προσωπικά όρια

Τι είναι τα προσωπικά όρια;  Τα προσωπικά μας όρια είναι εκείνα που καθορίζουν τον προσωπικό μας χώρο και κρατούν τους άλλους μακριά από αυτό. Μας διαχωρίζουν από τους άλλους και προστατεύουν την ακεραιότητα μας βοηθώντας μας να έχουμε τον έλεγχο της ζωής μας και προστατεύοντάς μας από την παραβίαση και την εκμετάλλευση των άλλων.

Επίσης, τα υγιή προσωπικά όρια μας βοηθούν στο να αντιλαμβανόμαστε καλύτερα τον εαυτό μας ενισχύοντας την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση μας και στο να έχουμε πιο υγιείς σχέσεις με τους γύρω μας. Σε αντίθεση, η έλλειψη υγιών ορίων μπορεί να μας οδηγήσει σε συγκρούσεις, εξάντληση, άγχος και κατάθλιψη. 

Τα όρια χωρίζονται σε:

Φυσικά (αφορούν το χώρο και τα αντικείμενα μας και το σεβασμό που θέλουμε να έχουν οι άλλοι προς αυτά).

Σεξουαλικά (ποιοι επιθυμούμε να μας πλησιάζουν και να μας αγγίζουν και με ποιο τρόπο).

Διανοητικά (αφορούν τις σκέψεις και τις αντιλήψεις μας).

Χρονικά (αφορούν τις χρονικές περιόδους που χρειαζόμαστε για να διεκπεραιώσουμε κάτι και το σεβασμό προς αυτές).

Οικονομικά (αφορούν τον τρόπο με τον οποίο χειριζόμαστε τα οικονομικά μας).

Συναισθηματικά (αφορούν το σεβασμό που προσδοκούμε από τους άλλους για τα συναισθήματα μας).

Κοινωνικά (αφορούν το σεβασμό προς την επιλογή των κοινωνικών μας επαφών).

Ποιοι είναι οι λόγοι που κάποιοι δυσκολεύονται να βάλουν όρια;

Δεν αναγνωρίζουν τα συναισθήματα τους και αυτά που θέλουν.

Νιώθουν ότι δεν έχουν δικαίωμα να θέσουν όρια ή ότι θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις σχέσεις τους .

Βάζουν πάντα τις ανάγκες των άλλων πάνω από τις δικές τους .

Δε θεωρούν ότι είναι σημαντικό.

Θέλουν να αποφύγουν πιθανές συγκρούσεις.

Φοβούνται να μη φανούν εγωιστές.

Δεν έμαθαν ποτέ πως να έχουν υγιή όρια.

Δε γνωρίζουν πως να αρχίσουν.

Πως μπορώ να θέσω υγιή προσωπικά όρια;

Έχε επίγνωση του εαυτού σου, αναγνώρισε τα συναισθήματα σου και άσε τα να είναι οδηγός στον καθορισμό των προσωπικών σου ορίων.

Αναγνώρισε τις αξίες σου και τα σημαντικότερα πράγματα στη ζωή σου και πως θα ήθελες οι άλλοι να ανταποκρίνονται σε αυτά.

Αναγνώρισε τους λόγους που είναι σημαντικά για σένα αυτά τα όρια.

Αναγνώριζε πότε να λες ναι και πότε όχι και δώσε στον εαυτό σου την άδεια να λέει όχι κάποιες φορές.

Να είσαι ειλικρινής με τον εαυτό σου και με τους άλλους για αυτά που νιώθεις.

Όταν θέτεις όρια σε μια σχέση απέφυγε να έρθεις σε αντιπαράθεση με το άλλο άτομο αλλά να έχεις μια ειλικρινή συζήτηση με ευγένεια και ηρεμία.

Μην το πάρεις προσωπικά αν η απάντηση είναι όχι, ταυτόχρονα δε χρειάζεται να απολογείσαι.

Αντί να προσπαθήσεις να αλλάξεις τους άλλους, αποστασιοποιήσου και ανέπτυξε ένα σύστημα υποστήριξης από άτομα τα οποία σέβονται τα όρια σου.

Συγγραφή Άρθρου

Θεογνωσία Μεϊτανή
Ψυχολόγος με Εξειδίκευση στην Συμβουλευτική Ψυχολογία
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Το άγχος της επιστροφής στο σχολείο
άγχος, σχολείο

Το άγχος λόγω της επιστροφής στο σχολείο είναι αρκετά συχνό. Το μεγάλο διάστημα στο οποίο τα παιδιά δεν έχουν μια ρουτίνα ή ένα πρόγραμμα λόγω των καλοκαιρινών διακοπών, μπορεί να προκαλέσει μεγάλο άγχος στη σκέψη ότι θα ξεκινήσει ξανά το σχολείο. 

Ψυχική ανθεκτικότητα μέσα από τις δυσκολίες
ψυχική ανθεκτικότητα

Πολλές φορές συναντάμε άτομα να επιτυγχάνουν όσα επιθυμούν και να είναι ευτυχισμένα. Αυτό που πολλοί μπορεί να πιστεύουν είναι ότι αυτά τα άτομα δεν έχουν συναντήσει κάποια δυσκολία στην πορεία τους προς την επίτευξη των στόχων τους, ότι ο δικός τους δρόμος ήταν εύκολος.

Τρόποι ψυχολογικής αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών
φυσικές καταστροφές, αντιμετώπιση

Με αφορμή της δύσκολες στιγμές που περνούν οι συνάνθρωποι μας, αξίζει να πούμε ότι σε τέτοιες καταστάσεις ο πόνος είναι σωματικός, αλλά και ψυχικός. 

Τί μας οδηγεί στην αναβλητικότητα και πώς μπορούμε να τη σταματήσουμε;
αναβλητικότητα

Με τον όρο αναβλητικότητα εννοούμε τη διαδικασία κατά την οποία δημιουργούμε λόγους για τους οποίους μπορούμε να αφήσουμε σημαντικά πράγματα για αργότερα και να δώσουμε προτεραιότητα σε άλλα πράγματα, λιγότερο σημαντικά και πιο ευχάριστα για μας. 

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :