Κλάμα

Τα βρέφη κλαίνε κι αυτός είναι ένας τρόπος να επικοινωνήσουν. Κλαίγοντας, επικοινωνούν τη δυσαρέσκεια τους, ότι πεινάνε, ότι νυστάζουν, ότι θέλουν αγκαλιά ή άλλαγμα πάνας. Σαφώς, το κλάμα του βρέφους συνήθως συνοδεύεται με κραυγές και υψηλό τόνο που δυσκολεύει τους ενήλικες κηδεμόνες, όμως δεν παύει να είναι ο τρόπος με τον οποίο μπορούν να επικοινωνήσουν.

Το ίδιο συμβαίνει και ισχύει και με τα παιδιά και τους εφήβους, καθώς αναπτυξιακά χτίζουν την ψυχική ανθεκτικότητά τους και δημιουργούν τους δικούς τους τρόπους για τη συναισθηματική αντιμετώπιση, διαχείριση και έκφραση. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πως το κλάμα δεν αφορά μόνο τα βρέφη, τα παιδιά και τους εφήβους αλλά και τους ενήλικες και έχει πολλά οφέλη χωρίς να είναι απαραίτητο να χαρακτηρίζεται ως αδυναμία και να επικρίνεται αρνητικά.

Το παρεξηγημένο κλάμα

Στην κοινωνία μας, το κλάμα συνδέεται με δυσάρεστα, αρνητικά συναισθήματα και αδυναμία... Όμως, το κλάμα είναι μία εμπειρία κάθαρσης και γενικά θεωρείται από ερευνητές και ειδικούς ως μία υψηλά εξελιγμένη συμπεριφορά. Έχει σημειωθεί από έρευνες πως το κλάμα δεν είναι απλώς μία ανθρώπινη αντίδραση στη θλίψη και τον εκνευρισμό, είναι και μία υγιής συναισθηματική αντίδραση! Είναι ένας φυσικός τρόπος ώστε να ανακουφιστεί η συναισθηματική συμφόρηση και η ένταση που συνοδεύεται. Εάν το κλάμα αποφευχθεί, καταπιεστεί ή καταπολεμηθεί, τότε ενδεχομένως, να έχει αρνητικές επιπτώσεις στο σώμα και στην ψυχική ευημερία. Γενικά, έχει καταγραφεί πως γυναίκες και άντρες έχουν δηλώσει πως κλαίγοντας, νιώθουν λιγότερη θλίψη, στεναχώρια και θυμό, ενώ βιώνουν ανακούφιση και απελευθέρωση.

Γιατί είναι ωφέλιμο το κλάμα

Απαλύνει το άγχος και μειώνει την αρτηριακή πίεση

Το χρόνιο άγχος/στρες μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες για κίνδυνο καρδιακής προσβολής, να αλλοιώσει συγκεκριμένες περιοχές στον εγκέφαλο, να συμβάλλει σε δυσκολίες του γαστρεντερολογικού συστήματος, να προκαλέσει πονοκεφάλους και ημικρανίες, μεταξύ άλλων θεμάτων της υγείας γενικά.

Έχει επισημανθεί από ερευνητές πως η ανθρώπινη ικανότητα για κλάμα, έχει αξία επιβίωσης και συγκαταλέγεται μεταξύ των τρόπων έκφρασης, ανεξάρτητα από το φύλο, την ηλικία, την καταγωγή και τον πολιτισμό. Τα δάκρυα που προέρχονται από άγχος αποδεσμεύουν το σφίξιμο των μυών. Επίσης, το κλάμα ενεργοποιεί το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα και επαναφέρει το σώμα σε κατάσταση ισορροπίας.

Έχει βρεθεί πως το κλάμα μειώνει την αρτηριακή πίεση και την ταχυκαρδία.

Σε μελέτες που έχουν διεξαχθεί, άνθρωποι ανέφεραν πως μετά από έντονο κλάμα, σημείωσαν λιγότερη πίεση απ' ότι πριν κλάψουν. Είναι μία διαδικασία σωματικής απελευθέρωσης που είναι σημαντική για την υγεία καθώς και ένας τρόπος επαναφοράς της ψυχικής ισορροπίας.

Τα δάκρυα αφαιρούν τοξίνες

Μαζί με τα δάκρυα εκρήγνυνται τοξίνες, όπως η κορτιζόλη, η οποία αυξάνεται λόγω συναισθηματικής κλιμάκωσης, πίεσης και συσσώρευσης. Το κλάμα προκαλεί σωματική και συναισθηματική ανακούφιση και βοηθά τους ανθρώπους να αντιμετωπίσουν δυσκολίες με μεγαλύτερη διαύγεια και "καθαρότητα", σε δεύτερη φάση αντιμετώπισης θεμάτων και δυσκολιών. Το κλάμα είναι μορφή ενίσχυσης της ψυχικής ανθεκτικότητας και αντανακλά υγεία, σωματική και ψυχική. Καθώς βιώνεται ο σωματικός ή ο συναισθηματικός πόνος, για να επέλθει βελτίωση, απελευθερώνονται ορμόνες όπως η ωκυτοκίνη και οι ενδορφίνες, οι οποίες εκκρίνονται και μετά από κλάμα. Επίσης, τα μάτια δακρύζουν ώστε να παραμένουν υγρά ή και ως αντίδραση σε καπνό και αέρα για να ξεπλύνουν και να απομακρύνουν μικρόβια και τοξίνες.

Αποδοχή της ανθρώπινης φύσης

Καθώς όλα τα μάτια των θηλαστικών είναι υγρά και καθαρίζουν με δάκρυα, μόνο τα μάτια των ανθρώπων κλαίνε από συναισθηματική αντίδραση και για αποσυμφόρηση. Το κλάμα βοηθά στην αναγνώριση συναισθημάτων που βιώνονται και ενεργοποιεί την εν-συναίσθηση και την ανάγκη επιβίωσης. Είναι μέρος της σωστής και ολοκληρωμένης λειτουργικότητας του ανθρώπου όπως είναι το να πιει νερό και να φάει, για παράδειγμα. Το κλάμα λειτουργεί και ως κοινωνικό μέσο επικοινωνίας συναισθημάτων. Αντανακλά την αλληλεπίδραση στις σχέσεις με τους άλλους και αυξάνει τον δεσμό της επαφής, της κατανόησης και της παροχής υποστήριξης. Έτσι, ο άνθρωπος που κλαίει επικοινωνεί στους άλλους πως έχει ανάγκη από στήριξη, γεγονός που θεωρείται κοινωνικό όφελος. Εφόσον είναι μέρος της ανθρώπινης φύσης, δε χρειάζεται να κρίνεται αρνητικά, ούτε να συνδέεται με αδυναμία, ειδικά για άντρες καθώς είναι ένα κοινωνικό στερεότυπο διαχωρισμού των δύο φύλων.

Την επόμενη φορά που θα νιώσεις την ανάγκη για κλάμα, ας γίνει χωρίς δισταγμό ή καταπίεση. Αφέσου με σύνεση και έλεγχο. Βρες ένα ήσυχο, ασφαλές μέρος για συναισθηματική αποσυμφόρηση και κλάψε, κάνει καλό!

Προσοχή όμως, εάν το κλάμα έχει υψηλή ένταση, μεγάλη διάρκεια και συχνότητα καθώς και δυσκολία ελέγχου ή αυτοσυγκράτησης και εμφανίζεται ξαφνικά, σαν ξέσπασμα, τότε καλό θα ήτανε να διερευνηθούν τα αίτια. Μία υπερβολική, αιφνίδια εμφάνιση ή δυσλειτουργική έκφραση του κλάματος, χωρίς εμφανείς λόγους, ίσως είναι σημάδια για κάτι παραπάνω από την φυσιολογική, ανθρώπινη αντίδραση που ορίζει το κλάμα και να χρήζει αξιολόγησης και παρέμβασης.

Συγγραφή Άρθρου

Χρυσάννα Μαστοράκη - Ψυχοθεραπευτής

Χρυσάννα Μαστοράκη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

MSc. στην Κλινική Ψυχολογία, Λογικό-Θυμική Γνωσιακή Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεύτρια, Σπουδάστρια PhD Ψυχολογίας

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Η απώλεια και το πένθος κατοικίδιου
Απώλεια κατοικιδίου

Εάν έχεις χάσει ένα αγαπημένο κατοικίδιο, ξέρεις πως είναι ένα απίστευτα οδυνηρό βίωμα. Εξάλλου, ένα κατοικίδιο δεν είναι απλώς ένα ζώο, το θεωρείς μέλος της οικογένειας. Συνήθως, δημιουργείται μία ιδιαίτερη σχέση με το κατοικίδιο μας, και γίνεται ο καλύτερος μας φίλος, σύντροφος. Ο χαμός ενός κατοικίδιου επιφέρει μία βαθιά θλίψη.

Με πονάει το στομάχι μου - Τι λένε τα παιδιά όταν νιώθουν άγχος
Παιδικό άγχος

Όσο τα παιδιά μεγαλώνουν και αναπτύσσονται, βιώνουν πολλαπλές συναισθηματικές αντιδράσεις και μεταπτώσεις, τις οποίες αναγνωρίζουν ως αρνητικές, όμως δεν έχουν αποκτήσει ακόμη την εμπειρία για να τις διαχειριστούν κατάλληλα. Γενικά βέβαια, τα παιδιά θα μας ενημερώσουν εμάς τους μεγάλους όταν κάτι τους συμβαίνει, κι ας μην ξέρουν ακριβώς τι είναι αυτό που τους ενοχλεί.

Σε πενθώ, ενώ ζεις: Μία αφήγηση
πένθος, σχέση

Συνήθως απογοητευόμαστε από τις προσδοκίες μας. Μερικές φορές, ενώ αναμένουμε πράξεις και λόγια ανθρώπων, τελικά απογοητευόμαστε. Αγαπάμε ανθρώπους ανεξαρτήτως των ελαττωμάτων τους. Επιλέγουμε να επικεντρωθούμε στα θετικά της σχέσης και στο πως αισθανόμαστε μέσα σε αυτή και αποφεύγουμε την πραγματικότητα. Δημιουργούμε στο μυαλό μας ένα προφίλ ανθρώπου, ενώ όταν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την πραγματικότητα, αντιλαμβανόμαστε πως αυτός ο άνθρωπος δεν υπήρξε ποτέ όπως τον φανταζόμασταν. 

Εφηβική Κατάθλιψη
Εφηβική Κατάθλιψη

Είναι συνηθισμένο μερικές φορές οι έφηβοι να νιώθουν "λίγο χάλια", πεσμένα, ή να μην έχουν όρεξη. Η εφηβεία είναι μία περίοδος ανησυχίας με αρκετές σωματικές, συναισθηματικές, ψυχολογικές, και κοινωνικές αλλαγές. Παρ' όλα αυτά, μη ρεαλιστικές ακαδημαϊκές, κοινωνικές, ή οικογενειακές προσδοκίες δημιουργούν έντονη αίσθηση απόρριψης και καταλήγουν σε βαθιά απογοήτευση.

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς στον μοναδικό εξειδεκευμένο κατάλογο στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares