Ακρόαση άρθρου......

Η ψυχοθεραπευτική διαδικασία είναι μια επιλογή που παίρνουν οι άνθρωποι, όταν βρίσκονται με μία συγκεκριμένη πορεία της ζωής τους, ανάλογα το σημείο της ετοιμότητάς τους. Μοιάζει σαν ένα εσωτερικό προσωπικό ταξίδι αυτογνωσίας και προσωπικής ανάπτυξης.

Τα οφέλη της ψυχοθεραπευτικής διαδικασίας είναι πολλαπλά και γίνονται αμέσως αισθητά στη ζωή του ανθρώπου που αποφασίζει να την ξεκινήσει. Ο καθένας από εμάς έχει τους δικούς του λόγους, για τους οποίους επιλέγει να βοηθήσει τον εαυτό του μέσω αυτής της διαδικασίας και τις δικές του ανάγκες που προσπαθεί να καλύψει.

Ποια είναι η βασική λειτουργία της ψυχοθεραπείας;

Mια βασική λειτουργία της ψυχοθεραπείας είναι να βρεθεί ένα ασφαλές καταφύγιο μέσα από το οποίο θα αντιμετωπίσουμε τις συνέπειες των δύσκολων καταστάσεων στις οποίες έχουμε περιέλθει (Van Deurzen, 2011).

Aσφαλές καταφύγιο είναι μια θεραπευτική σχέση που διαρρέεται από την ενσυναίσθηση, την εμπιστοσύνη και την εχεμύθεια, την αποδοχή, τον σεβασμό και την αυθεντικότητα. Στο καταφύγιο αυτό της θεραπευτικής σχέσης μου επιτρέπεται να εκφράσω ελεύθερα τα συναισθήματά μου χωρίς να απολογηθώ, χωρίς να αισθανθώ αποδέχτης κριτικής. Μπορώ να έρθω σε επαφή με τη θλίψη μου, το άγχος μου, τον θυμό μου και το τραύμα μου. Μπορώ να τους δώσω χώρο να εκφραστούν και χρόνο μέσα μου, έτσι ώστε να βοηθήσω τον εαυτό μου.

Γιατί να ξεκινήσω ψυχοθεραπεία;

Αρχικά, για να κατανοήσω τον εαυτό μου όταν αντιμετωπίζω μια συναισθηματική δυσκολία ή όταν νιώθω εγκλωβισμένος-η σε ένα προσωπικό μου αδιέξοδο. Όταν αποξενωνόμαστε και χάνουμε την επαφή με τον εαυτό μας αυτό που έχουμε ανάγκη είναι να μας προσφέρουν βοήθεια. Χρειάζεται να αρχίσουμε πάλι να κατανοούμε τη ζωή μας και να εξετάσουμε τα ζητήματα αυτά μαζί με κάποιον που μπορεί να το κάνει ψύχραιμα και ήρεμα (Van Deurzen, 2011).

Ψυχοθεραπεία και τραύμα

Η ζωή ίσως μας φέρει σε επαφή με αντιξοότητες, με δυσκολίες που πιθανόν να αισθανθούμε ότι δεν είμαστε αρκετά ανθεκτικοί για να τις διαχειριστούμε. Η ψυχοθεραπεία εκτός από την καλλιέργεια της ψυχικής ανθεκτικότητας, μιας δεξιότητας που, όταν καλλιεργηθεί, μπορεί να δράσει σαν πρόληψη στα ψυχοπιεστικά συμβάντα της ζωής μας, είναι ικανή να προσφέρει ένα πλαίσιο για "μετατραυματική ανάπτυξη".  

Η μετατραυματική ανάπτυξη προκύπτει μέσα από τη διαχείριση του ψυχικού πόνου ο οποίος μπορεί να προκληθεί από διαφορετική πηγή για τον καθένα μας. Αν και δεν είναι όλες οι τραυματικές εμπειρίες ορατές και κοινές, κάποιες από αυτές όπως η απώλεια, η ψυχική και σωματική ασθένεια, η μοναξιά και η έλλειψη επικοινωνίας, το άγχος αναμονής ενός γεγονότος, οι διαπροσωπικές δυσκολίες ή άλλη δυσκολία που πιθανόν να βιώνουμε εμείς ή ένα πολύ δικό μας αγαπημένο πρόσωπο μπορεί να λειτουργήσουν ψυχοπιεστικά και να μας δημιουργήσουν δυσάρεστα συναισθήματα που να εμποδίσουν ακόμα και την καθημερινή μας λειτουργικότητα.

Αντιμετωπίζοντας τις αντιξοότητες της ζωής και με βοηθό την ψυχοθεραπευτική διαδικασία ο άνθρωπος βλέπει τον εαυτό του μέσα από μία δύσκολη κατάσταση, αποκαλύπτει τις ικανότητες του και αλλάζει την αυτοεικόνα του. Αλλάζει η αυτοεικόνα μου σημαίνει ότι βλέπω διαφορετικά τον εαυτό μου.

Μέσω του μοιράσματος ενός δύσκολου βιώματος μπορεί να οδηγηθώ τόσο στη επαφή με την ευαλωτότητά μου, όσο και στη συνειδητοποίηση της εσωτερικής μου δύναμης. Ανακαλύπτω δηλαδή τη δύναμη που έχω για να υπερνικήσω το τραύμα μου. Αυτή η νέα εκτίμηση της δύναμής μου, η διάσταση δηλαδή ότι "άντεξα κάτι τόσο επώδυνο" μπορεί να με εφοδιάσει με αυτοπεποίθηση για να αντιμετωπίσω και τις μελλοντικές μου δυσκολίες.

ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΔΕΝ ΔΙΑΛΕΞΑ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΜΟΥ
3 Μήπως μεγάλωσες και εσύ με γονείς που ήταν απόμακροι; Δύστροποι; Εγωκεντρικοί; Απορριπτικοί; Ελεγκτικοί; Επικριτικοί; Μη-διαθέσιμοι;
Ανακάλυψε τους τέσσερις τύπους τοξικών-ανώριμων γονέων

Μέσω της ψυχοθεραπευτικής διαδικασίας και της επαφής με τις δυσκολίες που έχω αντιμετωπίσει, μου δίνεται η δυνατότητα να μάθω να ακούω τα συναισθήματά μου δίνοντάς τους κύρος,  να μάθω τον εαυτό μου, να βελτιώσω τις σχέσεις μου, να αποκτήσω αυτοαποδοχή και να ενδυναμωθώ ψυχικά.

Μπορώ, επίσης, να μάθω να αξιολογώ και να επαναπροσδιορίζω τις σκέψεις μου και τις σχέσεις μου με τους άλλους θέτοντας όρια, επικοινωνώντας ουσιαστικά ή να επιλύοντας συγκρούσεις. Πάνω από όλα όμως συνειδητοποιώ ότι μπορώ να καταφέρω να υπερβώ την αντιξοότητα που ήρθε στον δρόμο μου και να βρω την εσωτερική μου δύναμη.

Η ψυχοθεραπεία σαν διαδικασία εκφράζει τον σεβασμό της ατομικότητας και της προσωπικής ιστορίας που φέρνει κάθε ανθρώπινη οντότητα.  

Δεν υπάρχει τίποτα πιο ουσιαστικό από το να γίνεται σεβαστή η διαφορετικότητά μας σαν άτομα και να δίνεται χώρος για την έκφραση της ατομικότητάς μας.

Όταν η ψυχοθεραπεία γίνεται με σεβασμό της δεοντολογίας και τηρώντας τις συνθήκες της ενσυναίσθησης, της άνευ όρων αποδοχής και της αυθεντικότητας – οι οποίες θεμελιώθηκαν από τον δημιουργό της προσωποκεντρικής προσέγγισης Carl Rogers - τότε υπάρχει άνθιση, ανάπτυξη και ψυχική εξέλιξη.

ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΔΕΝ ΔΙΑΛΕΞΑ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΜΟΥ
3 Μήπως μεγάλωσες και εσύ με γονείς που ήταν απόμακροι; Δύστροποι; Εγωκεντρικοί; Απορριπτικοί; Ελεγκτικοί; Επικριτικοί; Μη-διαθέσιμοι;
Ανακάλυψε τους τέσσερις τύπους τοξικών-ανώριμων γονέων

 

Bιβλιογραφία

Η ψυχοθεραπεία και η αναζήτηση της ευτυχίας (2011) , Εmmy Van Deurzen.

To γίγνεσθαι του προσώπου (2006), Carl Rogers.

Η υπόθεση της ευτυχίας (2010), Jonathan Haidt.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Χαρά Πανταζοπούλου - Σύμβουλος Ψ.Υγείας

Χαρά Πανταζοπούλου: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

ΜΑ Συμβουλευτικής και Ψυχοθεραπείας - University of East London . Ατομική συμβουλευτική- συμβουλευτική ζεύγους, γονέων και εφήβων.