Αντιμετώπιση στρες

Υπάρχει τρόπος να αποφύγουμε το στρες από την καθημερινότητα μας;
Στην πραγματικότητα, στη σύγχρονη εποχή στην οποία ζούμε είναι δύσκολο να αποφύγουμε εντελώς το στρες. Το στρες μπορεί να δημιουργηθεί από εξωτερικούς παράγοντες όπως το μποτιλιάρισμα το πρωί όταν βιαζόμαστε να πάμε στη δουλειά μας, την έντονη πίεση στο χώρο εργασίας μας, κάποιο απρόβλεπτο γεγονός ή μια μεγάλη αλλαγή στη ζωή μας. 

Σε άλλες περιπτώσεις το στρες μπορεί να δημιουργηθεί από εσωτερικούς παράγοντες όπως από κάποια φοβία που μπορεί να αντιμετωπίζουμε, από τις υψηλές προσδοκίες που έχουμε για τον εαυτό μας και από την αβεβαιότητα μιας κατάστασης. 

Παρόλο που το στρες μας κάνει να νιώθουμε νευρικοί και συγχυσμένοι, είναι ένα φυσιολογικό μέρος της ζωής μας. Στην πραγματικότητα, το στρες σε μικρές ποσότητες μας βοηθά να κινητοποιούμαστε και να είμαστε πιο παραγωγικοί.  Σε αντίθεση, το υπερβολικό στρες μπορεί να φανεί επιβλαβές για την υγεία μας αν δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα.

Ένας τρόπος με τον οποίο μπορούμε να αντιμετωπίσουμε το υπερβολικό στρες είναι η ενσυνειδητότητα.  Με τον όρο ενσυνειδητότητα εννοούμε την επίγνωση και την παρατήρηση μιας κατάστασης, των σκέψεων και των συναισθημάτων μας και την αποδοχή τους ακριβώς όπως είναι. Για παράδειγμα, ζούμε ενσυνείδητα όταν αποδεχόμαστε αυτά που νιώθουμε χωρίς να τα κρίνουμε ως σωστά ή λάθος. Δίνουμε έμφαση σε αυτά που νιώθουμε τη δεδομένη στιγμή χωρίς να σκεφτόμαστε το παρελθόν ή το μέλλον.

Σας έχει τύχει ποτέ να θέλετε να φτάσετε κάπου και όταν φτάνετε στον προορισμό σας να μην θυμάστε καθόλου τη διαδρομή ή να πίνετε ένα καφέ και να τελειώνει προτού το συνειδητοποιήσετε; Αυτά είναι σημάδια ότι δεν ζείτε συνειδητά την κάθε σας στιγμή με αποτέλεσμα να χάνετε κάποιες στιγμές. Κάποιες φορές μπορεί να χάνουμε κάποιες όμορφες στιγμές οι οποίες μπορεί να μας προσφέρουν στιγμές ευτυχίας. Συνεπώς, το να ζούμε συνειδητά κάθε μας στιγμή μας κάνει να νιώθουμε πιο ευτυχισμένοι.

Επίσης, η ενσυνειδητότητα βελτιώνει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος, μας βοηθά να κοιμόμαστε καλύτερα, αυξάνει τα θετικά συναισθήματα και μειώνει τα αρνητικά, μας κάνει να νοιώθουμε πιο ευτυχισμένοι και αισιόδοξοι, προάγει τη συμπόνια προς τους άλλους αλλά και προς τον εαυτό μας, μας κάνει να νιώθουμε πιο ικανοποιημένοι όσο αφορά τις σχέσεις μας, βελτιώνει τη συγκέντρωση και μειώνει το στρες και την κατάθλιψη.

Πως μπορούμε να αποκτήσουμε ενσυνειδητότητα;

Ζούμε συνειδητά όταν βιώνουμε την κάθε μας στιγμή και το τι συμβαίνει στο εδώ και τώρα, όταν έχουμε επίγνωση του τι συμβαίνει γύρω μας, των σκέψεων και των συναισθημάτων μας και όταν τα αποδεχόμαστε όπως είναι. Μπορούμε να κάνουμε πράξη τις βασικές αρχές της ενσυνειδητότητας οποιαδήποτε ώρα της μέρας όπου και αν βρισκόμαστε.  Αυτό που έχουμε να κάνουμε είναι να αφιερώσουμε λίγα λεπτά έτσι ώστε να έρθουμε σε επαφή με αυτά που νιώθουμε και να καταλάβουμε τι μας κάνει να νιώθουμε καλά και τι όχι.

