Η διάθεση ανθρώπων που πάσχουν από συναισθηματικές διαταραχές επηρεάζεται σύμφωνα με έρευνες από τα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας. Παρόλο που η φαρμακοθεραπεία παραμένει η κύρια μορφή θεραπείας για τη μανιοκατάθλιψη, οι παρενέργειες μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο για καρδιαγγειακή νόσο.

Υπάρχει η ανάγκη για συμπληρωματικές θεραπείες για τη μείωση των συμπτωμάτων των διαταραχών διάθεσης και την αντιμετώπιση της φαρμακολογικής επιβάρυνσης που σχετίζεται με την αντιμετώπιση της ασθένειας. Υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις που υποστηρίζουν την αποτελεσματικότητα της άσκησης ως συμπληρωματικής θεραπείας για τη διπολική διαταραχή. Μανιοκαταθλιπτικοί ασθενείς που συμμετείχαν σε ομάδα για περπάτημα για 5 φορές εβδομαδιαίως για 40 λεπτά ανά συνάντηση, ανέφεραν λιγότερα συμπτώματα κατάθλιψης και άγχους σε σύγκριση με όσους δεν συμμετείχαν. Επιπρόσθετα, η βάδιση σε κυλιόμενο διάδρομο για 20 λεπτά βελτίωσε σημαντικά τη διάθεση ασθενών με διπολική διαταραχή.    

Επιπλέον, η βελτίωση της διάθεσης εξαρτάται από τη λήψη υδατανθράκων, ω-3 λιπαρών οξέων και βιταμίνης D. Η σύνδεση ανάμεσα στους υδατάνθρακες και τη διάθεση αφορά ένα αμινοξύ, την τρυπτοφάνη. Όσο περισσότερο η τρυπτοφάνη εισχωρεί στον εγκέφαλο, συντίθεται περισσότερη σεροτονίνη στον εγκέφαλο και η διάθεση τείνει να βελτιώνεται. Ενώ η τρυπτοφάνη βρίσκεται σε όλες σχεδόν τις πλούσιες σε πρωτεϊνη τροφές, άλλα αμινοξέα εισχωρούν καλύτερα από το αίμα στον εγκέφαλο.

Έτσι είναι δυνατό να  ενισχυθούν τα επίπεδα της τρυπτοφάνης με την κατανάλωση περισσότερων υδατανθράκων. Ωστόσο είναι σημαντικό να γίνεται έξυπνη επιλογή υδατανθράκων όπως, ολικής αλέσεως δημητριακά, φρούτα, λαχανικά και όσπρια που προσφέρουν σημαντικά θρεπτικά συστατικά και φυτικές ίνες. Μια δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες, βρέθηκε από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Αριζόνα, ότι αυξάνει την κόπωση και μειώνει την επιθυμία για άσκηση σε υπέρβαρους ενήλικες μετά από δύο εβδομάδες. Επιπλέον, πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι τα ω-3 λιπαρά οξέα που περιέχονται στα λιπαρά ψάρια, τα καρύδια και το λιναρόσπορο έχουν προστατευτική δράση ενάντια στην κατάθλιψη. Τα ω-3 λιπαρά φαίνεται να επηρεάζουν τους νευροδιαβιβαστές στον εγκέφαλο. Υπάρχουν πολλαπλά οφέλη για την υγεία από την κατανάλωση ψαριού και συνιστάται η κατανάλωσή του με συχνότητα 2-3 φορές εβδομαδιαίως. Τέλος, η βιταμίνη D αυξάνει τα επίπεδα σεροτονίνης στον εγκέφαλο. Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο, παρατήρησαν ότι άτομα που υπέφεραν από κατάθλιψη έτειναν να βελτιώνονται με τη λήψη βιταμίνης D.   

Επίσης, η ακρόαση μουσικής βελτιώνει τη διάθεση αλλά όχι πάντοτε. Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μισούρι βρήκαν ότι οι άνθρωποι μπορούν να βελτιώσουν τη διάθεσή τους απλά με την ακρόαση αισιόδοξης μουσικής. Οι άνθρωποι μπορούν επιτυχώς να βελτιώσουν τη διάθεσή τους και να ενισχύσουν τα συνολικά επίπεδα ευτυχίας που βιώνουν, σε μόλις 2 εβδομάδες. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα βελτίωσαν τη διάθεσή τους μόνο όταν άκουγαν αισιόδοξη μουσική σε αντίθεση με την ακρόαση πιο θλιβερών τόνων, όπως της μουσικής του Στραβίνσκυ. Η μουσική από μόνη της δεν ανεβάζει τη διάθεση. Οι άνθρωποι που βιώνουν χωρισμούς ή έχουν προβλήματα σχέσεων προτιμούν μουσική και εμπειρίες που αντανακλούν τα αρνητικά τους συναισθήματα. H προτίμηση θλιβερής μουσικής είναι στατιστικώς σημαντικά ψηλότερη σε ανθρώπους που βιώνουν κάποια διαπροσωπική απώλεια σε αντίθεση με μια ενδοπροσωπική απώλεια, όπως είναι η απώλεια ενός παιχνιδιού ή αντικειμένου. Αναμφισβήτητα, τα τακτικά διαλείμματα για την ακρόαση χαλαρωτικής μουσικής είναι ένας τρόπος για να ηρεμήσει κάποιος το σώμα του, τον εγκέφαλό του και να βελτιώσει τον καρδιαναπνευστικό του ρυθμό. 

Τέλος, ο καιρός επηρεάζει τη διάθεση και τις γνωστικές λειτουργίες. Η περιορισμένη έκθεση στον ήλιο επιδρά αρνητικά στη ψυχολογική διάθεση και σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να οδηγήσει στην εκδήλωση Εποχιακής Συναισθηματικής Διαταραχής, δηλαδή εποχιακά επαναλαμβανόμενων επεισοδίων κατάθλιψης. Επιπλέον, ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν διαπίστωσαν βελτίωση στη μνημονική απόδοση των μαθητών κατά τη διάρκεια ημερών με μεγαλύτερα επίπεδα ηλιοφάνειας. Ο ευχάριστος καιρός στο σύνολο των ερευνών συσχετίζεται με βελτιωμένη διάθεση και βελτιωμένες γνωστικές λειτουργίες (ταχύτητα, μνήμη, ικανότητα επίλυσης προβλημάτων).   

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 

  • Ng F, Dodd S, Berk M. (2007).The effects of physical activity in the acute treatment of bipolar disorder: a pilot study. J Affect Disord.101(1-3):259-62. 
  • Hays AE. (2008). Effect of an acute bout of aerobic exercise on dehydroepiandrosteronesulphate (DHEAS) in clinically diagnosed bipolar subjects. Diss Abstr Int: Sec B: Sci Eng.;68:5779.   
  • Elaine Magee. How food affects your moods. WebMD Weight Loss Clinic - Expert Column.

 

Συγγραφή Άρθρου

Ελίνα Τσιούλη - Ψυχολόγος

Ελίνα Τσιούλη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος Διαχείρισης του Στρες (μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην Ιατρική Σχολή Αθηνών), μέλος του Πανελληνίου Ψυχολογικού Συλλόγου. Ατομική συμβουλευτική και ψυχοθεραπεία για τη διαχείριση προβλημάτων στρες και την προαγωγή της ψυχικής υγείας.

Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πώς να επιτύχετε καλή προσαρμογή μετά τις διακοπές
προσαρμογή

Η επιστροφή από τις καλοκαιρινές διακοπές πολλές φορές δεν είναι κάτι ευχάριστο. Από τη μια χαλαρώνατε στο γαλάζιο της θάλασσας χωρίς καμία έγνοια και την επομένη ηλιοκαμένοι βρίσκεστε στο γκρίζο της πόλης. Ωστόσο, η μετάβαση στην εργασία και στη ρουτίνα δε χρειάζεται να γίνει εφιάλτης.  

Πόσο ελκυστικοί είστε; Παράγοντες που το καθορίζουν
ελκυστικότητα

Νευροψυχολογικές έρευνες έδειξαν ότι αυτή η πρωτογενής μορφή μηνύματος έχει την επιρροή της στον υποσυνείδητο νου. Σημάδια γονιμότητας, όπως η συμμετρία του προσώπου, ιδανική αναλογία μέσης-γοφών, μακριά μαλλιά στις γυναίκες, θεληματικό πηγούνι στους άνδρες, πλατύ στέρνο, φαρδιοί ώμοι είναι πρωτογενή χαρακτηριστικά που δημιουργούν μια θετική αρχική εντύπωση.

Συναισθηματική νοημοσύνη: βασικά στοιχεία και παράγοντες που την καθορίζουν
Συναισθηματική νοημοσύνη

Έχουμε δύο μυαλά, ένα που σκέφτεται και ένα που αισθάνεται και αυτοί οι δύο διαφορετικοί τρόποι γνώσης αλληλεπιδρούν στη δόμηση της διανοητικής μας ζωής. Ο ένας, ο λογικός νους, είναι ο τρόπος κατανόησης του οποίου έχουμε επίγνωση: ενσυνείδητος, στοχαστικός, ικανός να συλλογίζεται. Δίπλα σ’αυτόν υπάρχει κι ένα δεύτερο σύστημα γνώσης, παρορμητικό και μερικές φορές παράλογο: o συγκινησιακός νους.

Τηλεοπτικά παιχνίδια επιβίωσης: ποια πρότυπα δημιουργούν;
survivor games

Το στοιχείο της επιβίωσης έχει κάνει αισθητή την παρουσία του τα τελευταία χρόνια σε διάφορα τηλεοπτικά παιχνίδια. Οι συμμετέχοντες σε αυτά τα παιχνίδια μπαίνουν καλά στο ρόλο του Ροβινσώνα, κάτι που εντείνει το ένστικτο της επιβίωσής τους, καθώς εφοδιάζονται με τις απολύτως απαραίτητες πρώτες ύλες και καλούνται να δημιουργήσουν αντικείμενα ή να μονομαχήσουν για την τροφή τους ώστε να κρατηθούν ζωντανοί.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :