Υπάρχουν διάφοροι ορισμοί της αποτυχίας, καθώς ο κάθε άνθρωπος διαθέτει διαφορετικά σημεία αναφοράς, συστήματα πεποιθήσεων και διαφορετικές αξίες. Μία αποτυχία για έναν άνθρωπο μπορεί να είναι ένα μεγάλο μάθημα ζωής για κάποιον άλλον...

Στη διάρκεια της ζωής όλων, εκδηλώνεται ο φόβος της αποτυχίας. Όμως, ο φόβος της αποτυχίας (που ονομάζεται και "ατυχοφοβία") επικρατεί όταν του επιτραπεί να δημιουργήσει εμπόδια και να αποτρέψει την πρόοδο, τα βήματα προς τα εμπρός.

Οι αιτίες του φόβου της αποτυχίας είναι πολυ-παραγοντικές. Συγκεκριμένα, οι επικριτικοί ή οι μη υποστηρικτικοί γονείς συνδέονται με μια από τις αιτίες για μερικούς ανθρώπους, επειδή, υπήρχε συστηματική υπονόμευση ή ταπείνωση στην παιδική ηλικία, τα οποία μετατράπηκαν σε αρνητικά συναισθήματα και μεταφέρθηκαν στην ενήλικη ζωή.

Επίσης, ένα τραυματικό γεγονός μπορεί να είναι μια αιτία. Για παράδειγμα, πριν από μερικά χρόνια σε μία σημαντική παρουσίαση, μπροστά σε μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων, η απόδοση δεν ήταν και τόσο καλή. Η εμπειρία αυτή, εφόσον αξιολογηθεί ως απαίσια ή τραγική, μεταφράζεται ως αποτυχία και σε μεταγενέστερα γεγονότα εκδηλώνεται ως φόβος αποτυχίας.

τα Σημάδια του Φόβου της Αποτυχίας

Εφόσον επικρατεί ο φόβος της αποτυχίας, τότε ενδέχεται να εκδηλώνονται μερικά από τα παρακάτω συμπτώματα:

  • Απροθυμία για τη δοκιμή νέων πραγμάτων ή απροθυμία δέσμευσης υλοποίησης έργων και αρμοδιοτήτων.
  • Κατεύθυνση προς τα γνώριμα: Προθυμία μόνο για εκείνα τα πράγματα που σίγουρα θα ολοκληρωθούν τέλεια και με επιτυχία.
  • Αυτο-σαμποτάζ: Αναβλητικότητα, υπερβολικό άγχος ή και αποτυχία διεκπεραίωσης στόχων.
  • Μειωμένη αυτο-αποδοχή και χρήση αρνητικών δηλώσεων: "Ποτέ δε θα είμαι αρκετά καλός για την προαγωγή" ή "Δεν υπάρχει περίπτωση να με δεχτούν στην παρέα, είμαι χαζός!".

Διαχείριση του Φόβου της Αποτυχίας

Είναι σημαντικό να σημειωθεί πως πάντα υπάρχει μια πιθανότητα αποτυχίας. Οι εγγυήσεις στη ζωή είναι μηδαμινές, έως ανύπαρκτες, επομένως η αναζήτηση του "Σίγουρου" είναι ένα χαμένο παιχνίδι εξ αρχής. Ωστόσο, ο φόβος ευδοκιμεί και χρήζει διαχείρισης. Παρακάτω αναφέρονται μερικοί τρόποι για την αντιμετώπιση και μείωση του φόβου της αποτυχίας:

Αξιολόγηση όλων των πιθανών ενδεχομένων – Ο φόβος της αποτυχίας συνδέεται άμεσα με το Άγνωστο και το Αβέβαιο. Αξιολογώντας κάθε κατάσταση με λογικά και πραγματικά ευρήματα, αυξάνονται οι πιθανότητες αποδέσμευσης του φόβου και ενίσχυσης της διεκπεραίωσης. Για τη μείωση του φόβου, χρειάζεται να λαμβάνονται υπόψη όλα τα πιθανά αποτελέσματα της απόφασης χρησιμοποιώντας λογικά και πραγματικά επιχειρήματα.

Εξάσκηση της θετικής σκέψης – Η θετική σκέψη είναι ένας απίστευτα ισχυρός τρόπος για να οικοδομηθεί η αυτοπεποίθηση και να εξουδετερωθεί το αυτο-σαμποτάζ. Όσο εξασκείται η θετική σκέψη, τόσο γίνεται γνώριμη και σταδιακά διαχέεται φυσικά.
Εξετάζοντας το σενάριο της χειρότερης περίπτωσης – Με την εξέταση του χειρότερου σεναρίου, αποκαλύπτεται η πραγματική αιτία του φόβου της αποτυχίας και με την αξιολόγηση της χειρότερης περίπτωσης αποφεύγεται η μεγαλοποίηση της αποτυχίας. Επίσης, η χειρότερη περίπτωση, μερικές φορές μπορεί να μην είναι τόσο άσχημη στην πραγματικότητα και η αναγνώριση αυτού βοηθάει στην αντιμετώπιση του φόβου.

Σχεδιασμός Β' σχεδίου – Εφόσον επικρατεί ο φόβος της αποτυχίας, τότε, η κατοχή ενός «Β σχεδίου», μπορεί να βοηθήσει στην εξάλειψη της γνωσιακής "καταστροφής" και η μετακίνηση προς τα εμπρός καθίσταται εφικτή.
Ρύθμιση μικρών στόχων – Η ανάθεση "μικρών" στόχων είναι πιο αποτελεσματική απ' ότι η ρύθμιση ενός και μοναδικού-μεγάλου στόχου, καθώς ο φόβος της αποτυχίας εμποδίζει τη "βήμα-προς-βήμα" τεχνική για την επίτευξη αυτού του μοναδικού στόχου. Η εστίαση στην τελική εικόνα-στόχο, αποτρέπει τη συγκέντρωση στο κάθε βήμα προς τον τελικό στόχο. Είναι χρήσιμο η αρχή να βασίζεται στον ορισμό μικρών στόχων που με την επίτευξή τους βοηθούν στην οικοδόμηση της αυτοπεποίθησης και κατά συνέπεια στην κινητοποίηση της πραγματοποίησης του τελικού στόχου.

Η αξιολόγηση, η εξάσκηση και η εξέταση όλων των πιθανών ενδεχομένων με ορθολογικό τρόπο και η ανάπτυξη σχεδίων έκτακτης ανάγκης, μαζί με την θετική σκέψη, σηματοδοτούν το δρόμο προς την αντιμετώπιση του φόβου της αποτυχίας και προς την εξέλιξη και πρόοδο. Είναι βασικό κομμάτι η συνειδητοποίηση πως πάντα υπάρχουν δύο επιλογές: είτε η επιλογή του φόβου της αποτυχίας είτε η επιλογή της απομάκρυνσης από τον φόβο της αποτυχίας. Όσο θρέφεται, τόσο θα υπάρχει!

Σημείωση: Μερικές φορές, ο φόβος της αποτυχίας μπορεί να είναι ένα σύμπτωμα μιας σοβαρότερης κατάστασης της ψυχικής υγείας. Εάν ο φόβος επηρεάζει την καθημερινή σας ζωή σε μεγάλο βαθμό και μειώνει την ποιότητα της ζωής σας, τότε είναι σημαντικό να μιλήσετε με τον ιατρό σας ή με κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας.

Συγγραφή Άρθρου

Χρυσάννα Μαστοράκη - Ψυχοθεραπευτής

Χρυσάννα Μαστοράκη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

MSc. στην Κλινική Ψυχολογία, Λογικό-Θυμική Γνωσιακή Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεύτρια, Σπουδάστρια PhD Ψυχολογίας

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Η απώλεια και το πένθος κατοικίδιου
Απώλεια κατοικιδίου

Εάν έχεις χάσει ένα αγαπημένο κατοικίδιο, ξέρεις πως είναι ένα απίστευτα οδυνηρό βίωμα. Εξάλλου, ένα κατοικίδιο δεν είναι απλώς ένα ζώο, το θεωρείς μέλος της οικογένειας. Συνήθως, δημιουργείται μία ιδιαίτερη σχέση με το κατοικίδιο μας, και γίνεται ο καλύτερος μας φίλος, σύντροφος. Ο χαμός ενός κατοικίδιου επιφέρει μία βαθιά θλίψη.

Με πονάει το στομάχι μου - Τι λένε τα παιδιά όταν νιώθουν άγχος
Παιδικό άγχος

Όσο τα παιδιά μεγαλώνουν και αναπτύσσονται, βιώνουν πολλαπλές συναισθηματικές αντιδράσεις και μεταπτώσεις, τις οποίες αναγνωρίζουν ως αρνητικές, όμως δεν έχουν αποκτήσει ακόμη την εμπειρία για να τις διαχειριστούν κατάλληλα. Γενικά βέβαια, τα παιδιά θα μας ενημερώσουν εμάς τους μεγάλους όταν κάτι τους συμβαίνει, κι ας μην ξέρουν ακριβώς τι είναι αυτό που τους ενοχλεί.

Σε πενθώ, ενώ ζεις: Μία αφήγηση
πένθος, σχέση

Συνήθως απογοητευόμαστε από τις προσδοκίες μας. Μερικές φορές, ενώ αναμένουμε πράξεις και λόγια ανθρώπων, τελικά απογοητευόμαστε. Αγαπάμε ανθρώπους ανεξαρτήτως των ελαττωμάτων τους. Επιλέγουμε να επικεντρωθούμε στα θετικά της σχέσης και στο πως αισθανόμαστε μέσα σε αυτή και αποφεύγουμε την πραγματικότητα. Δημιουργούμε στο μυαλό μας ένα προφίλ ανθρώπου, ενώ όταν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την πραγματικότητα, αντιλαμβανόμαστε πως αυτός ο άνθρωπος δεν υπήρξε ποτέ όπως τον φανταζόμασταν. 

Εφηβική Κατάθλιψη
Εφηβική Κατάθλιψη

Είναι συνηθισμένο μερικές φορές οι έφηβοι να νιώθουν "λίγο χάλια", πεσμένα, ή να μην έχουν όρεξη. Η εφηβεία είναι μία περίοδος ανησυχίας με αρκετές σωματικές, συναισθηματικές, ψυχολογικές, και κοινωνικές αλλαγές. Παρ' όλα αυτά, μη ρεαλιστικές ακαδημαϊκές, κοινωνικές, ή οικογενειακές προσδοκίες δημιουργούν έντονη αίσθηση απόρριψης και καταλήγουν σε βαθιά απογοήτευση.

Πρώτα σε πωλήσεις βιβλία

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares