Ειδική Αγωγή

Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει - Maria Montessori

Ειδική αγωγή σημαίνει την ειδικά σχεδιασμένη εκπαίδευση που ικανοποιεί τις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών με μειονεξίες.

Αναλυτικά, είναι το σύστημα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και υπηρεσιών που παρέχονται στα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες για την αντιμετώπιση των προβλημάτων τους και για την ανάπτυξη και την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων τους (Παιδαγωγική Ψυχολογική Εγκυκλοπαίδεια – Λεξικό:1989:1643)

Η ειδική αγωγή αφορά ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών το οποίο περιλαμβάνει :

1. Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες 

2. Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες

3. Nοητική Καθυστέρηση

4. Διαταραχές Λόγου και ομιλίας

5. Αισθητηριακά Ελλείμματα (όρασης, ακοής)

6. Διαταραχές της Συγκέντρωσης και της Προσοχής (ΔΕΠ-Υ)

7. Διαταραχές της Ανάπτυξης (π.χ ΔΑΦ Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος)

8. Κινητικές Ανεπάρκειες

9. Δυσκολίες προσαρμογής

10. Δυσκολίες συμπεριφοράς

Ειδικές μέθοδοι εφαρμόζονται για να προάγουν αφενός την μαθησιακή ανάπτυξη και αφετέρου την τροποποίηση της συμπεριφοράς ΑΒΑ, ΤΕΑCCH (Treatment and Education for Autistic and Related Communication Handicapped Children ), ενώ παράλληλα για την ανάπτυξη της επικοινωνίας χρησιμοποιούνται εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας όπως PECS & MAKATON.

Η ανάπτυξη των γνωστικών μηχανισμών του παιδιού βρίσκονται στο επίκεντρο (μνήμη, λογική σκέψη, συγκέντρωση, οπτική αντίληψη, σειροθετική ικανότητα κ.α), όπως επίσης και η συστηματική αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών με την ανάπτυξη της γραφής, ορθογραφίας, ανάγνωσης και αρίθμησης. Ακόμη, η ψυχοσυναισθηματική κατάσταση των παιδιών είναι πολύ σημαντική για να παρέμβει κάποιος ειδικός παιδοψυχολόγος – ψυχολόγος είτε με ατομική ψυχοθεραπεία, παιγνιοθεραπεία, βιβλιοθεραπεία ή δραματοθεραπεία κ.α.

Για παράδειγμα, ένα πρόγραμμα παρέμβασης είναι το TEACCH που πρεσβεύει την συνεργασία των γονέων με τους ειδικούς και είναι αυστηρά δομημένο προκειμένου το παιδί να γνωρίζει και να προβλέπει σε ποια χρονική στιγμή πρέπει να συμβεί κάτι ώστε να είναι ενήμερο πότε τελειώνει κάτι που δεν το ευχαριστεί, με απώτερο σκοπό να εξασκείται στην αποδοχή των αλλαγών με ασφάλεια και ευελιξία. Το πρόγραμμα σχετίζεται με την αντιμετώπιση σε όλα τα αναπτυξιακά στάδια του ατόμου, την διάγνωση, την επαγγελματική ανεξαρτησία και την διαβίωση με ψυχοεκπαιδευτική προσέγγιση.

Σκοπός του είναι η ένταξη του ατόμου στο σχολείο και εν συνεχεία η ένταξη του στην κοινωνία. Τα βασικά στοιχεία της δομημένης διδασκαλίας TEACCH είναι η οργάνωση της σχολικής αίθουσας, το ατομικό ημερήσιο πρόγραμμα, το σύστημα εργασίας, η εξατομίκευση του εκπαιδευτικού προγράμματος και η οπτική παρουσίαση των πληροφοριών.

Συγγραφή Άρθρου

Αγγελίδου Ασημίνα - Ψυχολόγος

Αγγελίδου Ασημίνα: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος, Εξειδικευμένη σε πρόγραμμα ψυχοθεραπείας - Γνωστική-Συμπεριφορική Θεραπεία, μεταπτυχιακά στη Ψυχολογία Υγείας και Ψυχολογία Παιδιών και Εφήβων.

Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα
Παιδοψυχολογία

Ως παιδοψυχολογία ορίζεται ο κλάδος της ψυχολογίας που έχει ως...

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ασκήσεις ανάπτυξης δεξιοτήτων για τα παιδιά
Ανάπτυξη δεξιοτήτων

Η παιδική ηλικία είναι ένα βασικό στάδιο στον κύκλο ζωής και είναι σημαντική για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων. Σύμφωνα με την Spence (1983) επικρατεί η τάση να υποθέτει κανείς ότι τα παιδιά θα αποκτήσουν αυτόματα το κατάλληλο ρεπερτόριο δεξιοτήτων, μέσω της γονικής επιρροής και της επιρροής από τους συνομηλίκους, καθώς επίσης και μέσω της εκπαίδευσής τους. Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο κανόνας, με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να βιώνουν δυσκολίες.

Χαρισματικά Παιδιά και Ελληνική Πραγματικότητα
χαρισματικά παιδιά

Τα χαρισματικά παιδιά επιδεικνύουν εξαιρετική ικανότητα να αφομοιώνουν πληροφορίες και να προχωρούν στο επόμενο γνωστικό επίπεδο νωρίτερα από άλλα παιδιά. Επιπλέον, έχουν σύνθετο τρόπο σκέψης, ασχολούνται με κάποιο γνωστικό αντικείμενο ορμώμενα από εσωτερικό κίνητρο και μπορούν να παρακολουθούν πολλές δραστηριότητες ταυτόχρονα, είναι αρκετά επίμονοι. Χαρακτηρίζονται από πρωτοτυπία, πρωτοπορία και φαντασία.

Μητρικός Θηλασμός και Ψυχολογία
μητρικός θηλασμός

Η παγκόσμια στρατηγική για την παιδική και τη βρεφική διατροφή του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) και της UNICEF συνιστά την αποκλειστική διατροφή των βρεφών με μητρικό γάλα κατά τους πρώτους 6 μήνες της ζωής τους.

Tα παιδιά που γεννιούνται με εξωσωματική έχουν προβλήματα;
εξωσωματική γονιμοποίηση

Παρόλο που οι μέθοδοι της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής εφαρμόζονται σε ευρεία κλίμακα και αποτελούν πλέον ιατρικές εφαρμογές, δεν υπάρχουν ανάλογα στατιστικά στοιχεία, που να δείχνουν τα αποτελέσματα από τις γεννήσεις και ότι σχετικό αφορά σ’ αυτές.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares