Κοινωνικό Άγχος

Στο εγχειρίδιο διαγνωστικών κριτηρίων "DSM IV", στο κεφάλαιο "Διαταραχές Άγχους", το οποίο χρησιμοποιείται για την διάγνωση των ψυχικών παθήσεων, αναφέρονται δώδεκα διαγνωσμένες διαταραχές οι οποίες σχετίζονται με το άγχος.

Η πέμπτη διαταραχή, η οποία εμφανίζεται ως η πιο ελαφριά περίπτωση είναι η Κοινωνική Φοβία ή αλλιώς, Κοινωνικό Άγχος.  Σε αντίθεση με την Διαταραχή Μετατραυματικού Στρες, τη Διαταραχή Πανικού καθώς και την Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή, αυτή η διάγνωση θεωρείται ως η πιο ήπια από τις προηγούμενες.
Ας μην μας ξεγελάνε όμως τα ονόματα ή ακόμα και το γεγονός οτί οι υπόλοιπες διαταραχές έχουν απασχολήσει τον Τύπο περισσότερο. Η Κοινωνική Φοβία, ή αλλιώς το Κοινωνικό Άγχος, αποτελεί πραγματική απειλή για την ποιότητα της ζωής πολλών ανθρώπων.

Τι ακριβώς είναι όμως η Διαταραχή Κοινωνικού Άγχους;

Οι άνθρωποι που πάσχουν από Κοινωνικό Άγχος συχνά δυσκολεύονται στο να διεκπεραιώσουν απλές καθημερινές συναλλαγές όπως  να κάνουν γνωριμίες με καινούργιους ανθρώπους, να κλείσουν ένα απλό ραντεβού με γιατρούς, να πάνε στην εκκλησία, να κάνουν τα καθημερινά τους ψώνια, να οδηγήσουν, να πάνε σε ένα ερωτικό ραντεβού, να βγουν για φαγητό με άλλους ανθρώπους, να εκφράσουν δημοσίως την γνώμη τους, να συμμετέχουν σε αθλητικές δραστηριότητες, κλπ. Συνήθως ενδιαφέρονται υπερβολικά για την γνώμη των άλλων, και σκέφτονται και ότι θα έρθουν πολύ γρήγορα σε δύσκολη θέση, θα ντροπιαστούν και θα ταπεινωθούν.

Το Κοινωνικό Άγχος τους κάνει να κοκκινίζουν, να ιδρώνουν υπερβολικά, να ζαλίζονται, να αυξάνονται οι καρδιακοί παλμοί τους, να είναι συνέχεια τεντωμένοι και εκνευρισμένοι, να στεγνώνει το στόμα τους, να τρέμουν, να παθαίνουν ναυτίες, διάρροιες και να υποφέρουν από πονοκεφάλους. Αυτά είναι μερικά από τα ψυχοσωματικά συμπτώματα με τα οποία το κοινωνικό άγχος εκδηλώνεται. Οι άνθρωποι που υποφέρουν από κοινωνικό άγχος, απλώς και μόνο με την σκέψη όλων αυτών των συμπτωμάτων, στρεσάρονται, χωρίς να γνωρίζουν πραγματικά τι είναι αυτό με το οποίο έχουν να κάνουν.

Το πρόβλημα με αυτή την διαταραχή είναι ότι μπορεί σιγά σιγά να μετατραπεί σε πραγματική απειλή, αν δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα. Στην πραγματικότητα μπορεί να αναδιοργανώσει ολόκληρη τη ζωή του ατόμου γύρω απο την πρακτική αποφυγή του άγχους. Κάποιοι από εσάς ήδη γνωρίζετε οτί έχετε κοινωνικό άγχος και οτί καθημερινά έχετε να παλέψετε μαζί του. Κάποιοι όμως δεν έχουν αντιληφθεί με ποιο τρόπο το κοινωνικό  άγχος επηρεάζει ολόκληρη την ζωή τους.

Το κοινωνικό άγχος μπορεί να οδηγήσει σε ένα μοτίβο συμπεριφοράς, απόλυτα περιοριστικό, όπου το άτομο συστηματικά αποφεύγει όλες τις κοινωνικές δραστηριότητες. Πολύ συχνά το άτομο προβάλλει τις καλύτερες δικαιολογίες προκειμένου να αποφύγει με κάθε τρόπο όλες εκείνες τις περιστάσεις όπου θα το αγχώσουν.
Ωστόσο υπάρχουν τρόποι οπού κάποιος μπορεί να ξεπεράσει αυτό την  ένταση. Η πρώτη του προτεραιότητα είναι να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του. Αποτελεί ειρωνεία αλλά όσο περισσότερο κανείς αποσύρεται από τον κοινωνικό περίγυρο, τόσο περισσότερο αυξάνεται το κοινωνικό του άγχος.

Πρακτικοί τρόποι για την αντιμετώπιση του κοινωνικού άγχους:

1. Το άτομο θα πρέπει να επιχειρήσει να συμμετέχει ενεργά σε κοινωνικές δραστηριότητες οι οποίες θα αυξήσουν την αυτοπεποίθησή του και την προσωπική του αίσθηση ασφάλειας.
2. Καλό είναι να εδραιώσει ένα δικό του πεδίο ειδίκευσης ούτως ώστε να αυξήσει την προσωπική του αίσθηση αξίας.
3. Να μάθει τεχνικές χαλάρωσης τις  οποίες σιγά σιγά θα τις εισάγει στην καθημερινότητα του ούτως ώστε να γίνουν τρόπος ζωής.
4. Να μάθει να αμφισβητεί τους παραλογισμούς που ενεδρεύουν πίσω από το άγχος του.
5. Να κρατάει ένα ημερολόγιο στο οποίο να θέτει στόχους στον εαυτό του και να παρακολουθεί με αυτό τον τρόπο την πρόοδο του.
6. Να έχει κοντά του ανθρώπους που το αγαπούν και που ενδιαφέρονται για την πορεία του.
7. Να κατανοήσει οτί άγχος και ηρεμία δεν μπορούν να συνυπάρχουν την ίδια στιγμή. Η οποιαδήποτε πράξη η οποία μπορεί να μας φέρει σε μια κατάσταση ηρεμίας και χαλάρωσης είναι ένα θαυμάσιο εργαλείο για να περιορίσουμε το άγχος.
8. Να συνηθίσει στην ιδέα οτί μπορεί να αγαπηθεί και ότι έχει δικαίωμα σε μια χαρούμενη και δημιουργική ζωή.

Αυτή είναι η ζωή! Αν θυμώνετε με τον εαυτό σας όταν αγχώνεστε υπερβολικά, καλώς θυμώνετε, αρκεί να καταφέρετε να κατευθύνετε τον θυμό σας εναντίον του άγχους. Αφήστε τον θυμό σας να σας δώσει την απαραίτητη ενέργεια για να διεκδικήσετε την ζωή που σας ανήκει.

Συγγραφή Άρθρου

Πύλη Ψυχολογίας - Psychology.gr

e psy logo twitter2Επιστημονική ομάδα Ειδικών Ψυχικής Υγείας
Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr

Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ζητείται Ψυχολόγος για το Ν. Λάρισας

find job005Η Θεσσαλική Εταιρεία Περίθαλψης- Αποκατάστασης με την παρούσα ανάρτηση καλεί τους ενδιαφερόμενουςγια την παρακάτω ειδικότητα: (1) Ψυχολόγος στο Ν. Λάρισας.

 

Δωρεάν σεμινάριο πρακτικών συμβουλών περί οριοθέτησης
οριοθέτηση, σεμινάριο

Ο Όμιλος για την UNESCO για την Εκπαίδευση, την Επιστήμη και τον Πολιτισμό (πρώην Αμαρουσίου) διοργανώνει σεμινάριο με θέμα: «Οριοθέτηση: η λέξη κλειδί για την ανάπτυξη υγιών παιδιών. Πρακτικές συμβουλές περί οριοθέτησης», διάρκειας δύο ωρών, που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 27/11/2018 και ώρα 17:45, στα γραφεία του Ομίλου μας Βασ. Γεωργίου 2-4, Μαρούσι, Πλατεία Ηλεκτρικού Σταθμού, 1ος όροφος.

Απεβίωσε ο Καθηγητής Ψυχιατρικής Παναγιώτης Σακελλαρόπουλος
Παναγιώτης Σακελλαρόπουλος

Η οικογένεια, το Διοικητικό Συμβούλιο και οι συνεργάτες της Εταιρίας Κοινωνικής Ψυχιατρικής και Ψυχικής Υγείας (Ε.Κ.Ψ & Ψ.Υ.) και του Ινστιτούτου Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Ενηλίκων (Ι.Ψ.Υ.Π.Ε.) ανακοινώνουν με βαθιά θλίψη το θάνατο του ιδρυτή, Προέδρου και επιστημονικού υπευθύνου τους, Καθηγητή Ψυχιατρικής-Παιδοψυχιατρικής, Παναγιώτη Σακελλαρόπουλου.

Αθλητισμός και Φυσική Άσκηση για την Ψυχική Υγεία: από τη θεωρία στην πράξη
αθλητισμός, ψυχική υγεία

Στις 23 και 24 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκε το καταληκτικό Συνέδριο του ευρωπαικού έργου EVENTS Project το οποίο περιελάμβανε επιστημονικές ανακοινώσεις ερευνητικών αποτελεσμάτων για τη σύνδεση αθλητισμού και ψυχικής υγείας, κατάθεση σχετικών προσωπικών εμπειριών, παραγωγικές συζητήσεις για τη σύζευξη των δυο τομέων, παρουσιάσεις διαφορετικών πρακτικών εφαρμογής αλλά και ιδιαίτερη συγκίνηση των συμμετεχόντων από την ανταλλαγή των εμπειριών τους. 

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :