αρνητικά συναισθήματα

Πολλοί από μας πιστεύουμε ότι το να είμαστε κάποτε λυπημένοι, φοβισμένοι, θυμωμένοι ή απογοητευμένοι μας κάνει αδύναμους και προσπαθούμε να το κρύψουμε από τους άλλους είτε ακόμα και από τον ίδιο μας τον εαυτό. Αποφεύγοντας, όμως, τα αρνητικά μας συναισθήματα είναι σαν να αποφεύγουμε ένα κομμάτι του εαυτού μας, αφού μέρος του είναι και τα αρνητικά, αλλά και τα θετικά συναισθήματα.  

Ακόμα και να προσπαθήσουμε να θάψουμε βαθιά μέσα μας τα αρνητικά μας συναισθήματα για κάποιο χρονικό διάστημα, αυτά θα βρουν τρόπο να εμφανιστούν, ίσως, με κάποια σωματικά συμπτώματα, όπως πονοκεφάλους, πόνους στο στομάχι, γαστρεντερικά προβλήματα ή εξάντληση.  

Τα αρνητικά συναισθήματα συνδράμουν στην εξέλιξή μας

Παρόλο που τα αρνητικά συναισθήματα είναι δυσάρεστα, η ιδιαίτερη έμφαση που τείνουμε να δίνουμε στα θετικά συναισθήματα και στο πόσο πολύ θα θέλαμε να ήμασταν πάντα χαρούμενοι, μας αποτρέπει από το να δούμε ότι ακόμα και τα αρνητικά συναισθήματα είναι φυσιολογικά και έχουν κάποια εξελικτική σκοπιμότητα και χρησιμότητα στη ζωή μας. Ίσως, τελικά, να μας βοηθούν περισσότερο από όσο νομίζαμε μέχρι τώρα!

Οι δυσκολίες μας κάνουν δυνατότερους

Φανταστείτε να ήσασταν διαρκώς σε μια κατάσταση ηρεμίας και να νιώθατε χαρούμενοι συνεχώς. Να μην ανησυχούσατε, να μη θυμώνατε και να μη νιώθατε απογοητευμένοι ποτέ. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια στασιμότητα, αφού αν το σκεφτούμε, τα αρνητικά συναισθήματα μπορούν τελικά να μας κινητοποιήσουν και να μας κάνουν πιο παραγωγικούς. Συναισθήματα, όπως ο φόβος, η μελαγχολία και η απογοήτευση, μας επιτρέπουν να δώσουμε περισσότερη προσοχή σε αυτά που συμβαίνουν γύρω μας, μπορούν να μας βοηθήσουν να αντιμετωπίσουμε πιο αποτελεσματικά τις προκλήσεις της ζωής μας, να αποκτήσουμε ψυχική ανθεκτικότητα, να πετύχουμε τους στόχους μας, να έχουμε καλύτερη κρίση και μας αποτρέπουν από το να εξαπατηθούμε εύκολα. Μέσα από κάθε δυσκολία που περνούμε, γινόμαστε λίγο πιο δυνατοί.

Επίσης, η λύπη μπορεί να μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις, αλλά και τις απώλειες που μπορεί να αντιμετωπίζουμε. Για παράδειγμα, όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι με μια απώλεια, όπως ο θάνατος κάποιου αγαπημένου μας προσώπου, ένα χωρισμό ή ένα διαζύγιο, ή τις απώλειες που μπορεί να αντιμετωπίζουμε μέσα από μια ασθένεια που μπορεί να βιώνουμε, για να προχωρήσουμε πρέπει να πρώτα να βιώσουμε την άρνηση της κατάστασης, τη θλίψη που επιφέρει, το θυμό και τη διαπραγμάτευση, έτσι ώστε να φτάσουμε στην αποδοχή της κατάστασης. Συνεπώς, η λύπη θα μας βοηθήσει να αποδεχτούμε μια κατάσταση, έτσι ώστε να προχωρήσουμε με περισσότερη ανθεκτικότητα αυτή τη φορά. 

Ας δούμε, λοιπόν, τη θετική πλευρά των αρνητικών συναισθημάτων

Ήρθε η ώρα να δούμε τη θετική πλευρά των αρνητικών μας συναισθημάτων. Να δούμε ότι τελικά το να νιώθουμε λύπη, αγωνία, θυμό, ή απογοήτευση δε σημαίνει ότι είμαστε αδύναμοι. Τα αρνητικά συναισθήματα που βιώνουμε κατά καιρούς είναι απολύτως φυσιολογικά και μπορούν να μας βοηθήσουν να βρούμε κίνητρα και να κινητοποιηθούμε, κάτι το οποίο θα μας βοηθήσει στην επίτευξη των στόχων μας. 

Αναγνωρίστε, λοιπόν, τα συναισθήματα σας και αποδεχτείτε τα σαν κομμάτι του εαυτού σας και σαν οδηγό για την αυτογνωσία!Παρόλο που τα αρνητικά συναισθήματα είναι χρήσιμα στην επιβίωση μας και δε χρειάζεται να τα αποφεύγουμε, καλό είναι να μην τα αφήνουμε μέσα μας για μεγάλο χρονικό διάστημα. Εάν βιώνετε αρνητικά συναισθήματα σε μεγάλο βαθμό και σας αποτρέπουν από το να φέρετε εις πέρας τις υποχρεώσεις σας ή να ζήσετε με πληρότητα και ικανοποίηση τη ζωή σας, τότε καλό θα ήταν να αναζητήστε τη βοήθεια κάποιου ειδικού. 

Συγγραφή Άρθρου

Θεογνωσία Μεϊτανή
Ψυχολόγος με Εξειδίκευση στην Συμβουλευτική Ψυχολογία
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Το άγχος της επιστροφής στο σχολείο
άγχος, σχολείο

Το άγχος λόγω της επιστροφής στο σχολείο είναι αρκετά συχνό. Το μεγάλο διάστημα στο οποίο τα παιδιά δεν έχουν μια ρουτίνα ή ένα πρόγραμμα λόγω των καλοκαιρινών διακοπών, μπορεί να προκαλέσει μεγάλο άγχος στη σκέψη ότι θα ξεκινήσει ξανά το σχολείο. 

Ψυχική ανθεκτικότητα μέσα από τις δυσκολίες
ψυχική ανθεκτικότητα

Πολλές φορές συναντάμε άτομα να επιτυγχάνουν όσα επιθυμούν και να είναι ευτυχισμένα. Αυτό που πολλοί μπορεί να πιστεύουν είναι ότι αυτά τα άτομα δεν έχουν συναντήσει κάποια δυσκολία στην πορεία τους προς την επίτευξη των στόχων τους, ότι ο δικός τους δρόμος ήταν εύκολος.

Τρόποι ψυχολογικής αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών
φυσικές καταστροφές, αντιμετώπιση

Με αφορμή της δύσκολες στιγμές που περνούν οι συνάνθρωποι μας, αξίζει να πούμε ότι σε τέτοιες καταστάσεις ο πόνος είναι σωματικός, αλλά και ψυχικός. 

Τί μας οδηγεί στην αναβλητικότητα και πώς μπορούμε να τη σταματήσουμε;
αναβλητικότητα

Με τον όρο αναβλητικότητα εννοούμε τη διαδικασία κατά την οποία δημιουργούμε λόγους για τους οποίους μπορούμε να αφήσουμε σημαντικά πράγματα για αργότερα και να δώσουμε προτεραιότητα σε άλλα πράγματα, λιγότερο σημαντικά και πιο ευχάριστα για μας. 

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :