Πολλές φορές τα συναισθήματα των παιδιών μάς κάνουν να αισθανόμαστε άβολα και δεν ξέρουμε πώς να τα χειριστούμε, είτε πρόκειται για αρνητικά όπως είναι ο θυμός, ο φόβος, η ζήλεια, η στενοχώρια, είτε πρόκειται για θετικά όπως είναι η χαρά, ο θαυμασμός ή η ικανοποίηση. Αυτό συμβαίνει καθώς οι ενήλικες δεν έχουν μάθει να εμπιστεύονται τα συναισθήματα των παιδιών και πιθανόν φοβούνται μήπως τα παιδιά τους πληγωθούν αν τα βιώσουν.

 Συνήθως όταν ερχόμαστε σε επαφή με το παιδί που είναι μπροστά μας, ερχόμαστε και σε επαφή με το παιδί που βρίσκεται μέσα μας, χωρίς απαραίτητα να το συνειδητοποιούμε.

Τα παιδιά μάς γυρνάνε συχνά στην δική μας παιδική ηλικία και σε συναισθήματα που στο δικό μας σπίτι δεν εκφράζονταν ή εκφράζονταν υπό όρους, αλλά και στις αντιδράσεις των δικών μας γονιών.

Το μήνυμα που συχνά περνάμε στα παιδιά είναι ότι δεν είναι καλό να βιώνουμε τα συναισθήματά μας ούτε να μιλάμε γι΄αυτά. Αν όμως δεν αφήνουμε τα παιδιά να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, συμβάλλουμε άθελά μας στο να τα “κουκουλώνουν”. Συνεπώς τα παιδιά νιώθουν ένταση, θυμό, την αίσθηση ότι κανείς δεν τα καταλαβαίνει και ότι δεν θα έπρεπε να αισθάνονται έτσι.

Στην προσπάθειά μας να προστατεύσουμε τα παιδιά έχουμε μάθει να τα συμβουλεύουμε και να επιλύουμε τις δυσκολίες τους. Ωστόσο για να διευκολύνουμε τα παιδιά να εκφρασθούν έχουν ανάγκη να τα ακούμε με την αμέριστη προσοχή μας, χωρίς να ρωτάμε γιατί, χωρίς να τους δίνουμε λύσεις ή να προσπαθούμε να τα μεταπείσουμε.

Δεν χρειάζεται τίποτε άλλο παρά μόνο να καθρεφτίζουμε αυτό που μας λένε αναγνωρίζοντας το συναίσθημά τους. 

Αυτό βοηθάει τα παιδιά να:

• Βιώνουν τα συναισθήματά τους χωρίς να αισθάνονται αδύναμα
• Νιώθουν αποδοχή για αυτό που είναι.
• Νιώθουν ότι τα καταλαβαίνουν χωρίς να τους ασκείται κριτική.
• Έχουν την ελευθερία να εξωτερικεύουν συναισθήματα ακόμα και τα πιο δύσκολα.
• Αισθάνονται πιο ανάλαφρα και δημιουργικά.
• Νιώθουν ότι τα εμπιστεύονται και ότι γι’αυτό μπορούν να τα καταφέρουν σε ό,τι προσπαθούν.

Δεν είναι καθόλου εύκολο να είμαστε καθρέφτες των παιδιών και χρειάζεται διαρκή προσπάθεια και εξάσκηση. Δεν πρόκειται απλά για την επίτευξη ενός στόχου αλλά για μια συνεχή διαδικασία που ενδέχεται να μας απογοητεύσει και να νιώσουμε ότι δεν τα καταφέρνουμε, καθώς ο τρόπος που έχουμε μάθει να ακούμε σε ολόκληρη την ζωή μας είναι πολύ διαφορετικός. Όσο περισσότερο όμως προσπαθούμε να ακούσουμε το παιδί μας τόσο ερχόμαστε πιο κοντά του και δημιουργούμε μια σχέση ζωής μαζί του.

 

Επιμέλεια:
Έλλη Κούμουλου- Μαρίκα Ρέλλου
Ψυχολόγοι-Ψυχοθεραπευτές στην Focusing Βιωματική Ψυχοθεραπεία

Ελληνικό Κέντρο Focusing
Λ. Αλεξάνδρας 79
Τηλ. Επικοιν.: 210-64.59.459 

Συγγραφή Άρθρου

Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).