Αν αφιερώνετε το κυρίαρχο μέρος της σκέψης σας στην αποτυχία, θα έχετε την τάση να αποτύχετε. Αναμασάμε τις αποτυχίες μας όταν τις σκεφτόμαστε συνεχώς. Πόσες φορές τη μέρα σκέφτεστε τις αποτυχίες σας ή την αποτυχία γενικότερα;

Φόβος αποτυχίας

Λέτε ποτέ σε άλλους ότι «ξέρετε» πώς θα αποτύχετε; Μήπως πιάνετε τον εαυτό σας να σκέφτεται «Πόσο οικτρά έχω αποτύχει» ή χίλιους λόγους για τους οποίους πιστεύετε ότι θα αποτύχετε; Αυτού του είδους η αρνητική επανάληψη είναι που, σε συνδυασμό με την εξαρτημένη μάθηση της πρώιμης παιδικής ηλικίας, σας κάνει να αντιδράτε στις σπουδαιότερες προκλήσεις και ευκαιρίες λέγοντας: «Δεν μπορώ».

Τι μπορούμε να κάνουμε για να ξεπεράσουμε το φόβο της αποτυχίας;

Πρώτα, πρέπει να είμαστε διατεθειμένοι να αντιμετωπίσουμε την αποτυχία. Προτού ξεκινήσετε μια  νέα προσπάθεια, ρωτήστε τον εαυτό σας: «Ποιο είναι το χειρότερο που μπορεί να συμβεί;». Να είστε διανοητικά προετοιμασμένοι σε περίπτωση που αποτύχετε. Είναι σημαντικό να μπορείτε να ξεχωρίζετε τη διανοητική προετοιμασία από την προσδοκία.

Δεν λέω ότι πρέπει να περιμένετε ότι θα αποτύχετε, διότι κάτι τέτοιο εγγυάται την αποτυχία. Αυτό που λέω είναι ότι αν είστε διανοητικά προετοιμασμένοι για το χειρότερο, θα έχετε την αυτοπεποίθηση να αντιμετωπίσετε και να διαχειριστείτε επιτυχώς ακόμη και τις μεγαλύτερες προκλήσεις.

Ανησυχούμε για πολλά πράγματα, αλλά η ουσία είναι αυτή: δε ζούμε στο τώρα. Σκεφτείτε το. Μπορείτε να ανησυχείτε μόνο αν εστιάζετε στο μέλλον ή στο παρελθόν. Αν ζείτε στο παρόν, είναι αδύνατον να ανησυχείτε. Για παράδειγμα, ανησυχείτε αυτή τη στιγμή; Φυσικά όχι! Γιατί; Πολύ απλά επειδή επειδή διαβάζοντας αυτό το άρθρο η συγκέντρωση που δείχνετε δεν σας αφήνει περιθώρια ανησυχίας την παρούσα στιγμή.

Το μυαλό δεν μπορεί να σκεφτεί δύο πράγματα ταυτόχρονα.

Μπορούμε να ξεπεράσουμε το φόβο και την ανησυχία ζώντας μία μέρα τη φορά ή, ακόμη καλύτερα, μια στιγμή τη φορά. Αν ζείτε τη ζωή σας μία στιγμή τη φορά, οι ανησυχίες σας θα μειωθούν στο ελάχιστο.

Αίσθηση του χιούμορ

Είναι σημαντικό να έχετε αίσθηση του χιούμορ. Το χιούμορ αποτελεί μια βαλβίδα ασφαλείας και σας αποτρέπει από το να παίρνετε τον εαυτό σας υπερβολικά στα σοβαρά. Το πρόβλημα με τους περισσότερους ανθρώπους είναι ότι παίρνουν τη ζωή υπερβολικά στα σοβαρά. Ακόμη και η θρησκεία είναι υπερβολικά σοβαροφανής. Κάτι που θα έπρεπε να αποτελεί μια ανάλαφρη, συναρπαστική και ψυχικά ανυψωτική εμπερία, παράγει συνήθως ενοχές.

Σίγουρα ο Δημιουργός θα πρέπει να έχει αίσθηση του χιούμορ. Αν κοιτάξετε το μυρμηγκοφάγο ή το σκαντζόχοιρο, δεν είναι δύσκολο να το διαπιστώσετε! Ο Δημιουργός μάς έδωσε την αίσθηση του χιούμορ.

Κάντε με αποφαστιστικότητα, ξανά και ξανά, αυτό που σας φοβίζει ώστε να αποκαλυφθεί τελικά η πραγματική φύση του φόβου σας. Δεν είναι τίποτα παραπάνω από μια ψευδαίσθηση. Αυτό θα σας βοηθήσει να αναπτύξετε ψυχική και συναισθηματική δύναμη.

Υπερβολικά πολλές σκέψεις

Τις περισσότερες φορές ο φόβος δημιουργείται όταν χρησιμοποιούμε το μυαλό περισσότερο από το σώμα. Αν σκέφτεστε υπερβολικά πολύ και παραμελείτε τη δράση, δημιουργείτε φόβο. Αρχίστε να ζείτε μια πιο δραστήρια ζωή και θα έχετε λιγότερο χρόνο για να ανησυχείτε. Κάντε μεγάλες βόλτες για να απελευρώνετε τις σωματικές εντάσεις. Ένα υπερδραστήριο μυαλό και ένα αδρανές σώμα μπορούν να σας δημιουργήσουν πρόβλημα. 

Ο φόβος εμφανίζεται όταν υπάρχει έλλειψη ισορροπίας. Ενώ η αρχή αυτή έχει αναγνωριστεί αναφορικά με την ανάπτυξη του σώματος, παραβλέπεται εντελώς στην περίπτωση της καλλιέργειας του νου και στην προσπάθεια του μεταξύ τους εναρμονισμού.

Το παρόν άρθρο αποτελεί αδειοδοτημένο απόσπασμα από το βιβλίο Τα μυστικά της απόλυτης αυτοπεποίθησης που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Χρύσα Πράντζαλου

e psy logo twitter2Τμήμα Σύνταξης της Πύλης Ψυχολογίας Psychology.gr
Επιμέλεια και συγγραφή άρθρων, μετάφραση & απόδοση ξενόγλωσσων άρθρων.
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr