παιδί που κλέβει

Στην προσχολική ηλικία τα παιδιά είναι εγωκεντρικά. Μπορεί να πάρουν ένα αντικείμενο που δεν τους ανήκει είτε επειδή τους άρεσε ή τους έκανε εντύπωση. Αισθάνονται ότι μπορούν να πάρουν οτιδήποτε θέλουν χωρίς να καταλαβαίνουν ότι αυτό είναι κακό. Τα παιδιά του δημοτικού γνωρίζουν πως δεν επιτρέπεται να πάρουν κάτι χωρίς να ενημερώσουν αλλά προβαίνουν στην πράξη γιατί δεν έχουν μάθει αυτοέλεγχο, δηλαδή να συγκρατούν τον εαυτό τους όταν θέλουν κάτι.

Ποιες είναι οι αιτίες που ένα παιδί κλέβει

Οι αιτίες που οδηγούν το παιδί να πάρει κάτι κρυφά είναι κυρίως για να τραβήξει την προσοχή των γονέων ή των δασκάλων για να ασχοληθούν με αυτό.

Επίσης, μπορεί να μιμείται ένα άλλο παιδί που το θεωρεί πρότυπο. Ένα παιδί μπορεί να πάρει κάτι κρυφά για να κερδίσει τη συμπάθεια κάποιων συμμαθητών ή το αντίθετο να εκδικηθούν κάποιους συμμαθητές.

Μία σημαντική αιτία, ιδιαίτερα σε μεγάλα παιδιά είναι η έλλειψη αγάπης και θαλπωρής από τους γονείς. Ακόμη, ένα παιδί μπορεί να πάρει κρυφά ένα αντικείμενο για να νιώθει ότι είναι κοντά στο άλλο παιδί, οικειότητα. Άλλη μία αιτία, μπορεί να είναι η στέρηση κάποιων αγαθών από το παιδί γιατί οι γονείς του δεν του αγόρασαν αυτό που ήθελε ή ακόμη και το αίσθημα ανεπάρκειας που νιώθουν κάποια παιδιά που δεν αρκούνται στα αγαθά που ήδη έχουν.  Ένα παιδί μπορεί να πάρει κάτι κρυφά για να το κάνει δώρο σε ένα άλλο παιδί ή πρόσωπο.

Η χαμηλή αυτοεκτίμηση παίζει σημαντικό ρόλο στο παιδί, ένα παιδί με υψηλή αυτοεκτίμηση σπάνια θα πάρει κρυφά κάποιο αντικείμενο που δεν του ανήκει.

Τι μπορώ να κάνω?

Αρχικά αν το παιδί είναι προσχολικής ηλικίας δεν θα πρέπει να αντιδράσετε υπερβολικά και να μην του δώσετε εύκολα την ταμπέλα «κλέφτης» γιατί θα ριζωθεί στο μυαλό του παιδιού και θα το ακολουθεί για μια ζωή.

Πρέπει να του ξεκαθαρίσετε ότι αυτή η συμπεριφορά δεν είναι αποδεκτή και να του δώσετε χρόνο να σκεφτεί τι έκανε και να το συζητήσετε. Τα παιδιά παίρνουν κάτι κρυφά για να δείξουν κάτι μέσω της πράξης αυτής. Ως γονείς πρέπει να διερευνήσουμε την αιτία και όχι να τιμωρήσουμε μόνο την πράξη καθαυτή.

Η τιμωρία σε μικρές ηλικίες δεν βοηθάει καθόλου. Επίσης, ο γονιός μπορεί να παίξει ένα παιχνίδι ρόλου με το παιδί όπου να παίρνει κάτι κρυφά από το παιδί κι έτσι να ξεκινάει μία συζήτηση πάνω στο θέμα, στις αιτίες και στα αποτελέσματα. 

Ως γονιός πρέπει καθημερινά να ασχολείται με το παιδί, να συζητά τις σκέψεις του και τις ανησυχίες του, να το εμπλέκει σε δραστηριότητες κοινωνικών κανόνων και να αφιερώνει ποιοτικό χρόνο μαζί του. Πρέπει να το εμπιστεύεται, να του μαθαίνει τρόπους αυτοελέγχου και τέλος να του δείχνει πόσο σημαντικό είναι καθημερινά.

Συγγραφή Άρθρου

Ασημίνα Αγγελίδου

ashmina angelidouΨυχολόγος (Α.Π.Θ.), Παιδοψυχολόγος (Msc, NL), Ψυχολόγος Υγείας (Msc., NL)
Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT., NL), Συμβουλευτική (ER., UB), Μαθησιακές Δυσκολίες (Co., UK)

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Maziboroume.gr

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Κακές συνήθειες των παιδιών
αγχώδες παιδί

Τα παιδιά αρκετές φορές όταν νιώθουν άγχος, αγωνία ή πίεση τρώνε τα νύχια τους, πιπιλίζουν τον αντίχειρά τους, τσιμπάνε το δέρμα τους ή τραβάνε τα μαλλιά τους κ.α. Αυτές οι συμπεριφορές είναι ωε ένα βαθμό λειτουργικές διότι μειώνουν την εσωτερική ένταση που νιώθει το παιδί. Το φαινόμενο όμως αυτό μπορεί να παρατηρηθεί κι όταν το παιδί είναι χαλαρό και δεν διαπιστώνεται κάποια αιτία, γι’ αυτό θεωρείται πρόβλημα ψυχικής έντασης και οι γονείς πολλές φορές το χαρακτηρίζουν ως «κακή συνήθεια».

Ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας των παιδιών
ψυχική ανθεκτικότητα

Η ψυχική ανθεκτικότητα επιτρέπει στο παιδί να ανακάμψει ύστερα από αντίξοα γεγονότα, αγχωτικές καταστάσεις και να συνεχίζει με την εξέλιξή του. «Η ψυχική ανθεκτικότητα αναφέρεται σε μια δυναμική διαδικασία η οποία ενέχει τη θετική προσαρμογή στο πλαίσιο σημαντικών αντιξοοτήτων». Ιδέες για την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας έχουν προταθεί σε διάφορους τομείς της ζωής και έχει αποδειχθεί ότι η ψυχική ανθεκτικότητα μπορεί να βελτιωθεί αργότερα στη ζωή.

Το άγχος στα παιδιά
άγχος

Μπορεί ένα παιδί να έχει άγχος; Το άγχος έχει περιγραφεί σαν ένας διάχυτος φόβος ή κίνδυνος ο οποίος ξεκινά από μικρή ηλικία και μπορεί να γίνει χρόνιο. Το άγχος με την μορφή του φόβου, είναι μία φυσιολογική αντίδραση του ανθρώπου και αποτελεί μία προσαρμοστική αντίδραση σε μία επικείμενη απειλή.

Ποιοτικός χρόνος με το παιδί μου
Ποιοτικός χρόνος

Πολλοί γονείς αναφέρουν ότι περνούν πολύ χρόνο με το παιδί τους μέσα στην ημέρα και δεν είναι λίγοι οι γονείς που αναφέρουν ότι περνούν όλη την ημέρα με το παιδί τους. Όμως, αυτός ο χρόνος για τον οποίο αναφέρονται είναι ποιοτικός; Από την άλλη, δεν είναι λίγοι οι γονείς που έχουν ελάχιστο χρόνο μέσα στην ημέρα τους, θα μπορούσαν να τον αξιοποιήσουν κατάλληλα για τα παιδιά τους;

Εγγραφή στο Newsletter

Απεχθανόμαστε το Spam! Στην 1η λίστα, θα λαμβάνετε emails από την Πύλη Ψυχολογίας για επιλεγμένα άρθρα ψυχολογίας. Στη 2η λίστα, θα λαμβάνετε προτάσεις βιβλίων ψυχολογίας. Στην 3η λίστα, κάντε εγγραφή μόνο αν είστε επαγγελματίας ψυχικής υγείας.

0
Shares