Στην Ελλάδα, οι πολλές εορταστικές περίοδοι - Χριστούγεννα, Πάσχα, ονομαστικές εορτές- όπως επίσης και οι καλοκαιρινές διακοπές, συνήθως μας βγάζουν από τον προγραμματισμό μας. Έχω παρατηρήσει πολύ συχνά το φαινόμενο άνθρωποι που δεν εντρύφησαν στη διατροφή τους τουλάχιστον για δύο με τρεις μήνες προκειμένου να αισθάνονται ασφαλείς, εγκατέλειψαν γρήγορα την προσπάθειά τους γεμάτοι αισθήματα ενοχής και απογοήτευσης. 

Όσο περισσότερο ξεφεύγεις, αλλά τελικά επανέρχεσαι, τόσο πιο εξασκημένος γίνεσαι και έχεις την ικανότητα και τη δεξιότητα να συνεχίζεις με το βλέμμα στον στόχο σου.

Χαρακτηριστικός είναι ο παρακάτω διάλογος με έναν καλό μου φίλο, με τον οποίο τον περασμένο Σεπτέμβριο είχαμε μια συνάντηση:

«Θέλω, όταν γυρίσω από τις διακοπές, να τρώω για 10 μέρες μόνο ψητό κρέας με σαλάτα. Θα καταφέρω να αδυνατίσω;»

«Μόνο αν κυνηγάς ο ίδιος το ζώο για να το ψήσεις πριν το φας...»

Δυστυχώς, οι περισσότεροι από εμάς, κάθε φορά που περνάει μία περίοδος εορτών ή διακοπών, καταλήγουμε να έχουμε παραπανίσια κιλά και δυσάρεστη διάθεση.

Η κοινή λογική λέει ότι από την επόμενη μέρα θα πρέπει να πέσουμε με τα μούτρα στην πιο αυστηρή δίαιτα προκειμένου να απαλλαγούμε το συντομότερο από τη δυσφορία αυτού του βάρους που στενεύει πια στις ζώνες και τα παντελόνια μας.

Πόσο εφικτό όμως είναι να γίνει γρήγορα αυτή η αλλαγή και χωρίς να δημιουργήσουμε περαιτέρω προβλήματα στην υγεία μας;

Ας δούμε, λοιπόν, κάποιες πολύτιμες συμβουλές για το πώς μπορεί να επανέλθει το σώμα μας στην προηγούμενη των εορτών φυσική μας κατάσταση, και με τον πιο σωστό τρόπο.

Αποκτήστε το βιβλίο Αναζητώντας το μαγικό βάρος των ονείρων σου από το εξειδευκευμένο βιβλιοπωλείο ψυχολογίας του Psychology.gr

Η κλασσική ερώτηση που υπάρχει ως πρωτεύουσα σκέψη είναι πώς θα απαλλαγούμε το συντομότερο από τα κιλά των εορτών ή των διακοπών.

Η πιο ανακουφιστική πρώτη απάντηση είναι ότι το μεγαλύτερο ποσοστό από το βάρος που δείχνει η ζυγαριά μετά τις γιορτές δεν έχει να κάνει μόνο με την εναπόθεση περιττού σωματικού λίπους στο σώμα μας.

Κατά τη διάρκεια των εορτών και με συχνότητα των πλούσιων γευμάτων που προηγήθηκαν, προκλήθηκε ένα έντονο στρες στο πεπτικό μας σύστημα.

Ας εξηγήσουμε καλύτερα τι είναι αυτό το στρες του πεπτικού συστήματος φέρνοντας για παράδειγμα το πώς λειτουργεί το σώμα σε κάποιον τραυματισμό.

Το σημείο του τραύματος πρήζεται, δημιουργείται μια συσσώρευση αίματος και υγρών στην περιοχή και ο γιατρός μάς συστήνει κυρίως ξεκούραση και υπομονή μέχρι το ίδιο το σώμα να ενεργοποιήσει τους θεραπευτικούς μηχανισμούς του προκειμένου να επανέλθει το τραυματισμένο σημείο κι πάλι σε μια άριστη λειτουργική κατάσταση.

Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, η υπερκατανάλωση ζωικών-λιπαρών τροφών και αλκοόλ, που κυρίως περιείχαν τα γεύματα σε ένα γιορτινό τραπέζι, αλλά και λίπους, ζάχαρης και αλεύρων, που είναι τα βασικά συστατικά των γλυκών που ακολούθησαν, δημιούργησαν αναπόφευκτα ένα ισχυρό πλήγμα στο πεπτικό μας σύστημα, το οποίο καλείται πλέον, αργά αλλά σταθερά, να προσπαθήσει να απομακρύνει όλες αυτές τις τοξίνες που δέχθηκε κατά κόρον τις ημέρες που προηγήθηκαν.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να κατανοήσουμε ότι όσο εμείς επιθυμούμε να απαλλαγούμε από αυτή τη δυσφορία, άλλο τόσο το επιθυμεί και το πεπτικό μας σύστημα. Με τους ίδιους ακριβώς μηχανισμούς με τους οποίους απομακρύνεται σταδιακά και η φλεγμονή επουλώνοντας το τραύμα, θα αποτοξινωθεί και εκείνο.

Θα χρειαστεί ξεκούραση από τις πολύ λιπαρές και υπερθερμιδικές τροφές, και σε καμία περίπτωση πλήρη αποχή από την τροφή, διότι η στέρηση πολύτιμων θρεπτικών συστατικών που είναι απαραίτητες για την καθημερινή ισορροπία θα δημιουργήσει «επιπλέον στρες», και αυτό θα κάνει πραγματικά ακόμα πιο δύσκολη τη διαδικασία της πλήρης ανάκαμψης σε φυσιολογική λειτουργία.

Ενημερωθείτε λεπτομερώς για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα: Εκπαίδευση Master Practitioner on Eating Disorders & Obesity

Ας δούμε στη συνέχεια τι θα χρειαστεί να κάνουμε για να επανέλθουμε με τον πιο σωστό τρόπο. Μετά τον αποκλεισμό των λιπαρών και των πολλών αμυλούχων τροφών που παρασκευάζονται από απλούς υδατάνθρακες όπως το λευκό αλεύρι, θα χρειαστεί να εντάξουμε στο καθημερινό μας διαιτολόγιο, σε κάθε γεύμα, μια μικρή 3άδα από:

α) μια φρέσκια τροφή, όπως είναι τα φρούτα ή τα λαχανικά,

β) μια πηγή ζωικής τροφής υψηλής βιολογικής αξίας αλλά ταυτόχρονα χαμηλή σε λιπαρά, όπως είναι το άπαχο κρέας, το ψάρι, το κοτόπουλο, το αυγό μελάτο ή ποσέ, οι μικρές ποσότητες τυριών ή γαλακτοκομικών (γιαούρτι ή κεφίρ) και

γ) μια πηγή σύνθετων υδαταθρακών, όπως είναι το κρίθινο παξιμάδι, η βρώμη, το σκούρο ρύζι, η κινόα, το βραστό καλαμπόκι, η βραστή πατάτα, το ψωμί ολικής άλεσης.

Αν μπορούμε κατά τη διάρκεια της ημέρας να καταναλώσουμε 4 γεύματα σε 3άδες, με διαφορά 3-4 ωρών μεταξύ τους, θα δώσουμε στον οργανισμό μας τη δυνατότητα να αρχίσει και πάλι να λειτουργεί σωστά και κυρίως να νιώσει την ασφάλεια ότι δεν στερείται πολύτιμα θρεπτικά συστατικά όπως οι πρωτεΐνες, τα καλά λιπαρά, οι φυτικές ίνες, οι βιταμίνες, τα μέταλλα, τα ιχνοστοιχεία και φυσικά το πολύτιμο νερό.

Σε συνδυασμό και με μια «ήπιας μορφής» άσκηση θα το βοηθήσουμε ακόμα περισσότερο να επανέλθει στην προηγούμενη κατάσταση που επιθυμούμε και, γιατί όχι, να συνεχίσει να διατηρείται μόνιμα σε άριστη φυσική κατάσταση.

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να προσθέσω ένα σχόλιο για το πόσο η έντονη άσκηση θα βοηθούσε να επαναφέρουμε πιο γρήγορα το βάρος μας σε καλύτερα επίπεδα.

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι η απότομη και έντονη, έως εξαντλητική, άσκηση δημιουργεί επιπλέον στρες στον οργανισμό και δυστυχώς τα αποτελέσματα μπορεί τις πρώτες μέρες να δείχνουν καλύτερα νούμερα, στη συνέχεια όμως το επιπλέον στρες, σε συνδυασμό και με πιθανή αυστηρά υποθερμιδική διατροφή, εξαντλεί το σώμα και σύντομα το μετατρέπει σε άγριο θηρίο που θα κατασπαράξει όποια τροφή βρει μπροστά του.

Στη συνέχεια, αυτή η αντίδραση θα δημιουργήσει στο άτομο ενοχές για το υπερφαγικό επεισόδιο που προηγήθηκε, θα το οδηγήσει σε πιο αυστηρή δίαιτα και περισσότερη άσκηση, ως μέσο αυτοτιμωρίας και αναπόφευκτα θα ακολουθήσει ένα ακόμα υπερφαγικό επεισόδιο.

Αυτός ο «φαύλος κύκλος» είναι ακριβώς η διαδικασία που οδηγεί πάρα πολλά άτομα στο φαινόμενο που ονομάζουμε σήμερα «Διατροφική Διαταραχή».

Το παρόν άρθρο αποτελεί αδειοδοτημένο απόσπασμα από το βιβλίο του Διατροφολόγου- Διαιτολόγου Ευάγγελου Ζουμπανέα «Αναζητώντας το μαγικό βάρος των ονείρων σου» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Χρύσα Πράντζαλου

e psy logo twitter2Τμήμα Σύνταξης της Πύλης Ψυχολογίας Psychology.gr
Επιμέλεια και συγγραφή άρθρων, μετάφραση & απόδοση ξενόγλωσσων άρθρων.
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr