κατάθλιψη

Σύμφωνα με έρευνες του Παγκύπριου Οργανισμού Υγείας, ένα στα τέσσερα άτομα θα βιώσει συμπτώματα κατάθλιψης κάποια στιγμή της ζωής του και αν και η κατάθλιψη θεωρείται μια σοβαρή ψυχική διαταραχή, είναι εύκολα θεραπεύσιμη, ειδικότερα εάν υπάρχει υποστήριξη από το περιβάλλον του ατόμου που υποφέρει από αυτήν.

Αν έχετε κάποιο αγαπημένο πρόσωπο που υποφέρει από κατάθλιψη, είναι πολύ πιθανό να έχετε αναρωτηθεί πως μπορείτε να το κάνετε να νιώσει καλύτερα και ίσως να έχετε δοκιμάσει κάποιες τακτικές και να έχετε απογοητευθεί.

Συμπτώματα κατάθλιψης

Αρχικά, για να μπορέσετε να βοηθήσετε το αγαπημένο σας πρόσωπο θα πρέπει να είσαστε σε θέση να αναγνωρίσετε τα συμπτώματα της κατάθλιψης τα οποία περιλαμβάνουν αλλαγή στη διάθεση (το άτομο δείχνει στεναχωρημένο τις περισσότερες ώρες της μέρας), ανηδονία (δεν απολαμβάνει πλέον τα πράγματα που έκανε στο παρελθόν ούτε έχει διάθεση να συναναστραφεί με άλλα άτομα που συναναστρεφόταν παλαιότερα), έχει μειωμένη ή αυξημένη όρεξη για φαγητό, αϋπνία ή υπερυπνία, αίσθημα κόπωσης και έλλειψη ενέργειας σχεδόν κάθε μέρα, αντιμετωπίζει δυσκολίες στη συγκέντρωση και στη μνήμη, έχει αίσθημα αναξιότητας και ενοχής, έχει τάσεις αυτοκτονικού ιδεασμού.

Είναι σημαντικό να δημιουργήστε ένα ασφαλές περιβάλλον για το αγαπημένο σας πρόσωπο, να του δείξτε την αγάπη σας και ότι θα είστε εκεί όταν σας χρειάζεται.

Κινητοποίηση και κοινωνικοποίηση!

Προσπαθήστε να το κινητοποιήσετε, να κάνει κάτι παρά να κλειστεί στο σπίτι. Η κοινωνικοποίηση θα το βοηθήσει να αποτρέψει τις αρνητικές σκέψεις. Επίσης μπορείτε να του προτείνετε να κάνετε μαζί γυμναστική, η οποία έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να ανακουφίσει άτομα που υποφέρουν από κατάθλιψη.

Να θυμάστε ότι είναι πολύ πιθανό και εσείς να βιώσετε κούραση, απογοήτευση, εξάντληση, ακόμα και θυμό κάποιες φορές. Είναι σημαντικό να φροντίζετε τον εαυτό σας έτσι ώστε να μπορέσετε να στηρίξετε το αγαπημένο σας πρόσωπο.

Επίσης θυμηθείτε ότι ένα από τα συμπτώματα της κατάθλιψης είναι η έλλειψη ενδιαφέροντος σε πράγματα που το άτομο έκανε στο παρελθόν. Μην το παίρνετε προσωπικά αν δεν απολαμβάνει κάποια πράγματα που κάνατε μαζί στο παρελθόν.

Μύθοι σχετικά με την κατάθλιψη

Βοηθήστε το άτομο να αντιληφθεί κάποιους μύθους για την κατάθλιψη όπως “αυτοί που έχουν κατάθλιψη είναι αδύναμοι”, “η κατάθλιψη δεν είναι θεραπεύσιμη”, “η κατάθλιψη θα περάσει από μόνη της εάν δεν μιλάς για αυτήν”, ή “η θεραπεία μπορεί να γίνει εξάρτηση για αυτό είναι καλύτερα να το περάσεις μόνος σου”.

Ενθάρρυνση για έναρξη ψυχοθεραπείας

Ενθαρρύνετε το αγαπημένο σας πρόσωπο να αρχίσει θεραπεία με κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας, ειδικότερα εάν υπάρχουν τάσεις αυτοκτονικού ιδεασμού. Συνήθως τα άτομα που υποφέρουν από κατάθλιψη δεν έχουν το κίνητρο να αρχίσουν θεραπεία. Σε αυτή την περίπτωση η ενθάρρυνση από τα αγαπημένα του πρόσωπα μπορεί να φανεί βοηθητική.

Αυτοκτονικός ιδεασμός

Όταν αντιληφθείτε ότι υπάρχει αυτοκτονικός ιδεασμός ακούστε το αγαπημένο σας πρόσωπο προσεκτικά χωρίς να το επικρίνετε και αποφύγετε να το αφήσετε μόνο του.

Αποφύγετε τις φράσεις όπως: “Όλα είναι στο μυαλό σου, σκέψου πιο θετικά”, “σταμάτα να αισθάνεσαι άσχημα για τον εαυτό σου”, “καταλαβαίνω πως νιώθεις, νιώθω και εγώ μελαγχολία κάποιες φορές”, “ασχολείσαι μόνο με τον εαυτό σου”, “κανείς δεν είπε ότι η ζωή είναι εύκολη και δίκαιη”.

Υποστηρικτικές φράσεις

Σε αντίθεση, χρησιμοποιήστε φράσεις όπως: “δεν είσαι μόνος σου σε αυτό”, “είσαι σημαντικός για μένα”, “εάν έχεις κατάθλιψη δε σημαίνει ότι είσαι αδύναμος ή τρελός”, “θα είμαι εδώ για σένα”, “δεν μπορώ να καταλάβω ακριβώς αυτό αυτό που νιώθεις όμως θα προσπαθήσω να καταλάβω”.

Συγγραφή Άρθρου

Θεογνωσία Μεϊτανή
Ψυχολόγος με Εξειδίκευση στην Συμβουλευτική Ψυχολογία
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Το άγχος της επιστροφής στο σχολείο
άγχος, σχολείο

Το άγχος λόγω της επιστροφής στο σχολείο είναι αρκετά συχνό. Το μεγάλο διάστημα στο οποίο τα παιδιά δεν έχουν μια ρουτίνα ή ένα πρόγραμμα λόγω των καλοκαιρινών διακοπών, μπορεί να προκαλέσει μεγάλο άγχος στη σκέψη ότι θα ξεκινήσει ξανά το σχολείο. 

Ψυχική ανθεκτικότητα μέσα από τις δυσκολίες
ψυχική ανθεκτικότητα

Πολλές φορές συναντάμε άτομα να επιτυγχάνουν όσα επιθυμούν και να είναι ευτυχισμένα. Αυτό που πολλοί μπορεί να πιστεύουν είναι ότι αυτά τα άτομα δεν έχουν συναντήσει κάποια δυσκολία στην πορεία τους προς την επίτευξη των στόχων τους, ότι ο δικός τους δρόμος ήταν εύκολος.

Τρόποι ψυχολογικής αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών
φυσικές καταστροφές, αντιμετώπιση

Με αφορμή της δύσκολες στιγμές που περνούν οι συνάνθρωποι μας, αξίζει να πούμε ότι σε τέτοιες καταστάσεις ο πόνος είναι σωματικός, αλλά και ψυχικός. 

Τί μας οδηγεί στην αναβλητικότητα και πώς μπορούμε να τη σταματήσουμε;
αναβλητικότητα

Με τον όρο αναβλητικότητα εννοούμε τη διαδικασία κατά την οποία δημιουργούμε λόγους για τους οποίους μπορούμε να αφήσουμε σημαντικά πράγματα για αργότερα και να δώσουμε προτεραιότητα σε άλλα πράγματα, λιγότερο σημαντικά και πιο ευχάριστα για μας. 

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares