Ο ύπνος τόσο ως διαδικασία όσο και ως ανάγκη, είναι μία αξιοθαύμαστη λειτουργία του σώματος με την οποία ο άνθρωπος πραγματικά ξαναγεννιέται και απεγκλωβίζεται από τον κυκεώνα των πληροφοριών με τον οποίο βομβαρδίζεται καθημερινά. Ο ύπνος στην ουσία μας βοηθάει να απελευθερωνόμαστε από τον ατελείωτο αριθμό πληροφοριών που δεχόμαστε διαρκώς, συντελεί στη συγκράτηση μόνο των απαραίτητων πληροφοριών που έχουμε ανάγκη για τη ζωή μας.

Οι δυσυπνίες συγκαταλέγονται στις συχνότερες διαταραχές ύπνου

Ωστόσο, παρά την τεράστια ανάγκη που έχει ο άνθρωπος από αυτόν και παρά το γεγονός πως είναι απαραίτητος για τη σωματική υγεία και την ψυχολογική σταθερότητα, εντούτοις παρατηρείται το γεγονός πως δεν του δίνεται προσοχή από τους περισσότερους. Οι περισσότεροι άνθρωποι κοιμούνται αργά ή εμφανίζουν κάποια στιγμή πρόβλημα με τον ερχομό του ύπνου και υποφέρουν από την έλλειψή του (το γνωστό πρόβλημα της αϋπνίας). Η δυσκολία να ανταπεξέλθει κάποιος ικανοποιητικά στις απαιτήσεις της ημέρας, όπως η αδυναμία λήψης αποφάσεων και κρίσης, έχει διαπιστωθεί πως συνδέεται με την έλλειψη επαρκούς και ποιοτικού ύπνου.

Λόγοι διαρκούς αναβολής του ύπνου

Οι λόγοι για τους οποίους αναβάλλουμε τον ύπνο μας, παρότι είναι τόσο απαραίτητος, είναι πολλοί και διάφοροι και διαφέρουν σε κάθε άτομο. Οι στρεσογόνες και ιδιαίτερα αγχώδεις συνθήκες διαβίωσης οδηγούν πολλούς ανθρώπους στο να μεταφέρουν τα προβλήματα της καθημερινότητας στο μαξιλάρι τους, με αποτέλεσμα να υποφέρουν από αρνητικές σκέψεις και να αδυνατούν να απολαύσουν έναν ήρεμο και ξεκούραστο ύπνο. Όσο οι αρνητικές σκέψεις κυριαρχούν στο μυαλό κάποιου, τόσο θα καθυστερεί ο ερχομός του ύπνου ή ακόμα και αν έρθει δεν θα είναι ξεκούραστος και ικανοποιητικός επαρκώς. Αν διάφορες σκέψεις πλανώνται στο κεφάλι μας την ώρα που πάμε να κοιμηθούμε, είναι καλύτερο να σηκωνόμαστε και να μην πιέζουμε τον εαυτό μας διαρκώς για να κοιμηθεί. Είναι καλύτερο να αποφασίζουμε να αδειάσει το μυαλό μας εντελώς όταν επιχειρούμε να κοιμηθούμε και να μη σκεφτόμαστε προβλήματα, στεναχώριες, λάθη της ημέρας. Η νύχτα πάντοτε φέρνει στην επιφάνεια όλες τις πράξεις και τα λάθη που πράττουμε στη διάρκεια της ημέρας, για αυτό καλό είναι όσο μπορούμε να τακτοποιούμε εκκρεμότητες και προβλήματα στις διαπροσωπικές σχέσεις –όσο είναι εφικτό βεβαίως- την ημέρα.

Ένας άλλος λόγος είναι η προσκόλληση των περισσότερων ανθρώπων στις ηλεκτρονικές συσκευές. Η παρακολούθηση των email, η ενασχόληση με το κινητό ή τις διάφορες σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, είναι εξαιρετικά εθιστικές και πολλές φορές παρασύρουν τον άνθρωπο, μπορεί να τον αναγκάσουν ακόμα να παραμελήσει και εντελώς τον ύπνο του. Αν αναφέρουμε και το γεγονός πως η ηλεκτρονική ακτινοβολία επηρεάζει αρνητικά, έχει διαπιστωθεί πως ο ύπνος καθυστερεί να έρθει αν επιχειρήσουμε να κοιμηθούμε αμέσως μετά από την υπερβολική έκθεση σε ηλεκτρονικές συσκευές. Για αυτό και είναι περισσότερο ωφέλιμο να απέχουμε από όλες αυτές τουλάχιστον μία ώρα πριν επέλθει η νυχτερινή κατάκλιση και η προσπάθεια για έλευση του ύπνου.

Ύπνος: από τα πολυτιμότερα "αγαθά" για την υγεία

Ο ύπνος είναι απαραίτητος για τη διατήρηση της υγείας. Δεν είναι πολυτέλεια, αλλά βασική ανάγκη του ανθρώπου. Δε χρειάζεται κάποιος να τον αναβάλλει για κανένα λόγο. Δίνοντας προσοχή σε αυτά που πράττουμε στη διάρκεια της ημέρας, θα μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε σωστότερα και σοφότερα σε όλες τις προκλήσεις που συναντάμε στη διάρκεια της ημέρας. Όλα είναι στο χέρι μας και μπορούμε να τα κατακτήσουμε!

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Μαρία Σκαμπαρδώνη

maria skampardoniΔημοσιογράφος
Η Ψυχολογία είναι ένα από τα αγαπημένα αντικείμενα μελέτης της διότι μελετά τα μύχια και τα άδυτα της ανθρώπινης ύπαρξης, μαζί με τη Φιλοσοφία.

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Προφίλ