Κατά τη διάρκεια της χρονιάς που πέρασε, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έχασες κάποιον ή κάτι που θεωρούσες δεδομένο μέχρι εκείνη τη στιγμή…

Για μένα πάντως ισχύει αυτό…

Ίσως νιώθεις ότι σου λείπει:

  • Χρόνος με φίλες,-ους
  • Να πιεις έναν ανέμελο καφέ με αγαπημένους
  • Το να περάσεις από το σπίτι ενός αγαπημένου ατόμου αναπάντεχα
  • Να σου δοθεί η δυνατότητα να ξεχαστείς με ένα καλό βιβλίο στη βιβλιοθήκη
  • Το να δουλέψεις από το γραφείο
  • Το να συνοδεύσεις τα παιδιά σου στο σχολείο το πρωί

Είτε το συνειδητοποιείς είτε όχι, αυτές οι αλλαγές, πιθανά να πυροδοτούν κάποιο είδος/κάποια διαδικασία λύπης/θλίψης/πένθους.

Θλίψη και πένθος

Η θλίψη ή το μόνιμο πένθος δεν εμφανίζονται μόνο όταν χάνουμε ένα αγαπημένο μας πρόσωπο ή όταν ένα αγαπημένο κατοικίδιο αφήνει αυτόν τον κόσμο. Αλλά και όταν μία σχέση αλλάζει με οποιονδήποτε τρόπο, ή όταν αλλάζει κάτι που έχουμε συνηθίσει στην καθημερινότητά μας. Όπως η εργασία, η κατοικία μας, το σχετίζεσθαι, όταν αλλάζουμε τρόπο ζωής ή ακόμη και τρόπο διαβίωσης.

Μπορεί κάποιο άτομο να πενθεί γιατί απλά βιώνει την απώλεια.

Δηλαδή έχασε ένα μέρος του εαυτού του ή της καθημερινότητάς του:

  • Επειδή παντρεύτηκε ή χώρισε
  • Όταν χωρίζουμε πενθούμε – μεταξύ άλλων – για την απώλεια του κομματιού του εαυτού μας που μοιραζόμασταν.
  • Όταν κάποιος παθαίνει έναν τραυματισμό θρηνεί την απώλεια της δραστηριότητας.
  • Όταν εμφανίζουμε χρόνια ασθένεια, πενθούμε την υγεία μας
  • Όσο μεγαλώνουμε θρηνούμε την απώλεια της νιότης
  • Όσο κουραζόμαστε, θρηνούμε την αποτελεσματικότητά μας

Υπάρχουν άπειροι τρόποι με τους οποίους εμφανίζεται η θλίψη στη ζωή μας. Συχνά, η ταχύτητα με την οποία ζούμε και η πίεση για την καθημερινότητα μπορεί να καταπιέσει αυτή τη θλίψη, σε συνδυασμό με την πολυπλοκότητα των συναισθημάτων, εύκολα περνάμε σε μία τοξική θετικότητα χωρίς βάθος ή ουσία.

Η θλίψη είναι περίπλοκη, είναι ακατάστατη και χτυπάει σε κύματα.

Ακόμη και αν η απώλεια σε ταράξει πολύ, μην ξεχνάς πως υπάρχουν και οι θετικές πλευρές. Όταν έχασα την ήδη βαριά άρρωστη γιαγιά μου μερικά χρόνια πριν, μου ήταν τόσο δύσκολο, αλλά δεν μπορούσα να μην αναγνωρίσω ότι σταμάτησε να υποφέρει. Γνωρίζοντας πως ήταν πάντα ανεξάρτητη και με έντονη θέληση, το να συνεχίσει τη ζωή της με φυσικούς περιορισμούς, ήταν δύσκολο. Αν και η θλίψη μου έχει υποχωρήσει σημαντικά, εξακολουθώ να συγκινούμαι ή και να κλαίω καμιά φορά όταν τη σκέφτομαι, ακόμη και σήμερα.

Ίσως είχες παρόμοιες εμπειρίες.

Επίσης, η απώλεια της εργασίας, μπορεί να φαντάζει καταστροφική, αλλά σύντομα και όταν ξεπερνάμε το πρώτο σοκ, παρατηρούμε ότι πρόκειται για μία ευκαιρία προς μία πολύ καλύτερη επαγγελματική αποκατάσταση, ή ακόμη καλύτερα και μία ευκαιρία στην ξεκούραση.

Άτομα υψηλής ευαισθησίας και πένθος

Ως άτομο υψηλής ευαισθησίας (Highly Sensitive Person/HSP), συναισθάνεσαι βαθιά τον πόνο, και χρειάζεσαι χώρο για να επεξεργαστείς και να ενσωματώσεις τις εμπειρίες σου. Χάνοντας, λοιπόν, κάποιον ή κάτι σημαντικό μπορεί να είναι πολύ πολύ δύσκολο.

Δεν διαπραγματεύεσαι μόνο τα συναισθήματα της απώλειας, αλλά και το νόημα όλων όσων κάνεις, καθώς και τον αντίκτυπο αυτής της απώλειας στο υπόλοιπο της ζωής σου. Το πένθος είναι πολύ περίπλοκη διαδικασία για όλους, πόσο μάλλον για τα άτομα υψηλής ευαισθησίας. Για αυτό είναι σημαντικό να θρηνήσεις με τους δικούς σου όρους και τον δικό σου ρυθμό. 

Τρόποι διαχείρισης της θλίψης για ένα άτομο υψηλής ευαισθησίας.

Ακολουθούν μερικές σημειώσεις για τη διαχείριση και την επεξεργασία της θλίψης.

Νιώσε τα συναισθήματά σου

Δημιούργησε χώρο για να επεξεργαστείς τα συναισθήματά σου που διαπραγματεύονται τη θλίψη και το πένθος. Αφέσου σε αυτά. Δες λυπητερές ταινίες και κλάψε γοερά. Επισκέψου έναν θεραπευτή, κοίταξε παλιές νοσταλγικές φωτογραφίες. Μίλα σε έναν αξιόπιστο φίλο. Μην επηρεάζεσαι από τους γύρω σου που δεν θα έχουν χρόνο για αυτό.

Δημιούργησε το δικό σου τελετουργικό πένθους

Για να τιμήσεις την απώλεια, μπορεί να σε βοηθήσει το να δημιουργήσεις συμβολικά μια γωνιά. Με φωτογραφίες, με κεριά ή και αναμνηστικά και να το επισκέπτεσαι κάθε μέρα. Ανάλογα με τον τύπο της απώλειας, θα μπορούσε να περιλαμβάνει φωτογραφίες του αγαπημένου σου ατόμου, εικόνες του νεότερου εαυτού σου, ή του μέρους που σου λείπει απεγνωσμένα.

Τα τελετουργικά μπορούν να σε βοηθήσουν να δημιουργήσεις ένα παράθυρο χρόνου μέσα στην ημέρα σου για να επεξεργαστείς τη θλίψη σου. Το αποτέλεσμα θα είναι να μην αισθάνεσαι ταραγμένη,-ο(ς) κατά τη διάρκεια όλης της ημέρας.

Πήγαινε με τον προσωπικό σου ρυθμό

Μην ακούς τα μηνύματα που λένε ότι αυτή η απώλεια δεν είναι μεγάλη υπόθεση. Δεν είναι σωστό να μειώσεις τα συναισθήματά σου με σκοπό να κάνεις κάποιους άλλους να νιώσουν ασφαλείς. Εστίασε στο καλό για εσένα, και θυμήσου ότι κάθε ένας θρηνεί με τον δικό του τρόπο και στους δικούς του χρόνους. Μόνο εσύ γνωρίζεις πότε είσαι έτοιμη,-ο(ς) να προχωρήσεις στο επόμενο βήμα.

Κοίταξε προς τα μέσα

Όσο βιώνεις το πένθος σου, μπορεί να υπάρχουν και άλλοι γύρω σου που να πενθούν, επίσης. Ίσως μέλη της οικογένειάς σου ή φίλοι. Θυμήσου να κοιτάς προς τα μέσα καθώς η εμπειρία της απώλειας είναι μοναδική και κάθε ένα άτομο τη βιώνει με το δικό του τρόπο. Μη συγκρίνεις τη θλίψη των ανθρώπων.

Αγκάλιασε τη χαρά

Μπορεί να υπάρξουν στιγμές μέσα στο πένθος που θα αισθανθείς καλά, ακόμη και ευτυχής. Κάθε στιγμή υπάρχουν πολλαπλές εμπειρίες και συναισθήματα που μας κατακλύζουν. Οι στιγμές του πένθους δεν διαφέρουν από αυτές. Η θλίψη είναι μία πολύπλευρη διαδικασία που περιλαμβάνει χαρούμενες στιγμές ανάμεσα στα δάκρυα.

Θυμήσου να τιμάς τα συναισθήματά σου

Ως άτομο υψηλής ευαισθησίας σε διαπερνούν περίπλοκα συναισθήματα κατά τη διάρκεια μίας τυπικής μέρας. Έτσι, βιώνεις και την απώλεια ή την ξαφνική αλλαγή στη ζωή σου. Η θλίψη μπορεί να είναι μεγαλύτερη, επώδυνη ακόμη και οι ευτυχισμένες στιγμές μαζί με τις αναμνήσεις θα είναι πιο έντονες και σημαντικές.

Όποιος και να είναι ο λόγος, μην ανησυχείς, δώσε χρόνο, χώρο και υποστήριξη στον εαυτό σου, με σκοπό να τιμήσεις τα συναισθήματά σου.

Η θλίψη μπορεί να εμφανιστεί με διαφορετικές αφορμές. Είτε με το θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου, είτε με την απώλεια ενός μέρους του εαυτού μας. Σε κάθε περίπτωση, η διαδικασία του πένθους είναι πολύπλοκη και μοναδική.

Θυμήσου να τιμάς τα συναισθήματά σου, ακόμη και όταν οι άλλοι δεν καταλαβαίνουν. Πάρε όσο χρόνο χρειάζεσαι και κάνε ότι σε βοηθάει να νιώσεις καλύτερα.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Άγγελος Λεβέντης - Ψυχοθεραπευτής

Άγγελος Λεβέντης: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Πιστοποιημένος Ψυχοθεραπευτής - Ψυχοδραματιστής, Κοινωνικός Λειτουργός με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος και επιστημονικά υπεύθυνος του Zen Therapy Center Κέντρο Ψυχοθεραπείας όπου πραγματοποιούνται ατομικές συνεδρίες, ομάδες και σεμινάρια δια ζώσης και online. Ως Ψυχοθεραπευτής ακολουθεί μια υπαρξιακή, ανθρωποκεντρική, συστημική, ΛΟΑΤΚΙ+ επιβεβαιωτική (lgbtqi+ affirmative) και συμπεριληπτική (ολική) προσέγγιση.