Η αυτοεικόνα σας, σχετίζεται με αυτό που σκέφτεστε για τον εαυτό σας, αυτό που είστε και αυτό που νομίζετε ότι σκέφτονται οι άλλοι για εσάς.

Όταν η εικόνα ή η αίσθηση που έχετε για τον εαυτό σας είναι αρνητική, τείνετε να κάνετε πράγματα που κάθε άλλο παρά προάγουν την καθημερινότητά σας ή το γενικότερο καλό σας.

Αυτοεικόνα

Μπορεί να πίνετε πολύ αλκοόλ, να τρώτε πολύ ή να μην προσέχετε την διατροφή σας, μπορεί να χαρακτηρίζετε τους άλλους αρνητικά  ως τρόπο ενίσχυσης της αυτοεκτίμησής σας, μπορεί να αποφεύγετε να κάνετε πράγματα που σας δίνουν χαρά και σας κάνουν ευτυχισμένους.

Η εικόνα – αίσθηση που έχετε για τον εαυτό σας συχνά είναι ασυνείδητη. Ο τρόπος που συμπεριφέρεστε σε κάθε δεδομένη στιγμή εξαρτάται από το κατά πόσο σας αρέσει ο εαυτός σας εκείνη τη στιγμή.

Η αυτοεικόνα σας δεν είναι στατική, αλλάζει συνεχώς καθ΄ όλη την διάρκεια της ημέρας. Όταν είναι αρνητική, μπορεί να κάνετε σκέψεις ή να επαναλαμβάνετε συνεχώς μέσα σας, «δεν το δικαιούμαι αυτό» ή «δεν αξίζω».

Κοινά χαρακτηριστικά ανθρώπων με αρνητική αυτοεικόνα

Τα άτομα με αρνητική αυτοεικόνα τείνουν να συγκρίνονται με άλλους ανθρώπους. Παρατηρήστε τις στιγμές που συγκρίνετε τον εαυτό σας με άλλα άτομα, τα κρίνετε ή ακόμα και τα επικρίνετε. Αυτό είναι ένα κοινό σημάδι ότι η αυτοεικόνα σας είναι αρνητική και προσπαθείτε να χρησιμοποιήσετε τους άλλους για να της δώσετε την αναγκαία ώθηση που της λείπει.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό είναι η  αδυναμία σας να αποδέχεστε τις  φιλοφρονήσεις. Φανταστείτε ότι κάποιος έρχεται και σας λέει «αυτό το έκανες υπέροχα». Τι θα απαντούσατε; Ένα άτομο με αυτοεικόνα θετική, πιθανότατα θα χαμογελούσε και θα έλεγε «ευχαριστώ πολύ». Ένα άτομο με αρνητική αυτοεικόνα μπορεί να πει κάτι σαν «είναι εντάξει», «σιγά το πράγμα», «δεν ήταν κάτι σημαντικό» ή «θα μπορούσα να το κάνω καλύτερα».

Ποια από αυτές τις δηλώσεις θα μπορούσε να σας ταιριάζει;

Άτομα με αρνητική αυτοεικόνα δυσκολεύονται επίσης να κάνουν φιλοφρονήσεις σε άλλους ανθρώπους. Αυτό, θα μπορούσε να οφείλεται στο γεγονός ότι είναι υπερβολικά απασχολημένοι με τα δικά τους για να παρατηρήσουν την υπέροχη δουλειά άλλων ανθρώπων ή μπορεί να οφείλεται στο φόβο τους. Στο ενδεχόμενο ότι το κοπλιμέντο τους μπορεί να μην είναι επιτυχημένο και να επιφέρει την καταστροφή.

Η αρνητική αυτοεικόνα τους, μπορεί επίσης να τους δυσκολεύει να διεκδικούν αυτά που θέλουν για τον εαυτό τους ή να τους κάνει να αισθάνονται ζηλόφθονα για τους άλλους ανθρώπους.

Μπορεί επίσης να παρατηρήσετε ότι εστιάζουν υπερβολικά στις ανάγκες των άλλων ανθρώπων. Αυτό μπορεί να αξιολογείται δύσκολα, ωστόσο, εάν αισθάνεστε όμορφα παρέχοντας την βοήθειά σας προς τους άλλους, τότε, η προσφορά σας προέρχεται από το σωστό μέρος που είναι από την καρδιά σας.

Εάν αισθάνεστε σα να κάνετε εργασία καταναγκαστική και ότι παραμελείτε τις δικές σας ανάγκες, τότε, αυτό θα χειροτερέψει την αυτοεικόνα σας με την πάροδο του χρόνου ακόμα και δεν αντιμετωπίζατε ιδιαίτερο πρόβλημα έως σήμερα.

Ένα άλλο που πρέπει να προσέξετε είναι ο ακατάσχετα αρνητικός εσωτερικός διάλογος. Εάν παρατηρήσετε ότι ο καθημερινός εσωτερικός σας διάλογος είναι περισσότερο αρνητικός, τότε, αυτό επίσης μπορεί να είναι ένα χαρακτηριστικό της αρνητικής αυτοεικόνας σας.

Έτσι, λοιπόν, για να καταφέρετε να βελτιώσετε την αυτοεικόνα σας, θα πρέπει να κάνετε τα αντίθετα από ότι περιέγραψα πιο πάνω και με τους συγκεκριμένους τρόπους που θα καλύψω στην συνέχεια.

Βεβαίως αυτό δεν συνεπάγεται ότι δεν θα συνεχίσετε την εξερεύνησή σας για να ανακαλύψετε και τους δικούς σας.

Μη συγκρίνετε τον εαυτό σας με τους άλλους

Ποτέ δεν μπορείτε να γνωρίζετε τι συμβαίνει στο νου ή τη ζωή κάποιου άλλου ανθρώπου, οπότε είναι σχεδόν αδύνατο να συγκρίνετε τον εαυτό σας με τον  οποιονδήποτε άλλο άνθρωπο. Μπορεί να παρατηρήσετε κάποιον που εξωτερικά φαίνεται να είναι πραγματικά σίγουρος και με αυτοπεποίθηση, αλλά ο εσωτερικός κόσμος των σκέψεων και των συναισθημάτων του να είναι εντελώς διαφορετικός.

Γίνετε ο αυθεντικός εαυτός σας. Δράστε βασιζόμενοι στην δική σας εσωτερική αλήθεια.

Αντί να συγκρίνετε τον εαυτό σας με τους άλλους, συγκρίνετε τον εαυτό σας με αυτό που θέλετε να είστε. Σκεφτείτε πού βρίσκεστε τώρα και συγκρίνετέ το  με αυτό πού θέλετε να είστε σε ένα μήνα, ένα χρόνο ή πέντε χρόνια από σήμερα.

Μοιράστε απλόχερα φιλοφρονήσεις και απολαύστε τες όταν σας επιστρέφονται

Όταν κάνετε κοπλιμέντα τα οποία αναδύονται από τα βάθη του είναι σας, βγαίνετε από την δική σας εσωστρέφεια και εστιάζετε την προσοχή σας σε άλλους ανθρώπους. 

Ως αποτέλεσμα, αρχίζετε να αναπτύσσετε μια αίσθηση ευγνωμοσύνης για αυτό που είναι, τους αποδέχεστε και αρχίζετε να μαθαίνετε από εκείνους πράγματα που ίσως σας ευεργετήσουν. Αυτό είναι τελείως διαφορετικό από το να συγκρίνετε τον εαυτό σας με τους άλλους γιατί προέρχεται από την δική σας εσωτερική αίσθηση προσφοράς, ευγνωμοσύνης και αφθονίας.

Αρχίστε να αποδέχεστε με ευγένεια τις φιλοφρονήσεις των άλλων ανθρώπων προς εσάς. Όταν κάποιος σας κάνει ένα κομπλιμέντο, απλά χαμογελάστε και πείτε «ευχαριστώ πολύ».

Επίσης, αφιερώστε λίγο χρόνο για να παρατηρήσετε πόσο υπέροχα αισθάνεστε όταν για τον οποιονδήποτε λόγο κάποιος άνθρωπος σας συγχαίρει.

Διαχωρίστε τη συμπεριφορά σας από την προσωπικότητά σας

Αυτό που κάνετε και το πώς συμπεριφέρεστε ή δεν συμπεριφέρεστε δεν σχετίζεται με την αληθινή εικόνα σας, την αξία του εαυτού σας ή την αίσθηση του ποιοι πραγματικά είστε.

Εάν κάνετε κάποιο λάθος, πάψτε να αυτοχαρακτηρίζεστε αρνητικά. Το λάθος σας δεν χαρακτηρίζει αυτό που είστε ή την προσωπικότητά σας και δεν σημαίνει ότι είστε ελλιπείς. Απλά σημαίνει ότι κάνατε κάποιος λάθος διότι κανείς δεν μπορεί να είναι αλάθητος. 

Εάν αναστατώσετε κάποιον, μην κάνετε δική σας την αναστάτωση του άλλου. Δεν σημαίνει ότι είστε κακός άνθρωπος. Απλώς συνειδητοποιήστε ότι αναστατώσατε κάποιον, ότι δεν ήταν σκόπιμο από μέρους σας και ότι θα μάθετε από την εμπειρία σας για να μην το επαναλάβετε. Μπορεί να νιώσετε κάπως ένοχοι, αλλά αυτό δεν θα διαρκέσει για πολύ αν εσείς δεν επιτρέψετε στο περιστατικό να σας ρουφήξει.

Αναπτύξτε την πρωινή ρουτίνα σας ή το τελετουργικό σας

Η πρωινή ρουτίνα ή τελετουργία με το που θα ανοίξετε τα μάτια σας και πριν να κάνετε οτιδήποτε άλλο, είναι πολύ ευεργετική. Οι επιλογές που έχετε  είναι πάρα πολλές, όπως ο διαλογισμός, η απαγγελία θετικών επιβεβαιώσεων, η οπτικοποίηση του εαυτού σας ως το άτομο που θα θέλατε να γίνετε κλπ. Θα μπορούσατε να παρακολουθήσετε ένα βίντεο μικρής διάρκειας ή να ακούσετε podcasts που προάγουν την ατομική σας εξέλιξη.

Ό, τι κι αν αποφασίσετε να κάνετε, το κλειδί είναι να αφιερώσετε λίγο χρόνο για τον εαυτό σας, να εργαστείτε με υπομονή και αποφασιστικότητα έτσι ώστε να μάθετε πως να χαλαρώνετε το νου σας, να φροντίζετε τα συναισθήματά σας και να προγραμματίζετε με επιτυχία την ημέρα σας.

Όλα αυτά μπορούν να κάνουν θαύματα και να βελτιώσουν θεαματικά της αίσθηση της αυτοεικόνας σας επειδή δίνετε προτεραιότητα στον εαυτό σας και εργάζεστε με συνέπεια για τη βελτίωση της ψυχικής και της σωματικής υγείας σας.

Να κάνετε όμορφες σκέψεις για τον εαυτό σας 

Οι τυχόν αρνητικές σκέψεις που κάνετε για τον εαυτό σας δεν είναι πιο ακριβείς, σωστές ή αληθινές από τις όμορφες και θετικές σκέψεις. Είναι αδύνατο να γνωρίζουμε ποιες από τις σκέψεις μας είναι ακριβείς, σωστές και αληθινές. 

Ακόμα κι αν αυτό ίσχυε για τις αρνητικές σκέψεις, εφόσον σας κάνουν να νιώθετε δυσάρεστα γιατί να εξακολουθείτε να τις θρέφετε εάν μπορείτε να κάνετε κάτι για να αισθάνεστε καλύτερα. Εσείς έχετε το έλεγχο!

Οπότε, ίσως χρειάζεται να σκεφτείτε το είδος των σκέψεων που θα σας κάνουν να νιώσετε όμορφα, ενθουσιασμένοι και που θα σας εμπνέουν. Μερικά παραδείγματα περιλαμβάνουν «σήμερα η ημέρα είναι υπέροχη» ή «είμαι καλός άνθρωπος και μου συμβαίνουν μόνο όμορφα πράγματα» ή «αξίζω, αφήνομαι, καλωσορίζω και απολαμβάνω την μαγεία της ζωής».

Επαναλάβετε τακτικά τις επιβεβαιώσεις σας, όλη την ημέρα, ιδιαίτερα όταν παρατηρείτε να αναδύεται μια αρνητική σκέψη. Αφήστε την να φύγει δίχως να την θρέψετε και άμεσα αντικαταστήστε την με την θετική σκέψη.  

Να μιλάτε όμορφα για τον εαυτό σας

Τώρα που κάνετε όμορφες σκέψεις για τον εαυτό σας, γίνετε πολύ πιο εύκολο να μιλάτε και όμορφα για εσάς.

Ξεκινήστε παύοντας να μιλάτε αρνητικά στους άλλους για τον εαυτό σας. Όταν μια αρνητική σκέψη σας έρχεται στο νου, είναι αδύνατον να μην σας έρθει ποτέ, αντισταθείτε στον πειρασμό να την μοιραστείτε με κάποιο άλλο άτομο. 

Είναι καλύτερο να κλείσετε το στόμα σας, παρά να πείτε κάτι που σίγουρα θα σας κάνει να αισθανθείτε άσχημα εκείνη τη στιγμή καθώς και στην συνέχεια όταν θα είστε μόνοι σας.

Φροντίστε το σώμα σας

Αυτό είναι πολύ εύκολο να το λέμε παρά να το κάνουμε, γιατί όταν η αυτοεικόνα μας είναι αρνητική, η επιθυμία μας για άσκηση και για υγιεινή διατροφή είναι εξ ίσου μειωμένη. 

Η λύση είναι να «ενεργείτε σαν». Κάντε την άσκηση, κάντε υγιεινές διατροφικές επιλογές φαγητού και ποτού ακόμα και αν δεν σας αρέσουν. Όταν «ενεργείτε σαν» για ένα διάστημα, η αυτοεικόνα σας θα βελτιωθεί σημαντικά.

Θα έχετε περισσότερη ενέργεια και θα νιώθετε καλύτερα για τον εαυτό σας. Θα αισθανθείτε πιο παρακινημένοι και η αυτοπεποίθησή σας θα βελτιωθεί επίσης.

Οπτικοποιήστε πώς θέλετε να είστε

Οι τρέχουσες σκέψεις και εικόνες στο μυαλό σας για το ποιοι είστε τώρα, είναι που ενισχύουν την αρνητική αυτοεικόνα σας και τα συναισθήματα της χαμηλής αυτοεκτίμησης.

Αντ' αυτού, σκεφτείτε και φανταστείτε τον εαυτό σας πως θα θέλατε να είστε. Σκεφτείτε και φανταστείτε τον ιδανικό σας εαυτό. Σκεφτείτε πώς θα ενεργούσατε κάτω από διαφορετικές συνθήκες αλλά με ένα νέο, φρέσκο τρόπο, γεμάτοι από σιγουριά και αυτοπεποίθηση. Παρατηρήστε πώς θα αλλάξουν τα πράγματα στη ζωή σας.

Αυτό είναι υπέροχο όταν το κάνετε τακτικά και ως μέρος της πρωινής ρουτίνας σας. Όταν με συνέπεια οραματίζεστε ποιος και τι θέλετε να γίνετε, θα αλλάξετε την αίσθηση της ταυτότητάς σας και την εσωτερική αίσθηση του ποιοι είστε.

Όταν η ταυτότητά σας, η αίσθηση του ποιος είστε αλλάζει, αργά ή γρήγορα θα αλλάξουν και οι πεποιθήσεις, οι σκέψεις, τα συναισθήματα και η συμπεριφορά σας για να αντικατοπτρίσουν τη νέα σας ταυτότητα.

Αυτοί είναι οι πρακτικοί τρόποι που σας προτείνω για να σας βοηθήσω να βελτιώσετε εύκολα την σημερινή αυτοεικόνα σας. Ελπίζω να τους βρείτε χρήσιμους και ευεργετικούς. Σας ενθαρρύνω να ξεκινήστε να τους εφαρμόζετε σε καθημερινή βάση και πολύ σύντομα θα παρατηρήσετε ότι η αυτοεικόνα σας θα αρχίσει να βελτιώνεται και οι παλιές σκέψεις και ιδέες θα αρχίσουν να εξαφανίζονται...

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Μαρία Πέππα - Ψυχοθεραπευτής

Βιοθυμική Ψυχοθεραπεία - Κλινική Υπνοθεραπεία. Advanced Practitioner Diploma in Clinical Hypnotherapy.
Συστημικό Ψυχόδραμα Stress Management Coaching