίσκει νόημα ακόμα κι εκεί που δεν υπάρχει.

«Δώστε του μια εικόνα με δύο κουκκίδες και μία γραμμή και βλέπει ένα πρόσωπο», μας εξηγεί η Dr Vora. Με λίγα λόγια το μυαλό μας δεν αντέχει την αβεβαιότητα, οπότε καμιά φορά χωρίς να το θέλει μας «λέει ψέματα».

anatomia agxousΓια παράδειγμα αν μια μέρα δεν κοιμηθούμε καλά και νιώθουμε κούραση και ταλαιπωρία όλη τη μέρα ίσως νομίσουμε ότι τα κάναμε μαντάρα στη δουλειά, ότι η σχέση μας καταρρέει ή ότι όλος ο κόσμος είναι καταδικασμένος. Αυτές είναι ιστορίες που μας λέει το μυαλό μας προκειμένου να εξηγήσει όσα αισθανόμαστε σωματικά.

Και αυτό ισχύει για μεγάλο μέρος της ανησυχίας που νιώθουμε. Τελικά, φαινομενικά αθώες ανισορροπίες όπως η έλλειψη βιταμινών, η απότομη πτώση του σακχάρου ή η έλλειψη ύπνου μπορούν να επηρεάσουν πάρα πολύ την ψυχική μας υγεία.

Τα καλά νέα είναι ότι αυτή η μορφή άγχους μπορεί να ρυθμιστεί με πολύ απλές αλλαγές στην καθημερινότητα μας, όπως η μείωση της καφεΐνης, η σταθεροποίηση του σακχάρου, η περισσότερη ξεκούραση και η αναθεώρηση της σχέσης μας με την τεχνολογία.

Και τελικά ήταν τόσο απλό;

Περίπου… η συγγραφέας μας συμβουλεύει ότι όλα τα παραπάνω στην ουσία τους είναι ενδείξεις ότι βρισκόμαστε εκτός ισορροπίας στον οργανισμό, στη ζωή ή στον κόσμο μας. Χρειάζεται να μπορέσουμε να κατανοήσουμε το σώμα μας και το ψυχισμό μας ώστε να μπορούμε να κατανοούμε και να ερμηνεύουμε τα σημάδια που μας δίνει.

Γιατί ακόμα και τα «ψέματα» που μας λέει το μυαλό μας, στην ουσία είναι ενδείξεις ότι κάτι δεν πάει καλά.

Το βιβλίο Η ανατομία του άγχους κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα σε όλα τα βιβλιοπωλεία και στο www.dioptra.gr.

Πρόκειται για ένα λεπτομερές βιβλίο που αναλύει το άγχος και τις αιτίες του. Μας καθοδηγεί στο πώς να μάθουμε να ακούμε και να ερμηνεύουμε τα συναισθήματα μας και μας συνοδεύει σε ένα θεραπευτικό ταξίδι σε μια πιο ευτυχισμένη ζωή.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Γκαλτέμης Αλέξανδρος

gkaltemis alexΤμήμα Σύνταξης της Πύλης Ψυχολογίας.
Μετάφραση ξενόγλωσσου περιεχομένου, επιμέλεια άρθρων.