ημέρα γυναίκας

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα της γυναίκας, στις 8 Μαρτίου κάθε έτους, θα γίνει αναφορά στο συγκεκριμένο άρθρο στο φαινόμενο της γυάλινης οροφής. Ο αέναος αγώνας των γυναικών για διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους λαμβάνει χώρα εδώ και πολλά χρόνια.Ένας αγώνας για διεκδίκηση καλύτερων συνθηκών εργασίας, δικαιώματος ψήφου καθώς και ίσων ευκαιριών.

Η έκβαση αυτου του αγώνα είχε ως αποτέλεσμα να κατοχυρωθεί το δικαίωμα της ψήφου στις γυναίκες με την πάροδο του χρόνου σε πολλές χώρες.

Τι συνέβη όμως με τα εναπομείναντα δικαιώματα που διεκδικούσαν οι γυναίκες και ειδικά αυτά που αφορούσαν το χώρο εργασίας τους;

Το φαινόμενο της γυάλινης οροφής

Στο σημείο αυτό θα κάνουμε μια παραπομπή στο φαινόμενο της γυάλινης οροφής. Χρησιμοποιούμε τον όρο γυάλινη οροφή όταν θέλουμε να αναφερθούμε στους φραγμούς, οι οποίοι εμποδίζουν την επαγγελματική ανέλιξη των γυναικών σε υψηλόβαθμες θέσεις. Η ύπαρξη του φαινομένου αυτού, κάνει φανερό οτι κάποια απο τα δικαιώματα των γυναικών έχουν κατοχυρωθεί όπως λόγου χάρη το δικαίωμα ψήφου, ενώ κάποια άλλα εκκρεμούν.

Σύμφωνα με ευρήματα πολλών ερευνών, οι γυναίκες αντιμετωπίζονται στερεοτυπικά όσον αφορά το χώρο εργασίας. Τις περισσότερες φορές προσάπτονται σε αυτές στερεοτυπικά χαρακτηριστικά προσωπικότητας όπως καλοσύνη, εγκαρδιότητα, ευγένεια τα οποία με τη σειρά τους δημιουργούν στον κοινό νου την εικόνα, οτι τέτοια χαρακτηριστικά προσωπικότητας ταιριάζουν σε επαγγέλματα που σχετίζονται με την κοινωνική προσφορά.

Επαγγέλματα οπως νοσοκόμα, κοινωνική λειτουργός, εκπαιδευτικός είναι μερικά απο αυτά που σύμφωνα με τους κανόνες και τις νόρμες της κοινωνίας μας, αρμόζουν σε μια γυναίκα. Όταν λοιπόν οι γυναίκες παραβιάζουν αυτές τις στερεοτυπικές συμπεριφορές και διεκδικούν θέσεις εργασίας με μια πιο ηγετική μορφή οπως για παράδειγμα στην πολιτική, έρχονται αντιμέτωπες με την απόρριψη.

Αυτό συμβαίνει διότι οι περισσότεροι εμπιστεύονται για ηγετικές θέσεις τους άνδρες των οποίων τα χαρακτηριστικά (ανδρεία, τόλμη, αποφασιστικότητα) ταιριάζουν περισσότερο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, οι γυναίκες να εργάζονται σε θέσεις με μικρότερο κύρος και σαφώς χαμηλότερες αποδοχές. Παρόλο που οι γυναίκες σε πολλές χώρες αποτελουν πάνω απο το μισό του συνολικού πλυθησμού, οι άνδρες εξακολουθούν να έχουν την εξουσία και τις μεγαλύτερες ευκαιρίες για κοινωνικό -επαγγελματική ανέλιξη.

Δεν έιναι λίγες όμως οι γυναίκες που κατάφεραν να ''σπάσουν'' αυτους τους φραγμούς και να διεκδικήσουν με επιτυχία τίτλους και θέσεις εργασίας και στην πολιτική και στις επιχειρήσεις. Γυναίκες όπως η Ελένη Σκούρα (πρώτη Ελληνίδα στην βουλή) ή σε διεθνές επίπεδο η Μάργκαρετ Θάτσερ και η Άνγκελα Μέρκελ κατάφεραν να υπερνικήσουν αυτες τις προκαταλήψεις και να ανελιχθούν σε υψηλόβαθμες θέσεις εργασίας αντίστοιχες με αυτές των ανδρών.

Παρά το γεγονός οτι κάποιες γυναίκες κατάφεραν να λύσουν αυτα τα δεσμά, η γυάλινη οροφή και η ανισότητα μεταξύ των δυο φύλων εξακολουθεί να υφίσταται στις μέρες μας.

Ο αγώνας για την ισότητα των δυο φύλων παραμένει δυστυχώς ατελέσφορος. Καταληκτικά, η εξάλειψη αυτού του φαινομένου θα καταστεί δυνατή μόνο εάν οι προκαταλήψεις και τα στερεότυπα που σχετίζονται με την γυναικεία προσωπικότητα και τις ιδιότητες αυτής, πάψουν να υφίστανται. Και αυτό θα πραγματοποιηθεί μέσω της εμφύσησης ιδανικών και αξιών που άπτονται του σεβασμού και της κατανόησης ανάμεσα στα δυο φύλα.

Η έννοια της ισότητας στη διδασκαλία 

Η έννοια της ισότητας ανάμεσα στα δυο φύλα θα πρέπει να διδάσκεται στους νέους απο πολύ μικρή ηλικία απο τους φορείς κοινωνικοποίησης (οικογένεια -σχολείο) , ετσι ώστε να μη δημιουργούνται φράγματα και περιορισμοί στο ένα απο τα δύο φύλα. Διότι σύμφωνα και με τον Πλάτωνα :"Ισότις φιλότητα απεργάζεται" που σημαίνει : Η ισότητα δημιουργεί αγάπη.

 

Διαβάστε ακόμη το σχετικό άρθρο: Κοινωνικά κατασκευασμένος ανδρισμός 

Συγγραφή Άρθρου

Κατερίνα Παπαδοπούλου
Απόφοιτη Τμήματος Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής Ψυχολογίας (κατεύθυνση ψυχολογίας).
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Το άγχος των εξετάσεων και στρατηγικές διαχείρισης από τους εκπαιδευτικούς
άγχος εξετάσεων,εκπαιδευτικοί

Ετυμολογικά, η λέξη άγχος προέρχεται απο το ρήμα "άγχω" που σημαίνει πιέζω, πνίγω, ψυχικό σφύξιμο κ.α. Όταν αναφερόμαστε στη λέξη άγχος, κάνουμε λόγο για μια δυσάρεστη κατάσταση η οποία, απο βιολογικής άποψης, εξυπηρετεί τη γρήγορη ανίχνευση σημάτων που προειδοποιούν για επερχόμενο κίνδυνο. Υπάρχουν αρκετές μορφές άγχους. Το άγχος των εξετάσεων και το κοινωνικό άγχος αποτελούν τις πιο αντιπροσωπευτικές απο αυτές.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :