Οι μαθησιακές δυσκολίες περιλαμβάνουν μια σειρά από δυσκολίες ή διαταραχές, άλλες γενικές, που είναι πιο διάχυτες και σχετίζονται περισσότερο με το γενικό νοητικό δυναμικό και άλλες ειδικές, δηλαδή που αφορούν σε ελλείμματα που εκδηλώνονται αποκλειστικά σε ένα τομέα δεξιοτήτων (π.χ. στο γραπτό λόγο).

Με τον όρο αυτό χαρακτηρίζονται, οποιοιδήποτε μαθητές των οποίων η φυσική, νοητική ή συμπεριφορική απόδοση είναι τόσο διαφορετική από τη νόρμα - είτε υψηλότερη είτε χαμηλότερη - ώστε να απαιτούνται επιπρόσθετες υπηρεσίες για την ικανοποίηση των αναγκών τους.

Για παράδειγμα, είτε αναφερόμαστε για τους «μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες» είτε για τους «χαρισματικούς μαθητές» είναι απαραίτητο να τροποποιείται και να διαφοροποιείται η διδασκαλία στη σχολική τάξη αλλά και να προτείνονται εξειδικευμένες παρεμβάσεις όπως π.χ προγράμματα μαθησιακής υποστήριξης και αποκατάστασης των δυσκολιών ή προχωρημένα σχολικά τμήματα.

ΔΕΠΥράζει

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή/και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) είναι μία από τις πιο συχνά εμφανιζόμενες διαταραχές συμπεριφοράς, που παρεμποδίζει την ψυχοκοινωνική και ακαδημαϊκή ανάπτυξη του παιδιού, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στους γονείς και στην οικογένειά του, και δυσκολεύει σημαντικά το έργο των εκπαιδευτικών στο σχολείο.

Με θεωρητικές γνώσεις, εργαλεία ανίχνευσης της διαταραχής, ασκήσεις και δραστηριότητες, το βιβλίο "ΔΕΠΥράζει" επιδιώκει να βοηθήσει τους μαθητές με ΔΕΠΥ να κατακτήσουν δεξιότητες απαραίτητες για την ακαδημαϊκή τους πορεία, την κοινωνική τους ένταξη και τη διαχείριση της συμπεριφοράς τους, αποτελώντας παράλληλα ένα ολοκληρωμένο εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών και των γονιών για την ανίχνευση της ΔΕΠΥ και τη δημιουργία ενός προγράμματος παρέμβασης και υποστήριξης.

Αποκτήστε το βιβλίο ΔΕΠΥράζει, από το εξειδικευμένο βιβλιοπωλείο Ψυχολογίας της Πύλης μας με έκπτωση 10%

Μαθησιακές ευκολίες

Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες τα τελευταία χρόνια αντιπροσωπεύουν ένα σοβαρό πρόβλημα για την εκπαιδευτική πραγματικότητα και έναν από τους πλέον καθοριστικούς παράγοντες της ακαδημαϊκής επιτυχίας των μαθητών. Το βιβλίο αυτό είναι ένα σημαντικό εργαλείο για την ανίχνευση των μαθησιακών δυσκολιών των παιδιών και για τη δημιουργία ειδικών προγραμμάτων υποστήριξης και παρέμβασης.

Οι θεωρίες, οι όροι και οι ενδείξεις των μαθησιακών δυσκολιών παρουσιάζονται στην αρχή του βιβλίου με γλώσσα απλή και εύληπτη. Ακολουθούν σαφείς οδηγίες για την υποστήριξη των μαθητών με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες σε διάφορα πλαίσια (στο σχολείο, στο σπίτι), καθώς και μια περιγραφή των εργαλείων ανίχνευσης των μαθησια­κών δυσκολιών στο νηπιαγωγείο, στο δημοτικό και στο γυμνάσιο.

Το μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου καλύπτουν οι ασκήσεις παρέμβασης και υποστήριξης, οι οποίες έχουν δοκιμαστεί για πολλά χρόνια σε παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, με θετικά και πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Οι ασκήσεις παρουσιάζονται με αύξοντα βαθμό δυσκολίας και πολυπλοκότητας (από τις απλές στις πιο σύνθετες) και χωρίζονται σε έξι κατηγορίες (οπτικής αντίληψης, ακουστικής αντίληψης, μνήμης, φωνολογικής ενημερότητας, γραπτού και αφηγηματικού λόγου, αναγνωστικής ευχέρειας και κατανόησης).

Οι "Μαθησιακές ευκολίες" είναι ένα πολύτιμο βοήθημα για γονείς και εκπαιδευτικούς που θέλουν να στηρίξουν ουσιαστικά τη μάθηση των παιδιών και να ενισχύσουν πραγματικά την πρόοδο και τις επιτυχίες τους στο σχολείο.

Αποκτήστε το βιβλίο Μαθησιακές ευκολίες, από το εξειδικευμένο βιβλιοπωλείο Ψυχολογίας της Πύλη μας με έκπτωση 20%

Κατανόηση της δυσλεξίας

Έχουν υπάρξει πολλοί μύθοι γύρω από το θέμα της δυσλεξίας. Ο μύθος ότι η δυσλεξία είναι ένα ιατρικό πρόβλημα εξακολουθεί να υιοθετείται από μεγάλο αριθμό ατόμων, πιθανώς επειδή παλαιότερα η δυσλεξία θεωρούνταν παθολογική κατάσταση. Σήμερα γνωρίζουμε ότι δεν πρόκειται για μια παθολογική κατάσταση, αλλά ότι αποτελεί κυρίως μια ειδική εκπαιδευτική δυσκολία.

Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς μπορεί να θεωρήσουν αυτό το βιβλίο ως μια χρήσιμη πηγή πληροφοριών για τη δυσλεξία στα παιδιά, αλλά και για το πώς να τη διαχειριστούν. Η ανακάλυψη ότι το παιδί έχει δυσλεξία μπορεί να προκαλεί ανησυχία, αλλά διαβάζοντας το βιβλίο, ο αναγνώστης θα συνειδητοποιήσει ότι η δυσλεξία δεν ερμηνεύεται απαραιτήτως αρνητικά.

Άλλωστε, κάποια από τα πιο δημιουργικά, διάσημα και επιτυχημένα μέλη της κοινωνίας μας είχαν διαγνωστεί με δυσλεξία, όταν ήταν παιδιά!

Το βιβλίο αυτό απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, γονείς και άλλους ενδιαφερόμενους επαγγελματίες, προκειμένου να κατανοήσουν τη δυσλεξία και να μάθουν τον καλύτερο τρόπο για να διδάξουν και να στηρίξουν αυτά τα παιδιά. Παράλληλα, σκοπός του είναι η παροχή πρακτικής και συναισθηματικής υποστήριξης στα άτομα με δυσλεξικά παιδιά υπό τη φροντίδα τους, καθώς η δυσλεξία αποτελεί αναμφισβήτητα μία κατάσταση που αφορά στο σύνολο και όχι στο άτομο μεμονωμένα.

Αποκτήστε το βιβλίο Κατανόηση της δυσλεξίας, από το εξειδικευμένο βιβλιοπωλείο Ψυχολογίας της Πύλης μας με έκπτωση 10%

Ήρεμος εγώ; Ξεχάστε το!

"Ήρεμος εγώ; Ξεχάστε το!" δηλώνει ο Γρηγόρης, το κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας. Γρηγόρης "όνομα και πράμα" αφού η γρηγοράδα και ο παρορμητισμός του είναι τα χαρακτηριστικά του.

Τι γίνεται όμως όταν αρχίσει να καταλαβαίνει ότι αυτή η βιασύνη του στα λόγια και στις πράξεις τον βάζει σε μπελάδες; Πώς νιώθει ο Γρηγόρης ενώ προσπαθεί να καταλάβει γιατί του συμβαίνει αυτό που οι μεγάλοι ονομάζουν ΔΕΠ-Υ; Πώς θα βάλει σε σειρά τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τη ζωή του;

Μια ιστορία που βοηθάει το παιδί να αντιληφθεί τι κρύβεται πίσω από την υπερκινητικότητα, την παρορμητική συμπεριφορά και την ελλειμματική προσοχή. Μια ιστορία που δίνει έμφαση στο συναίσθημα και στη σκέψη που προηγούνται της συμπεριφοράς, γιατί όπως συχνά συμβαίνει στη ζωή, αυτό που έχει σημασία είναι αυτό που δεν φαίνεται με την πρώτη ματιά.

Αποκτήστε το βιβλίο Ήρεμος εγώ; Ξεχάστε το!, από το εξειδικευμένο βιβλιοπωλείο της Πύλης μας με έκπτωση 10%

Μαθησιακές δυσκολίες ή σύμπτωμα

Με το βιβλίο αυτό οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων θα βελτιώσουν τη σχέση με τους μαθητές τους, ώστε να τη χαρακτηρίζει η διαφάνεια, το ενδιαφέρον, η αλληλεξάρτηση, η διαφοροποίηση και η αμοιβαία ικανοποίηση.

Οι γονείς που τα παιδιά τους αντιμετωπίζουν μαθησιακές ιδιαιτερότητες και νιώθουν αδύναμοι μπροστά στον καταιγισμό των πληροφοριών που δέχονται θα υποστηριχτούν στην επιλογή του τρόπου που θα βοηθήσει τα παιδιά τους.

Οι μαθητές και νέοι -με ή χωρίς διάγνωση- θα βρουν στοιχεία του εαυτού τους, τρόπο γραφής και σκέψης που ταιριάζει με τον δικό τους ή κάποιων συμμαθητών τους.

Οι φοιτητές θα μπορέσουν να εμπλουτίσουν την έρευνά τους και να εξαγάγουν τα επιστημονικά τους συμπεράσματα.

Το βιβλίο αυτό αποτελεί πολύτιμο εργαλείο αφού παρουσιάζει τις κυρίαρχες σύγχρονες τάσεις και απόψεις σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες, τις εκπαιδευτικές και συναισθηματικές ανάγκες των παιδιών και πώς αυτές μπορούν να καλυφθούν από τους ειδικούς, τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και την πολιτεία.

Απομυθοποιώντας τις Διαταραχές, σπάζοντας τα στερεότυπα, τις προκαταλήψεις και τις διακρίσεις, σε συνθήκες συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, αναπτύσσουμε την προσωπικότητα και τις δεξιότητες όλων των μαθητών.

Διαβάζοντας το νόημα που πιθανόν κρύβεται πίσω από το σύμπτωμα, τη δυσκολία, τόσο των μαθητών όσο και των ενηλίκων, και τη χρησιμότητά του, αλλάζουμε την άποψη που έχουμε για τα πράγματα γύρω μας, αλλάζουμε τη ζωή μας αλλά και τις ζωές των άλλων. Το υποκείμενο, διαιρεμένο από το ασυνείδητο, έτσι κι αλλιώς καλείται να ανατρέψει τον ορισμό που του αποδίδουν.

Αποκτήστε το βιβλίο Μαθησιακές δυσκολίες ή σύμπτωμα, από το εξειδικευμένο βιβλιοπωλείο της Πύλης μας με έκπτωση 10%

Για την εισαγωγή του άρθρου χρησιμοποιήθηκε το άρθρο: Εισαγωγή στις μαθησιακές δυσκολίες της συνεργάτιδας της Πύλης μας Μαρίας Φωτιάδη.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Νίκος Μεταξάς

e psy logo twitter2Επιμέλεια & μετάφραση άρθρων, Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr