Κοινωνικό Άγχος

Στο εγχειρίδιο διαγνωστικών κριτηρίων "DSM IV", στο κεφάλαιο "Διαταραχές Άγχους", το οποίο χρησιμοποιείται για την διάγνωση των ψυχικών παθήσεων, αναφέρονται δώδεκα διαγνωσμένες διαταραχές οι οποίες σχετίζονται με το άγχος.

Η πέμπτη διαταραχή, η οποία εμφανίζεται ως η πιο ελαφριά περίπτωση είναι η Κοινωνική Φοβία ή αλλιώς, Κοινωνικό Άγχος.  Σε αντίθεση με την Διαταραχή Μετατραυματικού Στρες, τη Διαταραχή Πανικού καθώς και την Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή, αυτή η διάγνωση θεωρείται ως η πιο ήπια από τις προηγούμενες.
Ας μην μας ξεγελάνε όμως τα ονόματα ή ακόμα και το γεγονός οτί οι υπόλοιπες διαταραχές έχουν απασχολήσει τον Τύπο περισσότερο. Η Κοινωνική Φοβία, ή αλλιώς το Κοινωνικό Άγχος, αποτελεί πραγματική απειλή για την ποιότητα της ζωής πολλών ανθρώπων.

Τι ακριβώς είναι όμως η Διαταραχή Κοινωνικού Άγχους;

Οι άνθρωποι που πάσχουν από Κοινωνικό Άγχος συχνά δυσκολεύονται στο να διεκπεραιώσουν απλές καθημερινές συναλλαγές όπως  να κάνουν γνωριμίες με καινούργιους ανθρώπους, να κλείσουν ένα απλό ραντεβού με γιατρούς, να πάνε στην εκκλησία, να κάνουν τα καθημερινά τους ψώνια, να οδηγήσουν, να πάνε σε ένα ερωτικό ραντεβού, να βγουν για φαγητό με άλλους ανθρώπους, να εκφράσουν δημοσίως την γνώμη τους, να συμμετέχουν σε αθλητικές δραστηριότητες, κλπ. Συνήθως ενδιαφέρονται υπερβολικά για την γνώμη των άλλων, και σκέφτονται και ότι θα έρθουν πολύ γρήγορα σε δύσκολη θέση, θα ντροπιαστούν και θα ταπεινωθούν.

Το Κοινωνικό Άγχος τους κάνει να κοκκινίζουν, να ιδρώνουν υπερβολικά, να ζαλίζονται, να αυξάνονται οι καρδιακοί παλμοί τους, να είναι συνέχεια τεντωμένοι και εκνευρισμένοι, να στεγνώνει το στόμα τους, να τρέμουν, να παθαίνουν ναυτίες, διάρροιες και να υποφέρουν από πονοκεφάλους. Αυτά είναι μερικά από τα ψυχοσωματικά συμπτώματα με τα οποία το κοινωνικό άγχος εκδηλώνεται. Οι άνθρωποι που υποφέρουν από κοινωνικό άγχος, απλώς και μόνο με την σκέψη όλων αυτών των συμπτωμάτων, στρεσάρονται, χωρίς να γνωρίζουν πραγματικά τι είναι αυτό με το οποίο έχουν να κάνουν.

Το πρόβλημα με αυτή την διαταραχή είναι ότι μπορεί σιγά σιγά να μετατραπεί σε πραγματική απειλή, αν δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα. Στην πραγματικότητα μπορεί να αναδιοργανώσει ολόκληρη τη ζωή του ατόμου γύρω απο την πρακτική αποφυγή του άγχους. Κάποιοι από εσάς ήδη γνωρίζετε οτί έχετε κοινωνικό άγχος και οτί καθημερινά έχετε να παλέψετε μαζί του. Κάποιοι όμως δεν έχουν αντιληφθεί με ποιο τρόπο το κοινωνικό  άγχος επηρεάζει ολόκληρη την ζωή τους.

Το κοινωνικό άγχος μπορεί να οδηγήσει σε ένα μοτίβο συμπεριφοράς, απόλυτα περιοριστικό, όπου το άτομο συστηματικά αποφεύγει όλες τις κοινωνικές δραστηριότητες. Πολύ συχνά το άτομο προβάλλει τις καλύτερες δικαιολογίες προκειμένου να αποφύγει με κάθε τρόπο όλες εκείνες τις περιστάσεις όπου θα το αγχώσουν.
Ωστόσο υπάρχουν τρόποι οπού κάποιος μπορεί να ξεπεράσει αυτό την  ένταση. Η πρώτη του προτεραιότητα είναι να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του. Αποτελεί ειρωνεία αλλά όσο περισσότερο κανείς αποσύρεται από τον κοινωνικό περίγυρο, τόσο περισσότερο αυξάνεται το κοινωνικό του άγχος.

Πρακτικοί τρόποι για την αντιμετώπιση του κοινωνικού άγχους:

1. Το άτομο θα πρέπει να επιχειρήσει να συμμετέχει ενεργά σε κοινωνικές δραστηριότητες οι οποίες θα αυξήσουν την αυτοπεποίθησή του και την προσωπική του αίσθηση ασφάλειας.
2. Καλό είναι να εδραιώσει ένα δικό του πεδίο ειδίκευσης ούτως ώστε να αυξήσει την προσωπική του αίσθηση αξίας.
3. Να μάθει τεχνικές χαλάρωσης τις  οποίες σιγά σιγά θα τις εισάγει στην καθημερινότητα του ούτως ώστε να γίνουν τρόπος ζωής.
4. Να μάθει να αμφισβητεί τους παραλογισμούς που ενεδρεύουν πίσω από το άγχος του.
5. Να κρατάει ένα ημερολόγιο στο οποίο να θέτει στόχους στον εαυτό του και να παρακολουθεί με αυτό τον τρόπο την πρόοδο του.
6. Να έχει κοντά του ανθρώπους που το αγαπούν και που ενδιαφέρονται για την πορεία του.
7. Να κατανοήσει οτί άγχος και ηρεμία δεν μπορούν να συνυπάρχουν την ίδια στιγμή. Η οποιαδήποτε πράξη η οποία μπορεί να μας φέρει σε μια κατάσταση ηρεμίας και χαλάρωσης είναι ένα θαυμάσιο εργαλείο για να περιορίσουμε το άγχος.
8. Να συνηθίσει στην ιδέα οτί μπορεί να αγαπηθεί και ότι έχει δικαίωμα σε μια χαρούμενη και δημιουργική ζωή.

Αυτή είναι η ζωή! Αν θυμώνετε με τον εαυτό σας όταν αγχώνεστε υπερβολικά, καλώς θυμώνετε, αρκεί να καταφέρετε να κατευθύνετε τον θυμό σας εναντίον του άγχους. Αφήστε τον θυμό σας να σας δώσει την απαραίτητη ενέργεια για να διεκδικήσετε την ζωή που σας ανήκει.

Συγγραφή Άρθρου

Πύλη Ψυχολογίας - Psychology.gr

e psy logo twitter2Επιστημονική ομάδα Ειδικών Ψυχικής Υγείας
Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ψυχοθεραπεία: όταν ο θεραπευτής αγγίζει τον θεραπευόμενο.
Irvin Yalom

Στο ξεκίνημα της ψυχιατρικής μου εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο “Τζον Χόπκινς” σ’ ένα συμπόσιο με παρουσιάσεις ψυχαναλυτικών περιστατικών παρακολούθησα έναν ομιλητή να ασκεί έντονη κριτική στον νεαρό θεραπευτή που παρουσίαζε ένα περιστατικό, επειδή βοήθησε την ασθενή του (μια ηλικιωμένη γυναίκα) να φορέσει το παλτό της στο τέλος της συνεδρίας. Ακολούθησε μια μεγάλη παθιασμένη συζήτηση.

Η επιστήμη πίσω από τον φόβο
Φοβία

Τα συναισθήματα τον φόβου και της ανησυχίας προέρχονται από το κεντρικό νευρικό σας σύστημα. Πρόκειται για αναμνήσεις αποθηκευμένες σε συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου οι οποίες ενεργοποιούνται με ερεθίσματα από την καθημερινότητά σας. Συχνά θεωρούμε αναμνήσεις μόνο τις εμπειρίες ή τις εντυπώσεις, τα γεγονότα ή ακόμα και τις λεπτομέρειες, που μπορούμε να ανακαλέσουμε με τη βούλησή μας. 'Όμως, οι νευροεπιστήμονες ανακάλυψαν ότι έχουμε πολλούς διαφορετικούς τύπους αναμνήσεων και ο καθένας ακολουθεί χωριστή νευρική οδό στον εγκέφαλό μας.

Διαγωνισμός για ένα (1) αντίτυπο του βιβλίου «Ποιoς πήρε το τυρί μου»
Ποιoς πήρε το τυρί μου

Η Πύλη Ψυχολογίας Psychology.gr προσφέρει με κλήρωση, ένα αντίτυπο του βιβλίου: «Ποιoς πήρε το τυρί μου» του Spencer Johnson.

Ένα βιβλίο που αποτελεί έναν καταπληκτικό τρόπο για να αντιμετωπίσετε τις αλλαγές στη δουλειά και στη ζωή σας.
Δηλώστε συμμετοχή!

Προσλήψεις ψυχολόγων στο δήμο Θεσσαλονίκης
Αγγελία Εργασίας

Ο δήμος Θεσσαλονίκης ανακοίνωσε την πρόσληψη, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου δίμηνης διάρκειας, τριάντα οκτώ -38- εκπαιδευτικών, ενός -1- Ψυχολόγου, ενός -1- Νοσηλευτή και δύο -2- υπαλλήλων ειδικότητας ΔΕ Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου δίμηνης διάρκειας, για την υλοποίηση του προγράμματος Δημιουργικής Απασχόλησης Μαθητών του Δήμου Θεσσαλονίκης για το καλοκαίρι του 2019 της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης & Αθλητισμού του Δήμου μας, που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη. 

Πρώτα σε πωλήσεις βιβλία

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares