Ειδική Αγωγή

Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει - Maria Montessori

Ειδική αγωγή σημαίνει την ειδικά σχεδιασμένη εκπαίδευση που ικανοποιεί τις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών με μειονεξίες.

Αναλυτικά, είναι το σύστημα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και υπηρεσιών που παρέχονται στα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες για την αντιμετώπιση των προβλημάτων τους και για την ανάπτυξη και την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων τους (Παιδαγωγική Ψυχολογική Εγκυκλοπαίδεια – Λεξικό:1989:1643)

Η ειδική αγωγή αφορά ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών το οποίο περιλαμβάνει :

1. Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες 

2. Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες

3. Nοητική Καθυστέρηση

4. Διαταραχές Λόγου και ομιλίας

5. Αισθητηριακά Ελλείμματα (όρασης, ακοής)

6. Διαταραχές της Συγκέντρωσης και της Προσοχής (ΔΕΠ-Υ)

7. Διαταραχές της Ανάπτυξης (π.χ ΔΑΦ Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος)

8. Κινητικές Ανεπάρκειες

9. Δυσκολίες προσαρμογής

10. Δυσκολίες συμπεριφοράς

Ειδικές μέθοδοι εφαρμόζονται για να προάγουν αφενός την μαθησιακή ανάπτυξη και αφετέρου την τροποποίηση της συμπεριφοράς ΑΒΑ, ΤΕΑCCH (Treatment and Education for Autistic and Related Communication Handicapped Children ), ενώ παράλληλα για την ανάπτυξη της επικοινωνίας χρησιμοποιούνται εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας όπως PECS & MAKATON.

Η ανάπτυξη των γνωστικών μηχανισμών του παιδιού βρίσκονται στο επίκεντρο (μνήμη, λογική σκέψη, συγκέντρωση, οπτική αντίληψη, σειροθετική ικανότητα κ.α), όπως επίσης και η συστηματική αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών με την ανάπτυξη της γραφής, ορθογραφίας, ανάγνωσης και αρίθμησης. Ακόμη, η ψυχοσυναισθηματική κατάσταση των παιδιών είναι πολύ σημαντική για να παρέμβει κάποιος ειδικός παιδοψυχολόγος – ψυχολόγος είτε με ατομική ψυχοθεραπεία, παιγνιοθεραπεία, βιβλιοθεραπεία ή δραματοθεραπεία κ.α.

Για παράδειγμα, ένα πρόγραμμα παρέμβασης είναι το TEACCH που πρεσβεύει την συνεργασία των γονέων με τους ειδικούς και είναι αυστηρά δομημένο προκειμένου το παιδί να γνωρίζει και να προβλέπει σε ποια χρονική στιγμή πρέπει να συμβεί κάτι ώστε να είναι ενήμερο πότε τελειώνει κάτι που δεν το ευχαριστεί, με απώτερο σκοπό να εξασκείται στην αποδοχή των αλλαγών με ασφάλεια και ευελιξία. Το πρόγραμμα σχετίζεται με την αντιμετώπιση σε όλα τα αναπτυξιακά στάδια του ατόμου, την διάγνωση, την επαγγελματική ανεξαρτησία και την διαβίωση με ψυχοεκπαιδευτική προσέγγιση.

Σκοπός του είναι η ένταξη του ατόμου στο σχολείο και εν συνεχεία η ένταξη του στην κοινωνία. Τα βασικά στοιχεία της δομημένης διδασκαλίας TEACCH είναι η οργάνωση της σχολικής αίθουσας, το ατομικό ημερήσιο πρόγραμμα, το σύστημα εργασίας, η εξατομίκευση του εκπαιδευτικού προγράμματος και η οπτική παρουσίαση των πληροφοριών.

Συγγραφή Άρθρου

Ασημίνα Αγγελίδου

ashmina angelidouΨυχολόγος (Α.Π.Θ.), Παιδοψυχολόγος (Msc, NL), Ψυχολόγος Υγείας (Msc., NL)
Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT., NL), Συμβουλευτική (ER., UB), Μαθησιακές Δυσκολίες (Co., UK)

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Maziboroume.gr

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ποια είναι η εξέλιξη στην ενήλικη ζωή, των ψυχικών διαταραχών της παιδικής ηλικίας;
ψυχικές διαταραχές

Η συνέχεια και ασυνέχεια των ψυχιατρικών διαταραχών από την παιδική ηλικία στην ενήλικη ζωή, έλκει το ενδιαφέρον των μελετητών. Ασφαλώς υπάρχουν ασυνέχειες, τα ευρήματα όμως δείχνουν και σημαντικές διασυνδέσεις ανάμεσα στις ψυχιατρικές διαταραχές των παιδιών-εφήβων και σε αυτές των ενηλίκων.

Κακές συνήθειες των παιδιών
αγχώδες παιδί

Τα παιδιά αρκετές φορές όταν νιώθουν άγχος, αγωνία ή πίεση τρώνε τα νύχια τους, πιπιλίζουν τον αντίχειρά τους, τσιμπάνε το δέρμα τους ή τραβάνε τα μαλλιά τους κ.α. Αυτές οι συμπεριφορές είναι ωε ένα βαθμό λειτουργικές διότι μειώνουν την εσωτερική ένταση που νιώθει το παιδί. Το φαινόμενο όμως αυτό μπορεί να παρατηρηθεί κι όταν το παιδί είναι χαλαρό και δεν διαπιστώνεται κάποια αιτία, γι’ αυτό θεωρείται πρόβλημα ψυχικής έντασης και οι γονείς πολλές φορές το χαρακτηρίζουν ως «κακή συνήθεια».

Ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας των παιδιών
ψυχική ανθεκτικότητα

Η ψυχική ανθεκτικότητα επιτρέπει στο παιδί να ανακάμψει ύστερα από αντίξοα γεγονότα, αγχωτικές καταστάσεις και να συνεχίζει με την εξέλιξή του. «Η ψυχική ανθεκτικότητα αναφέρεται σε μια δυναμική διαδικασία η οποία ενέχει τη θετική προσαρμογή στο πλαίσιο σημαντικών αντιξοοτήτων». Ιδέες για την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας έχουν προταθεί σε διάφορους τομείς της ζωής και έχει αποδειχθεί ότι η ψυχική ανθεκτικότητα μπορεί να βελτιωθεί αργότερα στη ζωή.

Το άγχος στα παιδιά
άγχος

Μπορεί ένα παιδί να έχει άγχος; Το άγχος έχει περιγραφεί σαν ένας διάχυτος φόβος ή κίνδυνος ο οποίος ξεκινά από μικρή ηλικία και μπορεί να γίνει χρόνιο. Το άγχος με την μορφή του φόβου, είναι μία φυσιολογική αντίδραση του ανθρώπου και αποτελεί μία προσαρμοστική αντίδραση σε μία επικείμενη απειλή.

Εγγραφή στο Newsletter

Απεχθανόμαστε το Spam! Στην 1η λίστα, θα λαμβάνετε emails από την Πύλη Ψυχολογίας για επιλεγμένα άρθρα ψυχολογίας. Στη 2η λίστα, θα λαμβάνετε προτάσεις βιβλίων ψυχολογίας. Στην 3η λίστα, κάντε εγγραφή μόνο αν είστε επαγγελματίας ψυχικής υγείας.

0
Shares