Άγχος

Όταν τα χρήματα λιγοστεύουν, όταν οι σταδιοδρομίες μας κινδυνεύουν από απολύσεις ή οι αγαπημένοι μας άνθρωποι αντιμετωπίζουν σοβαρές ασθένειες, οι περισσότεροι από εμάς, φυσιολογικά, αισθανόμαστε άγχος, φόβο και ανησυχία. Ωστόσο, γιατί μερικοί άνθρωποι αισθάνονται ανήσυχοι χωρίς κανένα προφανή λόγο και νιώθουν να συνθλίβονται από την πίεση που τους ασκούν οι αρνητικές σκέψεις ακόμα και όταν όλα πάνε καλά;

Κάποιοι άνθρωποι έχουν την τάση να ανησυχούν περισσότερο από άλλους. Οι άνθρωποι αυτοί ενδέχεται να αναπτύξουν αγχώδεις διαταραχές, φαινομενικά, χωρίς λόγο. Μπορεί, ωστόσο, να έχουν βιώσει στιγμές σοβαρής δυσκολίας στο παρελθόν κι ως συνέπεια αυτού, καταλήγουν ακόμα και να παραμένουν ξύπνιοι το βράδυ, τρέμοντας στην ιδέα ότι όλα μπορεί να καταστραφούν.

Μερικές φορές, ένας συνδυασμός παραγόντων συμβάλλουν στην εκδήλωση του άγχους. Ανεξάρτητα από τις υποκειμενικές αιτίες, μπορείτε να ξεπεράσετε το άγχος σας και να αφήσετε τον εαυτό σας να αισθανθεί ξανά χαρά.

Δείτε επιλεγμένα βιβλία για το Άγχος, στο εξειδικευμένο βιβλιοπωλείο ψυχολογίας της Πύλης μας

Η επιστήμη του άγχους

Το άγχος σχετίζεται με συναισθήματα ανησυχίας και φόβου. Παρόλο που το άγχος ταξινομείται στις ψυχικές ασθένειες, εκείνοι που υποφέρουν από διαταραχές άγχους έχουν φυσιολογικές συναισθηματικές αλλαγές και αλλαγές στη διάθεσή τους. Ο καθένας μας μπορεί να εκδηλώσει άγχος μερικές φορές. Ωστόσο, για να θεωρηθεί ότι έχει διαταραχή άγχους, πρέπει να αισθάνεται έντονο άγχος με ή χωρίς λόγο για διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών.

Υπάρχουν διάφοροι τύποι αγχωδών διαταραχών. Οι ειδικές φοβίες, η διαταραχή του μετατραυματικού στρες, η διαταραχή του κοινωνικού άγχους, η διαταραχή πανικού, η ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή και η γενικευμένη αγχώδης διαταραχή εμπίπτουν στο φάσμα του άγχους. Ορισμένες μορφές είναι πιο συχνές από άλλες.

Όταν τα αδικαιολόγητα συμπτώματα άγχους δηλητηριάζουν τη χαρά

Εκείνοι που αισθάνονται άγχος χωρίς προφανή λόγο, συχνά έχουν ενοχλητικές σκέψεις που επηρεάζουν τα αισθήματα χαράς στην καθημερινή τους ζωή. Αυτοί οι μικροί νοητικοί «βρικόλακες» ψιθυρίζουν συνεχώς δυσοίωνες σκέψεις στο αυτί του αγχωμένου ατόμου. Μπορούν να κάνουν τα άτομα να αμφισβητούν συνεχώς τις σταθερές τους, ακόμα κι αν δεν υπάρχει αντικειμενικός κίνδυνος.

Αυτές οι σκέψεις δεν κλέβουν μόνο την ευτυχία. Κατά έναν περίεργο τρόπο, οι αρνητικές σκέψεις μπορούν να επιφέρουν αυτό που φοβόμαστε περισσότερο. Για παράδειγμα, η έντονη ανησυχία για βελτίωση της απόδοσής μας στο επάγγελμά μας μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στον εργασιακό μας χώρο.

Ακόμη και αν οι ενοχλητικές σκέψεις δεν οδηγούν σε αρνητικές συνέπειες, ωστόσο, επηρεάζουν σημαντικά την ποιότητα της ζωής μας. Η ανησυχία απομακρύνει πολλούς ανθρώπους από την προσπάθειά τους να επιτύχουν τους στόχους τους.

Πώς να σταματήσετε να αισθάνεστε αγχωμένοι

Η έντονη ανησυχία μπορεί να σας κάνει να νιώθετε άσχημα. Πώς μπορείτε, λοιπόν, να ξεπεράσετε τα συναισθήματα αυτά και να ζήσετε την ζωή σας καλύτερα; Αναλόγως της αιτίας της ανησυχίας, διαφορετικές προσεγγίσεις μπορεί να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση του άγχους. Εάν αισθάνεστε ότι το άγχος σας είναι υπερβολικό, μπορείτε να δοκιμάσετε τις παρακάτω τεχνικές ώστε να ανακτήσετε τον έλεγχο της κατάστασης.

Εξετάστε την αιτία

Εκείνοι που έχουν υποστεί σοβαρό οικονομικό πρόβλημα στο παρελθόν μπορεί να φοβούνται να επιστρέψουν στη φτώχεια. Το άγχος τους θα είναι ιδιαίτερα έντονο εάν η παρελθούσα δύσκολη κατάσταση δεν ήταν αποτέλεσμα δικού τους λάθους. Παρομοίως, όσοι έχασαν τη δουλειά τους από κάποια απόλυση, δικαιολογημένα μπορεί να αισθάνονται ανασφάλεια. Μερικοί άνθρωποι εξακολουθούν να αισθάνονται ανήσυχοι ακόμη και αν εργάζονται πλέον για μια οικονομικά υγιή εταιρεία.

Στις ανθρώπινες σχέσεις, όσοι έχουν βιώσει απιστία σε προηγούμενες σχέσεις μπορεί να υποψιάζονται τυχόν μελλοντικούς τους συντρόφους ότι τους απατούν κάθε φορά που φεύγουν από το σπίτι μόνοι. Η κατανόηση του γιατί υπάρχει ο φόβος και με ποια γεγονότα του παρελθόντος σχετίζεται είναι το πρώτο βήμα προς την αντιμετώπιση.

Κρατείστε σημειώσεις

Καθίστε και φτιάξτε μια λίστα με όλα τα πράγματα που θα μπορούσαν ενδεχομένως να πάνε στραβά. Στη συνέχεια, απαντήστε σε κάθε πρόβλημα κάνοντας μια θετική σκέψη.

Αναφέρετε τις συνέπειες

Φανταστείτε τον χειρότερο δυνατό σενάριο. Με εξαίρεση το θάνατο που είναι αναπόφευκτος, η αντιμετώπιση των υπόλοιπων δυσκολιών είναι εφικτή. Οι οικονομικές δυσκολίες μπορεί να έχουν οδηγήσει, για παράδειγμα, σε προβλήματα επιβίωσης αλλά είναι σημαντικό να διακρίνουμε ότι οι συνέπειες, πιθανότατα, δεν είναι τόσο ακραίες όσο τις έχουμε στο μυαλό μας.

Εστιάζω στα θετικά

Η απόλυση από την δουλειά σας φαντάζει ως ένα ανυπέρβλητο εμπόδιο στην σταδιοδρομία σας ή μήπως σας άνοιξε την πόρτα σε μια νέα επαγγελματική ευκαιρία; Ομοίως, ο χωρισμός από μια μακροχρόνια σχέση μπορεί να είναι για εσάς ότι χειρότερο θα μπορούσε να σας συμβεί. Από την άλλη, όμως, μαζί με το χωρισμό έρχεται κι η ευκαιρία να βρούμε την αληθινή αγάπη.

Ζητώ βοήθεια

Εάν η ανησυχία και οι ενοχλητικές σκέψεις συνεχίζονται, αναζητήστε τη βοήθεια ενός ψυχολόγου. Η θεραπεία μέσω της γνωστικής - συμπεριφορικής προσέγγισης, μπορεί να δημιουργήσει προοπτικές και να σας διδάξει νέους τρόπους αντίδρασης στα αρνητικά γεγονότα.

Κουνώντας το μαντήλι στο άγχος

Το να αισθάνεται κάποιος άγχος χωρίς λόγο και να ζει σε μια κατάσταση μόνιμης ανησυχίας μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά προβλήματα υγείας και σε μια γενικότερη μειωμένη ευχαρίστηση από τη ζωή. Εάν οι επίμονες αρνητικές σκέψεις παραμένουν, πιθανότατα θα επηρεάσουν την ποιότητα της καθημερινής μας ζωής προς το χειρότερο. Ανατρέχοντας στην θετική πλευρά των πραγμάτων και αναζητώντας βοήθεια όταν χρειαστεί, αφήνουμε το άγχος στο παρελθόν και απολαμβάνουμε τη χαρά μιας νέας πραγματικότητας.

Συγγραφή Άρθρου

Κωνσταντίνα Παν. Αρβανίτη - Ψυχολόγος

Κωνσταντίνα Παν. Αρβανίτη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια, MSc. Ειδίκευση στη Γνωστική – Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία. Μετεκπαίδευση στην Παιδοψυχολογία – Παιδοψυχιατρική και στις Τεχνικές Διαχείρισης Άγχους & Κατάθλιψης. Συνεδρίες ατομικές κι ομαδικές. Συνεδρίες μέσω Skype.

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Από πού προέρχεται η φοβία για τη δημόσια ομιλία και πώς να την αντιμετωπίσετε
Δημόσια Ομιλία

Προέλευση της φοβίας για τη δημόσια ομιλία

Μια από τις πιο ιδιαίτερες φοβίες που δυσκολευόμαστε να διαχειριστούμε είναι η φοβία για τη δημόσια ομιλία. Η φοβία για τη δημόσια ομιλία προέρχεται από πολλούς παράγοντες στη ζωή κάποιου. Μπορείτε να φοβάστε τη θέση, το ακροατήριο ή μόνο τον εαυτό σας. Εάν έχετε μιλήσει σε μεγάλο κοινό πριν και έχετε κάνει αρκετά λάθη στην ομιλία σας, θα είστε πιο επιρρεπείς στο φόβο.

Τι είναι η Συναισθηματική Δύναμη και 5 σημάδια που δηλώνουν ότι την έχετε
Συναισθηματική Δύναμη

Η συναισθηματική δύναμη μπορεί να φαίνεται σαν ένας αφηρημένος όρος. Παρόλα αυτά, αποτελεί ένα ουσιαστικό μέρος της αντίδρασής μας σε δύσκολες καταστάσεις, αλλά πολλοί από εμάς δεν γνωρίζουμε αν το έχουμε. Όταν αντιμετωπίζουμε δυσκολίες, μπορεί μερικές φορές να αισθανθούμε ότι δεν μπορούμε να το διαχειριστούμε. Ορισμένοι, νομίζουν ότι η συναισθηματική δύναμη συνδέεται με ένα υψηλό επίπεδο ελέγχου πάνω στα συναισθήματά μας.

Γιατί η αποφυγή δεν είναι λύση για το άγχος και πώς να το σταματήσετε
Άγχος και αποφυγή

Αν χρησιμοποιείτε την αποφυγή για να μειώσετε τα αισθήματα άγχους που νιώθετε, τότε ίσως ήρθε η ώρα να ξανασκεφτείτε την πρακτική αυτή.
Αυτός ο τύπος δράσης είναι πιθανό να επιδεινώσει το άγχος σας μακροπρόθεσμα.

Η προσωπικότητά μας καθορίζεται από τον τρόπο σκέψης μας;
Τρόπος σκέψης

Η διαδικασία της σκέψης περιλαμβάνει διάφορες γνωστικές λειτουργίες, οι οποίες πραγματοποιούνται κατά την επεξεργασία πληροφοριών που λαμβάνουμε από το περιβάλλον. Παραδείγματα γνωστικών λειτουργιών είναι η επίλυση προβλημάτων, η λήψη αποφάσεων και η δημιουργία νέων ιδεών. Καθημερινά, προσπαθούμε να χρησιμοποιήσουμε τις δεξιότητες της σκέψης μας για να κατανοήσουμε τις εμπειρίες που ζούμε, να οργανώσουμε τις διάφορες πληροφορίες που εκλαμβάνουμε και να θέσουμε νέους στόχους για το μέλλον.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares