Είναι αναμφισβήτητο ότι η ποιότητα των σχέσεων των αδελφών κατά την παιδική ηλικία είναι καθοριστικός παράγοντας για την ατομική ψυχοκοινωνική προσαρμογή κατά την ενήλικη ζωή, αφού, ακόμα και οι διαμάχες μεταξύ τών αδελφών, προσφέρουν εμπειρίες που προάγουν την ανάπτυξη τής συναισθηματικής κατανόησης και του αυτοελέγχου τού ατόμου.

Η συμβίωση με έναν αδελφό/ή με διαταραχή του αυτιστικού φάσματος δημιουργεί ανάμεικτα συναισθήματα, τόσο θετικάόσο και αρνητικά, είναι πρόκληση αλλά και ευκαιρία για τα τυπικά αναπτυσσόμενα άλλα αδέλφια. Τα αδέλφια των αυτιστικών παιδιών βιώνουν μπερδεμένα και έντονα συναισθήματα που, λόγω της ηλικίας, δεν έχουν τη συναισθηματική ωριμότητα να τα διαχειριστούν και να τα κατανοήσουν, γι’ αυτόάλλοτε δείχνουν έντονο ενδιαφέρον συμμετοχής στη βελτίωση της κατάστασης και άλλοτε διαφοροποιούν τη στάση τους από την υπόλοιπη οικογένεια, αγνοώντας τελείως το πρόβλημα.

Γνωρίζοντας όμως ότι η επικοινωνία αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο τής οικογενειακής λειτουργικότητας, θεωρείται σημαντική η συμμετοχή τών αδελφών του αυτιστικού παιδιού στην εκπαίδευσή του, εφόσον το ίδιο το παιδί εκφράσει αυτή την επιθυμία και όχι όταν του έχει επιβληθεί κάτι τέτοιο ως καθήκον. Οι μέχρι τώρα μελέτες έχουν δείξει ότι τα αδέλφια μπορούν να είναι πολύ καλοί εκπαιδευτές-θεραπευτές με την υποστηρικτική πάντα καθοδήγηση των ειδικών, αφού ο κώδικας επικοινωνίας που αναπτύσσουν με το αυτιστικό αδελφάκι τους διαπνέεται από ενσυναίσθηση, οριοθέτηση και συνέπεια στις θέσεις τους.

Τα παιδιά ως «συνθεραπευτές» μαθαίνουν να διαχειρίζονται το αδελφάκι τους όσο καλύτερα μπορούν, βοηθώντας το να βελτιώσει τις κοινωνικές του δεξιότητες, δημιουργώντας ένα ήρεμο και υποστηρικτικό περιβάλλον για τον ίδιο αλλά και, τα ίδια τα αδέλφια μαθαίνουν να διαχειρίζονται τα μπερδεμένα συναισθήματά τους από την ύπαρξη του αυτιστικού παιδιού βελτιώνοντας και τις δικές τους σχέσεις, μέσα από στρατηγικές, τόσο με το ίδιο το παιδίόσο και με τους γονείς τους αλλά και με το υπόλοιπο εξωτερικό περιβάλλον.

Επομένως, η κατάλληλη πληροφόρηση που πρέπει να παρέχεται στα αδέλφια των αυτιστικών παιδιών καθώς και η συνειδητή συμμετοχή τους στην εκπαίδευση του αυτιστικού παιδιού είναι πρωτίστης σημασίας για την παραγωγική επικοινωνία των μελών της οικογένειας και για την προσωπική εξέλιξη των αδελφών του αυτιστικού παιδιού.

Συγγραφή Άρθρου

Καλλιόπη Κωστέα
Μphil Ψυχολογίας,University of Glasgow,UK.
Μaster practitioner in eating disorders and Obesity.
Συντονίστρια σχολών γονέων. 
Σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού.

Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Αναπτυξιακή διαταραχή του κινητικού συντονισμού
διαταραχή κινητικού συντονισμού

Ο όρος αναπτυξιακή διαταραχή του κινητικού συντονισμού αναφέρεται στο παιδί που παρουσιάζει σοβαρή μειονεξία στην ανάπτυξη του συντονισμού των κινήσεών του,η οποία εμποδίζει την καθημερινή λειτουργικότητα του παιδιού και την σχολική του επίδοση αργότερα, και η οποία δεν αποδίδεται σε γνωστούς βιολογικούς ή περιβαλλοντικούς παράγοντες.

Σύνδρομο της άδειας φωλιάς (Empty Nest Syndrome)
Σύνδρομο άδειας φωλιάς

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί από τους γονείς το σύνδρομο της άδειας φωλιάς.
Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γονείς προκειμένου να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες που λαμβάνουν χώρα μετά την ανεξαρτητοποίηση τών παιδιών τους.

Μαρία Μοντεσσόρι (Maria Montessori 1870-1952)
Μαρία Μοντεσσόρι

Η Μαρία Θέκλα Αρτεμισία Μοντεσσόρι γεννήθηκε στις 31 Αυγούστου 1870 στο Κιαραβάλε της Ιταλίας. Το 1896 αποφοιτά από την Ιατρική σχολή του πανεπιστημίου της Ρώμης με τις ειδικότητες της παιδιάτρου και της ψυχιάτρου έχοντας, ήδη, κλινική εμπειρία κατά τη διάρκεια των σπουδών της με παιδιά με νοητική υστέρηση.

Ο δεκάλογος της θεωρίας της Μοντεσσόρι που πρέπει να γνωρίζουν γονείς και παιδαγωγοί
Μοντεσσόρι

1. Μην αγγίζετε ένα παιδί παρά τη θέλησή του.

2. Μην μιλάτε με άσχημο τρόπο σε ένα παιδί και μην χρησιμοποιείτε άσχημα λόγια όταν αναφέρεστε σε αυτό κατά την απουσία του.

Διαταραχή του πόνου
ψυχική διαταραχή

Η αιώνια σχέση σώματος και νου έχει επισημανθεί εδώ και χιλιάδες χρόνια πριν, μέσα από τις σοφές ρήσεις των αρχαίων Ελλήνων (νους υγιής εν σώματι υγιεί), και έχει απασχολήσει την επιστήμη,την θρησκεία αλλά και την φιλοσοφία, αρκετές φορές.

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).