Ακρόαση άρθρου......

Καθημερινά μοιράζουμε τον χρόνο μας σε διάφορες δραστηριότητες, ασχολίες, υποχρεώσεις και δουλειά. Ωστόσο, οι προτεραιότητες διαφοροποιούνται εάν είμαστε γονείς ή μόνοι μας. Αρχικά, το δυσκολότερο είναι να βάλουμε προτεραιότητες όταν είμαστε γονείς διότι είναι αυτονόητο ότι τα παιδιά μας είναι προτεραιότητα.

Δηλαδή, πως θα μοιράσουμε τον χρόνο μας ως γονείς, ώστε να μπορούμε να υποστηρίξουμε τις πρακτικές ανάγκες των παιδιών μας π.χ. διάβασμα, δραστηριότητες, τις συναισθηματικές ανάγκες π.χ. έκφραση των συναισθημάτων και τις επικοινωνιακές ανάγκες π.χ. συζήτηση, σε συνδυασμό με τις δικές μας ανάγκες, του/τη συντρόφου και της οικογένειας ως σύνολο;

Σωστή διαχείριση χρόνου και προτεραιότητες στην οικογένεια

Η σωστή διαχείριση του χρόνου είναι απαραίτητη για να επιτύχουμε τους στόχους μας και να είμαστε παραγωγικοί. Επιπλέον, μειώνει το αίσθημα της πίεσης και βοηθά να οργανώνουμε γρήγορα και αποτελεσματικά  τις υποχρεώσεις μας.

Έτσι, ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα ατομικό και οικογενειακό θα ωφελήσει σημαντικά. Ένα σημαντικό tip είναι να έχουμε συνέπεια στο πρόγραμμα ώστε να μην δημιουργείται πίεση και να παρέχουμε ασφάλεια στο σπίτι μας και στον εαυτό μας.

Ένα παρορμητικό άτομο που καθοδηγείται από παρορμήσεις συνήθως δεν πετυχαίνει τους στόχους του, πιέζεται, νιώθει χαμηλή αυτοεκτίμηση και τα παρατάει.

Αποκτήστε το βιβλίο Το παιδί που κρύβουμε μέσα μας, από το εξειδικευμένο βιβλιοπωλείο ψυχολογίας του Psychology.gr

Ακόμη, είναι σημαντικό να επικοινωνούμε τα συναισθήματά μας αν πιεζόμαστε στη δουλειά ώστε να μην δημιουργούμε στα παιδιά μας φαντασιώσεις και πιστεύουν ότι αυτά είναι υπαίτια ή ένοχα που ο μπαμπάς ή η μαμά έχουν νεύρα. Οι διακοπές ή τα μικρά διαλλείματα μπορούν να μας αποφορτίσουν οπότε καλό είναι να τα έχουμε σαν προτεραιότητα εάν μας κάνουν καλό.

Τα social media σίγουρα δεν μπορούν να είναι προτεραιότητα αλλά η χρήση τους μπορεί να μας ξεκουράζει, άρα και ο χρόνος χρήσης τους πρέπει να είναι περιορισμένος.

Προτεραιότητες σε ατομικό επίπεδο

Εκτός όμως από την οικογένεια που οι προτεραιότητες ορίζονται διαφορετικά τι γίνεται σε ατομικό επίπεδο;

Σε ατομικό επίπεδο, χρειάζεται να ξεκινήσουμε από το τι είναι σημαντικό για μας, τι έχει προτεραιότητα στη ζωή μας και ποιοι είναι οι στόχοι που θέλουμε να πετύχουμε.

Άστο γι’ αύριο! Ξεπερνώντας την αναβλητικότητα στο χώρο εργασίας
Το διαδικτυακό σεμινάριο διοργανώνεται από το PSYCHOLOGY.GR, με εισηγήτρια την ψυχολόγο – ψυχοθεραπεύτρια, Άρτεμις Αντωνίου.

Για να μπορέσουμε βάλουμε προτεραιότητα κάποια από τα θέλω μας ή τις επιθυμίας μας σημαντικό είναι να εστιάσουμε στην αυτογνωσία μας, ώστε να συνειδητοποιήσουμε τα «γιατί».

Αυτογνωσία

Αυτογνωσία σημαίνει γνωριμία και επίγνωση των αντιδράσεων του εαυτού μας. Είναι η γνώση που έχει το άτομο για τη συμπεριφορά του, τις στάσεις του, τις αξίες του και την ηθική του. Δεν βρίσκονται όλοι οι άνθρωποι στο ίδιο επίπεδο αυτογνωσίας. Άλλοι γνωρίζουν τον εαυτό τους περισσότερο και άλλοι λιγότερο.

Σημαντικό ρόλο στην αυτογνωσία παίζει η ποιότητα και η ποικιλία επικοινωνίας που έχει κάθε άνθρωπος με άλλα άτομα και από την παιδική κιόλας ηλικία. Μπορεί για παράδειγμα να πιστεύει κάποια πράγματα για τον εαυτό του, όμως θα επιβεβαιωθούν ή θα απορριφθούν από τους άλλους. Οι αντιδράσεις των άλλων δεν επικυρώνουν ή απορρίπτουν αλλά εν τέλει βοηθούν στην γνωριμία με τον εαυτό.

Παράθυρο Johari: ένα μοντέλο αυτογνωσίας

Ένα μοντέλο που ασχολήθηκε με την αυτογνωσία είναι το «παράθυρο Johari» όπου χωρίζει το άτομο σε τέσσερα μέρη, όπου κάθε μέρος αποτελεί ένα επίπεδο γνώσης του εαυτού:

1. Το ανοικτό κουτί όπου είναι όλο το μέρος του εαυτού μας που φαίνεται, και γνωρίζουν το ίδιο το άτομο αλλά και οι άλλοι (είμαι επικοινωνιακός).

Δυστυχώς δεν διάλεξα τους γονείς μου
Σε αυτό το ανατρεπτικό βιβλίο, η έγκυρη κλινική ψυχολόγος Lindsay Gibson αποκαλύπτει την καταστροφική φύση των συναισθηματικά ανώριμων γονέων, τα τοξικά μοτίβα με τα οποία μας έχουν σημαδέψει και μας παρέχει πολύτιμους τρόπους για να θεραπευτούμε

2. Το τυφλό κουτί όπου είναι μέρος του εαυτού μας που γνωρίζουν οι άλλοι αλλά το ίδιο το άτομο δεν γνωρίζει (είμαι αφελής ενώ δεν το γνωρίζω, ίσως πιστεύω και το αντίθετο ενώ όλοι άλλοι το γνωρίζουν).

3. Το κρυμμένο κουτί όπου είναι μέρος του εαυτού μας που μόνο το άτομο έχει επίγνωση ενώ οι άλλοι δεν το γνωρίζουν γιατί δεν το φανερώνει (είμαι ζηλιάρης αλλά δεν το δείχνω σε κανέναν).

4. Το άγνωστο κουτί όπου είναι μέρος του εαυτού μας που δεν το γνωρίζουμε ούτε εμείς αλλά ούτε και οι άλλοι (είμαι ευαίσθητος αλλά δεν το ξέρω ούτε εγώ ούτε οι άλλοι).

Αυτοαποκάλυψη

Στόχος της αυτογνωσίας είναι να πλησιάσουμε το άγνωστο κουτί. Εκεί δημιουργείται κι ένα στοιχείο της αυτο-αποκάλυψης.

Βέβαια, το πόσο θα αυτο-αποκαλυφθεί ένας άνθρωπος εξαρτάται από την εμπιστοσύνη και την ασφάλεια που νιώθει με τον συνομιλητή του.

Να ξέρετε όμως ότι όσο καλύτερα γνωρίζουμε τον εαυτό μας τόσο καλύτερα βάζουμε προτεραιότητες, τόσο αποτελεσματικότερα παίρνουμε αποφάσεις που ευνοούν τον εαυτό μας και τους σημαντικούς άλλους, και τελικά είμαστε ευτυχισμένοι κι έχουμε τη μέγιστη ποιότητα ζωής που μπορούμε να έχουμε.                       

Πηγές

Μαλικιώση-Λοίζου, Μ. (1999). Συμβουλευτική Ψυχολογία, Ελληνικά Γράμματα. Αθήνα 

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Αγγελίδου Ασημίνα - Ψυχολόγος

Αγγελίδου Ασημίνα: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος, Εξειδικευμένη σε πρόγραμμα ψυχοθεραπείας - Γνωστική-Συμπεριφορική Θεραπεία, μεταπτυχιακά στη Ψυχολογία Υγείας και Ψυχολογία Παιδιών και Εφήβων.