Κάθε φορά που αντιμετωπίζουμε μια δυσκολία ή ένα εμπόδιο που μας κρατάει πίσω, κάθε άτομο έχει διαφορετικούς τρόπους να το αντιμετωπίσει, σωστά; Μερικοί από εμάς μπορεί να το αντιμετωπίσουν κατά μέτωπο, και να «πιάσουν τον ταύρο από τα κέρατα»!

Άλλοι καταρρέουν ή προσπαθούν να αποφύγουν την κατάσταση, με το να φύγουν.

Στρατηγικές αντιμετώπισης κρίσης

Ό,τι και να κάνετε είναι όλα μέρος των στρατηγικών αντιμετώπισης που χρησιμοποιούμε με την ελπίδα να αισθανθούμε καλύτερα και να ξεπεράσουμε το πρόβλημα. Φυσικά, καλό θα ήταν να έχουμε κατά νου ότι δεν είναι όλες οι στρατηγικές αντιμετώπισης πραγματικά ωφέλιμες.

Κάποιες στρατηγικές μπορεί να μας προσφέρουν προσωρινή και άλλες μόνιμη ανακούφιση.

Αυτή η χρονιά είναι φανερό ότι είναι μία χρονιά οπισθοδρομήσεων. Είτε έχετε επηρεαστεί άμεσα από την πανδημία ή όχι, είναι σαφές ότι το 2020 δεν ήταν η καλύτερη χρονιά. Αλλά αν μια «κρίση» όπως αυτή διαρκεί λίγες εβδομάδες ή 18 μήνες, αναπόφευκτα επηρεάζει τους προσωπικούς σας υπολογισμούς και τις στρατηγικές σας.

Είναι εύκολο να αναβάλλεις για λίγο καιρό ορισμένες φυσιολογικές δραστηριότητες όπως το να κάνεις νέους φίλους ή να πηγαίνεις στο γυμναστήριο. Αλλά το να βλέπεις την οικογένειά σου από απόσταση έχει ένα κόστος.

Κακές συνήθειες ως μορφή ανακούφισης

Οι κακές συνήθειες που μπορεί να διαμορφώσατε ως μορφή ανακούφισης από το άγχος την άνοιξη, όπως το φαγητό, το κάπνισμα ή το ποτό δε λειτουργούν πλέον. Επομένως, είναι σημαντικό να προσδιορίσετε τι μπορεί να σας βοηθήσει να ζήσετε την καθημερινή σας ζωή με όσο το δυνατό λιγότερες επιπτώσεις.

Πώς μπορούμε να μπούμε στη νοοτροπία ότι η Covid-19 ήρθε για να μείνει και να συνεχίσουμε με τη ζωή μας και τους προσωπικούς μας στόχους όσο πιο αποτελεσματικά γίνεται; Είναι θέμα αποδοχής;

Είναι σημαντικό να ξεκινήσουμε έχοντας την νοοτροπία της προσαρμογής.

Ο Kάρολος Δαρβίνος είπε: «Δεν είναι τα πιο δυνατά είδη που επιβιώνουν ή τα πιο έξυπνα, αλλά αυτά που ανταποκρίνονται καλύτερα στις αλλαγές».

Πώς είναι, όμως, εύκολο να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με πολύ συγκεκριμένους στόχους που είχαμε βάλει πριν την πανδημία; Πώς μπορούμε να αλλάξουμε ή να προσαρμόσουμε τον τρόπο με τον οποίο κάνουμε συγκεκριμένα πράγματα ώστε να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες; Ίσως έχει ενδιαφέρον να θέσουμε αυτές τις ερωτήσεις προς αλλαγή τρόπου ζωής.

Προσαρμοστική νοοτροπία

Όταν έχουμε μια προσαρμοστική νοοτροπία, είναι πιο πιθανό να βρούμε με σαφήνεια, τους στόχους που είναι σημαντικοί για αυτή την εποχή. Αυτή την εποχή, αυτό το μήνα, αυτή τη στιγμή, τι είναι σημαντικό να κάνεις;

Συνήθως όταν είμαστε αντιμέτωποι με αναποδιές ή παγωμένοι απέναντι σε πρωτόγνωρες αβέβαιες καταστάσεις, τις περισσότερες φορές νιώθουμε φόβο, ανησυχία, άγχος, αβεβαιότητα, μόνο αρνητικά συναισθήματα.

Αλλά όταν έχουμε σαφήνεια και διαύγεια, αυτοί οι φόβοι και τα αρνητικά συναισθήματα εξαφανίζονται επειδή ξέρουμε ακριβώς τι να κάνουμε και σε τί στοχεύουμε.

Μπορούμε να δημιουργήσουμε και να ορίσουμε νέες διαδρομές και ενέργειες για την επίτευξη των στόχων και αυτό θα μειώσει τα αρνητικά συναισθήματα ή τους αρνητικούς συνειρμούς που ρίχνουν τη διάθεσή μας.

Καλό θα ήταν, λοιπόν, να θέσουμε συγκεκριμένες απτές δράσεις, να μπούμε στην πράξη, θέτοντας σε εφαρμογή τις σκέψεις και το πλάνο μας, όσο βραχυπρόθεσμο κι αν είναι προς το παρόν.

Βάζοντας στόχους

Πώς μπορούμε να ορίσουμε σαφείς ενέργειες που θα μας φέρουν πιο κοντά στην επίτευξη των στόχων μας; Ενέργειες που θα μας ωθήσουν προς το στόχο μας και δεν θα μας φέρουν ένα βήμα πίσω;

Κατακερματισμός στόχου:

Πάντα μου άρεσε να αναλύω τους στόχους σε όσο το δυνατόν μικρότερες ενέργειες. Όσο πιο πιθανό να επιτευχθεί μια μικρή εργασία, τόσο πιο πιθανό να ολοκληρωθεί ο μεγαλύτερος τελικός στόχος. Καταγράψτε ένα μεγάλο στόχο, ύστερα διπλασιάστε τον, και έπειτα κόψτε τον σε όσο μικρότερα κομμάτια γίνεται.

Ορόσημα:

Είναι σημαντικό να καθορίζετε ορόσημα, συγκεκριμένους στόχους και καθορισμένες προθεσμίες (με ημερομηνίες) με σκοπό να πραγματοποιείτε τόσο τους βραχυπρόθεσμους όσο και τους μακροπρόθεσμους στόχους.

Συμβολίστε πως θα μοιάζει η κάθε επιτυχία. Αν πρόκειται για το σώμα σας, ποιο τζιν θα φοράτε και θα είστε άνετα. Αν πρόκειται για τη δουλειά σας, ποια δεξιότητα θα κατακτήσετε ή πόσο γρηγορότερα ή καλύτερα θα ολοκληρώνετε μια δραστηριότητα; Αν πρόκειται για τη σχέση σας, πόσες πιο όμορφες στιγμές θα ζείτε μέσα στην εβδομάδα;

Αν βρίσκετε αυτό που διαβάσατε χρήσιμο, σας προτείνω να ολοκληρώσετε σήμερα κιόλας ένα στόχο. Μικρό στόχο. Ποιο είναι το ελάχιστο που μπορείτε να επιτύχετε σήμερα;

Όλη η παραπάνω διαδικασία μας διδάσκει πώς να αποφεύγουμε τα εμπόδια και πώς να προσαρμόζουμε με σαφήνεια τους στόχους μας. Αν είναι δύσκολο να ξεκαθαρίσουμε μόνοι μας ποια είναι τα σημαντικά πράγματα στη ζωή μας, ίσως ένας ψυχοθεραπευτής να μας δώσει το χώρο και το χρόνο για να επεξεργαστούμε όλα όσα θέλουμε.

Μην αφήνετε τον Covid-19 και την πανδημία με ό,τι άλλο συνεπάγεται αυτή τη χρονιά να σας εμποδίζουν να επιτύχετε τους προσωπικούς σας στόχους και επιθυμίες.

Είστε έτοιμοι να βγείτε από το 2020 πιο προσαρμοστικοί;

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Άγγελος Λεβέντης - Ψυχοθεραπευτής

Άγγελος Λεβέντης: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Πιστοποιημένος Ψυχοθεραπευτής - Ψυχοδραματιστής, Κοινωνικός Λειτουργός με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος και επιστημονικά υπεύθυνος του Zen Therapy Center Κέντρο Ψυχοθεραπείας όπου πραγματοποιούνται ατομικές συνεδρίες, ομάδες και σεμινάρια δια ζώσης και online. Ως Ψυχοθεραπευτής ακολουθεί μια υπαρξιακή, ανθρωποκεντρική, συστημική, ΛΟΑΤΚΙ+ επιβεβαιωτική (lgbtqi+ affirmative) και συμπεριληπτική (ολική) προσέγγιση.