Έχεις αυτοπεποίθηση όταν νιώθεις καλά με τον εαυτό σου, όταν τον αποδέχεσαι, όταν τον αγαπάς. Έχεις αυτοπεποίθηση όταν θέλεις τα πράγματα να πηγαίνουν καλά μα και αν τελικά δεν πηγαίνουν... δεν χτυπάς τον εαυτό σου.

Γνωρίζεις πως κρατάς τη ζωή σου στα χέρια σου και δεν φέρεσαι σαν θύμα των περιστάσεων. Τις περιστάσεις τις παίρνεις και τις μεταλλάσσεις προς όφελός σου και αν χρειάζεται δημιουργείς καινούριες.

Αποτυχία και αυτοπεποίθηση 

Αντιλαμβάνεσαι την αποτυχία σαν ένα ακόμα βήμα που θα σε φέρει πιο κοντά στο στόχο σου και όχι σαν το τέλος. Ξέρεις πως για να πετύχεις θα χρειαστεί να «πέσεις», να αποτύχεις αρκετές φορές. Μόνο έτσι θα αποκτήσεις τη γνώση που σου χρειάζεται. Η αποτυχία δεν είναι ικανή να εμποδίσει τα βροντερά βήματά σου.

Τη χρησιμοποιείς σαν μάθημα, σαν ευκαιρία, σαν ένα σκαλί που θα σε οδηγήσει σε κάτι ακόμα μεγαλύτερο από αυτό που ονειρεύεσαι, στον προορισμό σου. Εκεί που με βροντερά και συνάμα συνετά βήματα οδεύεις.

Αν, πάλι, αυτή την αυτοπεποίθηση, για την οποία σου μιλάω, την κοιτάς από απόσταση, νομίζεις πως δεν είναι δική σου, ακολουθούν μερικοί «χάρτες» που θα κάνουν τα βήματά σου πιο σίγουρα.

Σου υπενθυμίζω πως το επίπεδο της αυτοπεποίθησής σου είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με εκείνο της αυτοεκτίμησής σου.

Γλώσσα σώματος, η μη λεκτική επικοινωνία

Η άποψή σου για τον εαυτό σου αντανακλάται σε κάθε σου κίνηση, μεταδίδεται μέσα από συνεχή και ισχυρά μη λεκτικά μηνύματα. Αποτυπώνεται ξεκάθαρα στη γλώσσα του σώματός σου και τον τόνο της φωνής σου και τέτοια μηνύματα περνούν άμεσα και, συνήθως, υποσυνείδητα στους συνομιλητές σου.

Ξέρεις, ο ανθρώπινος εγκέφαλος όταν έχει να επιλέξει ανάμεσα στη λεκτική και τη μη λεκτική επικοινωνία, εμπιστεύεται πάντα τη μη λεκτική, ενστικτωδώς και σοφά.

Συμβαίνει και κάτι άλλο, όμως. Η στάση του σώματός σου, η αμηχανία στον τόνο της φωνής σου επηρεάζουν και εσένα τον ίδιο. Ενισχύουν τους φόβους και καταγκρεμνίζουν την αυτοπεποίθησή σου.  

Η ψυχή και ο νους αλληλεπιδρούν βαθύτατα με τις μη λεκτικές κινήσεις. Έτσι, μπορεί να χρησιμοποιηθεί συνειδητά η αμφίδρομη αυτή λειτουργία προς όφελός σου. Οι μη λεκτικές τάσεις ενισχύουν την ψυχολογία σου. Άλλαξε τη στάση του σώματός σου, μίλα με σιγουριά -ακόμα και όταν δεν την έχεις. Πάτα καλά στα πόδια σου, ύψωσε το ανάστημά σου, απλώσου, χαμογέλα και θα το δεις.

Αποκτήστε το βιβλίο Η γλώσσα του σώματος, από το εξειδικευμένο βιβλιοπωλείο ψυχολογίας του Psychology.gr

Η αυτοεικόνα μας επηρεάζεται από τη χαμηλή αυτοεκτίμηση

Σκέψου για λίγο. Ποια είναι η εικόνα που έχεις για τον εαυτό σου; Πώς ακριβώς τον αντιλαμβάνεσαι; Πόσο θετική είναι αυτή η εικόνα; Πόσο δίκαιος είσαι με εσένα και ποια είναι τα επιχειρήματά σου;

Ορμώμενη από τα λόγια του Eben Pegan θα σου πω πως η χαμηλή αυτοεκτίμηση μειώνει την αξία της αυτοεικόνας, τη μικραίνει. Είναι σα να μουτζουρώνεις έναν πολύτιμο πίνακα που βρίσκεται υπό την κατοχή σου, σα να καταστρέφεις μόνος τα ζωτικά σου όργανα. Κάτι τέτοιο είναι άδικο γιατί καταπνίγεις όλο εκείνο το δυναμικό σου που είναι πολύτιμο για όλους μας.

