Ένα από τα πιο συνήθη θέματα με τα οποία έρχεται αντιμέτωπος ένας coach (είτε οργανωσιακός, είτε προσωπικής ανάπτυξης) κατά τη διάρκεια των συνεδριών με τους πελάτες του, είναι η δυσκολία των τελευταίων να διαχειριστούν την αποτυχία.

 

Αποτυχία μπορεί να είναι μία προαγωγή που δεν κατάφεραν να διεκδικήσουν, ένα project που δεν πήγε όπως το περίμεναν, μία κακή αξιολόγηση, επανειλημμένες προσπάθειες διατροφής που βρέθηκαν στο κενό, μία σχέση ή ένας γάμος που έληξε, οι συγκρουσιακές σχέσεις με τους υφισταμένους, η αποτυχημένη είσοδος σε ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα του εξωτερικού, μία απόλυση και η δυσκολία επαγγελματικής αποκατάστασης και τόσα άλλα.

Οι επιδράσεις της αποτυχίας

Σε πολλά από τα παραπάνω θα μπορούσε να δει ο καθένας τον εαυτό του. Οι περισσότεροι, λίγο πολύ, βιώνουμε (ή έχουμε βιώσει) παρόμοιες καταστάσεις στην επαγγελματική και προσωπική μας ζωή, καταστάσεις που μας είναι γνώριμες, άλλες σε επίπεδο περιεχομένου και άλλες στο συναισθηματικό επίπεδο.

Όλοι έχουμε αισθανθεί την πικρή γεύση της αποτυχίας, της αίσθησης ότι δεν κάναμε ό,τι καλύτερο μπορούσαμε, ή ότι δεν θα τα καταφέρουμε ποτέ...
 
Αυτό που έχει περισσότερη σημασία στα παραπάνω ζητήματα, όμως, δεν είναι μόνο το κοινό σημείο αναφοράς τους (η αποτυχία), αλλά το πως το να εστιάζουμε στα λάθη και τις αποτυχίες μας και να τα αφήνουμε να μας αφομοιώνουν, ενεργοποιεί ένα ντόμινο αρνητικών επιδράσεων, τόσο στην ψυχοσύνθεση όσο και στη ζωή/καθημερινότητά μας, φέρνοντάς μας, έτσι, αντιμέτωπους ξανά και ξανά με μη επιθυμητά αποτελέσματα.

Εστιάζοντας στην αποτυχία - Τι μου προσφέρει τελικά;

Η αποκλειστική προσήλωση στο «τι κάνουμε λάθος» θέτει σε λειτουργία τα εξής:

  • δυσκολία εντοπισμού των πραγμάτων που κάνουμε καλά και γενικά των δυνατών μας χαρακτηριστικών (αφού βλέπουμε μόνο τα ελαττώματά μας)
  • ενίσχυση των αρνητικών πεποιθήσεων για τον εαυτό: «γιατί να προσπαθώ, αφού δεν θα τα καταφέρω»
  • θυματοποίηση: «η τύχη δεν μου έχει φερθεί ποτέ σωστά, γιατί να το κάνει τώρα;»
  • χαμηλή αυτοπεποίθηση, αυτοεκτίμηση & πίστη στον εαυτό: «δεν ήμουν ποτέ αρκετά καλός τελικά...»
  • εντονότερο άγχος τόσο γενικά, όσο και στην εργασία
  • μείωση της κινητοποίησης συχνά σε επίπεδο απραξίας και αναβλητικότητα
  • δυσκολία ανταπόκρισης στα deadlines των υποχρεώσεων
  • ενίσχυση των συγκρούσεων με συναδέλφους, προϊσταμένους και οικείους
  • παραίτηση
  • παγίωση μη παραγωγικών πρακτικών αντιμετώπισης που αντί να λύσουν, διατηρούν το πρόβλημα

Μένοντας στο ίδιο σημείο, κοιτάζεις την ίδια εικόνα και έχεις τα ίδια αποτελέσματα. 

Η σημασία της οπτικής μας

Τι γίνεται, λοιπόν, όταν έχετε αφεθεί στην αρνητική επιρροή όλων των παραπάνω και η δυσκολία που αισθάνεστε μοιάζει ανυπέρβλητη; Πρέπει να αλλάξετε θέση, αυτό θα σας προκαλούσε να κάνετε ο coach σας.

Σκεφτείτε το απλά:

Αυτή τη στιγμή κάθεστε σε ένα σημείο -στον καναπέ, στο γραφείο, στο τραπέζι ενός εστιατορίου, στη θέση του λεωφορείου, δεν έχει σημασία. Εστιάστε το βλέμμα σε ένα άγνωστο αντικείμενο και προσπαθήστε να το παρατηρήσετε, να ανακαλύψετε κάθε λεπτομέρεια του, κάθε οπτική του γωνία. Σύντομα θα αντιληφθείτε ότι η θέση σας δεν σας επιτρέπει να έχετε μία ολοκληρωμένη εικόνα.

Θα πρέπει να σηκωθείτε, να κοιτάξετε από πίσω, από το πλάι, ίσως να το σηκώσετε για να το παρατηρήσετε και από κάτω.

Τα ίδια χαρακτηριστικά έχει και μία αποτυχία μας. Έχει πολλές πλευρές, πολλές αλήθειες, διαφορετικές εικόνες, τις οποίες πρέπει να λάβουμε υπόψη συνολικά, ώστε να προχωρήσουμε εκεί που θέλουμε. Το να μένουμε καθιστοί και να κρίνουμε την αποτυχία ως τέτοια, λαμβάνοντας υπόψη μία μόνο παράμετρο το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν θα μας βοηθήσει. Τι θα το κάνει, τότε; Εδώ έρχεται το coaching.

Εκπαιδεύστε τις σκέψεις σας

Ένας εγκέφαλος πραγματοποιεί κατά μέσο όρο 70.000 σκέψεις την ημέρα και από αυτές οι περισσότερες δεν είναι ούτε θετικές, ούτε χρήσιμες. Προκειμένου, λοιπόν, να «προγραμματίσουμε» τον εγκέφαλό μας μέσα από ένα πιο θετικό και παραγωγικό πρίσμα θα πρέπει πρώτα από όλα να παρατηρήσουμε τι σκεφτόμαστε. Γιατί αυτό;

Γιατί πρώτα σκεφτόμαστε και μετά αισθανόμαστε. Πρώτα έρχεται στο μυαλό η σκέψη «δεν θα τα καταφέρω» και μετά έρχεται η θλίψη, η παραίτηση, το άγχος, ο πανικός.

Παρακολουθήστε τον εαυτό σας και δείτε: ποιες αρνητικές πεποιθήσεις έχετε για εσάς και την κατάσταση που θεωρείτε ότι αποτυγχάνετε και αναρωτηθείτε: «Πώς με βοηθούν αυτές οι σκέψεις να προχωρήσω μπροστά;»

Ξεκινήστε την ημέρα ενισχύοντας την αυτοπεποίθησή σας

Δεν υπάρχει τίποτα πιο ωραίο από το να ξυπνάς νωρίς το πρωί και να θέτεις τους στόχους της ημέρας. Ξεκινήστε με μικρά tasks που θα θέλατε να βγάλετε εις πέρας μέχρι το βράδυ (π.χ. να φτάσω 5 λεπτά νωρίτερα στη δουλειά ή να φάω ένα υγιεινό γεύμα το βράδυ). Όσα πιο πολλά καταφέρνετε, τόσο μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση θα αισθάνεστε.

Και αν δεν καταφέρετε να διαγράψετε όλα τα tasks της λίστας μην απογοητευτείτε. Πάρτε τον χρόνο σας, και δώστε έμφαση σε αυτά που θεωρείτε πιο σημαντικά για εσάς. Δεν χρειάζεται να ανταγωνιστείτε τον εαυτό σας, αλλά να τον υποστηρίξετε!

Τι έχει λειτουργήσει στο παρελθόν;

Αναρωτηθείτε τι λειτούργησε θετικά στην τελευταία σας επιτυχία. Τι πήγε καλά και κυρίως τι κάνατε εσείς και τα καταφέρατε. Όταν απαντήσετε σε αυτό, φέρτε το για λίγο στο παρόν. Πώς θα μπορούσατε να το χρησιμοποιήσετε τώρα για να μετατρέψετε τη δυσκολία σας σε επιτυχία;

Τι σας μαθαίνει η αποτυχία σας;

Κάνατε την προσπάθειά σας, αλλά δεν τα καταφέρατε. Ας μείνουμε για λίγο σε αυτό και ας αναρωτηθούμε: τι μαθαίνετε από αυτό; Ήσασταν προετοιμασμένος όσο έπρεπε για την προαγωγή; Είχατε φροντίσει για την εικόνα του βιογραφικού, της συστατικής επιστολής, αλλά και του παρουσιαστικού σας στην τελευταία σας συνέντευξη; Οργανώσατε τα γεύματα σας την προηγούμενη εβδομάδα της διατροφής; Βοηθάτε από πλευράς σας για μία πιο ήρεμη σχέση με τους οικείους ή τους υφισταμένους σας, ώστε να μειωθούν οι συχνές εντάσεις; Ποια είναι η δική σας ευθύνη;

Και όταν απαντήσετε σε όλα αυτά... αναρωτηθείτε, τι θα βελτιώνατε στην προσπάθειά σας από εδώ και πέρα;

Πώς να μοιάζει, άραγε, η επιτυχία;

Φεύγοντας, λοιπόν, από τη θέση σας, παίρνοντας το αντικείμενο στα χέρια σας, κοιτάζοντάς το και βλέποντας όλα όσα έλειπαν μέχρι στιγμής, πάρτε πέντε λεπτά και σκεφτείτε πως φαντάζεστε τον εαυτό σας όταν θα έχετε επιτύχει; Πώς θα είστε, που, με ποιον και κυρίως πώς θα αισθάνεστε;

Φτιάξτε ένα γνωστικό κάδρο, κρεμάστε το νοερά στον τοίχο και τότε ρωτήστε τον εαυτό σας:

Πώς έφτασες μέχρι εδώ; Τι χρειάστηκε για να τα καταφέρεις; Σε αυτήν την ερώτηση θα βρείτε τις απαντήσεις που ψάχνετε για το πως, τον τρόπο και τον δρόμο μέχρι την επιτυχία. Οι απαντήσεις κρύβονται μέσα μας. Συχνά, τόσο βαθιά που το ξεχνάμε. Ειδικά, όταν το μόνο που βλέπουμε είναι το πόσο ικανοί δεν είμαστε... Αλλάξτε θέση για να αλλάξει και το αποτέλεσμα.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Σπαθάρη Μαίρη - Ψυχολόγος

Σπαθάρη Μαίρη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Οργανωσιακή ψυχολόγος MISCP με ειδίκευση στο business και personal growth coaching, στη διαχείριση επαγγελματικών και προσωπικών κρίσεων και μεταβάσεων, καθώς και στη διαχείριση άγχους