Ειδική Αγωγή

Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει - Maria Montessori

Ειδική αγωγή σημαίνει την ειδικά σχεδιασμένη εκπαίδευση που ικανοποιεί τις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών με μειονεξίες.

Αναλυτικά, είναι το σύστημα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και υπηρεσιών που παρέχονται στα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες για την αντιμετώπιση των προβλημάτων τους και για την ανάπτυξη και την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων τους (Παιδαγωγική Ψυχολογική Εγκυκλοπαίδεια – Λεξικό:1989:1643)

Η ειδική αγωγή αφορά ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών το οποίο περιλαμβάνει :

1. Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες 

2. Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες

3. Nοητική Καθυστέρηση

4. Διαταραχές Λόγου και ομιλίας

5. Αισθητηριακά Ελλείμματα (όρασης, ακοής)

6. Διαταραχές της Συγκέντρωσης και της Προσοχής (ΔΕΠ-Υ)

7. Διαταραχές της Ανάπτυξης (π.χ ΔΑΦ Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος)

8. Κινητικές Ανεπάρκειες

9. Δυσκολίες προσαρμογής

10. Δυσκολίες συμπεριφοράς

Ειδικές μέθοδοι εφαρμόζονται για να προάγουν αφενός την μαθησιακή ανάπτυξη και αφετέρου την τροποποίηση της συμπεριφοράς ΑΒΑ, ΤΕΑCCH (Treatment and Education for Autistic and Related Communication Handicapped Children ), ενώ παράλληλα για την ανάπτυξη της επικοινωνίας χρησιμοποιούνται εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας όπως PECS & MAKATON.

Η ανάπτυξη των γνωστικών μηχανισμών του παιδιού βρίσκονται στο επίκεντρο (μνήμη, λογική σκέψη, συγκέντρωση, οπτική αντίληψη, σειροθετική ικανότητα κ.α), όπως επίσης και η συστηματική αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών με την ανάπτυξη της γραφής, ορθογραφίας, ανάγνωσης και αρίθμησης. Ακόμη, η ψυχοσυναισθηματική κατάσταση των παιδιών είναι πολύ σημαντική για να παρέμβει κάποιος ειδικός παιδοψυχολόγος – ψυχολόγος είτε με ατομική ψυχοθεραπεία, παιγνιοθεραπεία, βιβλιοθεραπεία ή δραματοθεραπεία κ.α.

Για παράδειγμα, ένα πρόγραμμα παρέμβασης είναι το TEACCH που πρεσβεύει την συνεργασία των γονέων με τους ειδικούς και είναι αυστηρά δομημένο προκειμένου το παιδί να γνωρίζει και να προβλέπει σε ποια χρονική στιγμή πρέπει να συμβεί κάτι ώστε να είναι ενήμερο πότε τελειώνει κάτι που δεν το ευχαριστεί, με απώτερο σκοπό να εξασκείται στην αποδοχή των αλλαγών με ασφάλεια και ευελιξία. Το πρόγραμμα σχετίζεται με την αντιμετώπιση σε όλα τα αναπτυξιακά στάδια του ατόμου, την διάγνωση, την επαγγελματική ανεξαρτησία και την διαβίωση με ψυχοεκπαιδευτική προσέγγιση.

Σκοπός του είναι η ένταξη του ατόμου στο σχολείο και εν συνεχεία η ένταξη του στην κοινωνία. Τα βασικά στοιχεία της δομημένης διδασκαλίας TEACCH είναι η οργάνωση της σχολικής αίθουσας, το ατομικό ημερήσιο πρόγραμμα, το σύστημα εργασίας, η εξατομίκευση του εκπαιδευτικού προγράμματος και η οπτική παρουσίαση των πληροφοριών.

Συγγραφή Άρθρου

Αγγελίδου Ασημίνα - Ψυχολόγος

Αγγελίδου Ασημίνα: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος, Εξειδικευμένη σε πρόγραμμα ψυχοθεραπείας - Γνωστική-Συμπεριφορική Θεραπεία, μεταπτυχιακά στη Ψυχολογία Υγείας και Ψυχολογία Παιδιών και Εφήβων.

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα
Παιδοψυχολογία

Ως παιδοψυχολογία ορίζεται ο κλάδος της ψυχολογίας που έχει ως...

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Το Διαδίκτυο και οι Ψυχοσυναισθηματικές Επιπτώσεις στα παιδιά
Διαδίκτυο και Ψυχοσυναισθηματικές Επιπτώσεις

Το Διαδίκτυο είναι ένα μεγάλο και αναπόφευκτο μέρος της ζωής των παιδιών και αφιερώνουν πολλές ώρες στον υπολογιστή, στο κινητό ή στο τάμπλετ. 

Τι σημαίνει εθισμός στο Διαδίκτυο και ποια συμπτώματα παρουσιάζουν τα παιδιά;

Απαντώντας σε ερωτήσεις που αφορούν το πένθος στα παιδιά
Πένθος στα παιδιά

Ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου είναι ένα πολύ οδυνηρό γεγονός στη ζωή των παιδιών.
Το πένθος αφορά μόνο τον θάνατο;
Όχι αφορά όλες τις απώλειες και τους αποχωρισμούς από σημαντικά πρόσωπα και καταστάσεις όπως ένα δύσκολο διαζύγιο.

Ασκήσεις ανάπτυξης δεξιοτήτων για τα παιδιά
Ανάπτυξη δεξιοτήτων

Η παιδική ηλικία είναι ένα βασικό στάδιο στον κύκλο ζωής και είναι σημαντική για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων. Σύμφωνα με την Spence (1983) επικρατεί η τάση να υποθέτει κανείς ότι τα παιδιά θα αποκτήσουν αυτόματα το κατάλληλο ρεπερτόριο δεξιοτήτων, μέσω της γονικής επιρροής και της επιρροής από τους συνομηλίκους, καθώς επίσης και μέσω της εκπαίδευσής τους. Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο κανόνας, με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να βιώνουν δυσκολίες.

Χαρισματικά Παιδιά και Ελληνική Πραγματικότητα
χαρισματικά παιδιά

Τα χαρισματικά παιδιά επιδεικνύουν εξαιρετική ικανότητα να αφομοιώνουν πληροφορίες και να προχωρούν στο επόμενο γνωστικό επίπεδο νωρίτερα από άλλα παιδιά. Επιπλέον, έχουν σύνθετο τρόπο σκέψης, ασχολούνται με κάποιο γνωστικό αντικείμενο ορμώμενα από εσωτερικό κίνητρο και μπορούν να παρακολουθούν πολλές δραστηριότητες ταυτόχρονα, είναι αρκετά επίμονοι. Χαρακτηρίζονται από πρωτοτυπία, πρωτοπορία και φαντασία.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares