Θετικά συναισθήματα

Η θετική ψυχολογία, το κύριο στοιχείο της οποίας είναι το θετικό συναίσθημα και η ορθή διαχείρισή του, έχει πολλές πρακτικές εφαρμογές στην καθημερινότητα καθώς και ποικίλες θετικές συνέπειες στα άτομα, στην προσωπική, στην επαγγελματική ζωής τους  και στις διαπροσωπικές τους σχέσεις. 

Η  βίωση, ωστόσο, αρνητικών συναισθημάτων  μας κάνει να βλέπουμε «το δέντρο και να χάνουμε το δάσος». Αντίθετα, τα θετικά συναισθήματα, διευρύνουν και εμβαθύνουν  την προσοχή και την αντίληψή μας.

Επιπρόσθετα, τα συναισθήματα θετικής υφής κάνουν τη σκέψη μας πιο ευέλικτη και πιο δημιουργική, βελτιώνουν την υγεία μας και μας βοηθούν να υπερνικήσουμε τα αρνητικά συναισθήματα κάνοντάς μας πιο ανθεκτικούς απέναντι σε αυτά.

Πως μπορούμε να αποκτήσουμε τα τόσο πολύτιμα θετικά συναισθήματα;

Υπάρχουν  διάφοροι πρακτικοί τρόποι μέσα από τους οποίους μπορούμε να φέρουμε τα θετικά συναισθήματα στη ζωή μας. Ο πρώτος τρόπος  σχετίζεται με τις τεχνικές χαλάρωσης. Αυτές οι τεχνικές περιλαμβάνουν το διαλογισμό, τη γιόγκα και τις ασκήσεις χαλάρωσης των μυών. Το κύριο θετικό συναίσθημα που «δημιουργείται» με τις συγκεκριμένες τεχνικές είναι η ευχαρίστηση. Η ευχαρίστηση αντιστρέφει τα αρνητικά συναισθήματα και κάνει το άτομο ανθεκτικό απέναντι σε αυτά. Συγγενικές δραστηριότητες του διαλογισμού και της γιόγκα είναι επίσης η προσευχή και οι επισκέψεις στο φυσικό περιβάλλον, δραστηριότητες  οι οποίες έχουν σκοπό να ηρεμήσουν και να γαληνέψουν την ανθρώπινη ψυχή. 

Ένας άλλος τρόπος μέσα από τον οποίο διαμορφώνονται θετικά συναισθήματα αφορά στην ανεύρεση του θετικού νοήματος. Αυτό λειτουργεί με δύο τρόπους. Με την εμφύσηση θετικής αξίας σε καθημερινά γεγονότα και τη στοχοθέτηση και επίτευξη ρεαλιστικών στόχων. Μια άλλη τεχνική έχει να κάνει απλά με το να χαμογελά κανείς. Οι ανθρώπινοι εγκέφαλοι δεν ξεχωρίζουν τη διαφορά μεταξύ ενός αληθινού και ενός ψεύτικου χαμόγελου. Έτσι λοιπόν,  όταν κάποιος χαμογελά προσποιητά,  ο εγκέφαλός του ανταποκρίνεται με τον ίδιο τρόπο που θα ανταποκρινόταν αν χαμογελούσε αληθινά (απελευθερώνει «θετικές χημικές ουσίες»).

Ένας ακόμη τρόπος μέσα από τον οποίο οι άνθρωποι μπορούν να αποκομίσουν θετικά συναισθήματα είναι από τη διενέργεια πράξεων και δραστηριοτήτων  που τους ευχαριστούν. Η δημιουργικότητα, επίσης, η πραγματοποίηση  δηλαδή δημιουργικών πράξεων αποτελεί πάντα μια συναισθηματικά ανυψωτική διαδικασία.

Δημιουργικός μπορεί να είναι κανείς είτε κάνοντας μια όμορφη ζωγραφιά είτε μαγειρεύοντας ένα  όμορφο δείπνο. Ένα άλλο στοιχείο το οποίο θα πρέπει να φροντίζουν οι άνθρωποι για να έχουν θετικά συναισθήματα είναι η φυσική τους κατάσταση. Η καλή και υγιεινή διατροφή σε συνδυασμό με την άσκηση  κάνει τα άτομα πιο υγιή και κατά προέκταση πιο ευτυχισμένα.

Επιπρόσθετα, η όσο το δυνατόν καλύτερη αξιοποίηση των χρημάτων τους  είναι ένας άλλος τρόπος μέσα από τον οποίο τα άτομα μπορούν να αποκτήσουν  ευχάριστες εμπειρίες. Οι χρηματικές απολαβές των ατόμων θα πρέπει να προέρχονται,  βέβαια,   από επαγγελματικές καριέρες και εργασίες  τις οποίες  αγαπούν  και  έχουν  επιλέξει συνειδητά. Τούτο θα τους εξασφαλίσει μεγαλύτερη εργασιακή ικανοποίηση,  αλλά και γενικότερη ικανοποίηση στη ζωή τους. Πέρα όμως από την εργασία, τα άτομα  θα πρέπει να φροντίζουν  να διαχειρίζονται  σωστά και  τον ελεύθερο χρόνο τους. Μπορεί λοιπόν να επιλέγουν να παρακολουθούν  ευχάριστα και ψυχαγωγικά προγράμματα στην τηλεόραση, ενδιαφέρουσες ταινίες στο σινεμά ή στο σπίτι τους, καθώς και θεατρικές ή μουσικές παραστάσεις που να τους διασκεδάζουν και να τους δημιουργούν ευχάριστα συναισθήματα.

Η ενασχόληση με την πνευματική ανάπτυξη θα πρέπει να είναι στα πλαίσια των ενδιαφερόντων των ατόμων. Μέσα από την πνευματική ανάπτυξη τα άτομα έχουν τη δυνατότητα να μαθαίνουν καινούργια πράγματα και να διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες.

Η πνευματική ανάπτυξη των ατόμων μπορεί να επιτευχθεί αν τα άτομα είναι φιλοπερίεργα και φιλομαθή, αν επιθυμούν δηλαδή να μαθαίνουν καινούργιες πληροφορίες. Η φιλομάθεια των ατόμων είναι εξαιρετικά ευεργετική όχι μόνο γιατί διευρύνει τον πνευματικό τους κόσμο, αλλά και γιατί τους απομακρύνει από την ανία,  τους εξιτάρει το ενδιαφέρον και τους χαρίζει την ευχαρίστηση να ξεφεύγουν από τη ρουτίνα. 

Οι άνθρωποι,  τέλος,  θα πρέπει να επικεντρώνονται στις θετικές εμπειρίες τους και στο πόσο καλά αισθάνονται με τον εαυτό τους. Μπορούν δηλαδή να θέτουν κάθε μέρα μικρούς στόχους, η επίτευξη των οποίων θα είναι σε θέση να τους  προκαλέσει θετικά συναισθήματα. Καταφέρνοντας να πραγματοποιήσουν,  λοιπόν,  αυτούς τους στόχους όχι μόνο θα αποκομίζουν  θετικά συναισθήματα αλλά και μια θετική αντίληψη για τον εαυτό τους.

Παραδείγματα τέτοιων μικρών στόχων που γεννούν θετικά συναισθήματα μπορούν να είναι το να κάνει κανείς ένα ζεστό μπάνιο, το να ακούσει μουσική, το να χαλαρώσει στον ήλιο-το ηλιακό φως παράγει τη βιταμίνη D που φαίνεται να σχετίζεται με την εποχιακή κατάθλιψη-το να φάει ένα όμορφο γεύμα, το να προσκαλέσει έναν φίλο και άλλες τέτοιου τύπου δραστηριότητες.

Πέρα από τους μικρούς στόχους,  οι άνθρωποι μπορούν να στοχεύσουν και σε κάποιον μεγαλύτερο στόχο, η εκπλήρωση του οποίου θα τους επιφέρει χαρούμενα συναισθήματα. Η διαδικασία προς την επίτευξή του μπορεί να τους  δώσει την αίσθηση τόσο του ότι αξίζουν οι ίδιοι όσο και ο στόχος που έχουν θέσει. Ο μεγάλος στόχος τους μπορεί να επιτευχθεί μέσα από την πραγματοποίηση μικρότερων  καθημερινών στόχων.

Συγγραφή Άρθρου

Θαρινή Δημητράσκου
Ψυχολόγος, Msc Οργανωτικής και Οικονομικής Ψυχολογίας
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Τι είναι η δημιουργικότητα;
δημιουργικότητα

Η δημιουργικότητα μπορεί να οριστεί ως η τάση των ανθρώπων να παράγουν ή να αναγνωρίζουν νέες ιδέες που μπορεί να είναι χρήσιμες:

α) στην επίλυση προβλημάτων (π.χ. επιστημονικές ή άλλες ανακαλύψεις)

β) στην επικοινωνία με τους άλλους ανθρώπους (π.χ. τάση για μετάδοση καινοτόμων αξιών)

γ) στην ψυχαγωγία (π.χ. καλλιτεχνικά έργα μουσικής, ποίησης, λογοτεχνίας κλ.) 

Διαταραχή Cotard
Διαταραχή Cotard

Μια από τις πιο περίεργες και πιο σπάνιες νοητικές διαταραχές που έχουν μελετηθεί επιστημονικά είναι η Διαταραχή Cotard, γνωστή επίσης και ως Ψευδαίσθηση Cotard, ως Σύνδρομο Ζωντανού Πτώματος ή ως Μηδενιστική Ψευδαίσθηση. Οι άνθρωποι που πάσχουν από αυτή τη κατάσταση τείνουν να έχουν την εσφαλμένη και ψευδαισθητική εντύπωση ότι είναι νεκροί, ότι είναι εν μέρει νεκροί ή ότι δεν υπάρχουν.

Βιβλιοθεραπεία

Η βιβλιοθεραπεία έχει να κάνει με τη χρήση των βιβλίων για θεραπευτικούς σκοπούς. Το κατάλληλο γραπτό υλικό ή τα κατάλληλα βιβλία μπορούν  να αποτελέσουν   μέσο  για την επίλυση  απλών προβλημάτων (συναισθηματικών ή συμπεριφορικών), να βοηθήσουν  στη θεραπεία ψυχικών ασθενειών και δυσλειτουργιών και να λειτουργήσουν επικουρικά και συμπληρωματικά σε διάφορες ψυχοθεραπείες.

Κατάθλιψη στην τρίτη ηλικία

Η κατάθλιψη, η οποία  αποτελεί μια από τις πιο συνηθισμένες συναισθηματικές διαταραχές,  προσβάλλει περισσότερα από 34 εκατομμύρια άτομα όλων των ηλικιών κάθε χρόνο.  Μπορεί να συμβεί στον καθένα ανεξάρτητα από την  ηλικία, το φύλο ή την κοινωνικοοικονομική του κατάσταση.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :