Ακρόαση άρθρου......

Εάν ένα μωρό κάθεται μπροστά σε έναν υπολογιστή, σε ένα tablet ή σε μια τηλεόραση, αντί να παίζει με τους γονείς του, αυξάνεται ο κίνδυνος να εμφανίσει συμπτώματα τύπου αυτισμού αργότερα στην παιδική ηλικία του, σύμφωνα με μία νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα. Η μελέτη έρχεται σε μία στιγμή που, λόγω πανδημίας, πολλά παιδιά σε όλον τον κόσμο μένουν όλη την ημέρα στο σπίτι τους, μειώνοντας έτσι τις αλληλεπιδράσεις τους με άλλα παιδιά.

Μια πρόσφατη μελέτη για τον αυτισμό

Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής και άλλοι επιστημονικοί φορείς διεθνώς δεν συνιστούν τη χρήση οθόνης για παιδιά έως 18 μηνών, εκτός εάν χρησιμοποιείται για βιντεο-επικοινωνία. Επίσης, δεν πρέπει να ξεπερνά τη μία ώρα η χρήση οθόνης από παιδιά έως πέντε ετών, τα οποία δεν πρέπει να είναι μόνα τους, αλλά κάποιος μεγάλος να τους εξηγεί τι βλέπουν.

Οι ερευνητές του Κολλεγίου Ιατρικής και της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Ντρέξελ της Φιλαδέλφεια, με επικεφαλής τη δρ Κάρεν Χέφλερ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό περιοδικό παιδιατρικής «JAMA Pediatrics», μελέτησαν στοιχεία για 2.152 παιδιά.

Διαπιστώθηκε ότι όσα περνούσαν κάποια ώρα μπροστά σε οθόνες σε ηλικία ενός έτους ήταν κατά μέσο όρο 4% πιθανότερο να εμφανίσουν συμπτώματα τύπου διαταραχής αυτιστικού φάσματος σε ηλικία δύο ετών. Η πιθανότητα ήταν μειωμένη κατά 9% εάν οι γονείς αφιέρωναν χρόνο για να παίζουν με το παιδί τους καθημερινά.

Περίπου το 1% των παγκόσμιου πληθυσμού έχει διαταραχή αυτιστικού φάσματος, με τα αγόρια να είναι περίπου τετραπλάσια από τα κορίτσια. Προηγούμενες μελέτες έχουν συμπεράνει ότι το 50% έως 80% του κινδύνου αυτισμού αποδίδεται σε γενετικούς παράγοντες, ενώ οι μη γενετικοί παράγοντες δεν έχουν κατανοηθεί καλά.

Αποκτήστε το best seller Το βιβλίο που θα ήθελες να είχαν διαβάσει οι γονείς σου, από το εξειδικευμένο βιβλιοπωλείο ψυχολογίας της Πύλης μας

to vivlio pou tha itheles na diavasoun oi goneis souΣε αυτό το καθηλωτικό, έξυπνο και με χιούμορ βιβλίο, η αναγνωρισμένη ψυχοθεραπεύτρια Philippa Perry εξηγεί πώς χτίζονται ισχυροί δεσμοί αγάπης με τα παιδιά μας και πώς αυτοί οι δεσμοί προάγουν την πνευματική και ψυχική υγεία τους τόσο στην παιδική όσο και στη μετέπειτα ζωή τους.

Με αυτό το φρέσκο και χωρίς επικριτική διάθεση βιβλίο μάς βοηθάει:

- Να αποδεχτούμε τα λάθη μας και να μάθουμε τι μπορούμε να κάνουμε γι’ αυτά
- Να σπάσουμε τα αρνητικά, επαναλαμβανόμενα μοτίβα ανατροφής
- Να διαχειριστούμε τόσο τα δικά μας συναισθήματα όσο και του παιδιού μας
- Να αντιληφθούμε τι μηνύματα περνούν οι διαφορετικές συμπεριφορές.
Mε εύστοχες και σοφές συμβουλές, είναι το βιβλίο που κάθε γονιός θα θέλει να διαβάσει και κάθε παιδί θα εύχεται να είχαν διαβάσει οι γονείς του!

Η ηλικία που εμφανίζεται τυπικά το σύνδρομο είναι πριν από τα δύο χρόνια. Αυτό το ηλικιακό όριο, μπορεί να δημιουργήσει κάποιες φορές, διαγνωστικά προβλήματα και αδιέξοδα, ιδιαίτερα αν οι γονείς δεν έχουν κάποιο επίπεδο γνώσης της φυσιολογικής εξέλιξης και των εξελικτικών - επικοινωνιακών σταδίων του παιδιού και της αλληλεπίδρασης με τους γονείς και τους οικείους. Μη βλεμματική επαφή, μη αντίδραση σε ακουστικά ερεθίσματα, είναι κάποια τυπικά χαρακτηριστικά που προβληματίζουν και καθώς δεν υπάρχουν τεστ διάγνωσης του αυτισμού, στηριζόμαστε στην επικοινωνία, την συμπεριφορά και την απόκριση σε ερεθίσματα.

Δείτε προτάσεις βιβλίων για τον αυτισμό από το εξειδικευμένο βιβλιοπωλείο ψυχολογίας της Πύλης μας: Η ομάδα της Πύλης Ψυχολογίας προτείνει 4 βιβλία για τον αυτισμό

Η ιδιατερότητα των παιδιών με αυτισμό

Πραγματικά τα παιδιά με αυτισμό φαίνεται να ζουν σε ένα δικό τους κόσμο, από τον οποίο αποκλείουν τους γύρω τους και δε δέχονται παρεμβάσεις και αλλαγές. Δε φαίνεται να δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους ανθρώπους γενικότερα και δεν επιδιώκουν την επαφή μαζί τους. Περίπου τα μισά αυτιστικά παιδιά δεν αναπτύσσουν λόγο ή προφέρουν μεμονωμένες λέξεις ή φράσεις.

Τα παιδιά που αναπτύσσουν τελικά λόγο δε τον χρησιμοποιούν για επικοινωνιακούς σκοπούς. Είναι ιδιόρρυθμος, επαναληπτικός, ασυνάρτητος  και με συχνές ηχολαλίες. Ως προς τη συμπεριφορά τους τα αυτιστικά παιδιά επιδίδονται σε στερεότυπες κινήσεις ή δραστηριότητες, οι οποίες επαναλαμβάνονται συχνά και με μεγάλη εμμονή. Διατηρούν μια αλληλουχία κατά την εκτέλεση ορισμένων δραστηριοτήτων καθημερινής ζωής και οι αλλαγές στην ρουτίνα αυτή γίνονται δεκτές με κρίσεις θυμού και εντάσεις.

Πρώιμη και εντατική παρέμβαση για βελτίωση συμπτωμάτων αυτισμού

Διάφορες θεωρίες έχουν προταθεί κατά καιρούς, οι οποίες προσπαθούν να δώσουν μια εξήγηση για τα αίτια του αυτισμού. Στις μέρες μας είναι γενικά παραδεκτό ότι είναι μια διαταραχή οργανικής αιτιολογίας. Δεν υπάρχει πλήρης αποκατάσταση και οι παράγοντες που φαίνεται να παίζουν ρόλο στην έκβαση του είναι το επίπεδο της νοητικής και γλωσσικής ανάπτυξης του παιδιού. Αυτό που απαιτείται είναι πρώιμη και εντατική παρέμβαση έτσι ώστε να πετύχουμε τη μέγιστη βελτίωση των συμπτωμάτων, τα οποία μπορεί να μειωθούν, να αλλάξουν μορφή αλλά και να αυξηθούν καθώς το παιδί μεγαλώνει. Το σίγουρο όμως είναι ότι τα παιδιά αυτά συνεχίζουν να έχουν σοβαρά ελλείμματα καθόλη τη διάρκεια της ζωής τους.

Ζητήματα Ηθικής και Δεοντολογίας στην Άσκηση της Ψυχοθεραπείας
Κύκλος Σεμιναρίων για Επαγγελματίες Ψυχικής Υγείας | Γενική είσοδος: 35 ευρώ

Θεματικές Ενότητες: Διπλές σχέσεις θεραπευτή – θεραπευόμενου | Ψυχική ανθεκτικότητα του θεραπευτή | Υπέρβαση – παραβίαση ορίων στην ψυχοθεραπευτική σχέση | Ειδικές προκλήσεις στην ψυχοθεραπεία | Ζητήματα ηθικής και δεοντολογίας | Διαχείριση εξω-θεραπευτικών πληροφοριών | Διατήρηση και άρση του απορρήτου

Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ με προσθήκη πληροφοριών από αρχείο άρθρων της Πύλη μας σχετικά με τον αυτισμό.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Χρύσα Πράντζαλου

e psy logo twitter2Τμήμα Σύνταξης της Πύλης Ψυχολογίας Psychology.gr
Επιμέλεια και συγγραφή άρθρων, μετάφραση & απόδοση ξενόγλωσσων άρθρων.