Υλοποίησε το όνειρό σου

Ξεκίνα σήμερα να βλέπεις τον εαυτό σου σαν το πρόσωπο που θέλεις να γίνεις. Όχι σαν εκείνο που ήσουν, ούτε καν σα αυτό που είσαι τώρα. Μην κολλάς στο παρελθόν, ούτε στο παρόν. Κράτα το βλέμμα σου μπροστά. Όλοι οι επιτυχημένοι του κόσμου μας, κάποτε είχαν ένα όνειρο, ένα στόχο, την πεποίθηση πως θα τα καταφέρουν, ακόμα και όταν δεν ήξεραν το πως.

Είχαν τα μάτια τους στραμμένα στο στόχο τους. Πρώτα τον έβλεπαν με εκείνα τα μάτια, του νου και της ψυχής και έπειτα υλοποιούσαν την εικόνα, τους ήχους, τις αισθήσεις, τα συναισθήματα στον εξωτερικό κόσμο.

Οι εσωτερικοί διάλογοι επιδρούν στην αυτοπεποίθησή μας

Πρόσεχε τους εσωτερικούς σου διαλόγους. Είναι οι σημαντικότεροι της ζωής σου. Έχουν τεράστια επίδραση στην αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση και την αυτοεικόνα σου. Παρατήρησε πως σου μιλάς. Αν είσαι σκληρός, αγενής, υποτιμητικός άλλαξε όσο πιο σύντομα μπορείς.

Άλλαξε και τις σκέψεις σου όταν είναι αρνητικές και σε οποιαδήποτε περίσταση, από την πιο μικρή μέχρι την πιο μεγάλη. Αντικατέστησε τις αρνητικές λέξεις που σου απευθύνεις με άλλες, θετικές. Παρατήρησε τα λεκτικά μοτίβα που χρησιμοποιείς. Αν κάποια από αυτά σε κρατούν πίσω, σε μικραίνουν, βρες νέα για να τοποθετήσεις στη θέση τους.

Οι λέξεις που χρησιμοποιείς έχουν τεράστια σημασία και επίδραση σε εσένα και τους γύρω σου. Το αρνητικό λεξιλόγιο σε κάνει να αισθάνεσαι αρνητικά και το θετικό σε κάνει να αισθάνεσαι θετικά. Τι επιλέγεις;

Πάψε, επιτέλους, να αναρωτιέσαι με τόση αγωνία τι σκέφτονται οι άλλοι για εσένα, πώς τους φαίνεσαι, αν τους αρέσεις και επικεντρώσου στην εκάστοτε στιγμή. Ναι, μπορεί να μην αρέσεις σε όλους αλλά ποιος είναι εκείνος που έχει καταφέρει το αντίθετο; Ποια είναι η αξία του να στηρίζεσαι στις γνώμες των άλλων χάνοντας τον εαυτό σου; Δοκίμασε κάτι διαφορετικό.

Αντί να σκέφτεσαι αν και σε ποιους αρέσεις σκέψου αν και ποιοι σου αρέσουν.

Σταμάτα να ψάχνεις την επιβεβαίωση. Η επιβεβαίωση έχει παράξενη φύση. Όσο την ψάχνεις, τόσο απομακρύνεται. Φυσικά και την επιθυμείς και είναι και αυτό στην κληρονομιά σου. Το πρόβλημα δημιουργείται όταν η αναζήτησή της γίνεται εμμονή, όταν επηρεάζει την καθημερινότητά σου, όταν επηρεάζει την ψυχή σου.

Η δύναμη της ευαλωτότητας

Μη συγκρίνεις τον εαυτό σου με τους άλλους. Πάντα θα βρίσκεις κάποιον καλύτερο. Σύγκρινε τον εαυτό σου μόνο με εσένα. Κοίτα λίγο πίσω... Πώς ήσουν πριν μερικά χρόνια; Πόσο εξελίχθηκες; Πόσο αναπτύχθηκες; Τι έμαθες;

Μη φοβάσαι να δείξεις πως είσαι τρωτός. Αποδέξου την ανθρώπινη φύση σου και μοιράσου τον εαυτό σου απλόχερα. Δείξε τα συναισθήματά σου, μοιράσου τους φόβους και τις αδυναμίες σου. Μέσα από τις δυσκολίες σου θα εμπνεύσεις και θα δεις τους άλλους να σου ανοίγονται εξίσου.

Επέκτεινε τη «ζώνη» άνεσής σου

Επέκτεινε τα όριά σου. Τόλμησε. Δέξου τις προκλήσεις που σου προσφέρονται. Η προσαρμογή είναι στα ατού σου. Δοκίμασε διαφορετικά περιβάλλοντα, νέες καταστάσεις, υιοθέτησε νέες ιδέες. Κάθε φορά που κάνεις κάτι πέρα από τα όριά σου νιώθεις πιο δυνατός και πιο σίγουρος. Επιπλέον είναι διασκεδαστικό να κάνεις νέα πράγματα. Μοιράσου τις εμπειρίες με τους φίλους σου. Τολμήστε μαζί.

Αντιμετώπισε τους φόβους σου αντί να επικεντρώνεσαι σε αυτούς χωρίς να κάνεις κάτι. Δεν έχεις να χάσεις τίποτα απολύτως.

Το μόνο που χρειάζεται είναι η απόφαση να κάνεις το πρώτο βήμα.

Θετικό και υποστηρικτικό περιβάλλον

Δημιούργησε ένα θετικό και υποστηρικτικό περιβάλλον γύρω σου. Ένα αρνητικό περιβάλλον είναι τροχοπέδη στους στόχους και την αυτοπεποίθησή σου, σε κρατάει πίσω κάθε φορά που ετοιμάζεσαι να προχωρήσεις. Οι αρνητικές σκέψεις που πλέουν μέσα του σε ακολουθούν σε κάθε απόφασή σου.

Τις περισσότερες φορές δεν συνειδητοποιείς την επίδραση του αρνητικού περιβάλλοντος στην αυτοεκτίμησή σου. Κάνε μια προσεκτική εξέταση στον άμεσο χώρο σου. Αν υπάρχουν άτομα που σε τραβούν κάτω, μείωσε το χρόνο που περνάς μαζί τους και αν χρειάζεται, βγάλτα από το πεδίο σου.

Πέρασε χρόνο με θετικούς ανθρώπους και κάνε σοφή επένδυση της ενέργειάς σου σε ένα ενθαρρυντικό περιβάλλον που σου μιλά ειλικρινά. Ένα τέτοιας ποιότητας περιβάλλον συμβάλλει στην ανάπτυξή σου, προάγει τη θετικότητα στη ζωή σου, ενισχύει την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθησή σου, σου δίνει φτερά για να πετάξεις.

Ξεδίπλωσε το πλήρες δυναμικό σου

Τέλος, σκέψου πως οφείλεις να ανακαλύψεις και να αποκαλύψεις το πραγματικό δυναμικό σου. 

Οι δράσεις σου και το αντίκτυπό τους σε εσένα, σε εμένα, σε όλους μας είναι άρρηκτα συνδεδεμένες και εξαρτημένες από την αυτοπεποίθησή σου. 

Η πίστη σου σε εσένα τον ίδιο ορίζει κάθε σου κίνηση.

Αν πιστεύεις πως είσαι μικρός οι δράσεις σου είναι, αναπόφευκτα, μικρές. 

Αν πάλι πιστεύεις πως είσαι μεγάλος, οι δράσεις σου είναι αντίστοιχες.

Και ξέρεις; Τέτοιες δράσεις χρειάζεται ο κόσμος μας...τις μεγάλες του καθενός.

Η ύπαρξή σου έχει νόημα και σκοπό και οφείλεις να την τιμάς όπως της πρέπει, να τη γιορτάζεις, να τη μοιράζεσαι απλόχερα για ένα καλύτερο αύριο, για έναν καλύτερο κόσμο.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Εύη Ανδρέου - Σύμβουλος Ψ.Υγείας

Εύη Ανδρέου: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Σύμβουλος ψυχικής υγείας, επικοινωνίας και προσωπικής ανάπτυξης.
Ιδρύτρια του Effective Communication στην Ελλάδα, διοργανώτρια του Effective Communication GR meetup, συγγραφέας, αρθρογράφος, ομιλήτρια.