πεποιθήσεις

Αν σου είναι δύσκολο να βγεις από τη συγκεκριμένη συναισθηματική κατάσταση, προσπάθησε να αποσπάσεις την προσοχή σου με κάτι άλλο. Όσο κοινότοπο κι αν ακούγεται, η απόσπαση της προσοχής είναι από τις αποτελεσματικότερες μεθόδους εξόδου από μια δυσάρεστη συναισθηματική κατάσταση. Αυτό συμβαίνει επειδή ο εγκέφαλός μας δεν μπορεί να κάνει πολλά πράγματα συγχρόνως.

Διαχείριση συναισθημάτων πόνου

Όταν η προσοχή σου είναι στραμμένη κάπου αλλού, δεν μπορείς ταυτόχρονα να νιώθεις και πόνο. Ένας τρόπος να αποσπάσεις την προσοχή σου είναι να τη στρέψεις εντελώς στον έξω κόσμο. Προσπάθησε, για παράδειγμα, να εντοπίσεις δέκα κόκκινα ή μπλε αντικείμενα στον χώρο όπου βρίσκεσαι. Ή να βρεις ονόματα χωρών που αρχίζουν από κάθε γράμμα του αλφαβήτου.

Επιπλέον, μπορείς να διώξεις από πάνω σου τα συναισθήματα αυτά με μια σωματική άσκηση: Δοκίμασε να χτυπήσεις παλαμάκια ή να κάνεις επιτόπου πηδηματάκια. Η στάση του σώματος και η σωματική δραστηριότητα μπορούν να επηρεάσουν τα συναισθήματά μας. Παρακάτω θα αναφερθούμε αρκετές φορές σ’ αυτή τη σύνδεση.

to paidi pou kryvoume mesa masΥπάρχει και άλλη μια όμορφη άσκηση που μας βοηθάει να διαχειριστούμε τα συναισθήματά μας:

Εστίασε αποκλειστικά στη σωματική έκφανση του συναισθήματός σου – για παράδειγμα, αν φοβάσαι, συγκεντρώσου στη φράση «Έχω ταχυπαλμία», ή αν λυπάσαι, στη φράση «Νιώθω ένα πλάκωμα στο στήθος». Και ύστερα διώξε από το μυαλό σου όλες τις εικόνες και τις αναμνήσεις που συνδέονται μ’ αυτό το συναίσθημα. Εξόρισέ τες. Διάγραψέ τες.

Εστίασε αποκλειστικά στη σωματική αίσθηση και μείνε έτσι για λίγο. Γρήγορα θα διαπιστώσεις, ή μάλλον θα νιώσεις, ότι διαλύεται. Μ’ αυτή τη μικρή νοητική άσκηση μπορείς να διαχειριστείς όλα τα συναισθήματα. Μπορεί να σε βοηθήσει ακόμα και σε μια ερωτική απογοήτευση.

Υπάρχει επίσης η πιθανότητα να μη νιώθεις απολύτως τίποτα όταν βυθίζεσαι στις αρνητικές πεποιθήσεις σου. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι τη δεδομένη στιγμή δεν είσαι αρκετά συγκεντρωμένος ή ότι είσαι μπλοκαρισμένος. Επανάλαβε την άσκηση κάποια άλλη στιγμή. Ίσως χρειαστεί να την επαναλάβεις αρκετές φορές ώσπου να νιώσεις κάτι. Ίσως όμως και να μην έχεις επαρκή πρόσβαση στα συναισθήματά σου. Αυτό το πρόβλημα θα το εξετάσουμε αναλυτικά στη μεθεπόμενη ενότητα.

Άσκηση: Η γέφυρα των συναισθημάτων

Η γέφυρα των συναισθημάτων (ή «γέφυρα της επίδρασης», όπως την αποκαλεί ο Αμερικανός ψυχολόγος John Watkins) είναι μια ακόμα άσκηση που μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε πώς ορισμένα συναισθήματα που κανονικά ανήκουν στο παρελθόν καταφέρνουν να τρυπώνουν διαρκώς στο παρόν μας και να προκαλούν μπελάδες.

  • Σκέψου μια τυπική κατάσταση από την ενήλικη ζωή σου κατά την οποία βρίσκεσαι υπό την επίδραση μιας πυρηνικής σου πεποίθησης (ή άλλης σημαντικής πεποίθησης). Μια κατάσταση στην οποία μπλέκεις διαρκώς, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, και στην οποία η αρνητική πεποίθησή σου φαντάζει αληθινή και αδιαμφισβήτητη. Για παράδειγμα, μια κατάσταση όπου νιώθεις να σε απορρίπτουν και να επιβεβαιώνεται η πεποίθησή σου ότι «είσαι ανεπαρκής». Ή μια κατάσταση όπου νιώθεις ότι δεν σε σέβονται αρκετά, με αποτέλεσμα να ενεργοποιείται η πεποίθησή σου ότι «είσαι ασήμαντος».

  • Αφού βρεις μια τέτοια κατάσταση, βυθίσου νοερά μέσα της, με όλες σου τις αισθήσεις. Αν είναι υπερβολικά δυσάρεστη και δεν αντέχεις να βυθιστείς μέσα της, αρκεί να τη σκεφτείς διατηρώντας κάποια ψυχική απόσταση ή να φανταστείς μόνο ένα μέρος της. Το σημαντικό είναι να αφήσεις να βγει στην επιφάνεια το συναίσθημα που σχετίζεται με τη συγκεκριμένη κατάσταση, ώστε να του επιτρέψεις να γίνει αντιληπτό – έστω και σε ηπιότερη μορφή.

  • Όταν εμφανιστεί ένα συναίσθημα που ταιριάζει στην κατάσταση, όπως ο φόβος ή η θλίψη, ταξίδεψε νοερά μαζί του στο παρελθόν σου, φτάνοντας ως την πρώτη ανάμνηση που έχεις από αυτό το συναίσθημα. Προσπάθησε, με τη βοήθεια αυτής της άσκησης, να αντιληφθείς από πότε γνωρίζεις το συγκεκριμένο συναίσθημα και ποια περιστατικά της παιδικής σου ηλικίας χαρακτηρίζονταν από αυτό. Προσπάθησε να σκεφτείς ποια συμπεριφορά των γονιών σου ή κάποιου άλλου σε έκανε να νιώθεις έτσι.

Ο σκοπός αυτής και της προηγούμενης άσκησης είναι να κατανοήσεις σε βάθος τα προσωπικά βιώματά σου και τις τυποποιημένες συμπεριφορές σου, ώστε να μην τις αφήνεις να εκτυλίσσονται αυτόματα, όπως η Σαμπίνε και ο Μίχαελ, αλλά να δώσεις στον εαυτό σου την ευκαιρία να συνειδητοποιήσει τα συναισθήματά του και συνεπώς να τα διαχειριστεί. Όσο πιο πολύ συνειδητοποιείς τα συναισθήματά σου, τόσο πιο έγκαιρα μπορείς να τα αναγνωρίσεις και να επέμβεις αναλόγως.

Το απόσπασμα είναι από το βιβλίο «Το παιδί που κρύβουμε μέσα μας» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα (2018).

Αποκτήστε, από το εξειδικευμένο βιβλιοπωλείο ψυχολογίας του Psychology.gr, το συναρπαστικό βιβλίο της ψυχολόγου Stefanie Stahl : Το παιδί που κρύβουμε μέσα μας

Λίγα λόγια για το βιβλίο και για τη συγγραφέα Stefanie Stahl:

Οι πεποιθήσεις μας είναι το πρίσμα μέσα από το οποίο βλέπουμε την πραγματικότητα.
Αρκεί μία μόνο στιγμή για να βρεθούμε εγκλωβισμένοι σε παλιά συναισθήματα και αρνητικές πεποιθήσεις και αυτό επηρεάζει δραστικά τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις πράξεις μας. Οι άνθρωποι που αποφεύγουν την αυτεπίγνωση συνήθως φοβούνται να έρθουν σε επαφή με το σκοτεινό παιδί μέσα τους. Αν όμως αποδεχτούμε την ύπαρξή του, και μαζί μ’ αυτό τους φόβους, τα αισθήματα κατωτερότητας και ντροπής, τη θλίψη και την απόγνωσή μας, τότε θα συμφιλιωθούμε μαζί του.

Η ψυχολόγος Stefanie Stahl έχει αναπτύξει μία νέα, αποτελεσματική προσέγγιση για να "δουλέψουμε" με το παιδί που κρύβουμε μέσα μας. Οι ασκήσεις του βιβλίου θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από παλιά ψυχικά μοτίβα, που οδηγούν σε αδιέξοδο τη ζωή μας και να αλλάξουμε τις πεποιθήσεις και τη συμπεριφορά μας, ώστε να βελτιώσουμε τις σχέσεις μας και να ζήσουμε ευτυχισμένοι.

Συγγραφή Άρθρου

Νίκος Μεταξάς

e psy logo twitter2Συνεργάτης στο Τμήμα Σύνταξης της Πύλης Ψυχολογίας Psychology.gr
Μετάφραση, απόδοση ξενόγλωσσων άρθρων.
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Η σημασία της αποδοχής κάθε διάθεσης
αποδοχή

Εάν κάποιος σας ρωτούσε τι επιθυμείτε για το παιδί σας, πιθανότατα θα απαντούσατε να είναι ευτυχισμένο. Δεν είναι κακό να θέλεις τα παιδιά σου να έχουν την ικανότητα να γίνουν ευτυχισμένα. Αλλά μήπως έχουμε επενδύσει πάρα πολύ στην ιδέα του ευτυχισμένου, στην εικόνα της τέλειας οικογένειας που περνάει υπέροχα παίζοντας στο λιβάδι ή κάνοντας πικνικ ανάμεσα στα αγριολούλουδα;

Συνέντευξη με τη Σύμβουλο προσωπικής ανάπτυξης Αναστασία Πατρώνα
Αναστασία Πατρώνα

Στα πλαίσια της ενότητας Συνεντεύξεις Ειδικών Ψυχικής Υγείας έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε την Επιστημονική Συνεργάτιδα, Αναστασία Πατρώνα. Η κα Πατρώνα μίλησε στην Psychology.gr και στην Χρύσα Πράντζαλου, για το Life Coaching και την ειδίκευσή της ως Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Απάντησε στις ερωτήσεις μας σχετικά με την πρώτη συνεδρία και συζητήσαμε μαζί της μια ποικιλία θεμάτων γύρω από αυτό το πλαίσιο.

Παρακάτω, θα βρείτε τις ερωτήσεις που της υποβάλαμε, αλλά και τις απαντήσεις της ειδικού.

Life:Covid-19: δωρεές, παρεμβάσεις και συναυλίες στην μάχη της υποστήριξης ευάλωτων ομάδων
Covid19 Πάσχα

Οι διάσημοι σπεύδουν να βοηθήσουν τους πιο ευάλωτους στον κόσμο κατά τη διάρκεια της πανδημίας του νέου κορονοϊού, από το να δίνουν χρήματα έως πιο ιδιαίτερες εκδηλώσεις συμπαράστασης.

Ακολουθούν 8 τρόποι με τους οποίους οι celebrities προσφέρουν τη στήριξή τους σε όσους δίνουν μάχη να αντιμετωπίσουν τη νόσο COVID-19.

Τι μας διδάσκει το φετινό Πάσχα
Πάσχα

Τα Κοινωνικά Παντοπωλεία των δήμων, αλλά και τα Κοινωνικά Συσσίτια ειδικότερα, παρέχουν εδώ και αρκετά χρόνια τις πολύτιμες υπηρεσίες τους σε άτομα που πραγματικά έχουν ανάγκη. Όμως τις γιορτινές ημέρες αποκτούν ακόμη μεγαλύτερη αξία, πολύ περισσότερο σε αυτό το διάστημα της πανδημίας και του εγκλεισμού, λόγω των περιοριστικών μέτρων για τη μείωση της διασποράς του κορονοϊού.

Εγγραφή στο Newsletter

Απεχθανόμαστε το Spam! Στην 1η λίστα, θα λαμβάνετε emails από την Πύλη Ψυχολογίας για επιλεγμένα άρθρα ψυχολογίας. Στη 2η λίστα, θα λαμβάνετε προτάσεις βιβλίων ψυχολογίας. Στην 3η λίστα, κάντε εγγραφή μόνο αν είστε επαγγελματίας ψυχικής υγείας.

0
Shares