Κατάθλιψη

Για να βεβαιωθεί κανείς ότι πράγματι υπάρχει κατάθλιψη χρειάζεται:
1. Να αποκλείσει

Άλλα προβλήματα υγείας (π.χ. αναιμία, έλλειψη κάποιων βιταμινών-στοιχείων), χρόνιοι πόνοι ή χρόνια κόπωση, παρενέργειες τυχόν φαρμακευτικής αγωγής (π.χ για καρδιά, πίεση, χοληστερίνη, ορμονικές θεραπείες). Βέβαια μερικά φάρμακα απλά χειροτερεύουν μια προϋπάρχουσα κατάθλιψη. 

Σε μεγαλύτερες ηλικίες, την περίπτωση άνοιας ή άλλων νευρολογικών παθήσεων που ξεκινούν πολύ ύπουλα και συχνά μοιάζουν με κατάθλιψη. Μια διαφορά είναι ότι σε αυτές τις περιπτώσεις το άτομο έχει θέματα με την πρόσφατη-βραχυπρόθεσμη μνήμη, με το γράψιμο, την ομιλία ή την κίνηση και τα αντιμετωπίζει με απάθεια.  Ενώ το άτομο που έχει κατάθλιψη ανησυχεί και στενοχωριέται που δεν θυμάται. Πάντως αν υπάρχει ιστορικό στην οικογένεια, μια προληπτική επίσκεψη σε νευρολόγο δεν κάνει κακό.

2. Να διαφοροποιήσει: (διαφορική διάγνωση) από άλλες ψυχολογικές διαταραχές ή να εντοπίσει τυχόν συννοσηρότητα.

3.  Να συνυπολογίσει:

Τυχόν χρόνια προβλήματα υγείας (π.χ. διαβήτης, θυρεοειδής, αυτοάνοσα)

Πρόσφατες απώλειες-πένθος, τραυματικά γεγονότα

Πρακτικά προβλήματα / αλλαγές της καθημερινότητας, π.χ. οικονομικά

Πρόσφατες αλλαγές στο κοινωνικό δίκτυο του ατόμου ή προβλήματα των οικείων

Όλα αυτά δημιουργούν άγχος και φόβους που επιδεινώνουν την κατάσταση.

4. Να εξετάσει χαρακτηριστικά της προσωπικότητας και τρόπου σκέψης
π.χ. τελειομανία, εξιδανικεύσεις, μη ρεαλιστικές προσδοκίες, εξαρτητικές τάσεις

5. Να δει προσεκτικά τα συμπτώματα και αν πράγματι υπάρχουν στο μεγαλύτερο διάστημα της ημέρας, σχεδόν κάθε ημέρα, για συνεχόμενο χρονικό διάστημα.

Βασικό σύμπτωμα είναι η έλλειψη ευχαρίστησης-ενδιαφέροντος και / ή η καταθλιπτική διάθεση (π.χ. αδιαφορία για συνήθως απολαυστικές δραστηριότητες ή αδυναμία ενθουσιασμού/θετικής συναισθηματικής αντίδρασης σε συνήθως ευχάριστα γεγονότα, απόσυρση από κοινωνικές σχέσεις, συχνή θλίψη, ξεσπάσματα με κλάμα, μείωση κινήτρων, συναίσθημα απελπισίας, μοναξιάς, συχνό άγχος-στενόχωρες σκέψεις).

Αν υπάρχει τουλάχιστον ένα από τα δύο παραπάνω βασικά συμπτώματα, χρειάζεται να υπάρχουν και τουλάχιστον 4 από τα παρακάτω για σοβαρή κατάθλιψη, λιγότερα για πιο ήπιες μορφές:

1. αλλαγές όρεξης-βάρους-λίμπιντο,

2. διαταραχές ύπνου (π.χ. αϋπνίες ή υπνηλία, καθώς και πολύ πρωινό ξύπνημα, νωρίτερα δηλαδή απ’ όσο χρειάζεται π.χ. για δουλειά),

3. εύκολη κούραση ή έλλειψη ενέργειας ή μειωμένη δραστηριότητα,

4. πιο αργές κινήσεις-σκέψεις-αντιδράσεις ή αντίθετα νευρικότητα, ευερεθιστότητα, υπερευαισθησία

5. μειωμένη ικανότητα αυτοσυγκέντρωσης, προσοχής, ή απόδοσης ή αναποφασιστικότητα-αναβλητικότητα ή πολλές σκέψεις χωρίς δράση, ή νοερή επανάληψη-εμμονή σε παρελθοντικά γεγονότα ή δυσάρεστες σκέψεις,

6. συναίσθημα ότι όλα ίδια είναι, ότι τίποτα δεν έχει αξία, αρνητισμός, απαισιοδοξία, δυσπιστία, ηττοπάθεια, χαμηλή αυτοπεποίθηση-αυτοεκτίμηση ή ενοχές,

7. σκέψεις σχετικές με θάνατο κι αυτοκτονία ή αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές άμεσα ή έμμεσα, π.χ. σε θέματα υγείας, σχέσεων, εργασίας.

Όλα αυτά δεν σημαίνουν ότι το άτομο με κατάθλιψη δεν χαίρεται καθόλου ή δεν είναι λειτουργικό στην καθημερινότητα ή δεν γνωρίζει ποιο είναι το λογικό.  

Μπορεί για παράδειγμα να δείξει ενδιαφέρον για κάτι καινούργιο, αλλά να το χάσει γρήγορα, να απογοητεύεται εύκολα, να δυσκολεύεται να επενδύσει σε προϋπάρχουσες στενές σχέσεις. 

Μπορεί να εκτιμά και να αξιολογεί λογικά, αλλά εγκαταλείπει την προσπάθεια, νιώθει εύκολα κούραση, πίεση. 

Ή μπορεί να μοιάζει αφοσιωμένο σε δραστηριότητες-υποχρεώσεις, να λέει πως ‘όλα θα γίνουν’ αλλά μέσα του να μη νιώθει καλά και να βασανίζεται. 

Ή μπορεί να δίνει συμβουλές για βελτίωση της διάθεσης που όμως τελικά δεν εφαρμόζει.

Γενικά, ενώ χοντρικά όλοι μπορούμε να καταλάβουμε αν κάποιος μοιάζει να έχει κατάθλιψη, για τη σωστή αξιολόγηση και κατάλληλη θεραπεία χρειάζεται η συνδρομή ειδικού.

 

Διαβάστε ακόμη το άρθρο: Κατάθλιψη σε κοντινό μας πρόσωπο της Τζ.Χονδρού,Ψυχολόγου & Επιστημονικής Συνεργάτιδας του psychology.gr

Συγγραφή Άρθρου

Τζίνα Χονδρού - Ψυχολόγος

Τζίνα Χονδρού: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος - Msc στην Ψυχολογία Υγείας.
Άτομο, Ζευγάρι, Οικογένεια, Ομάδα. Συμβουλευτική - Ψυχοθεραπεία, Ψυχοεκπαίδευση.
Γνωσιακή & Συνθετική Θεραπεία.

Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Τοξικότητα και bullying στη σχέση του ζευγαριού
τοξικότητα, σχέσεις

Όταν μιλάμε για «νταήδες» και «τραμπούκους» το μυαλό μας πηγαίνει σε σχολικό ή εργασιακό περιβάλλον, όμως μπορεί να υπάρχει εκφοβισμός και ψυχολογική βία και μέσα στις προσωπικές μας σχέσεις. Το αποτέλεσμα μιας τέτοιας συμπεριφοράς είναι να νιώθουμε δυστυχισμένοι, πληγωμένοι, παραμελημένοι, ανικανοποίητοι. Έτσι, δημιουργούμε και συντηρούμε μια τοξική σχέση.

Γνωσιακή θεραπεία στην κατάθλιψη
γνωσιακή θεραπεία, κατάθλιψη

Η γνωσιακή θεραπεία, βασίζεται στη σημασία της ερμηνείας, καθώς ο καθένας μας αντιλαμβάνεται και κατανοεί με διαφορετικό τρόπο. Ο στόχος είναι η αλλαγή του τρόπου σκέψης (γνωστική αλλαγή), των δυσλειτουργικών πεποιθήσεων και των αυτόματων σκέψεων, με τελικό αποτέλεσμα τη συναισθηματική και συμπεριφορική αλλαγή. 

Κατανοήστε και αντιμετωπίστε τους φόβους σας!
αντιμετώπιση φόβων

«Οι δειλοί πεθαίνουν πολλές φορές», είχε πει ο Σέξπιρ. Εννοώντας πως κάθε φορά που δειλιάζουμε, δεν αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις, αποφεύγουμε το άγνωστο, το ρίσκο, τις δυσκολίες, δεν αγωνιζόμαστε για τα πιστεύω και τις επιθυμίες μας, δεν εκφράζουμε τη γνώμη μας, είναι ένας μικρός θάνατος.

Στρες στα παιδιά: τρόποι αντιμετώπισης
Στρες στα παιδιά

Ως ενήλικοι έχουμε ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε σχέση με τα παιδιά: στην πορεία της ζωής μαθαίνουμε στρατηγικές και τρόπους αντιμετώπισης των στρεσογόνων καταστάσεων, ενώ τα παιδιά είναι πιο ευάλωτα λόγω της περιορισμένης εμπειρίας. Επίσης είναι εξαρτημένα από εμάς και δεν μπορούν να είναι αυτάρκη, δεν έχουν διαμορφώσει την ατομική τους ταυτότητα και τις κοινωνικές τους σχέσεις, βιώνουν γρήγορες και σημαντικές αλλαγές στον εαυτό τους. 

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :