Ειδική Αγωγή

Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει - Maria Montessori

Ειδική αγωγή σημαίνει την ειδικά σχεδιασμένη εκπαίδευση που ικανοποιεί τις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών με μειονεξίες.

Αναλυτικά, είναι το σύστημα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και υπηρεσιών που παρέχονται στα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες για την αντιμετώπιση των προβλημάτων τους και για την ανάπτυξη και την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων τους (Παιδαγωγική Ψυχολογική Εγκυκλοπαίδεια – Λεξικό:1989:1643)

Η ειδική αγωγή αφορά ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών το οποίο περιλαμβάνει :

1. Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες 

2. Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες

3. Nοητική Καθυστέρηση

4. Διαταραχές Λόγου και ομιλίας

5. Αισθητηριακά Ελλείμματα (όρασης, ακοής)

6. Διαταραχές της Συγκέντρωσης και της Προσοχής (ΔΕΠ-Υ)

7. Διαταραχές της Ανάπτυξης (π.χ ΔΑΦ Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος)

8. Κινητικές Ανεπάρκειες

9. Δυσκολίες προσαρμογής

10. Δυσκολίες συμπεριφοράς

Ειδικές μέθοδοι εφαρμόζονται για να προάγουν αφενός την μαθησιακή ανάπτυξη και αφετέρου την τροποποίηση της συμπεριφοράς ΑΒΑ, ΤΕΑCCH (Treatment and Education for Autistic and Related Communication Handicapped Children ), ενώ παράλληλα για την ανάπτυξη της επικοινωνίας χρησιμοποιούνται εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας όπως PECS & MAKATON.

Η ανάπτυξη των γνωστικών μηχανισμών του παιδιού βρίσκονται στο επίκεντρο (μνήμη, λογική σκέψη, συγκέντρωση, οπτική αντίληψη, σειροθετική ικανότητα κ.α), όπως επίσης και η συστηματική αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών με την ανάπτυξη της γραφής, ορθογραφίας, ανάγνωσης και αρίθμησης. Ακόμη, η ψυχοσυναισθηματική κατάσταση των παιδιών είναι πολύ σημαντική για να παρέμβει κάποιος ειδικός παιδοψυχολόγος – ψυχολόγος είτε με ατομική ψυχοθεραπεία, παιγνιοθεραπεία, βιβλιοθεραπεία ή δραματοθεραπεία κ.α.

Για παράδειγμα, ένα πρόγραμμα παρέμβασης είναι το TEACCH που πρεσβεύει την συνεργασία των γονέων με τους ειδικούς και είναι αυστηρά δομημένο προκειμένου το παιδί να γνωρίζει και να προβλέπει σε ποια χρονική στιγμή πρέπει να συμβεί κάτι ώστε να είναι ενήμερο πότε τελειώνει κάτι που δεν το ευχαριστεί, με απώτερο σκοπό να εξασκείται στην αποδοχή των αλλαγών με ασφάλεια και ευελιξία. Το πρόγραμμα σχετίζεται με την αντιμετώπιση σε όλα τα αναπτυξιακά στάδια του ατόμου, την διάγνωση, την επαγγελματική ανεξαρτησία και την διαβίωση με ψυχοεκπαιδευτική προσέγγιση.

Σκοπός του είναι η ένταξη του ατόμου στο σχολείο και εν συνεχεία η ένταξη του στην κοινωνία. Τα βασικά στοιχεία της δομημένης διδασκαλίας TEACCH είναι η οργάνωση της σχολικής αίθουσας, το ατομικό ημερήσιο πρόγραμμα, το σύστημα εργασίας, η εξατομίκευση του εκπαιδευτικού προγράμματος και η οπτική παρουσίαση των πληροφοριών.

Συγγραφή Άρθρου

Αγγελίδου Ασημίνα - Ψυχολόγος

Αγγελίδου Ασημίνα: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος, Εξειδικευμένη σε πρόγραμμα ψυχοθεραπείας - Γνωστική-Συμπεριφορική Θεραπεία, μεταπτυχιακά στη Ψυχολογία Υγείας και Ψυχολογία Παιδιών και Εφήβων.

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα
Παιδοψυχολογία

Ως παιδοψυχολογία ορίζεται ο κλάδος της ψυχολογίας που έχει ως...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ποιοτικός χρόνος με το παιδί μου
Ποιοτικός χρόνος

Πολλοί γονείς αναφέρουν ότι περνούν πολύ χρόνο με το παιδί τους μέσα στην ημέρα και δεν είναι λίγοι οι γονείς που αναφέρουν ότι περνούν όλη την ημέρα με το παιδί τους. Όμως, αυτός ο χρόνος για τον οποίο αναφέρονται είναι ποιοτικός; Από την άλλη, δεν είναι λίγοι οι γονείς που έχουν ελάχιστο χρόνο μέσα στην ημέρα τους, θα μπορούσαν να τον αξιοποιήσουν κατάλληλα για τα παιδιά τους;

Η προσκόλληση και το άγχος του αποχωρισμού
Προσκόλληση

Το βρέφος ήδη από τον 7ο μήνα της ζωής του αναπτύσσει ένα ισχυρό συναισθηματικό δεσμό με την μητέρα του δηλαδή μία έντονη προσκόλληση η οποία είναι σημαντική και φυσιολογική. Αποτέλεσμα αυτής της έντονης προσκόλλησης είναι το άγχος του αποχωρισμού όταν η μητέρα του φεύγει π.χ. για τη δουλειά της και το παιδί φοβάται ότι θα το εγκαταλείψει. Το άγχος του αποχωρισμού κορυφώνεται μεταξύ του 13ου και 18ου μήνα και μετά υποχωρεί σταδιακά.

Το Διαδίκτυο και οι Ψυχοσυναισθηματικές Επιπτώσεις στα παιδιά
Διαδίκτυο και Ψυχοσυναισθηματικές Επιπτώσεις

Το Διαδίκτυο είναι ένα μεγάλο και αναπόφευκτο μέρος της ζωής των παιδιών και αφιερώνουν πολλές ώρες στον υπολογιστή, στο κινητό ή στο τάμπλετ. 

Τι σημαίνει εθισμός στο Διαδίκτυο και ποια συμπτώματα παρουσιάζουν τα παιδιά;

Απαντώντας σε ερωτήσεις που αφορούν το πένθος στα παιδιά
Πένθος στα παιδιά

Ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου είναι ένα πολύ οδυνηρό γεγονός στη ζωή των παιδιών.
Το πένθος αφορά μόνο τον θάνατο;
Όχι αφορά όλες τις απώλειες και τους αποχωρισμούς από σημαντικά πρόσωπα και καταστάσεις όπως ένα δύσκολο διαζύγιο.

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares