Οι ασθενείς με καρκίνο έχουν σχεδόν διπλάσιο κίνδυνο θανάτου από αυτοκτονία σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό, σύμφωνα με μια νέα ευρωπαϊκή επιστημονική έρευνα.

Καρκίνος, ψυχικές διαταραχές και αυτοκτονία

Μια δεύτερη ευρωπαϊκή μελέτη βρήκε ότι οι ασθενείς με καρκίνο, οι οποίοι έχουν επίσης διαγνωστεί με κάποια ψυχιατρική διαταραχή, έχουν υψηλότερη θνησιμότητα γενικά και ειδικότερα μεγαλύτερο κίνδυνο θανάτου από αυτοκτονία σε σχέση με τους υπόλοιπους καρκινοπαθείς.

Παρά τις προόδους στη θεραπεία του καρκίνου και στην πρόγνωση του, που έχει σημειωθεί κατά τις τελευταίες δεκαετίες, οι δύο νέες μελέτες που δημοσιεύθηκαν στο ιατρικό περιοδικό "Nature Medicine", δείχνουν ότι οι ασθενείς με καρκίνο συνεχίζουν να έχουν υψηλό κίνδυνο αυτοκτονίας.

Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τους ασθενείς που έχουν επιπρόσθετα προβλήματα ψυχικής υγείας.

Η μία μελέτη (συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση) 62 ερευνών που αφορούσαν συνολικά περισσότερους από 46 εκατομμύρια ασθενείς, η οποία έγινε με επικεφαλής τη Γερμανίδα δρα Κορίνα Ζέλιγκερ του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου της Χαϊδελβέργης, βρήκε σχεδόν δύο φορές μεγαλύτερο κίνδυνο αυτοκτονίας μεταξύ των ασθενών με καρκίνο από ό,τι μεταξύ του γενικού πληθυσμού.

Επίσης, βρήκε 3,5 φορές μεγαλύτερη θνησιμότητα από αυτοκτονίες στους ασθενείς με καρκίνο που είχαν κακή πρόγνωση για την εξέλιξη της νόσου τους.

Μια ξεχωριστή μελέτη, με επικεφαλής τη δρα Αλβίνα Λάι του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (UCL), ανέλυσε ιατρικά δεδομένα σχεδόν 460.000 ανθρώπων άνω των 18 ετών σε βάθος 23 ετών, εστιάζοντας σε ανθρώπους με ψυχικές διαταραχές και περιστατικά αυτοκτονίας ή αυτοτραυματισμού αναφορικά με 26 είδη καρκίνων.

Διαπιστώθηκε ότι η κατάθλιψη είναι η συχνότερη ψυχική διαταραχή στους ασθενείς με καρκίνο και ότι το μεγαλύτερο ποσοστό ψυχιατρικών διαταραχών σχετίζεται με τη διενέργεια χημειοθεραπείας, ακτινοθεραπείας και χειρουργικής αφαίρεσης όγκου, ιδίως σε μερικούς καρκίνους όπως των όρχεων στους άνδρες.

Γενικότερα, οι ψυχικές διαταραχές κάθε είδους (κατάθλιψη, αγχώδεις διαταραχές, σχιζοφρένεια, διπολική διαταραχή, διαταραχές προσωπικότητας κ.α.) σχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο θανάτου του καρκινοπαθούς από οποιαδήποτε αιτία και ειδικότερα από αυτοκτονία μέσα στους επόμενους 12 μήνες από τη διάγνωση της ψυχικής διαταραχής.

4ος Κύκλος Αυτροβελτίωσης από το PSYCHOLOGY.GR
3 Ημέρες, 6 διαδικτυακά βιωματικά εργαστήρια. Γενική είσοδος: 25 ευρώ, για εγγραφές έως 31 Μαρτίου 2024

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Επιστημονικές Δημοσιεύσεις:

1. Suicide risk and mortality among patients with cancer

2. Cumulative burden of psychiatric disorders and self-harm across 26 adult cancers

Νίκος Μεταξάς

e psy logo twitter2Επιμέλεια & μετάφραση άρθρων, Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr