Πολλές φορές δυσκολευόμαστε να κινητοποιηθούμε και να ξεκινήσουμε μια διαδικασία αλλαγής, ιδιαίτερα σε περιόδους όπου η διάθεση μας είναι πεσμένη. Οποτεδήποτε έχουμε είτε δυσάρεστα συναισθήματα, είτε μια διαταραχή διάθεσης, είναι ιδιαίτερα δύσκολο να αναλάβουμε δράση, να διατηρήσουμε μια προσπάθεια και να έχουμε κάποιο συγκεκριμένο κι ενθαρρυντικό αποτέλεσμα.

Γι’ αυτό προτείνεται η προσέγγιση S.P.E.A.K. ως ένα καλό ξεκίνημα ή συμπλήρωμα της ψυχοθεραπείας ή και ως μέθοδος αυτοβοήθειας. Η μέθοδος αυτή έχει γνωσιακή-συμπεριφοριστική προέλευση και είναι κατάλληλη για όλους, ιδίως όμως για άτομα που βίωσαν πρόσφατα τραύμα ή απώλεια, που έχουν έντονα συναισθήματα θλίψης-απελπισίας ή διάφορες μορφές κατάθλιψης.

Το S της μεθόδου αυτής, προέρχεται από τη λέξη Schedule = Πρόγραμμα.

Πάρα πολλές έρευνες επιβεβαιώνουν ότι τα συμπτώματα βελτιώνονται, εάν η ημέρα μας είναι οργανωμένη, αν υπάρχει μια συγκεκριμένη δομή στην καθημερινότητα. Το πνεύμα διατηρείται σε εγρήγορση και το σώμα συνηθίζει να κινείται. Βοηθά στην απόσπαση της προσοχής, στην επίτευξη στόχων και την αίσθηση ότι ανακτάμε τον έλεγχο (κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για φάσεις που αισθανόμαστε «αβοήθητοι»).

Το P είναι για Pleasure = Ευχαρίστηση.

Χρειάζεται να εντάξουμε στο πρόγραμμα μας αρκετές ευχάριστες δραστηριότητες. Αυτές μπορεί να είναι οτιδήποτε είναι πιθανό να μας αρέσει ή το έχουμε συνδυάσει με θετικά συναισθήματα. Είναι βέβαια κατανοητό κι αναμενόμενο πως αρχικά δεν θα νιώθουμε μεγάλη χαρά, ούτε θα είναι εύκολο να σπρώξουμε τον εαυτό μας να ξεκινήσει. Στην πορεία όμως θα νιώθουμε λιγότερο κουρασμένοι, θα σκεφτόμαστε πιο καθαρά και θα αρχίσει να υπάρχει στόχος, νόημα και θετικά συναισθήματα.

Το Ε σημαίνει Exercise = Άσκηση.

Μια από τις ευχάριστες δραστηριότητες που θα βάλουμε στο πρόγραμμα μας, μπορεί να είναι και οποιαδήποτε μορφή σωματικής άσκησης. Δεν χρειάζεται να είναι εντατική γυμναστική, αλλά και οποιαδήποτε σωματική εργασία μέσα ή έξω από το σπίτι, ή μπορούμε απλά να περπατήσουμε, είτε για βόλτα, είτε με κάποιο σκοπό. Η άσκηση χρειάζεται να είναι χαμηλής έντασης και μακράς διάρκειας (περίπου μισή ώρα ή παραπάνω), ώστε να διευκολύνει την υγιή λειτουργία του νευρομυϊκού μας συστήματος και να προάγει μακροπρόθεσμα την ισορροπία στον οργανισμό.

Το Α αναφέρεται σε Assertiveness = Διεκδικητικότητα.

Η διεκδικητική συμπεριφορά συνίσταται στο να ζητάμε αυτά που επιθυμούμε, χωρίς να γινόμαστε επιθετικοί, χειριστικοί, ή αμυντικοί. Βοηθά όχι μόνο στο να έχουμε καλύτερη επικοινωνία και καλύτερα αποτελέσματα, αλλά και να νιώσουμε καλύτερα, ότι είμαστε εντάξει απέναντι στον εαυτό μας και τους άλλους, να ενισχύσουμε την αυτοπεποίθηση και να μη χάσουμε το δίκιο μας.

Και τέλος το Κ μας λέει για Kindness = Καλοσύνη.

Η καλοσύνη αναφέρεται κυρίως σε θετικές σκέψεις για τον εαυτό μας. Τα άτομα με πεσμένη διάθεση είναι συνήθως αυστηροί κριτές του εαυτού τους, αλλά και των άλλων. Είναι καλό να προσπαθήσουμε να είμαστε πιο επιεικείς και λιγότερο απόλυτοι, να μην κατηγορούμε τον εαυτό μας, να αναγνωρίσουμε τις ανάγκες μας, να μην αναλαμβάνουμε παραπάνω ευθύνες απ όσες πράγματι έχουμε, να μην τρέφουμε αρνητικά συναισθήματα και χαρακτηρισμούς για εμάς ή άλλους.

Στην ουσία λοιπόν, η μέθοδος S.P.E.A.K. μας δείχνει 5 τρόπους με τους οποίους θα προσπεράσουμε τα αρνητικά συναισθήματα και θα αναπτύξουμε θετικά χαρακτηριστικά και καλύτερη διάθεση.

Όλα τα παραπάνω μπορούμε να τα εφαρμόσουμε με τη βοήθεια του θεραπευτή και μπορούν να αποτελέσουν έναν άξονα οργάνωσης κάποιων συνεδριών. Επίσης μπορούμε να τα κάνουμε παράλληλα ή συμπληρωματικά σε οποιαδήποτε φαρμακευτική ή άλλη θεραπευτική – συμβουλευτική διαδικασία.

Συγγραφή Άρθρου

Τζίνα Χονδρού - Ψυχολόγος

Τζίνα Χονδρού: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος - Msc στην Ψυχολογία Υγείας.
Άτομο, Ζευγάρι, Οικογένεια, Ομάδα. Συμβουλευτική - Ψυχοθεραπεία, Ψυχοεκπαίδευση.
Γνωσιακή & Συνθετική Θεραπεία.

Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Τοξικότητα και bullying στη σχέση του ζευγαριού
τοξικότητα, σχέσεις

Όταν μιλάμε για «νταήδες» και «τραμπούκους» το μυαλό μας πηγαίνει σε σχολικό ή εργασιακό περιβάλλον, όμως μπορεί να υπάρχει εκφοβισμός και ψυχολογική βία και μέσα στις προσωπικές μας σχέσεις. Το αποτέλεσμα μιας τέτοιας συμπεριφοράς είναι να νιώθουμε δυστυχισμένοι, πληγωμένοι, παραμελημένοι, ανικανοποίητοι. Έτσι, δημιουργούμε και συντηρούμε μια τοξική σχέση.

Γνωσιακή θεραπεία στην κατάθλιψη
γνωσιακή θεραπεία, κατάθλιψη

Η γνωσιακή θεραπεία, βασίζεται στη σημασία της ερμηνείας, καθώς ο καθένας μας αντιλαμβάνεται και κατανοεί με διαφορετικό τρόπο. Ο στόχος είναι η αλλαγή του τρόπου σκέψης (γνωστική αλλαγή), των δυσλειτουργικών πεποιθήσεων και των αυτόματων σκέψεων, με τελικό αποτέλεσμα τη συναισθηματική και συμπεριφορική αλλαγή. 

Κατανοήστε και αντιμετωπίστε τους φόβους σας!
αντιμετώπιση φόβων

«Οι δειλοί πεθαίνουν πολλές φορές», είχε πει ο Σέξπιρ. Εννοώντας πως κάθε φορά που δειλιάζουμε, δεν αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις, αποφεύγουμε το άγνωστο, το ρίσκο, τις δυσκολίες, δεν αγωνιζόμαστε για τα πιστεύω και τις επιθυμίες μας, δεν εκφράζουμε τη γνώμη μας, είναι ένας μικρός θάνατος.

Στρες στα παιδιά: τρόποι αντιμετώπισης
Στρες στα παιδιά

Ως ενήλικοι έχουμε ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε σχέση με τα παιδιά: στην πορεία της ζωής μαθαίνουμε στρατηγικές και τρόπους αντιμετώπισης των στρεσογόνων καταστάσεων, ενώ τα παιδιά είναι πιο ευάλωτα λόγω της περιορισμένης εμπειρίας. Επίσης είναι εξαρτημένα από εμάς και δεν μπορούν να είναι αυτάρκη, δεν έχουν διαμορφώσει την ατομική τους ταυτότητα και τις κοινωνικές τους σχέσεις, βιώνουν γρήγορες και σημαντικές αλλαγές στον εαυτό τους. 

Στρες στα παιδιά: αιτίες και συμπτώματα
στρες παιδιά

Ως ενήλικοι και μάλιστα πιεσμένοι από το σύγχρονο τρόπο ζωής, αναπολούμε την παιδική μας ηλικία σαν μια περίοδο ανεμελιάς και ελεύθερης έκφρασης. Συχνά λοιπόν πιστεύουμε ότι τα παιδιά δεν μπορεί να υποφέρουν από στρες, άγχος, κατάθλιψη και τα θεωρούμε ευτυχισμένα και ξένοιαστα. Στο κάτω-κάτω, δεν έχουν εργασιακά προβλήματα, δάνεια και λογαριασμούς που τρέχουν, τη φροντίδα της οικογένειας ή δύσκολες συζυγικές σχέσεις. 

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).