ψυχολόγος

Αν κάτι σε δυσκολεύει για πολύ καιρό

Όλοι μας ταλανιζόμαστε στην καθημερινότητα μας από προβλήματα, μικρότερης ή μεγαλύτερης σημασίας. Είτε αφορούν την διεκπεραίωση της καθημερινότητας μας, είτε τις σχέσεις μας με τους γύρω μας, είτε τη σχέση μας με τον ίδιο μας τον εαυτό, τα προβλήματα αυτά μπορεί να πάρουν το χαρακτήρα του σημαντικού και ανεπίλυτου όταν παλεύουμε με αυτά για μακρύ χρονικό διάστημα, χωρίς να σημειώσουμε μια πρόοδο ως προς την επίλυση τους.

Το πόσο διάστημα θεωρείται μακρύ, είναι συνήθως υποκειμενικό. Έχει να κάνει με το πότε αρχίζουν να μας κουράζουν, να μας φθείρουν και να μας δίνουν την αίσθηση ότι κινούμαστε σε ένα φαύλο κύκλο. Η συνειδητοποίηση ότι δεν μπορούμε μόνοι μας να βρούμε μια άκρη μπορεί να μας οδηγήσει στο να ζητήσουμε τη βοήθεια ενός ειδικού.

Αν το άγχος σε καταβάλει

Από τα πιο κοινά προβλήματα που μπορούν να μας οδηγήσουν στην πολυθρόνα ενός ψυχολόγου είναι το άγχος. Αν και φυσιολογική ψυχοσωματική αντίδραση, το άγχος μπορεί, αν γίνει οξύ και παρατεταμένο, να μας καταβάλει, σε βαθμό που να κάνει την καθημερινότητα μας άκρως δυσλειτουργική και ψυχοφθόρα. Ενδεικτικά συμπτώματα άγχους που μπορεί να μας προβληματίσουν σε βαθμό να αναζητήσουμε την συνδρομή ενός ψυχολόγου είναι:

  • Σωματικές ενοχλήσεις (ταχυκαρδίες, δύσπνοιες, ψυχοσωματικές ενοχλήσεις, δερματικά προβλήματα)
  • Γνωστικές Ενοχλήσεις (δυσκολία συγκέντρωσης, αρνητικές σκέψεις, σύγχυση, δυσκολία στη λήψη αποφάσεων, υπερβολική ανάλυση των πραγμάτων)
  • Συναισθηματικές Δυσκολίες (εκνευρισμός, ανυπομονησία, έντονος θυμός ή στεναχώρια, νευρικότητα, επίπεδο συναίσθημα)
  • Συμπεριφορικές δυσκολίες (έντονο κλάμα, επαναλαμβανόμενες κινήσεις, τρέμουλο, τάσεις απομόνωσης)

Αν έχεις μια τραυματική εμπειρία

Ένα ακραίο και οδυνηρό συμβάν στη ζωή μας μπορεί να αποκτήσει τραυματικό χαρακτήρα. Αυτό σημαίνει ότι έχει διαλυθεί η αίσθηση ασφάλειας και νιώθουμε συνεχώς αβοήθητοι σε έναν επικίνδυνο κατά την κρίση μας κόσμο. Ως τραυματικές αναφέρονται συνήθως οι εμπειρίες που έχουν απειλήσει τη ζωή μας ή την ασφάλεια μας ή έχουν συνθλίψει τα ως τότε δεδομένα μας. Ως τραύμα αναφέρεται κυρίως το πως βίωσε κάποιος μια κατάσταση και όχι στην ίδια την κατάσταση.

Όσο πιο φοβισμένος και αβοήθητος ένιωσε κάποιος σε μια κατάσταση τόσο πιθανότερο είναι να έχει καταστεί τραυματική. Ακραία γεγονότα όπως το να έχει πέσει θύμα ληστείας, να έχει υποστεί κακομεταχείριση, να έχει πέσει θύμα κακοποίησης, να έχει βιώσει πόλεμο μπορεί έχουν αποκτήσει τραυματικό χαρακτήρα.

Δεν είναι ποτέ αργά να δουλέψουμε θεραπευτικά μια τραυματική εμπειρία. Η ψυχοθεραπεία διαθέτει μεθόδους και τεχνικές με τις οποίες μπορεί προσεγγίσει τραυματικές εμπειρίες και να βοηθήσει τους θεραπευόμενους να επουλώσουν - στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό - τραύματα του παρελθόντος, προκειμένου να έχουν μια καλύτερη ποιότητα ζωής.

Αν διανύεις μια μεταβατική περίοδο ή δύσκολη φάση ζωής

Οι μεταβατικές περίοδοι της ζωής μας μπορεί να αυξήσουν το άγχος και την ανασφάλεια μας καθώς αφήνουμε μια γνώριμη κατάσταση για να προχωρήσουμε μια καινούρια, σε μεγάλο βαθμό άγνωστη περιοχή. Η μετάβαση από τις σπουδές στην αγορά εργασίας, η είσοδος στο στρατό, η μετακόμιση σε μια νέα χώρα, ένας χωρισμός ή μια απόλυση μπορεί να αποτελέσουν δύσκολες περιόδους ζωής για κάποιους ανθρώπους.

Για αρκετά άτομα αυτές οι μεταβάσεις συνοδεύονται από αρκετή ανασφάλεια και άγχος καθώς διαταράσσεται η οικειότητα της καθημερινότητας τους και χρειάζεται να προσαρμοστούν σε νέα, συχνά απαιτητικά, δεδομένα. Πολλοί άνθρωποι ωφελούνται σε αυτές τις φάσεις από την συνεργασία με έναν ψυχολόγο καθώς ενθαρρύνονται να ανακαλύψουν τις δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες αλλά παράλληλα μαθαίνουν να διαχειρίζονται και το αναδυόμενο άγχος τους.

Αν νιώθεις θλιμμένος για πολύ καιρό

Η δυσκολία ή αδυναμία να βιώσουμε θετικά συναισθήματα μπορεί να είναι εξίσου δυσάρεστη με την δυσκολία να αποβάλλουμε τα αρνητικά συναισθήματα. Αν νιώθουμε θλίψη για μεγάλο χρονικό διάστημα και δεν μπορούμε να νιώσουμε θετικά συναισθήματα ή όταν τα νιώθουμε κρατάνε πολύ λίγο, σίγουρα μας προβληματίζει. Ιδιαίτερα αν μας καταβάλλουν αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό μας, το μέλλον μας και την ζωή μας γενικότερα.

Η πεσμένη διάθεση μπορεί να μην είναι συγκυριακή κατάσταση αλλά προάγγελος μιας καταθλιπτικής πορείας που σίγουρα είναι χρήσιμο να την αξιολογήσει ένας ειδικός. Αν διαπιστώνουμε ότι συχνά επιλέγουμε να αποσυρθούμε από δραστηριότητες και ότι τίποτα δεν μας ευχαριστεί είναι ίσως χρήσιμο να ζητήσουμε βοήθεια

Αν δεν πιστεύεις στον εαυτό σου

Η έλλειψη εμπιστοσύνης στον εαυτό μας και στις δυνατότητες μας είναι μια στάση που σίγουρα μπορεί να μας στερήσει ευκαιρίες στη ζωή μας. Η δυσκολία να αντιμετωπίσουμε την ζωή με αυτοπεποίθηση είναι ένα χαρακτηριστικό που έχει χτιστεί μέσα στο χρόνο και χρειάζεται προσπάθεια για να αλλάξει. Τραυματικές εμπειρίες του παρελθόντος, έλλειψη εμπιστοσύνης από τους κοντινούς μας ανθρώπους, υπερπροστατευτικό οικογενειακό περιβάλλον μπορεί να είναι μερικοί από τους λόγους που μπορούν να συμβάλλουν στην έλλειψη εμπιστοσύνης στον εαυτό μας και τις δυνατότητες μας. Οι άνθρωποι που στερούνται αυτοπεποίθησης γνωρίζουν πόσο δύσφορη μπορεί να καταστεί η καθημερινότητα τους καθώς η στάση αυτή διαποτίζει κάθε στιγμή της ζωής τους.

Αν αντιμετωπίζεις προβλήματα στις σχέσεις σου

Είναι αλήθεια πως η ποιότητα των διαπροσωπικών μας σχέσεων έχει ένα μεγάλο αντίκτυπο στην ευτυχία μας. Νιώθουμε καλά όταν οι σχέσεις με τα σημαντικά πρόσωπα της ζωής μας είναι ισορροπημένες. Δυσλειτουργικές ή προβληματικές σχέσεις στη ζωή μας συχνά επιφέρουν αύξηση του άγχους ή της κατάθλιψης και αναπαράγουν έναν φαύλο κύκλο, όπου μπορεί να συμβάλουμε στην συντήρηση των προβλημάτων που κατά βάθος επιθυμούμε να λύσουμε.

Η βελτίωση των διαπροσωπικών μας σχέσεων μπορεί να αφορά τη σχέση μας με σύντροφο, με παιδιά, με γονείς , με φίλους ή συναδέλφους. Είναι σημαντικό και αρκετές φορές αναγκαίο να αναζητήσουμε το κατάλληλο είδος θεραπείας, ανάλογα με τη φύση του προβλήματος που αντιμετωπίζουμε. Εκτός από την ατομική θεραπεία, μπορεί να αναλογιστούμε τη θεραπεία ζεύγους ή την οικογενειακή θεραπεία.

Αποκτήστε το βιβλίο Το Ψυχοθεραπευτικό Ταξίδι, από το εξειδικευμένο βιβλιοπωλείο Ψυχολογίας της Πύλης μας

Συγγραφή Άρθρου

Βάλια Παυλίδου - Ψυχολόγος

Βάλια Παυλίδου: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Η Βάλια Παυλίδου είναι ψυχολόγος Γνωστικής Συμπεριφορικής Κατεύθυνσης και εργάζεται από το 2011 ιδιωτικά στην Θεσσαλονίκη παρέχοντας ψυχοθεραπεία και συμβουλευτική σε ενήλικες.

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πώς η υπερβολική χρήση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης μειώνει τις κοινωνικές μας δεξιότητες;
διαδικτυακή εξάρτηση

Το διαδίκτυο αποτελεί πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας μας. Επικοινωνούμε, προβάλουμε τον εαυτό μας ή τη δουλειά μας, ενημερωνόμαστε, διασκεδάζουμε, δουλεύουμε. Όλα γίνονται πλέον και διαδικτυακά, πιο εύκολα, πιο γρήγορα, πιο ανέξοδα.
Η χρήση του διαδικτύου έχει σίγουρα θετικά οφέλη: σύμφωνα με έρευνες που διεξήχθησαν στο εξωτερικό 39% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι αισθάνονται πιο κοντά στους φίλους τους λόγω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ενώ ένα 26% δηλώνει πως πιστεύει πως έχει πιο πολλούς φίλους λόγω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Πώς να ΜΗΝ σκέφτεσαι για το πέρασμα του χρόνου
πέρασμα του χρόνου

Ο χρόνος κυλάει για όλους. Κυλάει το ίδιο όπως κυλούσε χθες και προχθές και χρόνια πριν. Και πάντα έτσι θα ρέει, με την ίδια σταθερή ταχύτητα αλλάζοντας, όμως, τα πάντα στο πέρασμα του. Αλλάζοντας και εμάς μαζί. Αφορμή για να αναφερθώ στο πέρασμα του χρόνου και πως μας επηρεάζει παίρνω μέσα από τους ανθρώπους, την αγωνία των οποίων μοιράζομαι καθημερινά.

Αντιμετωπίζω το άγχος στην δουλειά - Οργανώνω το χρόνο μου και τις εργασίες μου
Άγχος στη δουλειά

Η οργάνωση της δουλειάς και του χρόνου μας, αφορά στο πως και αν βάζουμε στόχους, προτεραιότητες, πως μοιράζουμε το χρόνο και τις δουλειές μας, πως αξιοποιούμε με τον βέλτιστο τρόπο τους πόρους μας και πως αξιολογούμε το παραχθέν έργο. Όσο καλύτερα οργανώνουμε τη δουλειά μας αλλά και τη ζωή μας τόσο λιγότερο μας αγχώνει ο χρόνος. Η οργάνωση μας βοηθάει να ξέρουμε αν και τι θα προλάβουμε να κάνουμε.

Αντιμετωπίζω το άγχος στην δουλειά - Βελτιώνω τον τρόπο που επικοινωνώ
Εργασιακό Άγχος

Στο προηγούμενο άρθρο με τίτλο: «Αντιμετωπίζω το άγχος στην δουλειά: Αλλάζω τις αρνητικές σκέψεις μου» αναλύσαμε αρνητικά μοτίβα σκέψης στον εργασιακό χώρο που μπορεί να αυξήσουν το άγχος μας καθώς και τρόπους με τους οποίους μπορούμε να τα περιορίσουμε. Στο παρόν άρθρο θα εστιάσουμε στον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε στον εργασιακό μας χώρο και πως αυτός μπορεί να σχετίζεται με άγχος.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares