Υπάρχει τρόπος να αποτρέψουμε την αρνητική σκέψη; Είναι η πρώτη και βασική ερώτηση που τίθεται, όταν ακούει κάποιος αυτή την πρόταση. Αν υπάρχει τρόπος να φύγουμε από την ακινησία της αρνητικής σκέψης. Ας δούμε μαζί βήμα βήμα πώς μπορούμε να καταφέρουμε να γίνει τρόπος ζωής η θετικότητα.

Βασικό συστατικό, είναι να θέλουμε να ενεργούμε με γείωση και αγάπη και όχι με εγωισμό και φιλαυτία.

Αλλά ακόμα και όταν έχουμε γείωση στην αγάπη, δε λείπουν οι φορές που χάνουμε τον προσανατολισμό μας και τότε, η αρνητική σκέψη κάνει την εμφάνιση της.

Εξάσκηση θετικής σκέψης

Το τρίπτυχο, αποστασιοποίηση, αποδόμηση και παρατήρηση είναι ο ιδανικός συνδυασμός για να παρεμποδίσουμε την αρνητική σκέψη.

Ζούμε μια κατάσταση, και νιώθουμε ότι μας καταπίνει στη δίνη της. Πώς αντιδρούμε; Όχι με πανικό και όχι με γκρίνια.

Πηγαίνουμε δύο βήματα πίσω και παρατηρούμε σαν θεατές, σαν να μη συμβαίνει σε εμάς, σαν να μη μας επηρεάζει. Αυτή η αντιμετώπιση μας δίνει ένα προβάδισμα να ξεγελάσουμε την αρνητική σκέψη και να την παρεμποδίσουμε, όταν δώσει το έναυσμα για συναγερμό με κατάληξη το άγχος.
Ξεγελώντας και ξεφεύγοντας από την αρνητική σκέψη, έχουμε το προβάδισμα. Τότε μπορούμε να αντικαταστήσουμε την αρνητική σκέψη με μια ουδέτερη.

Όσο και αν ακούγεται παράξενο, η χρήση της θετικής σκέψης θέλει εξάσκηση για να γίνει τρόπος ζωής. Έτσι, λοιπόν, είναι πιο εύκολο να κάνουμε χρήση της ουδέτερης σκέψης.

Για παράδειγμα, έστω ότι νιώθουμε φόβο για την έκβαση μιας κατάστασης. Ας μην κάνουμε καμία «καλή σκέψη» αλλά ουδέτερες σκέψεις όπως, να θυμηθούμε ότι και στο παρελθόν που αγωνιούσαμε για διάφορες καταστάσεις, τελικά όλες ξεπεράστηκαν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.

Βάλε το χιούμορ στη σκέψη σου. Κάποτε μου είπε ένας άνθρωπος που αγωνιούσε για τις επιταγές που είχε να καλύψει ότι η γυναίκα του ήταν αναίσθητη και κοιμόταν ήρεμη. Τότε αυτή του απάντησε, αν δηλαδή εγώ δεν κοιμηθώ οι επιταγές θα πληρωθούν ως αντάλλαγμα;

Κι όμως το χιούμορ οδηγεί στην αποσυμφόρηση. Δίνει άλλη διάσταση στην πίεση και φωτίζει διεξόδους στη σκέψη ως εναλλακτική. Σε βάζει να σκεφτείς ότι τελικά υπάρχει παράθυρο να ανοίγει, όταν κλείνει μια πόρτα.

Ενημερωθείτε για το διαδικτυακό ασύγχρονο σεμινάριο Διαχείριση αρνητικών συναισθημάτων: Μία ικανότητα για την υγεία και την ευτυχία μας! από την πλατφόρμα του PSYVERSITY

Αποστασιοποίηση

Η αποδόμηση επιτυγχάνεται όταν σχηματίσεις και μια άλλη εικόνα στο μυαλό που να έχει λιγότερη δραματοποίηση. Είναι η ιδανική στιγμή που λες «βρε τελικά δεν είναι και όλα χάλια» ακόμα και κάτω από δύσκολες καταστάσεις. Αποτελέσματα κοινωνικών ερευνών με αντικείμενο μελέτης τη συμπεριφορά ασθενών που νοσούν αποδεικνύουν ότι η αποστασιοποίηση και η αποδόμηση μόνο θετικό πρόσημο έχουν στην αντιμετώπιση της ασθένειας.

Φεύγει η δραματοποίηση και τη θέση της παίρνει η «άλλη όψη του νομίσματος» έρχεται η στιγμή που ψάχνεις να βρεις την χρυσή τομή που όλα γίνονται για κάποιο λόγο και αυτός ο λόγος είναι μόνο καλός.

Ας σταθούμε λίγο σε αυτό το σημείο. «Όλα γίνονται για κάποιο λόγο και αυτός ο λόγος είναι μόνο καλός». Πόσες φορές δεν είχαμε πιστέψει ότι είμαστε άτυχοι και τελικά περνώντας ο καιρός, βλέπουμε ότι αυτή η ατυχία μας προστάτεψε από μια δυστυχία;

Πόσες φορές δεν πιστέψαμε ότι κάτι είναι προς το συμφέρον μας και τελικά αυτό δεν ήταν αλήθεια;

Ας αφήσουμε τον εγωισμό και την έπαρση και ας χαμηλώσουμε λίγο τους εσωτερικούς τόνους που ενισχύουν τον εγωισμό και την πεποίθηση ότι όλα μπορούμε να τα ελέγχουμε.

Εστίασε στις επιλογές

Μπορούμε να ελέγχουμε τον ήλιο και το φεγγάρι; Όχι. Μπορούμε όμως να επωφεληθούμε από την ύπαρξή τους. Να επιλέξουμε πως θα απολαύσουμε τον ήλιο και τις ιδιότητές του. Να κάνουμε μια στάση και να θαυμάσουμε το φεγγάρι. Από την άλλη θα μπορούσαμε να πάθουμε έγκαυμα από την άστοχη χρήση της ακτινοβολίας του ήλιου και να μας απωθεί η θέα του φεγγαριού.

Δεν υπάρχει αντικειμενική πραγματικότητα. Υπάρχουν επιλογές στη διάθεση, στη σκέψη, στην κρίση, και στις αποφάσεις που απορρέουν.

Όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι με την καθημερινότητα καλό είναι να μη βιαζόμαστε να βγάλουμε συμπεράσματα, που καταλήγουν σε ταμπέλες. Εκεί που σήμερα ονομάζεις κάτι ως αρνητικό, είναι η θετική όψη του αύριο.

Σήμερα είσαι ένας διαφορετικός άνθρωπος, και σίγουρα θα είσαι ακόμα πιο διαφορετικός αύριο. Μη το ξεχνάς αυτό. Παρατήρησε τη φύση γύρω σου. Αλλάζει λεπτό προς λεπτό. Εξελίσσεται. Είσαι μέρος της και εσύ. Πώς είναι δυνατόν να είσαι αμετακίνητος και σταθερός;

Έχεις δυσκολία να βρεις σύντροφο; Νιώθεις θλίψη και ματαιότητα; Έχεις σκεφτεί πως είναι μια καλή ευκαιρία να κάνεις μια εσωτερική ενδοσκόπηση;
Έχεις σκεφτεί, ότι ουσιαστικά κερδίζεις χρόνο που τον επενδύεις στο μέλλον σου; Είναι ευκαιρία να παρατηρήσεις και να βελτιώσεις συμπεριφορές και στάσεις. Η τριβή πολλές φορές σε κάποιους ανθρώπους προκαλεί αλλοίωση. Δεν αντέχουν όλοι αυτή την φθορά και γι αυτό καλό θα ήταν να μη συγκρίνεις τη ζωή σου με τη ζωή του απέναντι.

Δες την σκέψη σαν σπόρο. Επέλεξε σπόρους που θα σου δώσουν πολύτιμους καρπούς. Μη φυτεύεις στο χωράφι του μυαλού σου τίποτα που δεν θα σε οφελήσει. Διάλεξε την ποιότητα και όχι την ποσότητα και μάθε να έχεις υπομονή.

Η καλλιέργεια της θετικής σκέψης βασίζεται στην υπομονή. Η υπομονή ειναι αρετή και όχι καταναγκασμός. Και όταν τελικά την αποκτήσεις θα έχεις καταλάβει ότι είσαι σε καλό δρόμο.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Ευαγγελία Βεργανελάκη - Σύμβουλος Ψ.Υγείας

Ευαγγελία Βεργανελάκη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Πτυχιούχος της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου Αθηνών.  Εξειδίκευση Association for Coaching Accredited.