Ψυχοσωματικά συμπτώματα

Το άγχος είναι ένας ύπουλος εχθρός μας. Για τον εγκέφαλό μας είναι μία απειλή την οποία πρέπει να διαχειριστεί και γι’ αυτό το λόγο το άγχος οδηγεί σε υπερδιέγερση του οργανισμού μας και αύξηση της κορτιζόλης.

Συνήθως η αφορμή για την εκδήλωση ενός ψυχοσωματικού συμπτώματος είναι ένα αθώο γεγονός. Ένα γεγονός που απλά λειτουργεί σαν πυροδοτικός μηχανισμός μέσα μας για να ξεσπάσουν συσσωρευμένες αντιδράσεις ετών.

Ο ερχομός ενός παιδιού, μία καινούργια δουλειά, καινούργια καθήκοντα, πράγματα που νιώθουμε ότι ξεπερνούν τις δυνάμεις ή τις αντοχές μας, μία καινούργια σχέση.

Συνήθως όλα αυτά συνδυάζονται με στοιχεία της προσωπικότητάς μας, όπως είναι:

  • η ανάγκη μας να ελέγχουμε όσο το δυνατόν περισσότερες παραμέτρους,
  • η δυσκολία μας να αφεθούμε ή να εμπιστευτούμε τους άλλους,
  • η σκληρή κριτική προς τον εαυτό μας,
  • η τελειοθηρία μας.

Ένας άνθρωπος αγχώδης δύσκολα θα ζητήσει βοήθεια. Θέλει να κάνει τα περισσότερα πράγματα μόνος του για να έχει το ιδανικό αποτέλεσμα, σύμφωνα με την άποψή του.

Πώς αντιδρά λοιπόν ο οργανισμός μας σε όλη αυτή την πίεση που υφίσταται;

Εάν δεν υπάρχει κάποια οργανική αιτιολογία, ψυχοσωματικά συμπτώματα θεωρούνται εκείνες οι ενοχλήσεις και οι πόνοι, που περιγράφουν την σωματική έκφραση ενός  συναισθηματικού ή ψυχικού προβλήματος.

Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να βρεθούμε αντιμέτωποι μεταξύ άλλων με :

  • Κεφαλαλγίες, ζαλάδες
  • Εφίδρωση
  • Γαστρεντερολογικά προβλήματα
  • Μυοσκελετικά προβλήματα
  • Τραύλισμα
  • Σφίξιμο στα δόντια
  • Δερματολογικά προβλήματα
  • Μύκητες
  • Σεξουαλική δυσλειτουργία και ανηδονία
  • Διαταραχές στον ύπνο και την όρεξη
  • Ταχυκαρδία και αίσθημα βάρους στο στήθος

Συνηθισμένη εικόνα για άλλους, λιγότερα γνωστά συμπτώματα για άλλους.

Στην πραγματικότητα όμως το άγχος είναι ένα συναίσθημα που μπορεί να μας καταστήσει δυσλειτουργικούς.

Τι απαιτείται λοιπόν; Η αναζήτηση των σκέψεών μας, καθώς ουσιαστικά εμπλεκόμαστε σε ένα φαύλο κύκλο. Πρέπει να αναζητήσουμε την πραγματική αιτία που μας προκαλεί το αίσθημα του άγχος.

Επίσης, βοηθάει πολύ στην αντιμετώπιση του άγχους εάν:

  • Δημιουργήσουμε ένα σλόγκαν με το οποίο θα προσπαθούμε να ενδυναμώσουμε τον εαυτό μας, όταν νιώθει ότι πανικοβάλλεται
  • Προσπαθούμε να κοιμόμαστε έναν ικανοποιητικό αριθμό ωρών, για να ξεκουραζόμαστε
  • Τρώμε σωστές τροφές, οι οποίες δεν θα είναι δύσπεπτες
  • Χρησιμοποιούμε συμπεριφορές εκτόνωσης, όπως περπάτημα, μουσική
  • Χρησιμοποιήσουμε όμορφες εικόνες, τις οποίες θα τις χρησιμοποιούμε αγχολυτικά για να καταφέρνουμε να ηρεμούμε

Αυτό που πρέπει να θυμόμαστε όλοι μας όταν αντιμετωπίζουμε έντονα αγχογόνες καταστάσεις είναι πως πρέπει να ενδυναμώνουμε τον εαυτό μας και να του υπενθυμίζουμε πως δεν κρίνονται όλα από ένα θετικό αποτέλεσμα. Η αναζήτηση βοήθειας πριν νιώσουμε το αίσθημα του πανικού να μας κατακλύζει είναι σημαντική.

Επιτυχημένος δεν είναι ο άνθρωπος ο οποίος για να πετύχει τους στόχους του αγγίζει τα όριά του. Επιτυχημένος είναι ό άνθρωπος, που σκέφτεται ότι δύο πετυχαίνουν πολλά περισσότερα από ότι ένας, ότι η απόλαυση μιας δοκιμασίας και μίας εμπειρίας είναι περισσότερο ωφέλιμη από τον πανικό μας.. Και ότι ακόμα και η αποτυχία δεν είναι κακό.. Αντίθετα μας βοηθάει να επιδιώξουμε ένα καλύτερο αποτέλεσμα την επόμενη φορά..

Και μην ξεχνάτε.. εάν ένα σύμπτωμα είναι χρόνιο ή σας καθιστά δυσλειτουργικούς, μην φοβηθείτε να ζητήσετε βοήθεια.

Συγγραφή Άρθρου

Σολταρίδου Ελένη - Ψυχολόγος

Σολταρίδου Ελένη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.
Ψυχολόγος, Msc, με γραφείο σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα.  Υποψήφια διδάκτωρ Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Εξειδίκευση στη Διαχείριση Αγχωδών Διαταραχών και στη Γνωσιακή Ψυχοθεραπεία.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα
Αυτοέλεγχος

Ο αυτοέλεγχος είναι μία από τις εντυπωσιακότερες λειτουργίες της ανθρώπινης ύπαρξης, καθώς αποτελεί...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πρακτικές συμβουλές διαχείρισης μετατραυματικού στρες
μετατραυματικό στρες

Με τον όρο "τραύμα" ορίζεται ένα ψυχοπιεστικό γεγονός, το οποίο θα μπορούσε να είναι ένα ατύχημα, ένας βιασμός, ένα τροχαίο, ο πόλεμος, μία φυσική καταστροφή. Μία πλημμύρα, ένας σεισμός, μία πυρκαγιά. Πώς θα μπορούσε να οριστεί ένα τραύμα και με ποιους τρόπους θα μπορούσαμε να βοηθήσουμε κάποιον να διαχειριστεί το μετατραυματικό στρες;

Η θεωρία της κατσαρίδας
θεωρία κατσαρίδας

Η αλήθεια είναι ότι πολλοί θα προβληματιστούνε με τον τίτλο του άρθρου μου. Η θεωρία της κατσαρίδας; Της κατσαρίδας; Μία εξαιρετική, όμως, ομιλία του SundarPichai, του Διευθύνοντος Συμβούλου της Google, βασίστηκε σε μία κατσαρίδα και είναι μία μοναδική ευκαιρία, για να δούμε πώς μπορούν οι σκέψεις να προκαλέσουν τις συμπεριφορές και τις αντιδράσεις μας. 

10 απλές ερωτήσεις και απαντήσεις για την κρίση πανικού
κρίση πανικού

Ερώτηση 1: Τι είναι στην πραγματικότητα η κρίση πανικού;

Είναι έντονα συμπτώματα που παρατηρούνται σε κάποιον και κλιμακώνονται συνήθως μέσα σε ένα δεκάλεπτο. Είναι σωματικά συμπτώματα που συνοδεύονται από καταστροφοποιητικές σκέψεις και αρνητικά συναισθήματα.

 

Μήπως αποφεύγω την ψυχοθεραπεία; 10 συχνές δικαιολογίες
ψυχοθεραπεία, δικαιολογίες

Η αλήθεια είναι ότι συχνά δυσκολευόμαστε να αποδεχτούμε την ψυχοθεραπεία και την αναγκαιότητά της. Νομίζω ότι, μάλλον, τη φοβόμαστε. Τη φοβόμαστε, γιατί έχουμε συνηθίσει σε συγκεκριμένες καταστάσεις, τη φοβόμαστε, γιατί την αλλαγή όλοι τη θέλουμε, αλλά δύσκολα την αποφασίζουμε, τη φοβόμαστε, γιατί μας φέρνει αντιμέτωπους με τα λάθη μας, με τα άγχη μας, με πράγματα με τα οποία έχουμε μάθει να συμπορευόμαστε και να συμβιώνουμε. Άλλοτε αρμονικά και άλλοτε όχι. Δε σημαίνει ότι δε βασανιζόμαστε, όταν συμβιώνουμε με αρνητικά πράγματα, απλά συχνά κυριαρχεί ο φόβος της αλλαγής

Διεκδίκησε να είσαι καλά!
συμβουλές ευημερίας

Η αλήθεια είναι ότι αν δεν είμαστε καλά εμείς, δεν μπορούμε να είμαστε καλά στη σχέση μας με τα παιδιά μας, στη σχέση μας με το σύντροφό μας, στη σχέση μας με την οικογένειά μας και με τους φίλους μας. 

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).