Η απόρριψη είναι ένα δυσάρεστο συναίσθημα το οποίο έχουμε ζήσει όλοι μας, ο καθένας σε διαφορετικό βαθμό και με διαφορετικό τρόπο. Ενώ ορισμένες απορρίψεις μπορεί να μας ενοχλήσουν λίγο, υπάρχουν άλλες που φαίνεται να αφήνουν ανεξίτηλο το στίγμα τους. Η εκμάθηση του τρόπου αντιμετώπισης της απόρριψης είναι ένα πολύτιμο εργαλείο ζωής. Όταν δεν φοβόμαστε την απόρριψη, είμαστε πιο δεκτικοί να ανοιχτούμε σε νέες καταστάσεις.

Πώς να διαχειριστείτε την απόρριψη

Αξιολογήστε τις πιθανότητες επιτυχίας πριν ξεκινήσετε

Κάποιοι μπορεί να το θεωρούν απαισιόδοξο, αλλά είναι απλώς ρεαλιστικό. Όταν ξεκινάτε κάτι νέο, αξιολογήστε από την αρχή πόσο πιθανό είναι να απορριφθείτε. Ίσως σας φανεί απογοητευτικό να διερευνήσετε τις πιθανότητες αποτυχίας του εγχειρήματός σας, αλλά θα είναι ωφέλιμο μακροπρόθεσμα.  Εάν δεν έχετε λάβει υπόψη σας ότι μπορεί τα πράγματα να μην έρθουν όπως αναμένετε, τότε δεν θα ξέρετε πώς να το διαχειριστείτε αν όντως συμβεί κάτι τέτοιο. Ωστόσο, διατηρείστε μια θετική εποικοδομητική στάση απέναντι στη νέα σας «περιπέτεια». Δεν χρειάζεται να αμφιβάλλετε για τον εαυτό σας, όμως συμπεριλάβετε στο σκεπτικό σας την πιθανότητα να απορριφθείτε.

Για παράδειγμα, εάν υποβάλλετε αίτηση για μία δουλειά, σκεφτείτε πόσα άτομα μπορεί επίσης να θέλουν αυτή τη θέση. Υπάρχουν εκατοντάδες άνθρωποι που αναζητούν δουλειά. Επίσης, εάν φοβάστε την απόρριψη από ένα άτομο σε ερωτικό επίπεδο, πρέπει να εξετάσετε τα σημάδια ενδιαφέροντος που εκείνο σας δείχνει. Εάν δεν έχετε πολλές αποδείξεις ότι το άλλο άτομο αισθάνεται το ίδιο με εσάς, τότε θα πρέπει να γνωρίζετε ότι η πιθανότητα επιτυχίας σας δεν είναι τόσο υψηλή.

Φροντίστε να έχετε παραπάνω από μία εναλλακτικές επιλογές

Αν μια προσπάθειά σας καταλήξει σε απόρριψη, δεν θα σας στοιχίσει τόσο πολύ αν έχετε κι άλλες εναλλακτικές. Αν εξιδανικεύετε καταστάσεις ή ανθρώπους και τελικά απορριφθείτε, είναι πιθανό να αισθανθείτε συντετριμμένοι. Θα είναι πολύ πιο εύκολο να ξεπεράσει κανείς την απόρριψη αν γνωρίζει ότι υπάρχει κι άλλη ευκαιρία. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στον επαγγελματικό τομέα.

Μην το πάρετε προσωπικά

Όταν απορριφθείτε ενώ θέλατε πολύ να επιτύχετε, μπορεί να πιστέψετε ότι αυτή η «αποτυχία» σχετίζεται με εσάς ως άτομο συγκεκριμένα. Αρκετές φορές, κατηγορούμε τον εαυτό μας για τις απορρίψεις που βιώνουμε. Θεωρούμε ότι κάτι φταίει στην προσωπικότητά μας και αρχίζουμε να αναλύουμε όλα τα μειονεκτήματά μας. Εάν θέλετε να διαχειρίζεστε αποτελεσματικά την απόρριψη, το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε για τον εαυτό σας είναι να μην το πάρετε προσωπικά.

Όταν πρόκειται για απόρριψη σχετικά με μία θέση εργασίας, θα έχουν υπάρξει εκατοντάδες άλλα άτομα που θα έχουν βιώσει το ίδιο. Η απόρριψη σε αυτήν την περίπτωση είναι πολύ πιθανό να μην σχετίζεται με την προσωπικότητά μας και να αποδίδεται σε άλλες συνιστώσες.

Η εκμάθηση πώς να διαχειριστεί κανείς την απόρριψη σε επίπεδο ερωτικών σχέσεων είναι πιο δύσκολη. Σε αυτές τις περιπτώσεις η απόρριψη είναι όντως προσωπική υπόθεση. Όμως προσοχή! Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είστε αρκετά καλοί. Μερικές φορές, δύο άτομα δεν ταιριάζουν. Κι αυτό, όσο και να μας δυσαρεστεί, δεν είναι πάντα υπό τον έλεγχό μας.

Αποκτήστε το αυτογνωσιακό βιβλίο Εξομολογήσεις ενός Ψυχοθεραπευτή, από το εξειδικευμένο βιβλιοπωλείο της Πύλης μας.

Δείτε τη θετική πλευρά

Προκειμένου να αντιμετωπίσετε μια αρνητική εμπειρία, όπως μια απόρριψη, πρέπει να αλλάξετε τον τρόπο σκέψης σας. Είναι δύσκολο να το κάνετε, αλλά όχι αδύνατο. Δεν πρέπει να αφήνεστε να σας κατακλύζει μια αρνητική εμπειρία. Αντ’ αυτού, για να διαχειριστείτε αποτελεσματικά την απόρριψη, πρέπει να θυμάστε ότι όταν κλείνει μια πόρτα, ανοίγει μια άλλη.

Η απόρριψη αποτελεί μια καλή ευκαιρία να επανεξετάσουμε την πορεία μας. Οι περισσότεροι άνθρωποι που έχουν βιώσει μια απόρριψη καταλήγουν να είναι ευγνώμονες γι 'αυτό. Αξιοποιήστε αυτήν την δυσάρεστη κατάσταση και σκεφτείτε λίγο παραπάνω γι’ αυτό που σας απασχολεί. Αναρωτηθείτε, είναι αυτή η διαδρομή που ήθελα να πάρω ούτως ή άλλως ή μήπως χρειάζεται να αλλάξω κάτι στο σχέδιο δράσης μου;

Η απόρριψη δεν είναι αποτυχία

Μιλάμε για το χειρισμό της απόρριψης, όχι για αποτυχία. Δεν αποτύχατε σε κάτι, απλά δεν λειτούργησε. Δεν είμαστε αποτυχημένοι αν μας απορρίψουν σε προσωπικό επίπεδο, απλώς οι άλλοι πιθανότατα να ήθελαν κάτι διαφορετικό. Η απόρριψη σε επαγγελματικό επίπεδο δεν αποτελεί αποτυχία. Μερικές φορές, τα πράγματα απλά δεν έρχονται όπως τα σχεδιάσαμε. Δεν είναι αντιπροσωπευτικό του ποιοι είμαστε ως άτομα.

Δείτε την άλλη πλευρά

Όταν έχετε απορριφθεί, είναι πιθανό να αισθανθείτε οργή απέναντι στο άτομο που σας προκάλεσε τον πόνο αυτό. Μπορείτε να ανακουφιστείτε από αυτό το δυσάρεστο συναίσθημα αν μπείτε στη θέση του ατόμου που σας απορρίπτει. Μπορείτε να διαχειριστείτε την απόρριψη καλύτερα αν μάθετε τους λόγους και να τους χρησιμοποιήσετε για να βελτιώσετε τις δεξιότητές σας την επόμενη φορά. Βλέποντας από την οπτική γωνία άλλων ανθρώπων θα σας βοηθήσει να καταλάβετε γιατί απορριφθήκατε και να βελτιωθείτε.

Θυμηθείτε όμως ότι η άποψη ενός ατόμου για κάποιον άλλον άνθρωπο μπορεί να είναι έγκυρη, αλλά δεν χαρακτηρίζει στο σύνολό του τον άνθρωπο αυτόν. Ολοκληρώνοντας, η απόρριψη είναι ένα επώδυνο αλλά αναπόφευκτο κομμάτι της ζωής μας. Η εκμάθηση της αντιμετώπισης της απόρριψης θα σας δώσει μια αποτελεσματικότερη και πιο θετική προοπτική για τη ζωή. Όταν δεν φοβόμαστε την απόρριψη, τότε συνειδητοποιούμε ότι οι ευκαιρίες που έχουμε στη ζωή μας είναι αναρίθμητες.

Διαβάστε σχετικά άρθρα στην Πύλη μας για την απόρριψη:

Πώς να απαλλαγείτε από το φόβο της απόρριψης

Μήπως τρέμετε την απόρριψη;
 

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Κωνσταντίνα Παν. Αρβανίτη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια, MSc. Ειδίκευση στη Γνωστική - Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία. Μετεκπαίδευση στην Παιδοψυχολογία - Παιδοψυχιατρική και στις Τεχνικές Διαχείρισης Άγχους & Κατάθλιψης. Συνεδρίες ατομικές κι ομαδικές. Συνεδρίες μέσω Skype.