εθισμός, παιχνίδια

Όσο περισσότερο κάποιος δρα μέσα από εθιστικά μοτίβα τόσο πιο δύσκολο είναι να σταματήσει. Όταν είναι μικρό το παιδί το να του δίνουμε αφθονία ηλεκτρονικών παιχνιδιών και δώρων ξεκινάει τη διαδικασία (εθισμού). Στην πραγματικότητα τα μικρά παιδιά απολαμβάνουν εξίσου αν όχι περισσότερο όσο απλά πράγματα ή αντικείμενα. Ένα ξύλινο κουτάλι, το κουτί από ένα παιχνίδι, παρά το ίδιο το παιχνίδι. 

Συμβουλές προς τους γονείς για την πρόληψη του εθισμού στα ηλεκτρονικά μέσα

Θα πρέπει να μπουν τα όρια από μικρά. Αν τα παιδιά από πολύ μικρά δεχτούν δώρα ακατάλληλα για την ηλικία τους (ηλεκτρονικά παιχνίδια, Xbox κλπ.) για τα οποία δεν είστε σίγουροι ή νιώθετε ότι δεν θα έπρεπε να χρησιμοποιούνται από το παιδί σας θα πρέπει να τα επιστρέψετε/ αλλάξετε με κάτι άλλο.

Επίσης, θέλει προσοχή το αν παίζουν και πόσο παίζουν τα παιδιά σε σπίτια άλλων. Θα πρέπει να υπάρχουν κανόνες συμπεριφοράς και για αυτό. Το παιδί θα πρέπει να προετοιμαστεί σχετικά με το τι να πει σε περίπτωση που του κάνουν πλάκα σχετικά με το ότι δε του επιτρέπεται να παίζει ηλεκτρονικά παιχνίδια που άλλοι παίζουν. Μπορείτε, επίσης, να τα ενθαρρύνεται να «ρίξουν το φταίξιμο» σε εσάς τους γονείς (πχ «η μητέρα μου θα θυμώσει αν με πιάσει να παίζω αυτό το παιχνίδι»). Αν αυτό δε βοηθάει θα πρέπει να ενθαρρύνετε το παιδί να σας λέει όταν τον καλούν να παίξει βιντεοπαιχνίδια ή να σερφάρουν στο διαδίκτυο ώστε να επικοινωνήσετε με τον άλλο γονιό και να μοιραστείτε τους κανόνες για χρήση ηλεκτρονικών παιχνιδιών της οικογένειάς σας.

Είναι σημαντικό να γίνει συζήτηση για το πότε το παιδί μπορεί ή δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει ηλεκτρονικά και είναι ξεκάθαροι οι κανόνες ανάλογα με την ηλικία και το αναπτυξιακό στάδιο του παιδιού. Πιθανόν να είναι διαφορετικός ο χρόνος χρήσης ηλεκτρονικών τα σαββατοκύριακα και στις διακοπές σε αντίθεση με τις ημέρες τις εβδομάδας (σχολικές). Το παιδί με αυτό το τρόπο δε θα νιώσει ότι κάτι του επιβάλλεται (στην στιγμή) αλλά οι γονείς θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι ότι θα υπάρξουν διαμαρτυρίες αρχικά. Παρόμοια με πχ το ότι πρέπει να πάνε στον οδοντίατρο ή να πλύνουν τα δόντια τους, υπάρχουν κανόνες που θα ισχύουν και για την χρήση ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Είναι εξίσου σημαντικό για την υγεία τους.

Επίγνωση γονέων για το περιεχόμενο των βιντεοπαιχνιδιών

Είναι άξιο προσοχής οι γονείς να έχουν επίγνωση του τι εμπεριέχεται στα βιντεοπαιχνίδια από άποψη βίας, σεξουαλικού περιεχομένου ή ακατάλληλης γλώσσας. Ο πωλητής του μαγαζιού ίσως μπορεί να συμβουλέψει σχετικά με το τι είναι κατάλληλο ανάλογα με το βαθμό ωριμότητας και την ηλικία. Μπορεί σε μεγαλύτερα παιδιά να επιτρέπεται ένας βαθμός έκθεσης σε υλικό σεξουαλικού περιεχομένου, αλλά ανεξάρτητα από την ηλικία, δε προτείνεται να εκτίθενται σε περισσότερη βία από αυτή που ήδη είναι αναπόφευκτα προβαλλόμενη στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Ο κάθε γονιός που ξέρει το παιδί του, θα ακολουθήσει τα ένστικτά του σχετικά με το τι παιχνίδια θα επιτρέψει στο παιδί του να παίζει.

Η σημασία της εγκατάστασης πλαισίου χρήσης των ηλεκτρονικών παιχνιδιών 

Όσο γρηγορότερα εγκατασταθεί το πλαίσιο χρήσης ηλεκτρονικών παιχνιδιών, τόσο πιο εύκολο θα είναι να εφαρμοστεί και για τους γονείς και για το παιδί. Μην αφήσετε το γνωστό σχόλιο « Όλοι οι φίλοι μου το κάνουν» να σας επηρεάσει. Ίσως το κάνουν και ίσως όχι. Είναι ένα σχόλιο που ακούγεται σε όλα τα σπίτια. Ένας τρόπος ανταπόκρισης μπορεί να είναι «Αυτός δεν είναι ο κανόνας στο δικό μας σπίτι». Θέλετε να είστε δίκαιοι και όχι ίσοι/ίδιοι. Εξηγήστε ότι η οικογένεια σας δεν είναι ίδια με άλλες οικογένειες και ότι δεν δρουν όλες οι οικογένειες με τον ίδιο τρόπο απαραίτητα.

Ότι είναι σημαντικό για την οικογένειά σας είναι σημαντικό να υπάρχει τιμιότητα εντός της οικογένειας και ότι θέλετε οι κανόνες να είναι όσο πιο δίκαιοι γίνεται, αλλά ότι δεν γίνεται να φέρεστε στο παιδί σας με τον ίδιο τρόπο που φέρονται άλλοι γονείς στα παιδιά τους γιατί κάθε οικογένεια και κάθε παιδί είναι διαφορετικό. Πείτε στο παιδί ότι είστε διατεθειμένοι να τους φέρεστε δίκαια με βάση το βαθμό ωριμότητας που επιδεικνύουν, τους βαθμούς και την συμπεριφορά τους.

Οι κανόνες χρήσης ηλεκτρονικών μέσων αφορούν και το αμάξι, ακόμα πριν μάθουν να οδηγούν. Θα πρέπει να μάθουν ότι τα μηνύματα, κλπ. μπορούν να διασπούν την προσοχή επικίνδυνα. Το παιδί σας είναι ότι πολυτιμότερο έχετε είναι σημαντικό λοιπόν να τηρούν κανόνες ασφαλείας και στο αμάξι.

(η συνέχεια σε επόμενο άρθρο)

Βιβλιογραφία

Berk, J. (2018). Parent's Guide to Electronic Addiction. Wilmington, DE: Thomas Noble Books.

Συγγραφή Άρθρου

Μαντώ Κωνσταντουλάκη - Ψυχολόγος

Μαντώ Κωνσταντουλάκη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Εργασιακή εμπειρία με θέματα ζευγαριών, οικογένειας, προβλήματα διάθεσης και συμπεριφοριστικά σε πλάισια γραφείου αλλά και εκπαιδευτικά ιδρύματα, σε φυλακές και κέντρα ψυχικής υγείας (ιδιωτικά). 

Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Τί μπορούμε να κάνουμε οι γονείς για την αντιμετώπιση της αδερφικής αντιζηλίας
αδερφική αντιζηλία

H αδερφική αντιζηλία είναι ένα συχνό και ως ενός σημείου φυσιολογικό φαινόμενο. Ας δούμε τι μπορεί να κάνει ο γονέας ώστε στο σπίτι να καλλιεργηθεί μια κουλτούρα αγάπης. Καταρχάς, τα παιδιά θα μάθουν από τους γονείς τους ότι είναι αδέρφια. Μπορείτε να τους λέτε: «θα είστε πάντα μαζί, παρόλο που ο καθένας είναι διαφορετικά μοναδικός». 

Η αυτολύπη και η λύπηση των άλλων ως πηγές κατάθλιψης

Η αυτολύπη είναι μια εξαιρετικά κοινή αιτία της κατάθλιψης και προκύπτει από την πεποίθηση ότι (α) δεν είναι απλώς λυπηρό και άτυχο να συμβαίνουν δυσάρεστα γεγονότα, αλλά είναι κυριολεκτικά φρικτό, καταραμένο και καταστροφικό και (β) ότι ο συναισθηματικός πόνος επιβάλλεται από έξω και όχι από μέσα. 

Κατηγορώντας υπερβολικά τον εαυτό - μια πηγή κατάθλιψης

Η θεωρία της κατάθλιψης της ΛογικοΘυμικής Συμπεριφοριστικής προσέγγισης ψυχοθεραπείας δηλώνει ότι τρεις παράγοντες ευθύνονται για όλες τις μορφές ψυχολογικής κατάθλιψης: (1) να κατηγορεί κανείς τον εαυτό του, (2) αυτολύπη και (3) λύπη για άλλους. Κάθε φορά που διαπιστώνεται ότι ένα άτομο είναι καταθλιπτικό, καθορίζεται ποια από τις τρεις μεθόδους χρησιμοποιεί.

Αγχώδεις Διαταραχές σε παιδιά και εφήβους
Αγχώδεις Διαταραχές παιδιά

Οι αγχώδεις διαταραχές είναι οι διαταραχές που παρουσιάζονται με τη μεγαλύτερη συχνότητα κατά την παιδική και εφηβική ηλικία. Το άγχος προσδιορίζεται ως ένα πολύπλοκο μοτίβο κινητικών, υποκειμενικών και φυσιολογικών αντιδράσεων απέναντι σε μία αληθινή ή υποτιθέμενη απειλή.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :