Συναισθηματική Δύναμη

Η συναισθηματική δύναμη μπορεί να φαίνεται σαν ένας αφηρημένος όρος. Παρόλα αυτά, αποτελεί ένα ουσιαστικό μέρος της αντίδρασής μας σε δύσκολες καταστάσεις, αλλά πολλοί από εμάς δεν γνωρίζουμε αν το έχουμε. Όταν αντιμετωπίζουμε δυσκολίες, μπορεί μερικές φορές να αισθανθούμε ότι δεν μπορούμε να το διαχειριστούμε. Ορισμένοι, νομίζουν ότι η συναισθηματική δύναμη συνδέεται με ένα υψηλό επίπεδο ελέγχου πάνω στα συναισθήματά μας.

Άλλοι τη χαρακτηρίζουν ως την ικανότητα κάποιου να δείξει τα συναισθήματά του με αυτοπεποίθηση. Ωστόσο, η συναισθηματική δύναμη αποτελεί μια βασική δεξιότητα που λίγοι γνωρίζουν τι πραγματικά σημαίνει.

Υπάρχουν πολλές διαφορετικές ερμηνείες της συναισθηματικής δύναμης. Όμως, ο πραγματικός ορισμός δεν είναι τόσο γνωστός. Υπάρχουν ορισμένα χαρακτηριστικά της συναισθηματικής δύναμης που μπορεί να σας εκπλήξουν, καθώς ενδέχεται να ανακαλύψετε ότι έχετε περισσότερη συναισθηματική δύναμη από όσο νομίζατε ως τώρα.

Τι είναι η συναισθηματική δύναμη

Η συναισθηματική δύναμη είναι ένας τρόπος αντίδρασης σε δυσάρεστα γεγονότα. Πιο συγκεκριμένα, ορίζεται ως:

«Η ικανότητα του ατόμου να διαχειρίζεται αποτελεσματικά μια έντονη συναισθηματική εμπειρία, να αισθάνεται σε βάθος το συναίσθημα του άλλου, γεγονός που επιτρέπει στον ίδιο να κατευθυνθεί προς την ανεύρεση μιας λύσης σε ένα πρόβλημα».

Οι τέσσερις βασικοί δείκτες συναισθηματικής δύναμης είναι:

  • Η ενσυναίσθηση
  • Η συναισθηματική ανταπόκριση
  • Η ευκολία με την οποία εκφράζουμε αυτά που νιώθουμε με συναισθηματικό τρόπο
  • Η συναισθηματική συνείδηση

Η συναισθηματική δύναμη είναι πολύ διαφορετική από άλλες μορφές ψυχολογικών πρακτικών όπως η ευαισθητοποίηση και η συναισθηματική ρύθμιση. Δεν στοχεύει στην μεταβολή μιας αρνητικής εμπειρίας σε θετική. Αντίθετα, η βασική εστίαση της εξάσκησης στη συναισθηματική ενδυνάμωση είναι το άτομο να αισθανθεί πραγματικά και βαθιά μια συναισθηματική εμπειρία και να αφήσει τον εαυτό του να είναι «ευάλωτο». Αυτή η ικανότητα μάς βοηθά να βελτιώσουμε τη συναισθηματική ανταπόκρισή μας και να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο κατανοούμε τα συναισθήματά μας στην καθημερινή ζωή.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους μπορούμε να το κάνουμε αυτό, αλλά υπάρχουν ορισμένα γνωρίσματα και πρακτικές που ίσως δεν περιμένουμε να αποδεικνύουν τη συναισθηματική μας δύναμη.

Αποκτήστε το σχετικό βιβλίο Πως να έχεις αυτοπεποίθηση, από το εξειδικευμένο βιβλιοπωλείο ψυχολογίας της Πύλης μας

Τα πέντε γνωρίσματα που αποδεικνύουν τη συναισθηματική σας δύναμη

Δεν αποφεύγετε τον πόνο

Η βασική πτυχή της συναισθηματικής δύναμης είναι η αποδοχή του πόνου και όχι η απομάκρυνση από αυτόν. Το να είσαι σε θέση να δεχτείς τον πόνο και να ασχοληθείς με αυτήν την πτυχή της ζωής σου είναι χαρακτηριστικό που αποδεικνύει μεγάλη συναισθηματική δύναμη.

Όταν κάποιος νιώθει ότι μπορεί να βιώσει και να διαχειριστεί έναν βαθύ του πόνο, είναι επίσης πιθανό να αισθάνονται σε βάθος κι άλλα συναισθήματα πολύ ισχυρότερα, όπως η ευτυχία και η ευχαρίστηση. Αυτό είναι ένα δύσκολο στάδιο κατά την εξάσκηση και χρειάζεται πολλή δουλειά, αλλά αν μπορείτε να δεχτείτε και να αισθανθείτε τον πόνο χωρίς φόβο, είστε σίγουρα συναισθηματικά ισχυρότεροι.

Εστιάζοντας στις λύσεις των προβλημάτων

Η αντιμετώπιση των εμποδίων αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής, αλλά πολλοί εστιάζουν περισσότερο στο πρόβλημα παρά στην εξεύρεση λύσης. Εκείνοι που έχουν συναισθηματική δύναμη αντιλαμβάνονται ότι τα προβλήματα προέρχονται από πολλά και διαφορετικά σημεία, άρα είναι πιο σημαντικό να εστιάσουν στην εξεύρεση λύσεων για αυτά που τους απασχολούν.

Πολλές φορές είναι λογικό να απορροφηθούμε από τα προβλήματα. Ωστόσο, για να εξασκήσουμε τη συναισθηματική μας δύναμη, χρειάζεται να προσπαθήσουμε να επικεντρωθούμε στον τρόπο επίλυσής τους.

Αναζητώντας το σεβασμό, όχι την προσοχή

Είναι απόλυτα φυσιολογικό ο καθένας από εμάς να επιζητά την αποδοχή από τους άλλους, αλλά η συναισθηματική δύναμη προκύπτει από την αναζήτηση του σωστού τρόπου εκδήλωσης αυτής της αποδοχής. Είναι πολύ καλύτερο να επιζητάμε το σεβασμό από τους συνανθρώπους μας έχοντας χτίσει μια δυναμική προσωπικότητα, απ' ότι να θέλουμε να τραβήξουμε την προσοχή μέσα από ασήμαντες πράξεις.

Αφήνοντας τις μνησικακίες

Οι συναισθηματικά ισχυροί άνθρωποι γνωρίζουν ότι είναι πιο επιζήμιο να διατηρούνται μνησικακίες από ό, τι να τις ξεπεράσουν και να προχωρήσουν παρακάτω. Δεν σημαίνει ότι ξεχνούν όσους τους έχουν πληγώσει, αλλά είναι σε θέση να τους συγχωρούν και να συνεχίζουν. Έτσι καταναλώνουν πολύ λιγότερη ενέργεια.

Μακροπρόθεσμα, είναι λιγότερο τοξικό και πιο ικανοποιητικό να απομακρυνθούμε από τις μνησικακίες παρά να τις κρατήσουμε μέσα στη ζωή μας. Η συγχώρεση μπορεί να μην είναι εύκολη υπόθεση, αλλά με το χρόνο, αποδεικνύεται πιο λυτρωτική.

Σίγουροι για τον εαυτό τους

Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό των ανθρώπων με συναισθηματική δύναμη είναι η εμπιστοσύνη στο ποιοι είναι και τι θέλουν. Η κριτική των άλλων δεν έχει καμία αξία για τους ίδιους επειδή γνωρίζουν τι είναι σημαντικό γι’ αυτούς.

Για να εξασκήσετε την αυτοπεποίθησή σας, προσπαθήστε να μην ασχολείστε με τις κριτικές άλλων. Μπορεί να μην είναι εύκολο, αλλά θυμηθείτε ότι η κριτική έχει αρνητική χροιά τις περισσότερες φορές και δεν είναι ποτέ εποικοδομητική.

Η συναισθηματική δύναμη μπορεί να είναι δύσκολο να διατηρηθεί κατά περιόδους επειδή μας οδηγεί να αφουγκραστούμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι άλλοι άνθρωποι. Όμως παράλληλα, είναι μια δεξιότητα που μας βοηθά να αισθανόμαστε πιο σίγουροι και πιο προσηλωμένοι στον εαυτό μας, αλλά και να αισθανόμαστε τις απολαύσεις της ζωής σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό.

Συγγραφή Άρθρου

Κωνσταντίνα Παν. Αρβανίτη - Ψυχολόγος

Κωνσταντίνα Παν. Αρβανίτη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια, MSc. Ειδίκευση στη Γνωστική – Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία. Μετεκπαίδευση στην Παιδοψυχολογία – Παιδοψυχιατρική και στις Τεχνικές Διαχείρισης Άγχους & Κατάθλιψης. Συνεδρίες ατομικές κι ομαδικές. Συνεδρίες μέσω Skype.

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Αίσθημα άγχους χωρίς λόγο - Γιατί συμβαίνει και πώς να το αντιμετωπίσετε
Άγχος

Όταν τα χρήματα λιγοστεύουν, όταν οι σταδιοδρομίες μας κινδυνεύουν από απολύσεις ή οι αγαπημένοι μας άνθρωποι αντιμετωπίζουν σοβαρές ασθένειες, οι περισσότεροι από εμάς, φυσιολογικά, αισθανόμαστε άγχος, φόβο και ανησυχία. Ωστόσο, γιατί μερικοί άνθρωποι αισθάνονται ανήσυχοι χωρίς κανένα προφανή λόγο και νιώθουν να συνθλίβονται από την πίεση που τους ασκούν οι αρνητικές σκέψεις ακόμα και όταν όλα πάνε καλά;

Γιατί η αποφυγή δεν είναι λύση για το άγχος και πώς να το σταματήσετε
Άγχος και αποφυγή

Αν χρησιμοποιείτε την αποφυγή για να μειώσετε τα αισθήματα άγχους που νιώθετε, τότε ίσως ήρθε η ώρα να ξανασκεφτείτε την πρακτική αυτή.
Αυτός ο τύπος δράσης είναι πιθανό να επιδεινώσει το άγχος σας μακροπρόθεσμα.

Η προσωπικότητά μας καθορίζεται από τον τρόπο σκέψης μας;
Τρόπος σκέψης

Η διαδικασία της σκέψης περιλαμβάνει διάφορες γνωστικές λειτουργίες, οι οποίες πραγματοποιούνται κατά την επεξεργασία πληροφοριών που λαμβάνουμε από το περιβάλλον. Παραδείγματα γνωστικών λειτουργιών είναι η επίλυση προβλημάτων, η λήψη αποφάσεων και η δημιουργία νέων ιδεών. Καθημερινά, προσπαθούμε να χρησιμοποιήσουμε τις δεξιότητες της σκέψης μας για να κατανοήσουμε τις εμπειρίες που ζούμε, να οργανώσουμε τις διάφορες πληροφορίες που εκλαμβάνουμε και να θέσουμε νέους στόχους για το μέλλον.

Γιατί δεν ζητάμε από τους άλλους αυτό που χρειαζόμαστε;
Αναζήτηση βοήθειας

Για κάποιους ανθρώπους, το να ζητάνε αυτό που θέλουν, ή αλλιώς, το να εκφράζουν μια επιθυμία ή ανάγκη τους, είναι μέρος της ζωής τους. Είναι τόσο εύκολο και συχνό να ζητάνε αυτό που χρειάζονται που αποτελεί μέρος της ρουτίνας τους. Το κάνουν, δηλαδή, αυθόρμητα και σχεδόν αυτόματα, χωρίς να το σκεφτούν ιδιαίτερα.

Πρώτα σε πωλήσεις βιβλία

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares