Κρίσεις πανικού, η μεγάλη εξέγερση μέσα μας! Ας μιλήσουμε για πανικό... Η λέξη πανικός προέρχεται απο τον αρχαίο Έλληνα θεό Πάνα, τραγοπόδαρο, τριχωτό σε όλο του το σώμα, με κέρατα που ήταν φίλος της ερημιάς. Μπορείτε να ψάξετε για αυτόν και να δείτε σε εικόνα πόσο άσχημος είναι ο πανικός.

Πριν ξεκινήσουμε να περιγράφουμε τι είναι η κρίση πανικού και πότε λέμε ότι έχουμε κρίσεις πανικού είναι σημαντικό να ξεκινήσουμε τη διαδρομή από την άρχη του μονοπατιού κι όχι να βρεθούμε κάπου στη μέση αυτής της διαδρομής!

Αυτό σημαίνει ότι το πρώτο μας βήμα είναι να αναγνωρίσουμε ότι κάτι έχει αλλάξει στην καθημερινότητά μας και σίγουρα όχι ευχάριστα. Κι ενώ έχετε δοκιμάσει μόνοι σας να αλλάξετε τα πάντα, καταλήγετε συνεχώς στο ίδιο αδιέξοδο!

Με βάση αυτήν την δύσκολη καθημερινότητα, αντισταθείτε στον πειρασμό να δώσετε όνομα στην κατάσταση που βιώνετε, δηλαδή να βάλετε ταμπέλα στον ίδιο σας τον εαυτό.

Δηλώνετε οτι έχετε κρίσεις πανικού... Πώς το ξέρετε; Πώς το γνωρίζετε;

Για να γνωρίζει το άτομο ότι βιώνει κρίσεις πανικού οφείλει να επισκεφθεί ειδικό ψυχικής υγείας, εκείνος να του βεβαιώσει ότι η συνθήκη στην οποία βρίσκεται ονομάζεται «κρίσεις πανικού» και μαζί να προχωρήσουν παρακάτω ξετυλίγοντας το συγκεκριμένο κουβάρι.

Ένα ακόμη βήμα της διαδρομής είναι η εποχή που ζούμε, η Google εποχή.
Κάπου ψάξατε και βρήκατε στο διαδίκτυο ένα άρθρο και διαπιστώσατε ότι τα συμπτώματα που έχετε, είναι κοινά με το άρθρο που διαβάσατε...

Εδώ να επισημάνω σαν ξεχωριστή παράκληση, μην ψάχνετε να βρείτε λύσεις σε τόσο σοβαρά ζητήματα μέσα από το διαδίκτυο. Με προσοχή επιλέγουμε τι διαβάζουμε, από ποιον έχει γραφτεί και σας το ζητώ εγώ που ως ειδικός αυτή την στιγμή αρθρογραφώ με σκοπό να δώσω φώς στον όρο: κρίσεις πανικού.

Έτσι, λοιπόν, κοινή συμπτωματολογία, όσον αφορά, την ψυχική ή σωματική μας υγεία, δεν σημαίνει ότι είμαστε η διάγνωση που μας έδωσε το ευρετήριο της Google.

Όταν η ψυχή υποφέρει, κανένα κείμενο ή επιφανειακή συμβουλή, δεν είναι αρκετό να σε κάνει να νιώσεις καλύτερα! Μοιράζομαι μαζί σας τη σημασία που έχει να βάλετε στη ζωή σας τα μικρά βήματα.

Όχι μεγάλες αλλαγές, όχι μεγάλες αποφάσεις, η ψυχή σας θα αντιδράσει σε αυτό. Όταν βρίσκεσαι μέσα σε κινούμενη άμμο έχεις ανάγκη από μικρά σταθερά βήματα και ένα μεγάλο «ζητάω βοήθεια»!

Μετά την αρχή της διαδρομής μας, ας γίνουμε πιο συγκεκριμένοι: τι βρίσκεται κάτω από την ομπρέλα, έχω κρίση πανικού;

Λέμε ότι έχουμε κρίση πανικού, όταν σε μια διακριτή χρονική περίοδο λίγων λεπτών υπάρχει, έντονος φόβος που γίνεται τρόμος, συνήθως αιφνιδιάζει το άτομο γιατί συχνά ακούγεται η πρόταση «ήρθε από το πουθενά».

Κορυφώνεται μέσα σε 10-15 λεπτά και σίγουρα υπάρχουν τα ακόλουθα συμπτώματα, άλλοτε όλα μαζί ή σίγουρα πέντε από αυτά:

  • Επιτάχυνση καρδιακού παλμού
  • Τρέμουλο
  • Εφίδρωση
  • Άισθημα ασφυξίας
  • Ναυτία
  • Ζάλη/Αίσθημα λιποθυμίας
  • Φόβος θανάτου
  • Φόβος απώλειας ελέγχου (νομίζω οτι θα τρελαθώ)
  • Αποπραγματοποίηση (δηλαδή γύρω μου τα πράγματα δεν είναι αληθινά)
  • Αποπροσωποίηση (αποσπάμαι από τον εαυτό μου και τον παρατηρώ απέξω)

Σημαντική αναφορά εδώ: έχουμε ξεκαθαρίσει μετά από επίσκεψή μας σε ιατρό ότι δεν υπάρχει τίποτα παθολογικό πίσω από αυτά τα συμπτώματα. Τηρούμε με ευλάβεια τις ιατρικές μας εξετάσεις. Η εικόνα της κρίσης πανικού μοιάζει με εγκεφαλικό επεισόδιο, με καρδιάκο επεισόδιο για αυτό και συχνά οδηγεί το άτομο στο νοσοκομείο.

Μετά την κρίση πανικού, το άτομο, αισθάνεται απίστευτη κόπωση και έχει έντονο το φόβο για την έπαναληψη της κατάστασης.

Όταν υπάρχουν συχνές επαναλήψεις κρίσεων, οδηγούν το άτομο να αλλάξει συμπεριφορά και να ζει μέσα στο φόβο.
Χάνει κιλά, έχει μόνιμο σφίξιμο στο στομάχι, μένει ξάγρυπνο.
Αποφεύγει δραστηριότητες όπως σωματική άσκηση, σεξουαλική επαφή.
Μετράει συνεχώς τους σφυγμούς του, την αρτηριακή του πίεση.
Έχει ανάγκη να είναι συνεχώς με ανθρώπους που νιώθει ασφάλεια ώστε αν συμβεί κάτι να τρέξουν για αυτόν.
Κρατά αντικείμενα, όπως νερό (γιατί νιώθει στεγνό το λαιμό του) και κινητό (για να ειδοποιήσει αν συμβεί το παραμικρό).

Όλα αυτά διαφέρουν από άνθρωπο σε άνθρωπο, διαφορετικά συμπτώματα για τον καθένα.

Θέλω να ξέρετε ότι όσοι βιώνετε κρίσεις πανικού είναι ένα πολύ δυσάρεστο συναίσθημα αλλά και πολύ χρήσιμο. Είναι ο συναγερμός σας, ότι κάτι συμβάινει, έχετε υπερφορτώσει την ψυχή σας. Οπότε όσο οξύμορο κι αν φαίνεται, μπορούμε να το ονομάσουμε και ευλογία!

Η κρίση πανικού μας οδηγεί στην καρέκλα ενός ειδικού ψυχικής υγείας και μας βάζει στην συνθήκη να ξετυλίξουμε το κουβάρι μας!

Τώρα όσον αφορά το περιβάλλον των ατόμων που βιώνουν κρίσεις πανικού, μην τους λέτε λόγια όπως:

-Δεν έχεις τίποτα! Έχουν! Μην υποτιμάτε αυτό που συμβαίνει εκείνες τις στιγμές γιατί είναι πολύ σημαντικό!

Μην θυμώνετε μαζί τους, τους πληγώνετε!

Όταν δεν έχουμε βιώσει μια κατάσταση είναι σχεδόν ακατόρθωτο να μπούμε στα παπούτσια του άλλου και να τον κατανοήσουμε! Γι' αυτό πολύ συχνά τα άτομα αυτά δεν το μοιράζονται, νιώθουν ότι δεν βρίσκουν κατανόηση, το ζουν μοναχικά με φόβο και ντροπή, μη τυχόν γίνουν ρεζίλι αφού μπορεί να τους συμβεί παντού και συχνά!

Σταθείτε δίπλα τους όπως εκείνοι θέλουν, όπως εκείνοι νώθουν ασφάλεια!

Πάμε να δούμε τις λύσεις που έχουμε, με αργό βηματισμό, χωρίς βιασύνη κι ας είναι τεράστια η ανάγκη μας και το θέλω μας να απαλαγούμε απο το βάρος τους! Μην ξεχνάμε οτι οι κρίσεις πανικού είναι μαζεμένο φορτίο χρόνων που δεν μπορεί απο την μια στιγμή εως την άλλη να φύγει απο πάνω μας!

Το πρώτο σας βήμα είναι να βρείτε έναν ειδικό ψυχικής υγείας όπου η ψυχή σας θα κουμπώσει μαζί του,θα έχετε αλληλεπίδραση και αφήστε τον με πίστη και αλήθεια να περπατήσει δίπλα σας και μάζι με εσάς να μεταμορφώσετε οτι σας βαραίνει! Θέλει αφοσίωση, επένδυση, χρόνο, δεν συμβαίνουν όλα μαγικά και μόνα τους!

Ξεκινήστε να μοιράζεστε με τους ανθρώπους γύρω σας αυτό που σας συμβαίνει, στην αρχή θα είναι άβολο και αμήχανο άλλα όσο μιλάτε γι'αυτό τόσο το αποδυναμώνετε και επίσης θα διαπιστώσετε ότι εκεί εξώ υπάρχει κόσμος που βιώνει το ίδιο με έσας!

Μια βοηθητική τεχνική για τις κρίσεις πανικού είναι οι αναπνοές. Πιο συγκεκριμένα, αναπνοή από την κοιλιά. Εξάσκηση χρειάζεται όταν είστε ήρεμοι για να μπορέσετε να την κουμπώσετε τη στιγμή της κρίσης! Σαν τις ασκήσεις σεισμού, τις μαθαίνουμε, τις επαναλαμβάνουμε για να είμαστε σε ετοιμότητα τη στιγμή του συμβάντος!

Σωματική άσκηση, περπάτημα, γαληνεύει το μυαλό, εκτονώνει το σώμα!

Διαλογισμός: αναπνοής, σκέψεων, ήχων, καρδιάς, ευγνωμοσύνης. Τα οφέλη του πολλά, με αλλαγή ουσιαστική, από μέσα προς τα έξω!

Το βασικό όπλο στο φόβο είναι να τον κοιτάξεις κατάματα, με βία διώξτε τις άσχημες εικόνες από το μυαλό σας, αντικατάστασή τους με εικόνες από πράγματα που αγαπάτε, σκέψεις που σας συμφέρουν!

Οι κρίσεις πανικού είναι αυτογκόλ, σαμποτάζ στον ίδιο σας τον εαυτό!

Κάντε τις σύμμαχό σας!

Σίγουρα δε μπορούν να λυθούν όλα διαβάζοντας τούτο το κείμενο αλλά ίσως είναι η αφετηρία να δείτε την άλλη όψη του νομίσματος! Πάντα υπάρχει η άλλη όψη, το φως που εμείς αφήνουμε να μπει από τις κλειστές γρύλιες της ψυχής μας! Ο καθένας μας έχει απίστευτο πλούτο μέσα του, αρκεί να ανοίξουμε τα κλειστά μας παράθυρα.

Η τροφή της ψυχής είναι οι χαρούμενες στιγμές κι αυτό θέλει συνεχή δουλειά με τον εαυτό μας! 

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Συμιανάκη Χρυσάνθη - Σύμβουλος Ψ.Υγείας

Συμιανάκη Χρυσάνθη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας - Life Business Coach. Μετεκπαιδευτική εξειδίκευσή στη Συμβουλευτική Ψυχολογία και τη Συνθετική προσέγγιση στο Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Συμβουλευτικής και Ψυχοθεραπείας EICP.