αυτοεκτίμηση

Η αυτοεκτίμηση είναι μια από τις πλέον πολυσυζητημένες έννοιες στον κόσμο της ψυχολογίας και όχι μόνο. Όλοι μας πλάθουμε ένα ομοίωμα του εαυτού μας και με βάση αυτό, αλληλεπιδρούμε τόσο με την ίδια τη βάση μας όσο και με το περιβάλλον μας. Πιο αναλυτικά, ο καθένας μας έχει ένα αίσθημα αξίας για τον εαυτό του, θετικό ή αρνητικό.

Η θετική ή αρνητική στάση που υιοθετεί ένα άτομο για τον εαυτό του συνίσταται από ιδέες, συναισθήματα, εικόνες που έχουν συλλεχθεί κατά την διάρκεια της ζωής του και έχουν παγιωθεί με τρόπο που εξωτερικεύονται μέσω της συμπεριφοράς.

 Ποιός είναι ο τρόπος εξωτερίκευσης της αξίας που δίνουμε στον εαυτό μας, αλλά και στους άλλους;

Μα, φυσικά, η επικοινωνία. Η επικοινωνία είναι ένα πολύπλευρο εργαλείο, καθώς αποτελεί το μέτρο που δύο άτομα αποδίδουν την αξία του εαυτού, ο ένας του άλλου, αλλά είναι επίσης και το εργαλείο μέσω του οποίου μπορεί να αλλάξει η εκτίμηση της αξίας του ατόμου. Μέσω, δηλαδή, της αλληλεπίδρασης, τα άτομα τείνουν να υιοθετούν κάποιες συμπεριφορικές τακτικές, οι οποίες καταδεικνύουν το επίπεδο της εκτίμησης που τρέφουν για τον εαυτό τους και κατ΄επέκταση για τους άλλους.

Παρακάτω, αναφέρονται επιγραμματικά κάποιες ιδέες και στάσεις ζωής, οι οποίες κινητοποιούν τα άτομα τόσο με υψηλή όσο και με χαμηλή αίσθηση αυτοεκτίμησης:

  • Υψηλή αυτοεκτίμηση
  • Πιστεύω στις ικανότητες μου.
  • Επιτρέπω στον εαυτό μου να ζητήσει βοήθεια από τους άλλους.
  • Σέβομαι την αξία των άλλων.
  • Εκμεταλλεύομαι τις γνώσεις που μου προσφέρει η «κρίση» και τις μετατρέπω σε εφόδια.
  • Διακινδυνεύω, προσαρμόζομαι και βρίσκω νέες λύσεις.
  • Παραδέχομαι ότι αισθάνομαι κατάπτωση, δεν είμαι «υπεράνθρωπος!».
  • Αντιμετωπίζω ρεαλιστικά και με συμπόνια τη ζωή.
  • Πιστεύω ότι μπορώ να τα καταφέρω ώστε να παίρνω σημαντικές αποφάσεις μόνος μου.
  • Χαμηλή αυτοεκτίμηση
  • Προσδιορίζω την αξία μου με βάση τις αντιδράσεις των άλλων.
  • Έχω κανόνες αντίθετους από αυτά που αισθάνομαι.
  • Το άγχος είναι ο καλύτερος «φίλος» μου.
  • Καταδικάζω τον εαυτό μου για τις εκάστοτε δυσκολίες.
  • Προσδιορίζω την αξία μου με βάση τις αντιδράσεις των άλλων.
  • Έχω κανόνες αντίθετους από αυτά που αισθάνομαι.
  • Το άγχος είναι ο καλύτερος «φίλος» μου.
  • Καταδικάζω τον εαυτό μου για τις εκάστοτε δυσκολίες.

 Πώς όμως μπορούμε να ενισχύσουμε την αυτοεκτίμηση μας;

Μέσω της ψυχοθεραπείας έχουμε την ευκαιρία να αποκτήσουμε την ικανότητα να δίνουμε αξία στον εαυτό μας και να τον μεταχειριζόμαστε με αξιοπρέπεια, αγάπη και αλήθεια. 

Αξίζει να το προσπαθήσουμε!

Συγγραφή Άρθρου

Μαρία Λαΐου
Κλινική και Κοινοτική Ψυχολόγος
Επικοινωνία: 6986823375
Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Κατάθλιψη, άγχος και ψυχοθεραπεία
Κατάθλιψη και ψυχοθεραπεία

Ως επαγγελματίας ψυχικής υγείας σχετίζομαι πολύ συχνά με άτομα που υποφέρουν από καταθλιπτικές ή αγχώδεις συνδρομές. Τις περισσότερες φορές τα πρόσωπα αυτά παρουσιάζονται πολύ καλά διαβασμένα και έχοντας πληροφορηθεί, κυρίως από το διαδίκτυο, αναφέρονται στη συσχέτιση της ισορροπίας των νευροδιαβιβαστών και της αλλοίωσης των νευρωνικών κυκλωμάτων στην εμφάνιση της κατάθλιψης.

Συναισθηματική πείνα
Συναισθηματική πείνα

Πώς ορίζεται η συναισθηματική πείνα;

Ως συναισθηματική πείνα ορίζεται η κατανάλωση φαγητού που προκύπτει όχι από βιολογική πείνα, αλλά ως αποτέλεσμα διάφορων αρνητικών συναισθημάτων, όπως η λύπη, ο θυμός,το άγχος και η ανία. Συχνά, η συγκεκριμένη συμπεριφορά οδηγεί σε ενοχή, ένα ακόμα αρνητικό συναίσθημα και έτσι οδηγούμαστε σε έναν φαύλο κύκλο, που είναι πιθανό να οδηγήσει σε αύξηση του σωματικού βάρους.

Τί είδους επικοινωνιακές μπλόφες σκαρώνουμε οι άνθρωποι
επικοινωνιακές μπλόφες

Η έκφραση «τί παιχνίδι παίζεις;» είναι αυτή που χρησιμοποιείται συχνά, όταν κάποιος νιώθει ότι ξεγελάστηκε ή αδικήθηκε από ένα άλλο άτομο. Το παράδοξο, ωστόσο, είναι ότι o θεμελιωτής της Συναλλακτικής ανάλυσης, Eric Berne, υποστήριξε πως κάποτε όλοι μας υπήρξαμε πρωταγωνιστές σε ένα τέτοιο θεατρικό σανίδι, όπου η παράσταση, διέφερε κατά πολύ από το πραγματικό σενάριο των ζωών μας. 

Η καλοκαιρινή εκδοχή της Εποχιακής Κατάθλιψης
εποχιακή κατάθλιψη

Όλες οι εποχές του χρόνου μπορούν να δώσουν το έναυσμα για την εκδήλωση καταθλιπτικών συμπτωμάτων. Η Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή (Seasonal Affective Disorder – SAD), είναι μια διαταραχή που αφορά την κατ’επανάληψη εκδήλωση καταθλιπτικών επεισοδίων σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους του έτους. Η συγκεκριμένη διαταραχή εκδηλώνεται σε μεγαλύτερο βαθμό τους χειμερινούς μήνες.

Πρώτα σε πωλήσεις βιβλία

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares