εσωτερικός διάλογος

Οι παρακάτω σκέψεις αποτελούν αποτέλεσμα του εσωτερικού διαλόγου ενός έφηβου:

"Είμαι τρελός…. Δεν ξέρω γιατί…. Μερικές φορές ξυπνάω και νιώθω σαν να έχω τρελαθεί… άλλες ημέρες αισθάνομαι εξαντλημένος, να «σέρνομαι".. Δεν μου αρέσει καθόλου. Δεν νιώθω καλά…. Εύχομαι να μην έχω τρελαθεί… δεν μπορώ να βοηθήσω τον εαυτό μου».

«Η καθημερινότητά μου μοιάζει με φυλακή, και εγώ παγιδευμένος σε ένα σώμα που αλλάζει συνεχώς, επαναλαμβάνοντας τα ίδια και τα ίδια, στην ίδια ρουτίνα. Πρέπει να κάνω εκείνο ή το άλλο, ή δεν πρέπει να κάνω κάποια πράγματα. Μαθήματα, εξετάσεις… σπαταλώ όλη μου την ημέρα με ανθρώπους που πιέζομαι να βρίσκομαι μαζί τους. Έφηβοι που βρίσκονται στην ίδια θέση με εμένα».

«Πληγώνομαι στο σχολείο από δασκάλους, καθηγητές, αλλά πολύ περισσότερο από τους φίλους μου και τους συνομηλίκους μου! Δεν θέλω να πω σε κανέναν πόσο πληγωμένος και λυπημένος αισθάνομαι».

«Θέλω μόνο να κοιμάμαι… όταν κοιμάμαι δεν σκέφτομαι, δεν ανησυχώ, δεν στεναχωριέμαι…. Δεν είμαι θυμωμένος»!

«Για να μην σκέφτομαι…. Βλέπω βιντεάκια στο YouTube ή σειρές, για να μην σκέφτομαι… δεν θέλω να σκέφτομαι πόσο απαίσια είναι η μέρα μου!».

«Το δωμάτιό μου είναι ακατάστατο…. Χάλια! Έτσι όπως αισθάνομαι! Δεν αντέχω να έχω αυτές τις σκέψεις… με αναστατώνουν, με αποσυντονίζουν. Δεν ξέρω το γιατί. Είναι τρελό όλο αυτό»;

«Μαμά ξέρω ότι είσαι θυμωμένη μαζί μου. Δεν σε κατηγορώ. Δεν σου μιλάω πια…. απλά θυμώνω. Βρίζω, μιλάω άσχημα και σπάω πράγματα, γιατί αισθάνομαι σαν να έχει σπάσει κάτι μέσα μου!!!».

«Δεν ήμουν έτσι…. Όταν πήγαινα στο Δημοτικό ήμουν ένα χαρούμενο παιδί, που δεν το ένοιαζε τι θα πουν οι άλλοι για εκείνο. Τώρα νιώθω νεκρός…».

«Άκουσέ με…. Μην με διώξεις! Μη μου κρατήσεις μούτρα… μην μου φωνάξεις… Θέλω να είσαι πιο δυνατός από εμένα. Θέλω να είσαι ο πατέρας μου ( η μητέρα μου), ακόμα κι αν λέω ότι δεν θέλω τέτοιους γονείς. Θέλω να είσαι πιο υπομονετικός από εμένα, με περισσότερη κατανόηση και αποδοχή. Ακόμα κι όταν σου φωνάζω, ακόμα κι όταν λέω πως σε μισώ…. Εκείνη την ώρα σε χρειάζομαι περισσότερο, έχω ανάγκη να με αγαπάς»!

Αν μπορούσα να σου μιλήσω, για το πώς θα με βοηθήσεις, θα σου έλεγα αυτά τα λόγια:

1. Δώσε μου «χώρο»

Μην έρχεσαι στο δωμάτιο μου κρυφοκοιτώντας τι κάνω, ή απαιτώντας να κάνω αυτά που ΕΣΥ θέλεις. Όταν μου φωνάζεις και με πιέζεις νιώθω πολύ άσχημα…θυμώνω! Θέλω την ησυχία μου. Θέλω να μείνω μόνος. Θέλω «χώρο»!

2. Μη μου φωνάζεις!

Φωνάζεις τόσο πολύ που αισθάνομαι σαν να μην μπορώ να ακούσω τις σκέψεις μου. Αισθάνομαι ότι δεν αξίζω ως άνθρωπος, ότι δεν αξίζω ν’ αγαπηθώ και πολύ περισσότερο ότι είναι η μεγαλύτερη απογοήτευση για εσάς τους γονείς μου.

3. Μη μου παίρνεις το κινητό μου!

Δεν θέλω και δεν μπορώ να αφήσω το κινητό μου. Ξέρω ότι μου «τρώει» πολύ χρόνο μέσα στην ημέρα, αλλά δεν μπορώ να κάνω κάτι γι’ αυτό. Δεν μπορώ να σταματήσω να κοιτάζω κάθε λίγο για μηνύματα… Χρειάζομαι τη βοήθειά σου. Ξέρω ότι πρέπει να χρησιμοποιώ το κινητό μου με όριο. Αυτή τη στιγμή θέλω να ασχολούμαι μόνο με αυτό… μη με ρωτήσεις το γιατί…. Απλά κάνε το.

4. Θέλω να πάμε κάπου ήσυχα

Λέω ότι δεν θέλω να κάνουμε πράγματα μαζί. Αλλά στην πραγματικότητα θα ήθελα να πάμε μία ήσυχη βόλτα, χωρίς να διαφωνούμε, κάπου που μπορούμε να μιλάμε ήρεμα, κάπου που μπορώ να αισθάνομαι ότι «ξεχνάω» ότι μ’ ενοχλεί.. Ακόμα κι αν δεν μιλάμε….

5. Σταμάτα να με κακομαθαίνεις!

Σταμάτα να μου παιρνεις ότι θέλω! Όσο περισσότερα μου δίνεις, τόσο περισσότερο θυμώνω, σε μισώ. Δεν θέλω να μου χαρίζεις πράγματα…. Θέλωνακερδίζωπράγματα. Έτσι αισθάνομαι ότι μεγαλώνω, ότι ωριμάζω. Θέλω να με μάθεις πώς να κάνω οικονομία, πώς να ξοδεύω σωστά, πώς να μοιράζομαι…. Και δεν θα μάθω όλα αυτά, εάν συνεχίσεις να μου δίνεις…. Δεν θέλω άλλο να εξαρτώμαι από εσένα… Βοήθησέ με να γίνω ανεξάρτητος!

6. Θέλω κάποιον με τον οποίο μπορώ να συζητάω

Θέλω κάποιον να κοιτάξει ποιός δεν είσαι εσύ. Χρειάζομαι έναν ενήλικο για να θαυμάζω, να είναι το πρότυπό μου, το πρόσωπο που πιστεύει σε εμένα, που με κινητοποιεί και που με καταλαβαίνει. Θέλω έναν σύμβουλο, έναν μέντορα, να με δυναμώνει όταν νιώθω ότι δεν αξίζω.

7. Πες μου πως μ αγαπάς

Μπορεί να δείχνω ότι δεν με νοιάζει όταν δείχνεις ότι δεν μ' αγαπάς. Αλλά τότε είναι που έχω ανάγκη να μου πείς πόσο με αγαπάς, ακόμα κι αν κάνω τη ζωή σου δύσκολη… ακόμα τότε έχω ανάγκη να ακούσω περισσότερο πόσο με αγαπάς….

«Πιστεύω πως είναι δύσκολο να είσαι γονιός… καμιά φορά αναρωτιέσαι για ποιο λόγο έκανες παιδιά. Σου υπόσχομαι ότι όλα θα πάνε καλύτερα…. Δώσε μου λίγο  χρόνο… και θα καταλάβεις πόσο σε εκτιμώ και σε αγαπώ!»

Συγγραφή Άρθρου

Ρέα Δουμανά

doumanaΣύμβουλος Ψυχικής Υγείας, Επιστημονική Συνεργάτιδα του psychology.gr
Msc στην Κλινική Ψυχολογία Εφήβων & Ενηλίκων.
Εξειδίκευση στην Λογικοθυμική, Γνωσιακή & Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. 

Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πληροφορίες για γονείς σχετικά με τη χρήση και κατάχρηση ουσιών (Μέρος 5ο)
χρήση και κατάχρηση ουσιών

Πληροφορίες για γονείς (σχετικά με την εξάρτηση ουσιών).
Σημάδια που ανησυχούν: Οι απότομες αλλαγές στη συμπεριφορά ενός παιδιού, μπορεί να αποτελούν «σημάδια» εμπλοκής του με τα ναρκωτικά. Πρέπει να αξιολογηθεί από τον γονέα κατά πόσο οι αλλαγές αυτές συνάδουν με τη μετάβαση του ατόμου προς την ενηλικίωση και φυσικά με βάση την προσωπικότητά του.

Έφηβοι και Εξαρτήσεις (Μέρος 4ο) Αυτοκτονικότητα και αυτοτραυματισμός (cutting)
Αυτοκτονικότητα και αυτοτραυματισμός

Ο αυτοτραυματισμός, ως συμπεριφορά χαρακτηρίζεται αρχικά από την παρόρμηση και από τη σκόπιμη πρόθεση πρόκλησης πόνου. Δεν στοχεύει στην αυτοκτονική συμπεριφορά, αλλά να προσφέρει ανακούφιση από τον ψυχικό πόνο που βιώνει το άτομο. Ωστόσο ο αυτοτραυματισμός μπορεί να θεωρηθεί ως ένας προγνωστικός παράγοντας για την πρόθεση ενός ατόμου να προχωρήσει σε απόπειρα αυτοκτονίας, και για το λόγο αυτό θα πρέπει να αξιολογηθεί κατάλληλα (αξιολόγηση αυτοκτονικού ιδεασμού/απόπειρας).

Συμπεριφορές υψηλού κινδύνου: Έφηβοι και Εξαρτήσεις (Μέρος 3ο) Χρήση Ουσιών-Αλκοόλ
ναρκωτικά εφηβεία

Με τον όρο «ναρκωτικό» ορίζεται κάθε παράνομο φάρμακο, ενώ στον ορισμό αυτό δεν συμπεριλαμβάνονται οι ψυχοδραστικές ουσίες (αλκοόλ, καπνός, καφεΐνη). Επομένως είναι οποιαδήποτε ουσία φυσική ή τεχνητή, που μπορεί να δράσει στο κεντρικό νευρικό σύστημα, κατασταλτικά ή διεγερτικά, και άρα είναι εξαρτησιογόνος.

Έφηβοι και εξαρτήσεις: Κάπνισμα, τζόγος
Έφηβοι και εξαρτήσεις

Κάπνισμα
Τα στατιστικά στοιχεία επιδεικνύουν ότι η έναρξη του καπνίσματος πραγματοποιείται σε πολύ νεαρή ηλικία. Οι σημερινοί καπνιστές ουσιαστικά δεν θυμούνται το λόγο που «δοκίμασαν» το πρώτο τους τσιγάρο.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :