Ποιοτικός χρόνος

Πολλοί γονείς αναφέρουν ότι περνούν πολύ χρόνο με το παιδί τους μέσα στην ημέρα και δεν είναι λίγοι οι γονείς που αναφέρουν ότι περνούν όλη την ημέρα με το παιδί τους. Όμως, αυτός ο χρόνος για τον οποίο αναφέρονται είναι ποιοτικός; Από την άλλη, δεν είναι λίγοι οι γονείς που έχουν ελάχιστο χρόνο μέσα στην ημέρα τους, θα μπορούσαν να τον αξιοποιήσουν κατάλληλα για τα παιδιά τους;

Ο ποιοτικός χρόνος είναι ο δημιουργικός χρόνος ανάμεσα στον γονέα και το παιδί

Είναι ο χρόνος που το παιδί έχει την απόλυτη προσοχή του γονέα. Ο πρωταρχικός σκοπός του ποιοτικού χρόνου είναι να αισθανθεί το παιδί ξεχωριστό, να νιώσει ότι είναι η προτεραιότητα του γονέα αλλά φυσικά να γίνει η ανταλλαγή θετικών συναισθημάτων όπως η χαρά, η αισιοδοξία και η ικανοποίηση. Ποιοτικός χρόνος είναι οι στιγμές που γονείς και παιδιά μοιράζονται εμπειρίες, κάνουν δραστηριότητες μαζί, οι οποίες αποτελούν πηγή ικανοποίησης για τα παιδιά και συμβάλλουν στην εξέλιξή τους και στην ολόπλευρη ανάπτυξή τους σε όλους τους τομείς - γνωσιολογικό, ψυχοκινητικό και συναισθηματικό.

Ο ποιοτικός χρόνος δεν είναι απαραίτητο να περιλαμβάνει μόνο γνωστικές δραστηριότητες αλλά παιχνίδι. Το παιχνίδι είναι ένα από τα σημαντικότερα μέσα που βοηθούν στην ανάπτυξη του παιδιού. Μέσα από το παιχνίδι, το παιδί μπορεί να ενεργοποιεί την φαντασία και τη δημιουργικότητα του. Το παιχνίδι θεωρείται το κέντρο της παιδικής ηλικίας. Δε νοείται παιδί χωρίς παιχνίδι.

Οι βασικές αρχές ώστε να αξιοποιούμε σωστά τον ποιοτικό χρόνο

Καταρχήν κλείνουμε την τηλεόραση, αφήνουμε στην άκρη τον υπολογιστή ή το κινητό και προσθέτουμε στην καθημερινότητά μας στιγμές γεμάτες δημιουργικότητα, επικοινωνία και αγάπη…

Αντί να οργανώνουμε εμείς τη δραστηριότητα, μπορούμε να παίξουμε μαζί του και να το ρωτάμε εμείς «τώρα τι θέλει να κάνω;» «ποιος ήρωας θα είμαι εγώ;».

Χρειάζεται να είμαστε χαλαροί, χωρίς άγχος και να μη δίνουμε συνέχεια οδηγίες για την δραστηριότητα.

Να ενθαρρύνουμε την ικανότητά του να επιλύει προβλήματα και να παραβλέπουμε μικρές ανεπιθύμητες συμπεριφορές.

Να δείχνουμε ενθουσιασμό και να μη βαριόμαστε.

Να αγκαλιάζουμε το παιδί και να μην είμαστε επικριτικοί και απόμακροι.

Να επαινούμε το παιδί έστω για κάτι μικρό που μπορεί να κατάφερε, εξάλλου μικρό μπορεί να φαίνεται στα δικά μας μάτια αλλά στα δικά του μάτια μπορεί να είναι κάτι εξαιρετικό.

Να γελάμε και να διασκεδάζουμε μαζί.

Ακόμη και μισή ώρα ποιοτικού χρόνου καθημερινά με το παιδί μας είναι απαραίτητο.

Τι μπορώ να κάνω με το παιδί μου

Ανάλογα με την ηλικία υπάρχουν πολλές δραστηριότητες.

Από μηνών που είναι το παιδί μας μπορούμε να κάνουμε μασάζ, να τραγουδάμε, να παίζουμε παιχνίδια κίνησης, να δείχνουμε εικόνες και να εξηγούμε τι είναι αυτό που βλέπουμε και φυσικά το «parent talk» συνέχεια. Έπειτα, να ζωγραφίζουμε, να κάνουμε χειροτεχνίες και κατασκευές, να μαγειρεύουμε, να εξιστορούμε ιστορίες, να διαβάζουμε παραμύθια, να παίζουμε σκάκι και άλλα επιτραπέζια παιχνίδια. Μπορούμε να μοιραζόμαστε όχι μόνο τα νέα της μέρας μας, αλλά και σκέψεις, ιδέες, ανησυχίες, προβληματισμούς.

Να φέρνουμε συχνά το παιδί μας σε επαφή με κάθε μορφή τέχνης, από θεατρικές παραστάσεις μέχρι ταινίες στον αγαπημένο μας κινηματογράφο. Και φυσικά να προγραμματίζουμε επισκέψεις σε μουσεία, ζωολογικούς κήπους, πάρκα, χώρους με παιδικές εκδηλώσεις ή φεστιβάλ.

Οι γονείς πρέπει να έχουν στο μυαλό τους ότι δεν είναι, σε καμία περίπτωση, προτιμότερο να περνούν μαζί στον ίδιο χώρο πολλές ώρες με τα παιδιά τους, κατά τη διάρκεια των οποίων ο καθένας να ασχολείται με τις δικές του δραστηριότητες χωρίς να υπάρχει ουσιαστική αλληλεπίδραση. Αντιθέτως είναι πολύ σημαντικό ακόμα και αυτή τη μία ώρα που μπορεί να διαθέσει ένας γονιός στο παιδί του να είναι εκεί πλήρως, όχι μόνο σωματικά αλλά κυρίως πνευματικά.

 

Πηγές:

Kaminski, J. W., Valle, L. A., Filene, J. H., & Boyle, C. L. (2008). A meta-analytic review of components associated with parent training program effectiveness. Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 567–589.

Webster-Stratton, C. S. (2005). The Incredible Years: A training series for the prevention and treatment of conduct problems in young children. In P. S. Jensen & E. D. Hibbs (Eds.), Psychosocial treatments for child and adolescent disorders: Empirically based strategies for clinical practice (2nd ed., pp. 507–555). Washington, DC: American Psychological Association.

Συγγραφή Άρθρου

Αγγελίδου Ασημίνα - Ψυχολόγος

Αγγελίδου Ασημίνα: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος, Εξειδικευμένη σε πρόγραμμα ψυχοθεραπείας - Γνωστική-Συμπεριφορική Θεραπεία, μεταπτυχιακά στη Ψυχολογία Υγείας και Ψυχολογία Παιδιών και Εφήβων.

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Η προσκόλληση και το άγχος του αποχωρισμού
Προσκόλληση

Το βρέφος ήδη από τον 7ο μήνα της ζωής του αναπτύσσει ένα ισχυρό συναισθηματικό δεσμό με την μητέρα του δηλαδή μία έντονη προσκόλληση η οποία είναι σημαντική και φυσιολογική. Αποτέλεσμα αυτής της έντονης προσκόλλησης είναι το άγχος του αποχωρισμού όταν η μητέρα του φεύγει π.χ. για τη δουλειά της και το παιδί φοβάται ότι θα το εγκαταλείψει. Το άγχος του αποχωρισμού κορυφώνεται μεταξύ του 13ου και 18ου μήνα και μετά υποχωρεί σταδιακά.

Το Διαδίκτυο και οι Ψυχοσυναισθηματικές Επιπτώσεις στα παιδιά
Διαδίκτυο και Ψυχοσυναισθηματικές Επιπτώσεις

Το Διαδίκτυο είναι ένα μεγάλο και αναπόφευκτο μέρος της ζωής των παιδιών και αφιερώνουν πολλές ώρες στον υπολογιστή, στο κινητό ή στο τάμπλετ. 

Τι σημαίνει εθισμός στο Διαδίκτυο και ποια συμπτώματα παρουσιάζουν τα παιδιά;

Απαντώντας σε ερωτήσεις που αφορούν το πένθος στα παιδιά
Πένθος στα παιδιά

Ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου είναι ένα πολύ οδυνηρό γεγονός στη ζωή των παιδιών.
Το πένθος αφορά μόνο τον θάνατο;
Όχι αφορά όλες τις απώλειες και τους αποχωρισμούς από σημαντικά πρόσωπα και καταστάσεις όπως ένα δύσκολο διαζύγιο.

Ασκήσεις ανάπτυξης δεξιοτήτων για τα παιδιά
Ανάπτυξη δεξιοτήτων

Η παιδική ηλικία είναι ένα βασικό στάδιο στον κύκλο ζωής και είναι σημαντική για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων. Σύμφωνα με την Spence (1983) επικρατεί η τάση να υποθέτει κανείς ότι τα παιδιά θα αποκτήσουν αυτόματα το κατάλληλο ρεπερτόριο δεξιοτήτων, μέσω της γονικής επιρροής και της επιρροής από τους συνομηλίκους, καθώς επίσης και μέσω της εκπαίδευσής τους. Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο κανόνας, με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να βιώνουν δυσκολίες.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares