κρίση πανικού

Ερώτηση 1: Τι είναι στην πραγματικότητα η κρίση πανικού;

Είναι έντονα συμπτώματα που παρατηρούνται σε κάποιον και κλιμακώνονται συνήθως μέσα σε ένα δεκάλεπτο. Είναι σωματικά συμπτώματα που συνοδεύονται από καταστροφοποιητικές σκέψεις και αρνητικά συναισθήματα.

 

 

Ερώτηση 2: Τι παρατηρείται συνήθως στο σώμα μας, όταν συμβαίνει μία κρίση πανικού;

Συνήθως αυξάνονται οι χτύποι της καρδιάς μας, νιώθουμε πιο έντονη την αναπνοή μας και δυσκολευόμαστε να πάρουμε βαθιά αναπνοή, νιώθουμε τα άκρα μας να παγώνουν, ιδρώνουμε, νιώθουμε δύσπνοια, μπορεί να νιώσουμε βάρος στο κεφάλι μας, μπορεί να θέλουμε να πάμε στην τουαλέτα, νιώθουμε τους μύες μας να σφίγγονται.

Ερώτηση 3: Γιατί σε μένα;

Πίσω από όλες τις καταστάσεις οι οποίες μας προκαλούν έντονα συναισθήματα, κρύβεται αρχικά η πρώτη μας ερώτηση που είναι: «Γιατί σε μένα; Γιατί εγώ; Γιατί τώρα;». Πίσω από αυτό το γιατί, κρύβεται μία δυσκολία αποδοχής της νέας αυτής κατάστασης που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε και μία ανάγκη μας να κατανοήσουμε.

Ερώτηση 4 : Συνηθισμένες σκέψεις κατά την κρίση πανικού.

Επειδή αντιμετωπίζουμε μία έντονα στρεσογόνα κατάσταση, συνήθως σκεφτόμαστε καταστροφοποιητικά. Βγάζουμε συμπεράσματα, παρερμηνεύοντας ένα σύμπτωμα και υπερεκτιμώντας τις καταστάσεις που αντιμετωπίζουμε και τις συνέπειές τους. Είναι πολύ πιθανό, συνεπώς, να σκεφτούμε ότι εφόσον η καρδιά μου χτυπάει δυνατά και με πονάει και η πλάτη μου, μπορεί να παθαίνω έμφραγμα.

Ερώτηση 5: Πεθαίνω;

Όσοι έχουν νιώσει την κρίση πανικού, συχνά νιώθουν τον κίνδυνο και την απειλή να πλησιάζει. Αυτό έχει σαν συνέπεια τα συμπτώματα να παρερμηνεύονται και να θεωρεί κάποιος το βάρος στο στήθος σαν σύμπτωμα καρδιακής προσβολής ή εμφράγματος.

Ερώτηση 6: Κινδυνεύω να τρελαθώ;

Στις κρίσεις πανικού και στις καταστάσεις έντονου άγχους, το αυτόνομο νευρικό σύστημα υπερ-δραστηριοποιείται. Νιώθει ότι αντιμετωπίζει μία μόνιμη απειλή και εκπαιδεύεται να παρατηρεί όλα τα συμπτώματα τα οποία θεωρεί επικίνδυνα. Κάθε φορά λοιπόν που συμβαίνουν αυτοί οι συναγερμοί, ο εγκέφαλος μπορεί αναπαράγει τη σκέψη ότι κάτι δεν πάει καλά, αρχίζει να φοβάται. Οι φόβοι συνήθως σχετίζονται με την απώλεια ελέγχου, με τον θάνατο και τον φόβο ότι τρελαινόμαστε.

Ερώτηση 7: Πειράζει που αποφεύγω να μπαίνω στα λεωφορεία όταν νιώθω ότι παθαίνω κρίση πανικού ή όταν σκέφτομαι ότι μπορεί ν α πάθω κρίση πανικού;

Όταν αποφεύγουμε να αντιμετωπίζουμε αυτό το οποίο μας αγχώνει, μπορεί βραχυπρόθεσμα να νιώθουμε ανακούφιση, στην πραγματικότητα όμως συντηρούμε το άγχος μας και τις καταστάσεις που μας το προκαλούν. Η αποφυγή είναι λάθος και συμπεριφορά συντήρησης.

Ερώτηση 8: Φοβάμαι την επόμενη φορά…

Από τη στιγμή που κάποιος εμφανίζει τα πρώτα συμπτώματα μιας κρίσης πανικού, φοβάται την επόμενη φορά που θα συμβεί. Μπαίνει σε μία διαδικασία προσμονής της επόμενης φοράς. Βιώνει μία περίοδο φόβου, άγχους και επιφυλακής στην προσπάθειά του να αναγνωρίσει συμπτώματα που μπορεί να του θυμίζουν την προηγούμενη φορά. Αυτό όμως ουσιαστικά έχει σαν αποτέλεσμα ο φόβος αυτός να γίνει ένα κομμάτι της καθημερινότητας, που κατακλύζεται πλέον από φόβο και αρνητικά συναισθήματα.

Ερώτηση 9: Γιατί δυσκολεύομαι πλέον στην καθημερινότητά μου;

Η ζωή των ανθρώπων που αντιμετωπίζουν κρίσεις πανικού, επηρεάζεται. Επηρεάζεται η λειτουργικότητά τους. Αποφεύγουν πράγματα και καταστάσεις που τους προκαλούν άγχος, θεωρώντας με αυτό τον τρόπο ότι προστατεύονται. Γίνονται πιο ευερέθιστοι, μαθαίνουν να ζούνε με τον φόβο του ίδιου τους του εαυτού, γίνονται πιο εσωστρεφείς, δεν έχουν διάθεση να συμμετέχουν σε δραστηριότητες, αρχίζουν και βιώνουν ανηδονία.

Ερώτηση 10: Τί μπορώ να κάνω τη στιγμή του πανικού;

Οι περισσότεροι άνθρωποι όταν βιώνουν μία κρίση πανικού, λόγω του φόβου τους, τη στιγμή που τα επίπεδα του άγχους τους είναι στο μέγιστο σημείο, φεύγουν από αυτό που τους προκάλεσε άγχος και πανικό. Η κρίση πανικού όμως είναι μία συνθήκη, που μετά την κορύφωση, το άγχος θα αρχίσει να μειώνεται. Η φυγή και η αποφυγή στην πραγματικότητα συντηρούν όλες τις αρνητικές σκέψεις και τις επιδεινώνουν.

Είναι σημαντικό να προσπαθήσετε να διαχειριστείτε το άγχος σας χρησιμοποιώντας τεχνικές χαλάρωσης. Με τη βοήθεια ενός θεραπευτή, αναζητήστε τις πραγματικές αιτίες που πυροδοτούν το άγχος σας και εστιάστε στην επίλυσή τους.

Συγγραφή Άρθρου

Σολταρίδου Ελένη - Ψυχολόγος

Σολταρίδου Ελένη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.
Ψυχολόγος, Msc, με γραφείο σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα.  Υποψήφια διδάκτωρ Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Εξειδίκευση στη Διαχείριση Αγχωδών Διαταραχών και στη Γνωσιακή Ψυχοθεραπεία.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πρακτικές συμβουλές διαχείρισης μετατραυματικού στρες
μετατραυματικό στρες

Με τον όρο "τραύμα" ορίζεται ένα ψυχοπιεστικό γεγονός, το οποίο θα μπορούσε να είναι ένα ατύχημα, ένας βιασμός, ένα τροχαίο, ο πόλεμος, μία φυσική καταστροφή. Μία πλημμύρα, ένας σεισμός, μία πυρκαγιά. Πώς θα μπορούσε να οριστεί ένα τραύμα και με ποιους τρόπους θα μπορούσαμε να βοηθήσουμε κάποιον να διαχειριστεί το μετατραυματικό στρες;

Η θεωρία της κατσαρίδας
θεωρία κατσαρίδας

Η αλήθεια είναι ότι πολλοί θα προβληματιστούνε με τον τίτλο του άρθρου μου. Η θεωρία της κατσαρίδας; Της κατσαρίδας; Μία εξαιρετική, όμως, ομιλία του SundarPichai, του Διευθύνοντος Συμβούλου της Google, βασίστηκε σε μία κατσαρίδα και είναι μία μοναδική ευκαιρία, για να δούμε πώς μπορούν οι σκέψεις να προκαλέσουν τις συμπεριφορές και τις αντιδράσεις μας. 

Μήπως αποφεύγω την ψυχοθεραπεία; 10 συχνές δικαιολογίες
ψυχοθεραπεία, δικαιολογίες

Η αλήθεια είναι ότι συχνά δυσκολευόμαστε να αποδεχτούμε την ψυχοθεραπεία και την αναγκαιότητά της. Νομίζω ότι, μάλλον, τη φοβόμαστε. Τη φοβόμαστε, γιατί έχουμε συνηθίσει σε συγκεκριμένες καταστάσεις, τη φοβόμαστε, γιατί την αλλαγή όλοι τη θέλουμε, αλλά δύσκολα την αποφασίζουμε, τη φοβόμαστε, γιατί μας φέρνει αντιμέτωπους με τα λάθη μας, με τα άγχη μας, με πράγματα με τα οποία έχουμε μάθει να συμπορευόμαστε και να συμβιώνουμε. Άλλοτε αρμονικά και άλλοτε όχι. Δε σημαίνει ότι δε βασανιζόμαστε, όταν συμβιώνουμε με αρνητικά πράγματα, απλά συχνά κυριαρχεί ο φόβος της αλλαγής

Διεκδίκησε να είσαι καλά!
συμβουλές ευημερίας

Η αλήθεια είναι ότι αν δεν είμαστε καλά εμείς, δεν μπορούμε να είμαστε καλά στη σχέση μας με τα παιδιά μας, στη σχέση μας με το σύντροφό μας, στη σχέση μας με την οικογένειά μας και με τους φίλους μας. 

10 ερωτήσεις & απαντήσεις για το θυμό

Ερώτηση 1: Τι είναι ο θυμός;

Ο θυμός είναι ένα συναίσθημα. Μία συναισθηματική κατάσταση, την οποία συχνά μπαίνουμε στη διαδικασία να προσπαθήσουμε να καταπιέσουμε.. Αυτό έχει σαν συνέπεια να λειτουργεί συσσωρευτικά και να είναι αδύνατο σε κάποιον να τον ελέγξει.

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).