Μπορούμε να ξεκινήσουμε παρατηρώντας την κάθε μας στιγμή χωρίς να την επικρίνουμε, να δίνουμε έμφαση στην αναπνοή και στις αισθήσεις μας, να αντανακλούμε στον εαυτό μας προτού αντιδράσουμε, και να είμαστε ευγνώμονες για ότι καλό μας συμβαίνει.

Ξεκίνα να ζεις ενσυνείδητα σήμερα αρχίζοντας με αυτή την άσκηση:

Επέλεξε κάτι που κάνεις κάθε μέρα, για παράδειγμα όταν πίνεις τον πρωινό σου καφέ και απλά επέτρεψε στον εαυτό σου να απολαύσει αυτή τη στιγμή χωρίς να σκέφτεσαι οτιδήποτε άλλο. Νιώσε ευγνώμων που μπορείς να απολαύσεις αυτό τον καφέ μόνος σου, με φίλους, ή με την οικογένεια σου. Παρά να περνάς τη μέρα σου στον αυτόματο πιλότο ζήσε κάθε στιγμή με επίγνωση για αυτά που κάνεις και για όλες τις μικρές χαρές που έχεις στη ζωή σου.

Παρόλο που η ενσυνειδητότητα δεν μπορεί να μας απαλλάξει από τις δυσκολίες τις οποίες αντιμετωπίζουμε, μπορεί να μας βοηθήσει να τις αντιμετωπίσουμε πιο αποτελεσματικά.

‘Πολλοί άνθρωποι χάνουν τη σημερινή λιακάδα γιατί εστιάζουν στα χθεσινά σύννεφα’ – Phil Wallace.

Συγγραφή Άρθρου

Θεογνωσία Μεϊτανή
Ψυχολόγος με Εξειδίκευση στην Συμβουλευτική Ψυχολογία
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Το άγχος της επιστροφής στο σχολείο
άγχος, σχολείο

Το άγχος λόγω της επιστροφής στο σχολείο είναι αρκετά συχνό. Το μεγάλο διάστημα στο οποίο τα παιδιά δεν έχουν μια ρουτίνα ή ένα πρόγραμμα λόγω των καλοκαιρινών διακοπών, μπορεί να προκαλέσει μεγάλο άγχος στη σκέψη ότι θα ξεκινήσει ξανά το σχολείο. 

Ψυχική ανθεκτικότητα μέσα από τις δυσκολίες
ψυχική ανθεκτικότητα

Πολλές φορές συναντάμε άτομα να επιτυγχάνουν όσα επιθυμούν και να είναι ευτυχισμένα. Αυτό που πολλοί μπορεί να πιστεύουν είναι ότι αυτά τα άτομα δεν έχουν συναντήσει κάποια δυσκολία στην πορεία τους προς την επίτευξη των στόχων τους, ότι ο δικός τους δρόμος ήταν εύκολος.

Τρόποι ψυχολογικής αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών
φυσικές καταστροφές, αντιμετώπιση

Με αφορμή της δύσκολες στιγμές που περνούν οι συνάνθρωποι μας, αξίζει να πούμε ότι σε τέτοιες καταστάσεις ο πόνος είναι σωματικός, αλλά και ψυχικός. 

Τί μας οδηγεί στην αναβλητικότητα και πώς μπορούμε να τη σταματήσουμε;
αναβλητικότητα

Με τον όρο αναβλητικότητα εννοούμε τη διαδικασία κατά την οποία δημιουργούμε λόγους για τους οποίους μπορούμε να αφήσουμε σημαντικά πράγματα για αργότερα και να δώσουμε προτεραιότητα σε άλλα πράγματα, λιγότερο σημαντικά και πιο ευχάριστα για μας. 

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :