συμπόνοια

Σε εποχές τραγωδίας και τραύματος, χρειαζόμαστε συμπόνια για να τα καταφέρουμε. Αλλά τι εννοούμε με τη συμπόνια; Διαφέρει από την ευγένεια και την ενσυναίσθηση, αν και αυτοί είναι τρόποι για να είσαι συμπονετικός.

Τι είναι η συμπόνοια;

Η κλινική εργασία μας οδήγησε να ορίσουμε τη συμπόνια ως το κίνητρο για να εμπλακούμε και να εργαστούμε για να βρούμε τρόπους να την ανακουφίσουμε και να αποτρέψουμε την τραγωδία και το τραύμα. Έτσι, για να χτίσουμε ένα πιο συμπονετικό νου, πρέπει πρώτα να χτίσουμε αρκετό θάρρος για να ασχοληθούμε με τον πόνο και την οδύνη και, δεύτερον, να δεσμευτούμε να μάθουμε πώς να βοηθήσουμε τους εαυτούς μας να το αντιμετωπίσουν αυτό.

Υπάρχει ένα υψηλό επίπεδο ταλαιπωρίας γύρω μας, όχι μόνο λόγω του ιού, αλλά και λόγω των μέτρωνπου λαμβάνουμε για την πρόληψη της εξάπλωσής του: απομόνωση, κλείσιμο σχολείων και κλείσιμο πολλών επιχειρήσεων. Αυτά έχουν οδηγήσει σε απώλεια θέσεων εργασίας, απομόνωση, αύξηση του οικογενειακού άγχους και αυξανόμενα ποσοστά ενδοοικογενειακής βίας. Τέτοιες αλλαγές μας επηρεάζουν σοβαρά τόσο προσωπικά όσο και κοινωνικά. Η αγωνία των άλλων μας επηρεάζει επίσης.

Το να είμαστε συμπονετικοί σημαίνει να αναγνωρίζουμε ότι δεν είμαστε μόνοι, αλλά αντίθετα είμαστε ενωμένοι με άλλους που επίσης  προσπαθούν να αντιμετωπίσουν αυτές τις δυσκολίες.

Η αυτοσυμπόνια απαιτεί να έχουμε κατά νου ότι η κατάσταση είναι απογοητευτική, όχι εμείς.

sofia aiononΗ σοφία των αιώνων: Τι θα είχαν να μας πουν σήμερα οι σοφοί μας πρόγονοι; Σε μια περιεκτική συλλογή εύστοχων αποσπασμάτων από τα έργα μερικών από τους μεγαλύτερους στοχαστές των τελευταίων είκοσι πέντε αιώνων, ο συγγραφέας Wayne Dyer εξηγεί τη σημασία και το ευρύτερο νόημα που έχει για τη ζωή μας καθένα από αυτά τα αποσπάσματα σοφίας.
Ένα πολύτιμο δώρο για όλους, που προσεγγίζει την αυθεντική σοφία μέσα από τα λόγια εξήντα μεγάλων διανοούμενων, όπως ο Ουόλτ Ουίτμαν, ο Σαίξπηρ, ο Μαχάτμα Γκάντι, από την αρχαιότητα ως τη σύγχρονη εποχή.

Αποκτήστε, από το εξειδικευμένο βιβλιοπωλείο ψυχολογίας, το συναρπαστικό βιβλίο: Η σοφία των αιώνων 

Τα συναισθήματα που βιώνουμε κατά την απομόνωση και η διαχείρισή τους

Πρέπει επίσης να αναγνωρίσουμε ότι υπάρχουν πολλά διαφορετικά είδη συναισθημάτων μέσα μας. Αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν το αίσθημα οργής γι αυτό που έχει συμβεί ή την απογοήτευση για την καραντίνα, την έλλειψη προετοιμασίας της κυβέρνησης παρά τις ιατρικές προειδοποιήσεις και το ιστορικό περικοπών στις υπηρεσίες υγείας. Μπορεί να αισθανόμαστε φόβο, άγχος για την υγεία, τις δουλειές και τα εισοδήματά μας και θλίψη για τις απώλειες και τις τραγωδίες μας. Θα βοηθήσει αν μπορούμε να αποδεχτούμε αυτά τα συναισθήματα και να εργαστούμε πάνω σε αυτά, αντί να τα απομακρύνουμε ή να τα αρνούμαστε, γεγονός που μπορεί να τα καταστήσει συντριπτικά και να αυξήσει τη δυστυχία μας.

Κι εδώ έρχεται η συμπόνια. Όταν είμαστε συμπονετικοί με τον εαυτό μας, είμαστε σε θέση να αναγνωρίσουμε αυτές τις αντιδράσεις και, αντί να τις απωθήσουμε ή να σταματήσουμε να αισθανόμαστε αυτό που είναι αληθινό μέσα μας, να μάθουμε πώς να αντέχουμε και να διαχειριζόμαστε αυτά τα συναισθήματα χωρίς να τα καστρέφουμε ή να τα υπερτονίζουμε.

Μερικές φορές οι άνθρωποι μπορεί να είναι σκληροί με τον εαυτό τους επειδή βλέπουν, για παράδειγμα, όσα κάνουν οι εργαζόμενοι στον τομέα της υγείας και νιώθουν ανεπαρκείς ή "άχρηστοι απλά όταν κάθονται στο σπίτι". Το να νιώθεις την ανάγκη να κάνεις περισσότερα και να νιώθεις μπλοκαρισμένος, όπως ένα δεμένο άλογο που θέλει απεγνωσμένα να απελευθερωθεί, είναι εξαιρετικά απογοητευτικό. Ωστόσο, είναι σημαντικό να μην στρέφουμε τα συναισθήματα μας εναντίον του εαυτού μας.

Η αυτοσυμπόνια απαιτεί να έχουμε υπόψη ότι η κατάσταση είναι απογοητευτική, όχι εμείς.

Η συμπόνια δεν αφορά μόνο την ευγένεια, αλλά την επιθυμία να σταματήσει ο πόνος. Αυτή τη στιγμή, πρέπει να είμαστε σοφοί - και να ορίσουμε ένα πρότυπο για το μέλλον.

Η σημασία της συνεργασίας για την ευημερία

Μπορεί να είναι εξαιρετικά χρήσιμο να σκεφτούμε τα κίνητρα πίσω από τις συμπεριφορές μας. Για παράδειγμα, είμαστε σε καραντίνα κυρίως για να προστατεύσουμε τους άλλους. Εργαζόμαστε (συχνά θαρραλέα) προς όφελος των άλλων. Έτσι, αντί να εστιάζουμε στον φόβο, ή να νιώθουμε αναστατωμένοι που δεν μπορούμε να βοηθήσουμε περισσότερο, να έχουμε κατά νου τα υπέροχα πράγματα που κάνουν οι άνθρωποι προς όφελος της κοινότητας και πώς, και αν μπορέσουμε να διατηρήσουμε αυτό το πράγμα και στη ζωή μετά από αυτή την κρίση, θα βοηθήσει να αλλάξουμε τον κόσμο στον οποίο ζούμε.

Εάν φοβάστε, θυμηθείτε ότι θα υπάρχουν πολλοί που θα θέλουν να σας βοηθήσουν και να εργαστούν προς όφελός σας. Οι άνθρωποι είναι εξαιρετικά κοινωνικά ζώα - το να μοιραζόμαστε πόνο και θλίψη είναι σημαντικό για εμάς. Οι άλλοι θα θέλουν να σας βοηθήσουν - αφήστε τους λοιπόν.

Ως είδος, αντιμετωπίζουμε όλοι τα ίδια προβλήματα, όχι μόνο σχετικά με την τρέχουσα πανδημία, αλλά και με την κλιματική αλλαγή και την κατάφωρη ανισότητα. Όπως έδειξε η κρίση του κορονοϊού, αυτά μπορούν να επιλυθούν μόνο με τη συνεργασία. Η θλίψη μας, μας υπενθυμίζει να μην ξεχνάμε ποτέ τι μπορεί να επιτευχθεί όταν προσανατολιστούμε συμπονετικά προς όφελος των άλλων με θάρρος και σοφία. Το να ζεις προς όφελος των άλλων θα αλλάξει τον κόσμο. Το να ζούμε μόνο για τους εαυτούς μας, δεν θα το κάνει.

Πηγή άρθρου People want to help you. Let them: how to be compassionate in a crisis του Dr. Paul Gilbert

Συγγραφή Άρθρου

Χρύσα Πράντζαλου

e psy logo twitter2Τμήμα Σύνταξης της Πύλης Ψυχολογίας Psychology.gr
Επιμέλεια και συγγραφή άρθρων, μετάφραση & απόδοση ξενόγλωσσων άρθρων.
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr

google news iconΗ Πύλη Ψυχολογίας είναι εγκεκριμένος εκδότης (Publisher) στην υπηρεσία Google News. Ακολουθήστε μας για να έχετε πρόσβαση σε όλη την αρθρογραφία καθώς και άμεση ενημέρωση για έρευνες ψυχολογίας και θέματα που αφορούν την επικαιρότητα ψυχολογίας και ψυχικής υγείας: Πύλη Ψυχολογίας - Google News

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πώς να βελτιώσω την αυτοεκτίμησή μου; Αξιολογείστε την αυτοεκτίμησή σας με την κλίμακα αυτοεκτίμησης του Morris Rosenberg
βελτίωση αυτοεκτίμησης

Αν δεν εκτιμούμε τον εαυτό μας, τότε είναι πολύ δύσκολο να καταλάβουμε τη θέση μας ανάμεσα στους άλλους έτσι ώτε να μας υπολογίζουν και να μας ακούν. Αυτοεκτίμηση ονομάζεται η κρίση ή η αξιολόγηση που κάνουμε για τον εαυτό μας και την προσωπική μας αξία. Δείχνει σε ποιο βαθμό θεωρούμε τον εαυτό μας ικανό, αξιόλογο και σημαντικό με βάση τους προσωπικούς μας κανόνες.

Διαχείριση τελειομανίας: Πώς να δέχομαι ότι δεν είμαι τέλειος/α (περιλαμβάνεται ερωτηματολόγιο αυτοβοήθειας)
τελειομανία

Πόσα άτομα γνωρίζουμε που θα μπορούσαν να είνα ευτυχισμένα κι ωστόσο νιώθουν μια διαρκή έλλειψη ικανοποίησης;

Θεραπεύοντας το εσωτερικό μας παιδί
εσωτερικό παιδί

Η Marie-France και ο Emmanuel Ballet de Conquereaumont το 1990 δημιούργησαν τις ομάδες Coeur d'enfant (Παιδική ψυχή). Η πρωτοποριακή αυτή μέθοδος στόχευε στην επανασύνδεση με το εσωτερικό μας παιδί. Την εποχή εκείνη, η ιδέα του παιδιού μέσα μας φαινόταν αλλόκοτη ή, ακόμη χειρότερα, παιδαριώδης και οπισθοδρομική. Σήμερα, μελέτες των νευροεπιστημών έρχονται να επιβεβαιώσουν τη σπουδαιότητα και την αποτελεσματικότητα αυτής της ψυχοθεραπευτικής προσέγγισης.

Τι κρύβεται πίσω από το φόβο του χωρισμού;
φόβος χωρισμού

Για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε το φόβο του χωρισμού χρειάζεται να πάμε λίγο πίσω, στην παιδική ηλικία προκειμένου να δούμε τον αρχικό χωρισμό. Το παιδί δομείται σε σχέση με τον άλλον, συνήθως σε σχέση με τη μητέρα του, που φοβάται μη τη χάσει, αλλά και από την οποία μια μέρα πρέπει να χωρίσει.

Εγγραφή στο Newsletter

Απεχθανόμαστε το Spam! Στην 1η λίστα, θα λαμβάνετε emails από την Πύλη Ψυχολογίας για επιλεγμένα άρθρα ψυχολογίας. Στη 2η λίστα, θα λαμβάνετε προτάσεις βιβλίων ψυχολογίας. Στην 3η λίστα, κάντε εγγραφή μόνο αν είστε επαγγελματίας ψυχικής υγείας.

0
Shares